AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Hei, jeg kjøpte et lammeskinn til å ha i vogna i dag og nå tenkte jeg å vaske det... Men hva må jeg vaske det med? Går det greit med Blenda eller skal jeg bruke Milo... What to do??
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Tror man må smøre inn baksiden, altså skinnsiden med noe fett.. Men hva slags er jeg usikker på. Det var mamman min som sa det, og jeg har ikke fått sjekket det ut ennå. JEg bruker mitt saueskinn i buret til hunden.. Så det blir litt skittent ja.. :gjeiper: Er det noen som vet hvaslags fett?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Det skal ikke være nødvendig å vaske det før bruk. Jeg har ikke gjort det med noen av de jeg har kjøpt, bare luftet de godt jeg. Men du gjør selvsagt hva du føler for. JEg har hatt gulpebabyer, så har stort sett ikke tatt så lang tid før jeg har måttet vaske allikevel. Jeg ville absolutt brukt Milo, eller aller helst spesialshampoo for lammeskinn. Vask på ullprogram, med den sentrifugehastighet(800 omdr?) som er på programmet. Det har gått bra når jeg har gjort det hvertfall. Strekk skinnet underveis når det tørkes. Og gre det gjerne med en katte/hundebørste så det blir skikkelig mykt igjen.
Gjest Wanted Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Du bør ikke vaske det før bruk. Lammeskinnet blir styggere etter vask uansett hva du bruker for slags vaskemiddel. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Må du ikke vaske alt som er nytt til babyer? Er helt ny på slike ting... Trenger jeg ikke å vaske dynene heller da?
Gjest Wanted Skrevet 29. oktober 2011 #7 Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Må du ikke vaske alt som er nytt til babyer? Er helt ny på slike ting... Trenger jeg ikke å vaske dynene heller da? Nei, man må ikke vaske alt. Det er vanlig å vaskle klær og sengetøy, men ikke dyner, puter, lammeskinn eller vognposer. Edit: Jeg mente selvsagt at man ikke trenger å vaske de sistnevnte før førstegangsbruk. Man må selvsagt vaske de jevnlig når de er i bruk Endret 29. oktober 2011 av Wanted 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #8 Skrevet 29. oktober 2011 Er ikke slike lammeskinn såkalt "selv-rensende"? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Er ikke slike lammeskinn såkalt "selv-rensende"? Nei, men det er en populær myte... Alle som har sett en sau i levende livet vet godt at den ikke er selvrensende. Ulla blir ikke plutselig ren av seg selv etter at man klipper den av heller. Smussavvisende ja, men det er langt fra det samme som selvrensende! Det betyr bare at skitt ikke fester seg så godt, men vaskes må det okke som.
Rights Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Jeg vasket nylig et lammeskinn.. Når jeg tok det ut av vaskemaskinen var det MYE mindre... Så du må være forsiktig og ikke vaske det for varmt iallefall Endret 30. oktober 2011 av Rights
hegejenta30 Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Vasker på ullprogram med milo, en runde med børste etter vask og skinnet er like fint som nytt!
siebaeo Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Dersom det er lanolinull, dvs ubehandlet a la Nøstebarn skal du ikke bruke Milo. Da må du bruke såpe beregnet på lanolinull. Å sammenligne soveskinnet med en levende sau var jo litt komisk Den tramper vel litt mer rundt i søle og dritt til at det i det hele tatt kan være sammenlignbart. Til dere med gulpebabyer, bruker dere ikke gulpeklut under hodet? Holder kanskje ikke..? Lanolin + urin = såpestoff. Derav "myten". Kommer det bæsj på må det så klart vaskes.. Men gulp skal vistnok bare børstes av når det er tørt. Men jeg har ikke gulpebaby så her tør jeg ikke si så mye.. Jeg lufter og banker det ofte og vasker det innimellom på ullprogram med såpe fra Nøstebarn. Baksiden er like fin ig myk ov må ikke smøres med noe. Det skal ikke vaskes før bruk. Man vasker vel nytt tøy for å få vekk alle eventuelle fargerester og kjemikalier fra fabrikken..? Ubehandlet ull er helt "rent" og trenger ikke vaskes før bruk. Det gjelder også klær i ubehandlet ull. Obs obs. De tåler heller ikke Milo.. Blir kjempestygge. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 AB nr 3 her. Jeg har nå vasket lammeskinnet mitt med Milo på 30grader ullprogram Og skinnet ble helt flott Men når jeg luktet på det, så luktet det ammoniakk.. Eller gammeldags permanet olje (som i og for seg inneholder masse ammoniakk) Jeg har kjøpt skinnet mitt på IKEA. Er det noen andre som har opplevd dette??
Caramba Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Jeg har vasket mine lammeskinn mange ganger, med Milo på ullprogram. De er like fine etterpå.
Knøtteliten Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Jeg har nettopp vasket mitt ikea saueskinn med milo på 30 grader ullprogram med 800 omdreininger. Gikk så fint atte! Jeg tørka det flatt (brukte hele tørkestativet). Det lukta ikke noe godt når det var nyvaska nei. Lukta...bløt sau Men når det ble helt tørt var lukta borte Har ikke smurt det med fett..
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 AB 3 og 14 her Jeg tørket det også flatt på tørkestativ. Passet på å dra det i fasong underveis. Brukte så en hunde børste etterpå som gjorde det kjempe mykt og fint. Men lukta, den er der fortsatt.. Har nå hengt det ut til lufting. Er det noe spesielt stoff de setter skinnene inn med?
Alma1978 Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Jeg har vasket skinn fra nøstebarn i maskin. 30 grader på ullprogram (håndvaskprogram). Brukte nøstebarn sin ullsåpe. Tørket flatt. Det blir bittelitt stivt med en gang, men mykes fort opp ved bruk!
Felia Skrevet 22. november 2011 #19 Skrevet 22. november 2011 Når jeg kjøpte mitt lammeskinn fulgte det med bruksanvisning..
Gjest frøken am Skrevet 22. november 2011 #20 Skrevet 22. november 2011 Jeg har et VELDIG stort lammeskinn, og gjør derfor ingenting om det krymper. Betraktelig. Hva skjer om det vaskes på 60? Er det ødeleggende på noe ant vis enn at det krymper?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå