nanny Skrevet 28. oktober 2011 #1 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Skal prøve å skrive dette i kortere versjon. Har en voksen sønn med CP. I fjor sommer ble det første gang tatt CT av hode. På sykehuset funnet dem en svulst på ca l cm. Epikrisen ble sendt til hans tidligere fastlege som sagt ingenting til meg. Dette året ble han utredet for epilepsi som ikke var påvist, men legen henviste ham for å ta MR. MR ble for tatt for 4 uker siden og epikrisen sendt til en ny fastlege. Før jeg gikk til henne krevde jeg utskrift av journalen fra forrige lege. Og det er der leste jeg meg fram til denne svulsten. Men da kunne jeg ikke spurt noe om dette på sykehuset mens jeg var der, fordi jeg visste ikke noe om det. Med store bekymringene skrev jeg til nevrolog på nettet for å få svar hva skal jeg gjøre med dette videre. Han svarte at han ville anbefale kontrastveske for å få skarpere bilder rund denne svulsten. Heldigvis skrev han at 92 % er godartet. Og også hjerteutredning. Han skrev videre at denne svulstven må kontrolleres på sykehuset en gang i året eller annet hvert år. Svulst vokser sakte, men når den når størrelse på en appelsin må det fjernes, fordi den gir helseproblemer. Da bestilte jeg time hos hans fastlegen for å vite først hva hun ville gjort. Det var ikke særlig å få svar, så viste jeg henne dette svaret fra nevrologen. Fastlegen ville ikke skrive noen henvisning til sykehuset. Da burde jeg ha gjort det selv, eller få kontakt med en spesialist. Selvfølgelig nektet jeg dette og det med god grunn, så svarte hun at hun kan ikke overkjøre legene på sykehuset. Antakeligvis var jeg nok høy i stemmen, da hun ba meg om å roe seg ned. Først ville hun tatt kopi av brevet jeg fikk fra nevrologen på nettet og det var jeg ikke særlig imot i begynnelsen, men da hun ville ha i tillegg navnet hans, da nektet jeg. Jeg forklarte henne at hvis de på sykehuset klarer å bekrefte eller avkrefte etter de bildene de har fått på MR om det er ondartet eller godartet svulst trenger hun ikke å sende meg videre til sykehuset. Da skrev hun henvisning til sykehuset at det er mitt ønske å undersøke dette, dvs ikke hennes anbefaling. Hennes begrunnelse var at hun vil ikke komme i klemme med sykehuset. Og når har tiden min gått, så hun kan ikke gi meg mer tid, fordi pasientene klager på hennes forsinkelse. Og nå var jeg hos henne 45 min. Svaret mitt var at da jeg kom inn til henne var hun allerede halv time forsinket og jeg var ikke lenger hos henne enn 30 min. Hva synes dere? Har jeg da oppført meg så dårlig at hun måtte ha disse komentarene eller er hun rett og slett dårlig lege? Kanskje ikke dårlig lege,men det virker på meg at hun bryr seg veldig lite om de problemer jeg tar opp med henne og helst ville hun skyve alt vekk med bortforklaringene sine. Hvis noen kjenner ok lege som kan oppføre seg og hører på pasienten ville dere anbefale meg en? Bor i Akershus. Jeg skrive ikke her foreløpig verken e-mail adrese, eller telefonnr. men det kan en få senere. Tusen takk for alle som vil gjerne hjelpe meg. Endret 28. oktober 2011 av nanny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 28. oktober 2011 #2 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jeg skjønner ut i fra ditt innlegg at du kanskje ikke er født i Norge, kan det være at dere begge misforsto hverandre litt pga språk? Mener ikke dette frekt ovenfor deg, men har selv opplevd dette. Om det virkelig var slik at legen ikke giddet å sende henvisning til sykehus etter funn av en svulst er dette hårreisende!! Bytt fastlege og få sønnen din til en spesialist! Siden du og din lege tydeligvis ikke kommuniserer bra/passer bra sammen ville jeg ha byttet lege. Lykke til, håper alt ordner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jeg skjønner ut i fra ditt innlegg at du kanskje ikke er født i Norge, kan det være at dere begge misforsto hverandre litt pga språk? Mener ikke dette frekt ovenfor deg, men har selv opplevd dette. Om det virkelig var slik at legen ikke giddet å sende henvisning til sykehus etter funn av en svulst er dette hårreisende!! Bytt fastlege og få sønnen din til en spesialist! Siden du og din lege tydeligvis ikke kommuniserer bra/passer bra sammen ville jeg ha byttet lege. Lykke til, håper alt ordner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 28. oktober 2011 Takker deg for svaret! Ja, det stemmer, jeg er ikke født i Norge, men har bodd her 28 år. Tror ikke at legen misforsto meg, vet ikke om hun reagerte på at jeg viste henne brev fra nevrologen som svarte meg på nettet eller var det andre ting. Synes ikke at hun oppførte seg egentlig som en lege som prøver å hjelpe meg, selv om hun påstår det. Dette kan neppe stemme, ellers ville hun ikke kommet med de påstander og unnskyldninger. Det er greit at hun er lege og vet mer enn jeg, men det vil ikke si at jeg ikke kan spørre andre leger (Hvis det er mulighet og jeg betaler for svar jeg får)om sykdomer enten mine eller sønnens. Det gjør jo flere ikke bare jeg, men det er kanskje ikke mange som viser det til fastlege, som jeg var nødt til siden hun svarte ikke på mitt spørsmål: hva skal du videre med det? En lege ber heller ikke en pasient om å undersøke/spørre et sykehus for ortopedi om de tar også folk med CP, som hun sa meg. Og jeg gjorde det. Det var min feil, jeg burde sagt dette er du som er lege, så du må enten vite det eller undersøke selv. Jeg gjorde det kanskje i håp på å få fortgang i saken til sønnen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 28. oktober 2011 #5 Del Skrevet 28. oktober 2011 Ville nok byttet lege om jeg var deg! Er greit at hun ikke vet ALT, men da er det HENNE ansvar å finne svaret, ikke ditt. Ut i fra det du skriver virker hun litt motvillig til å hjelpe deg. Siden det tar litt tid å bytte lege ville jeg vurdert å bestille enda en time til henne, prøv igjen å få hjelp, om det ikke fungerer, bytt lege! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 28. oktober 2011 Takk for svaret! Skal gjøre som du rådet meg her. Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 28. oktober 2011 #7 Del Skrevet 28. oktober 2011 Husk å skifte fastlege før oktober er over. Så har du ny lege allerede i november. Ellers må du vente til desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #8 Del Skrevet 29. oktober 2011 Sto det noe i epikrisen fra sykehuset om hvorfor de ikke gikk videre med funnet av svulsten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 29. oktober 2011 Nei, det gjorde det ikke. MR ble tatt pga henvisning fra epilepsi klinikken. Og når ikke noe annet står i henvisninger, så gjør ikke sykehuset mer enn det de blir bedt om. Resten som de eventuelt finner i tillegg påå bilder skriver dem om i epikrisen, slik at legen kan vurdere videre om dette skal undersøkes nærmere eller ikke. Men den fastlegen sønnen min har er imot narkoser. Sønnen har CP og klarer ikke å være stille under denne undersøkelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå