Chord Skrevet 28. oktober 2011 #1 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jeg begynte i dag og tenke på forhold og hygiene, på ting vi gjør på kjøkkenet eller badet, der kanskje du og kjæresten din er forskjellig. F eks, jeg vasker hendene etter toalettbesøk, vasker og rydder etter meg når jeg har laget mat, spiser ikke ting som har gått ut på dato, er muglet eller ødelagt, og er vel litt obs på dette med bakterier osv. Min forrige kjæreste var stikk motsatt; syntes ikke det var så viktig å vaske stekepanna, så på muggel som noe man bare kunne skrape av osten, kunne bruke melk som var gått ut på dato osv.. Hvordan er du? Og hvordan er partneren din? Hvis dere er ulike, hvordan fungerer det for dere i hverdagen? Nå snakker jeg egentlig om alt fra husarbeid til matlaging og toalettvaner, men lurer mest på dette med mat og sånt.. Kan jo legge til at min nåværende kjæreste er mer lik meg på dette punktet, heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 28. oktober 2011 #2 Del Skrevet 28. oktober 2011 Vi er også ganske like på hygiene. Begge er veldig nøye på det. Både alt fra hygiene på kjøkkenet, og badet, og ikke minst oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2011 #3 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg er usikker på om jeg er mer sjokkert over ham, eller at at godtok det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 29. oktober 2011 #4 Del Skrevet 29. oktober 2011 F eks, jeg vasker hendene etter toalettbesøk, vasker og rydder etter meg når jeg har laget mat, spiser ikke ting som har gått ut på dato, er muglet eller ødelagt, og er vel litt obs på dette med bakterier osv. Min forrige kjæreste var stikk motsatt; syntes ikke det var så viktig å vaske stekepanna, så på muggel som noe man bare kunne skrape av osten, kunne bruke melk som var gått ut på dato osv.. Jeg er ganske nøye på personlig og kulinarisk hygiene. Bruker f.eks en helt ren kniv i blåskimmelosten, for å ikke forurense den. Når det gjelder mat som sådan, er jeg litt rundere i kantene en deg. Jeg har drukket melk som var ett par dager over (jeg luktet selvsagt på den for sikkerhets skyld), har spist ris som var kokt for to dager siden (men jeg stekte den). Jeg har skjært av ost som hadde noe muggel på, og fortærte den. Det har vel også hendt at jeg har spist kjøtt som er en dag eller to over dato (men da passet jeg på å steke det grundig. Du skiver det ikke eksplisitt, men du vet sikkert at det er stor forskjell på "siste forbruksdag" og "best før"? Den siste der, kan jeg nok tøye endel, om jeg vil. Alt av fløte og melk som er over datoen, kan med hell bruke i retter der man steker/koker ting, har jeg funnet ut. Egentlig er det mye hysteri i det som gjelder datomerking, med utilbørlig kasting som reaksjon. De fleste mennesker har luktesans og smakssans. Bruk den! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 29. oktober 2011 #5 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg synes det virker hysterisk å skulle følge datomerking slavisk. Jeg synes heller ikke man trenger å vaske stekepanna mellom hver gang den brukes, å skylle den holder fint. Å vaske hendene når man har vært på do synes jeg er en selvfølge... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 29. oktober 2011 #6 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg vasker badet med klorin.Hun syns det er hysteri. Jeg kokevasker hånklær og sånt i vaskemaskin, hun bruker 60grader. Jeg syns ikke klær blir rent med eco-programmet, mens hun bruker det ofte. På oppvasking er vi like nøye, så det går bra. Hun kaster mer mat enn meg. Jeg kan spise/drikke av det selv om det gikk ut på datoen men smaker og lukter godt.Hun hiver uansett. Jeg dusjer forholdsvis mer enn henne. Hun bytter tannbørsten oftere.Plutselig har hun kjøpt en ny til meg og hivi den gamle uten at jeg visste det. Mens jeg bytter oftere oppvaskekosten og kluter. Hun vasker klutene i vaskemaskin, når jeg ville ha kastet dem i stedet. Jeg kaster alltid kluter som er brukt til å vaske doen, mens hun skyller dem, så der er jeg detektiv og hiver dem allikevel.Hun mener de fint kan tas vare på og kan brukes omigjen, mens det er uaktuelt for meg. Men ellers så er vi stort sett ganske like på hva vi syns er renslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #7 Del Skrevet 29. oktober 2011 Min eks syntes det var helt greit at badet ikke ble vasket på 4 mnd eller at senga ikke ble skiftet på hver 14. dag. Greit at kjøkkenskapene og kjøleskapet inneholdt matvarer som var gått ut på dato for lenge siden. Lagde gjerne middag, men dårlig til å rydde opp underveis samt etterpå. Ingen av oss spiste mat med mugg eller lenge siden den var gått ut på dato. Oppvaskklut, håndkle på kjøkken og bad samt grytekluter ble sjeldent vasket. Håndvask vet jeg ikke hvordan det var. Kjøleskapet kunne være tilgriset uten at det ble vasket. Jeg foretrekker at badet blir vasket hver uke, men la meg ikke opp i hvordan han vasket det. Sengetøy bør skiftet minimum hver 14 dag. Jeg rydder jevnlig i kjøleskap og kjøkkenskap og kvitter meg med ting som er utgått på dato. Kan bruke tørrvarer en liten stund etter dato da. Når jeg rydder så tørker jeg over. I kjøleskapet jevnlig når jeg ser at det er nødvendig. Når jeg vasker bad så går alt av håndkler mm i vask. Hiver også oppvaskklut mm jevnlig i vaskemaskinen også og bytter kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #8 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg har alltid ny tannbørste tilgjengelig samt oppvaskbørste. Bytter ved behov når jeg vasker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halldis Skrevet 29. oktober 2011 #9 Del Skrevet 29. oktober 2011 Meg: Spiser overhodet ikke mat som er gått ut på dato. Vasker hendene etter dobesøk. Skifter på senga hver uke. Kan gjerne vaske kluter som er brukt til alt mulig - på kokevask. Vaksker oppvaskkoster i oppvaskmaskinen hver uke. Vasker ALLTID steikepanna. Ellers kan det gjerne flyte med klær og rot rundt forbi, det er ikke skittent i mine øyne. Eksmann: Spiste alt som ikke luktet død. Vaska hendene av og til. Hadde ikke peiling når senga ble skifta på. Han hatet synlig rot, mens hygiene var ikke så viktig. Vi er skilt i dag, av helt andre grunner da :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 29. oktober 2011 #10 Del Skrevet 29. oktober 2011 Kan bruke tørrvarer en liten stund etter dato da. Tørrvarer er jeg skeptisk på å beholde etter at de er utgått, siden du kan jo få biller i skapet... Datet ei dame en gang, og da kom det biller i skapet hennes (hun bodde på hybel og delte kjøkken med flere). Da spurte hun meg "Hvilken skade gjør de egentlig?" Når du ikke har skjønt det engang, tenkte jeg, og heiv alt hun hadde i skapet og vaska. Da ble hun faktisk sur. Det er enten dette eller bo med kakkerlakker og insektsegg i maten sa jeg, og la igjen penger til ny mat. Datet henne ikke lenge etter det. (R dt mulig?? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #11 Del Skrevet 29. oktober 2011 Biller via matvarer som mel kan du få lenge før det har gått ut på dato. Nå oppbevarer jeg sånt noe i egne beholdere, men hadde jeg oppdaget f.eks. melbiller i maten så måtte jeg jo ha tatt affære. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chord Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 29. oktober 2011 Du skiver det ikke eksplisitt, men du vet sikkert at det er stor forskjell på "siste forbruksdag" og "best før"? Den siste der, kan jeg nok tøye endel, om jeg vil. Alt av fløte og melk som er over datoen, kan med hell bruke i retter der man steker/koker ting, har jeg funnet ut. Egentlig er det mye hysteri i det som gjelder datomerking, med utilbørlig kasting som reaksjon. De fleste mennesker har luktesans og smakssans. Bruk den! Hehe, ja er klar over forskjellen. Jeg mente mat som har passert siste forbruksdag, med klumper i melka eller skikkelig sur kylling.. Om det ikke er helseskadelig, så er det ivertfall veldig uapetittelig, ivertfall for min mage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 29. oktober 2011 #13 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg er manisk i forhold til datomerking, oppbevaring av mat, mat som viser tegn til forringelse og det å ikke spise rester.... Han har et mer avslappet forhold til det, så lenge det ikke smaker vondt går det ned. Her er det jeg som er hysterisk og han som er fornuftig. Ingen av oss har noen gang blitt matforgiftet. Jeg vasker håndklær og sengetøy en gang i uka, jeg har ikke orket å prøve ut hvor lang tid det hadde tatt før han ville byttet. Lot håndkleet hans henge tre uker en gang, for å se om han merket det, men det skjedde ingen ting og etter tre uker byttet jeg likevel. På personlig hygiene, og grundighet ved vasking av bad og kjøkken, er vi helt like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 29. oktober 2011 #14 Del Skrevet 29. oktober 2011 Nå sporer jeg vel kanskje av litt, men klarer ikke å dy meg fordi dette er noe jeg er opptatt av: Kasting av mat er et stort miljøproblem, og det aller meste av matvarer kan trygt spises etter at datostemplingen er gått ut. Så mye som en fjerdedel av all mat som kjøpes blir kastet! Det er viktig å skille mellom "best før" og "holdbar til". Det som først og fremst kjøtt og fisk/sjømat som er farlig å spise når det blir for gammelt, særlig ferskvarer. Selvsagt skal man heller ikke spise muggen mat. Så lenge maten ser fin ut og ikke lukter vondt er det trygt å spise. For eksempel kan egg spises lenge etter at datostemplingen har gått ut, og syrnede melkeprodukter holder seg ei god stund etter utgått stempling så lenge pakningen ikke er åpnet. Vi kaster en fjerdedel av maten Egg holder seg lenge 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #15 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg kaster alltid kluter som er brukt til å vaske doen, mens hun skyller dem, så der er jeg detektiv og hiver dem allikevel.Hun mener de fint kan tas vare på og kan brukes omigjen, mens det er uaktuelt for meg. Jeg bruker utslitt klær til dokluter. klipper dem opp i passende størrelse, og kaster dem etterpå. Synes det høres dumt ut å kaste brukbare kluter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 29. oktober 2011 #16 Del Skrevet 29. oktober 2011 Vi er ganske forskjellige når det kommer til hygiene. Jeg er den som vasker over benken før og etter matlaging, vasker stekepanner med en gang etter bruk, liker å ha det ryddig og rent rundt meg, mens han er stikk motsatt og bryr seg veldig lite om slikt. Men angående mat er vi ganske like. Vi har ikke så mye mat i huset at det rekker å bli dårlig, ingen av oss syns noe om å kaste mat så da kjøper vi heller mindre, eller passer på å dele opp og fryse ned. Egg og andre matvarer kan fint brukes selv om det har gått ut på dato, så lenge det lukter og smaker greit. Det blir kastet så mye mat globalt sett at jeg blir helt kvalm av tanken. Spesielt når det er så mange som ikke har nok til å overleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 29. oktober 2011 #17 Del Skrevet 29. oktober 2011 Det blir kastet så mye mat globalt sett at jeg blir helt kvalm av tanken. Spesielt når det er så mange som ikke har nok til å overleve. Men det har vel strengt tatt ikke så mye i en diskusjon om hygiene? For min del er det faktisk mer irriterende sidem det er mine penger som kastes rett i søppla.Hun kunne likegodt kastet hunderelappene. Jeg la en gang pengene foran henne for det hun nettopp hadde kastet, og da ble hun fatisk litt taus en stund. Men det hører heller ikke hjemme i debatten om hygiene. Hun syns jeg er mer nazi på klær enn henne og det er egentlig litt rart, siden jeg kunne ikke så mye om klesvask da vi ble sammen, mens nå så sorterer jeg opp undertøyet så det kan bli vaska hygieniskt for seg Og det er det hun som har lært bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 29. oktober 2011 #18 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg bruker utslitt klær til dokluter. klipper dem opp i passende størrelse, og kaster dem etterpå. Synes det høres dumt ut å kaste brukbare kluter. Men da vasker man jo bare bakteriene i kluten utover igjen. Få det vekk, er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 29. oktober 2011 #19 Del Skrevet 29. oktober 2011 Gjest mann: nei, men så nevnte trådstarter dette med å skjære bort mugg på ost og spise resten osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 29. oktober 2011 #20 Del Skrevet 29. oktober 2011 Gjest mann: nei, men så nevnte trådstarter dette med å skjære bort mugg på ost og spise resten osv Mat med mugg på kaster jeg.Da tar jeg ikke bort mugget, siden da er det usynlige tråder av mugg i hele produktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå