Gå til innhold

Hvor mye blir dette i toll++?


challenger

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke helt dette med toll, mva, moms, posttillegg osv, så hvis noen kan hjelpe meg denne blir jeg veldig fornøyd:)

Hvis jeg handler for 900kr inkl frakt på asos.com, hvor mye må jeg betale når jeg skal hente den ut på posten? Inkludert alle skatter, avgifter og hele pakka liksom? For det man betaler på posten er vel inkludert tollavgiften eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner fortsatt ikke helt dette med toll, mva, moms, posttillegg osv, så hvis noen kan hjelpe meg denne blir jeg veldig fornøyd:)

Hvis jeg handler for 900kr inkl frakt på asos.com, hvor mye må jeg betale når jeg skal hente den ut på posten? Inkludert alle skatter, avgifter og hele pakka liksom? For det man betaler på posten er vel inkludert tollavgiften eller?

Klikk her for Importkalkulator

Sum etter fortolling: 1 245,38 kroner (Varer + toll + mva)

I tillegg må du betale fortollingsgebyr. Gebyret kommer an på hvem som er leverandør; Posten, UPS, FedEx etc. Men det tilsvarer i alle fall over en hundrelapp.

Du vil antakelig havne på ca 1400 kr totalt, med mindre jeg er helt ute å kjøre angående fortollingsgebyr.

(Nå vet jeg ingenting om asos da, det kan hende de har har mva inkludert eller andre ordninger, men jeg forutsetter her at alt "ekstra" må legges til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk her for Importkalkulator

Sum etter fortolling: 1 245,38 kroner (Varer + toll + mva)

I tillegg må du betale fortollingsgebyr. Gebyret kommer an på hvem som er leverandør; Posten, UPS, FedEx etc. Men det tilsvarer i alle fall over en hundrelapp.

Du vil antakelig havne på ca 1400 kr totalt, med mindre jeg er helt ute å kjøre angående fortollingsgebyr.

(Nå vet jeg ingenting om asos da, det kan hende de har har mva inkludert eller andre ordninger, men jeg forutsetter her at alt "ekstra" må legges til)

Takk for svar:) Så det blir virkelig så mye som 500kr ekstra da ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg vet ikke hvem som leverer for asos da, men når jeg bestilte fra victoriassecret, (bestilte for ca.1200) så ble den levert med UPS. Da fikk jeg regning en stund senere, på 300 for toll, + 150 i gebyr, så det ble 450 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som leverer for asos da, men når jeg bestilte fra victoriassecret, (bestilte for ca.1200) så ble den levert med UPS. Da fikk jeg regning en stund senere, på 300 for toll, + 150 i gebyr, så det ble 450 kr ekstra.

Disse tallene ser riktig ut, men her er det ikke lagt til mva. Enten er det slik at du kan velge hvilket land du handler fra på VS sine nettsider, og de legger til mva i totalprisen, eller så har noen "glemt" å legge på mva for deg, eller så har du glemt av at du betalte mva.

(ca) 1200 kr (varer + frakt) + (ca) 300 kr (toll) = 1500 kr

25 % mva av 1500 kr = 375 kr

Altså skulle det vært 825 kr ekstra i toll, mva og fortollingsgebyr totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvem som leverer for asos da, men når jeg bestilte fra victoriassecret, (bestilte for ca.1200) så ble den levert med UPS. Da fikk jeg regning en stund senere, på 300 for toll, + 150 i gebyr, så det ble 450 kr ekstra.

Når jeg har bestilt fra VS, så har det kommet i posten. Og da har jeg kun betalt på posten, ikke fått noen regning i etterkant:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med utenlands netthandel ser jeg! Hjelper ikke at klærne er billige når det kommer så mye ekstra i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tallene ser riktig ut, men her er det ikke lagt til mva. Enten er det slik at du kan velge hvilket land du handler fra på VS sine nettsider, og de legger til mva i totalprisen, eller så har noen "glemt" å legge på mva for deg, eller så har du glemt av at du betalte mva.

(ca) 1200 kr (varer + frakt) + (ca) 300 kr (toll) = 1500 kr

25 % mva av 1500 kr = 375 kr

Altså skulle det vært 825 kr ekstra i toll, mva og fortollingsgebyr totalt.

Hvordan i all verden får du tollen til å bli 300kr i dette regnestykket når tollsatsen på undertøy er fra 0-6,9%? Evt så er tollsatsen på klær opp til 10,7% Det er da klart at Sosmil har betalt for fortolling av varen+mva.

Om hun hadde bestillt bare truser (tollfri vare) så er det kun mva hun skulle betale som er på 300kr.

Om jeg legger inn ts sine tall så får jeg:

Opprinnelig kostnad:900,-

Toll (10,7%):96,30

Mva:(25% av996,30):249,08

Sum etter fortolling:1245,38

I tillegg så kommer fortollingsgebyret. Posten sitt ligger vel på en 119kr mener jeg, så da blir totalprisen 1245,38+119=1364,38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden får du tollen til å bli 300kr i dette regnestykket når tollsatsen på undertøy er fra 0-6,9%? Evt så er tollsatsen på klær opp til 10,7% Det er da klart at Sosmil har betalt for fortolling av varen+mva.

Om hun hadde bestillt bare truser (tollfri vare) så er det kun mva hun skulle betale som er på 300kr.

Om jeg legger inn ts sine tall så får jeg:

Opprinnelig kostnad:900,-

Toll (10,7%):96,30

Mva:(25% av996,30):249,08

Sum etter fortolling:1245,38

I tillegg så kommer fortollingsgebyret. Posten sitt ligger vel på en 119kr mener jeg, så da blir totalprisen 1245,38+119=1364,38

Vel, jeg gikk bare ut fra informasjonen som ble oppgitt av den som satt inne med informasjonen. Det ble oppgitt ca 1200 kr i varer og 300 kr i toll. Mva var utelatt. Det er meget mulig at regnestykket blir slik du sier, det kommer jo an på om varene var undertøy eller andre klær, eller for eksempel at personen som gjorde dette kjøpet ikke husker nøyaktige tall eller glemte å legge ved informasjon. Poenget om hvordan man regner ut disse ekstrautgiftene blir da dog akkurat det samme? Eller? :klo:

Til det siste regnestykket: OK, en besparing på 35,62 kr fra mitt opprinnelige estimat. Men jeg mener å huske at fortollingsgebyret øker når totalverdien overstiger 1000 kr? Vet du om det stemmer? (Orker du legge ved link om du har?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...