ara Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Noen som har erfaring og informasjon om å ta solarium under graviditeten? Jeg skulle gjerne tenke meg å ta sol i ny og ne bare for å ikke bli helt kritthvit og stusselig. Når kroppen forandrer seg såpass i løpet av svangerskapet ville det kunne føles deilig å føle seg litt gyllen og fresh i det minste... Noen som vet om dette kan være skadelig for forsteret? Eller noen som har spurt legen sin om det? Har prøvd å lese litt om det på nett, men syntes det er bedre å få litt svar fra noen her!
Gjest navnelapp Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Eg veit ikkje noko om det som er anbefalt eller ikkje, men eg ville ikkje ha gjort det. Grunnen til det er at ein mykje lettare får pigmentforandringar når ein er gravid, og det kan veldig godt hende at desse ikkje blir borte igjen. Ei venninne av meg fekk ei stor pigmentforandring på kinnbeinet og under auget på eine sida av ansiktet. Det er no fem år sidan ho var gravid for siste gang, og pigmentforandringa er der framleis. Så eg ville nok unngått det.
ara Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2011 Oi...Ok! Men det er jo forskjell på folk, og det er sikkert noen mennesker som er mer utsatt for pigmentflekker enn andre... Men jeg kommer selvsagt ikke til å gjøre det hvis mange fraråder det. Det beste er vel å spørre fastlegen sikkert..
Gjest navnelapp Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Nei, ein veit ikkje det på førehand, men når dei er der er det for seint. Ho som dette gjeld har eg alltid vore misunneleg på, for ho er blond, og har ein aldeles nydeleg hudfarge, og vart alltid fort og pent brun. Ho blir framleis det, men pigmentmerket i ansiktet vert ikkje borte, sjølv midt på vinteren. Mange har også opplevd at den brune stripa ein ofte får på magen vert mørkare av sol. Endret 30. oktober 2011 av Alt godt
Redbull Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg var veldig redd pigmentflekker da jeg var gravid, men solte meg da jeg var i Miami og litt (14 min) i solarium i ny og ne
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 dette er en vurdering du må ta. Det er vanlig med pigmentforandringer under i svangerskapet, og det er ikke sikkert det går bort etter graviditeten. For mange må de leve restesn av livet med pigmentflekkene de fikk under svangerskapet. Så da blir spørsmålet om solariumsgul hud er verdt det for deg. Hva med selvbruning? Finnes noen gode økologiske som er perfekt for gravide som vil passe seg for det meste
ara Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2011 dette er en vurdering du må ta. Det er vanlig med pigmentforandringer under i svangerskapet, og det er ikke sikkert det går bort etter graviditeten. For mange må de leve restesn av livet med pigmentflekkene de fikk under svangerskapet. Så da blir spørsmålet om solariumsgul hud er verdt det for deg. Hva med selvbruning? Finnes noen gode økologiske som er perfekt for gravide som vil passe seg for det meste Selvbruning var et god forslag! Toskete å ikke ha tenkt på det! Trodde jeg var smart nok til å komme på noe sånt, men neida!
Teriyaki Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen. Litt kjipt med pignemtflekker som ikke går bort. I alle fall om de kommer i ansiktet, som nevnt over her..
ara Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen. Litt kjipt med pignemtflekker som ikke går bort. I alle fall om de kommer i ansiktet, som nevnt over her.. Ja, fyameg! Men, det har vel noe med om man bruker solfaktor også da? Det beskytter jo.. Men jeg syntes selvbruning var et bedre alternativ hvertfall!
lille katt Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Signerer innlegg om pigmentflekker - de kan dessverre bli evigvarende. Og ja til selvbruning .
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Har hørt man ikke skal ta solarium når man er gravid. Sikkert pga pigmentflekker, men jeg vil tro de UV-strålene også er en grunn til å holde seg unna.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 http://www.brunogblid.no/vare-tjenester/kundesporsmaal/ Les på bilde 24/36 der står alt du trenger å vite
sajk Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 mulig jeg har lest feil altså. Men jeg mener å ha lest at gravide ikke burde bruke selvbruningskrem. Er på tlf nå så finner ingen kilder
Knøtteliten Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 mulig jeg har lest feil altså. Men jeg mener å ha lest at gravide ikke burde bruke selvbruningskrem. Er på tlf nå så finner ingen kilder Mener jeg også har hørt dette. Kan det ha noe med parabener eller noe annet stoff som er i selvbruningskremer tro? Husker ikke grunnen, bare at jeg har hørt det..
Vinterstjerne Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 Det er helt ok for babyen skyld å ta solarium mener jeg. Eneste er at man bør unngå det på slutten, da babyen kan presse litt på en bestemt åre, og man kan bli svimmel og uvel av det å ligge rett ut.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Vil du se ut som en skrukkete heks når du er 30 så kjør på med solarium.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #17 Skrevet 1. november 2011 Jeg tok solarium i begge mine svangerskap. Har ikke merket noe til pigmentflekker..
daemonia Skrevet 1. november 2011 #18 Skrevet 1. november 2011 Eg veit ikkje noko om det som er anbefalt eller ikkje, men eg ville ikkje ha gjort det. Grunnen til det er at ein mykje lettare får pigmentforandringar når ein er gravid, og det kan veldig godt hende at desse ikkje blir borte igjen. Det kan jeg bekrefte! Vi var i Egypt når jeg var gravid i rundt 6. mnd, og der var det opp til 50 grader i sola. Selv om jeg satt i skyggen hvor det "bare" var rundt 35 grader gjennomsnittlig ble jeg skikkelig solbrent. Smørte meg som en gal, men brent ble jeg uansett. Over to år etter merker jeg at jeg blir illrød på brystet om jeg sitter i badstu eller er ute i sola, og jeg har en hvit flekk i overkant av brystet som bare ikke vil forsvinne. Jeg ville ikke tatt sjansen. Du kan jo alltids prøve sånn lotion med littegrann selvbruning en gang i blandt. Du blir ihvertfall ikke permanent flekkete av det.
ara Skrevet 1. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 1. november 2011 Vil du se ut som en skrukkete heks når du er 30 så kjør på med solarium. slapp nå av! Mener ikke å overdrive solingen..Mente bare litt nå og da for å beholde en viss farge i huden. Føle seg litt mer vel, rett og slett!
Gjest Dorey Skrevet 1. november 2011 #20 Skrevet 1. november 2011 Fra NRKs nettsider (Puls) "Gravide og solarium Vanligvis så kan gravide ta solarium. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm. " http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314163
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå