Gå til innhold

Tilbake til trening etter sykdom...


ini

Anbefalte innlegg

Jeg har trent -ekstremt- lite de siste to årene pga sykdom. Ble friskmeldt i mai i år, men smalt til med kyssesyken i august, og sommeren var travel med jobb og studieforberedelser. Av den enkle grunnen har det blitt usedvanlig lite trening på meg de siste to årene - det er så ille at jeg merker det i det daglige, selv når jeg ikke prøver å trene. Jeg mener... jeg har mest lyst til å legge meg ned og dø når jeg er halvveis oppi bakken til inngangen til leiligheten min. Og den bakken er ikke spesielt lang... Dessuten er det stress å ta trappen tre etasjer opp.

Kyssesyken har ikke helt sluppet taket enda, dvs leverprøvene er ikke helt 100%, så i teorien har jeg fremdeles treningsforbud.

Jeg vil gjerne tilbake til litt bedre form, selvom jeg ikke har de helt store ambisjonene de neste månedene, men er ikke sikker på hvordan jeg skal løse dette. Jeg går frem og tilbake til skolen, og prøver å gå en rolig 20-30 min tur hver dag, but let's face it: SÅ moro er det faktisk ikke å gå. Har alltid likt å jogge, og håper å fortsette med det -etterhvert-, men foreløpig er jeg ikke frisk nok eller i form nok til det.

Noen som har forslag til andre treningsformer som ikke gir fare for slag mot mageregionen, ikke er veldig krevende, og er greit å bruke som opptrening?

Blir veldig glad for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle til å foreslå ridning, men da er det jo alltid en risiko for å falle av, og hvis du ikke tåler slag mot magen er jo ikke det så lurt... Svømming? Yoga? Pilates?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - svømming, yoga og pilates! Hvis du er såpass begrenset er det gjerne ikke så kult å måtte betale masse penger på treningsstudio hvor du bare kan gå på et par timer i uken, og da kun om disse passer med resten av timeplanen din, så ville kanskje startet med svømming i svømmehall. Utrolig bra trening, og veldig lite belastende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svømming driver jeg forsåvidt med også, men i sjøen. Her jeg er er det såvidt blitt høst enda, så det går fremdeles bra å bade. Det er litt kaldt i vannet når sola ikke er på det varmeste, men ellers går det fint. Takk for tips. :) Tror ikke det er noen svømmehall her. De fleste leilighetskomplekser har private svømmebasseng, bare ikke der hvor jeg bor, så hvis det blir noe særlig kaldere nå kan det fort bli for kaldt. Men foreløpig funker det.

Riding hadde vært godt forslag om det ikke hadde vært for faren for å falle av. Sikkerhetsvest kan sikkert beskytte en del, men jeg er ikke villig til å ta den sjansen, selv om jeg har ridd i 20 år og sannsynligvis har ok nok balanse til at det går fint likevel. :)

Usikker på hvordan tilbudet på yoga og pilates er her, men kan evt. undersøke det litt senere. Det er sikkert fint å kombinere med styrke og cardio når jeg får lov til å trene ordentlig, men syns fortsatt det blir litt mye å betale i dyre dommer for å kanskje få trent 1-2 timer i uken.

Åååh, jeg gleder meg til å få lov til å trene på ordentlig! Løpe og trene styrke og spille tennis og kjenne at jeg lever. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som du er utrent bør du begynne med en lite belastende aktivitet som f. eks. sykling eller svømming. Jogging er omtrent den hardeste treningsformen som fins (av utholdenhetsidretter). Det er alltids en liten risiko for å velte på sykkel, dessuten er det ikke akkurat årstiden for å begynne å sykle lange turer ute nå. Men spinningsykler eller ergometersykler på et treningsstudio må da være greit for deg. Du kan i hvertfall være sikker på at du ikke velter. ;)

Du skal ha en pedalfrekvens på minst 70 omdreininger per minutt, så begynn med lav belastning og høy frekvens heller enn motsatt. Ikke ha høyere motstand enn at du selv med 70-80 omdreininger per minutt kan snakke forholdsvis uanstrengt med en eventuell treningspartner. Ta med vannflaske og drikk litt hvert 10. minutt, og ta med et håndkle til å tørke svetten med. Når du tråkker på en ergometersykkel blir det ikke noe motvind, slik det blir hvis du sykler utendørs, så da blir man fort svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har lyst å bruke mye penger på treningsstudio ennå (forståelig) så kan du jo finne ulike yogavideoer på feks Youtube og gjøre det hjemme :) Bruk et par mye håndklær som underlag om du ikke har en egnet matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...