Gå til innhold

Sparetips og sparetiltak


Personlig12

Anbefalte innlegg

Noen av oss tenker overhodet ikke på pengene når vi handler, men noen av oss er veldig bevisste på ting koster.

Jeg syns mat er så utrolig dyrt i dette landet, hva er dine råd slik at pengene strekker lengst mulig?

Evt andre ting man kan spare penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badeand1

First price, rema 1000 sine egne matvarer, landlord og euroshopper er jo billigere alternativer enn vanlige matvarer. Også pleier vi å kjøpe to ting når det er halv pris. Passer på å kjøpe inn ting når det er 40% osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Det er flere måter å spare penger på mat på, f.eks.

- Bak brød og rundstykker etc. selv, hvis du kan. Billigere, bedre og sunnere!

- Følg med i aviser og tilbudsavisene som dagligvarekjedene sender ut, og handle inn tilbudsvarer i stort.

- Planlegg middag for en uke om gangen, og handle inn det du trenger til middag samt andre matvarer og ting til husholdningen f.eks. på mandag. Da unngår du mange småturer på butikken som fort blir endel ekstra kroner. Ta evt. en tur på lørdag for å fylle opp med melk, frukt og grønnsaker og det du glemte på mandag.

- Handle ferskvarer etter sesong. Jordbær i januar er godt, men dyrt! Hvis du ikke har anledning til å plukke bær selv og fryse ned, er det i alle fall noe rimeligere å kjøpe frosne bær. Lammekjøtt er alltid på tilbud i slutten av september/begynnelsen av oktober når det er slaktetid.

- Supper og gryteretter kan lages i store porsjoner og fryses ned. Kjøp ingredienser når de er billige og sett av en kveld.

- Lag en litt større porsjon til middag enn du/dere spiser, så kan du ha restene til lunsj dagen etter.

Andre sparetips er:

- Begrens bar-, restaurant- og kinobesøk. Inviter heller venner hjem på middag (spleiselag - du står for maten, de tar med vin) eller DVD og popcorn.

- Hvis du har abonnement på aviser og ukeblader, se om du kan kutte ut noen av disse.

- Ta med matpakke på jobben i stedet for å kjøpe dyr kantinemat

- Sjekk mobilabonnementet ditt, kanskje du kan finne et rimeligere?

- Få oversikt over garderoben din og prøv å begrense kles- og skoinnkjøp. Gå for kvalitet framfor kvantitet og behandle klærne dine pent, så varer de lenger.

- Hvis du bruker dyre hudpleie- og makeupprodukter, er det mye å spare på å handle på nettet. FeelUnique tilbyr mange merker, sender fraktfritt og refunderer toll og moms.

- Ha en hårfrisyre som ikke krever månedlige frisørbesøk og et tonn med produkter.

- Lån bøker og DVD'er på biblioteket, det er gratis! Bokklubber er dyrt.

- Betal ned kredittkortene dine. Det er faktisk ganske dyrt å nedbetale kredittkortgjeld, ettersom rentene ofte er skyhøye.

Det var det jeg kom på i farta, håper det kan være til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips allerede.

Jeg har noen tips i forhold til sommerferien.

Kjøp en sånn sparebøsse som man må åpne med boksåpner, dette er feriepenger. Ha på 500-1000 kr hver måned den dagen du får lønn. + Ha på mynter du har i lomma/lommeboken.

Fordel kostnadene. Jeg planlegger ofte ferien i god tid, kjøper f.eks flybillettene allerede i februar, til en billig penge.

Da er det bare overnattingen igjen når sommeren kommer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å spare penger på mat på, f.eks.

- Bak brød og rundstykker etc. selv, hvis du kan. Billigere, bedre og sunnere!

- Følg med i aviser og tilbudsavisene som dagligvarekjedene sender ut, og handle inn tilbudsvarer i stort.

- Planlegg middag for en uke om gangen, og handle inn det du trenger til middag samt andre matvarer og ting til husholdningen f.eks. på mandag. Da unngår du mange småturer på butikken som fort blir endel ekstra kroner. Ta evt. en tur på lørdag for å fylle opp med melk, frukt og grønnsaker og det du glemte på mandag.

- Handle ferskvarer etter sesong. Jordbær i januar er godt, men dyrt! Hvis du ikke har anledning til å plukke bær selv og fryse ned, er det i alle fall noe rimeligere å kjøpe frosne bær. Lammekjøtt er alltid på tilbud i slutten av september/begynnelsen av oktober når det er slaktetid.

- Supper og gryteretter kan lages i store porsjoner og fryses ned. Kjøp ingredienser når de er billige og sett av en kveld.

- Lag en litt større porsjon til middag enn du/dere spiser, så kan du ha restene til lunsj dagen etter.

Andre sparetips er:

- Begrens bar-, restaurant- og kinobesøk. Inviter heller venner hjem på middag (spleiselag - du står for maten, de tar med vin) eller DVD og popcorn.

- Hvis du har abonnement på aviser og ukeblader, se om du kan kutte ut noen av disse.

- Ta med matpakke på jobben i stedet for å kjøpe dyr kantinemat

- Sjekk mobilabonnementet ditt, kanskje du kan finne et rimeligere?

- Få oversikt over garderoben din og prøv å begrense kles- og skoinnkjøp. Gå for kvalitet framfor kvantitet og behandle klærne dine pent, så varer de lenger.

- Hvis du bruker dyre hudpleie- og makeupprodukter, er det mye å spare på å handle på nettet. FeelUnique tilbyr mange merker, sender fraktfritt og refunderer toll og moms.

- Ha en hårfrisyre som ikke krever månedlige frisørbesøk og et tonn med produkter.

- Lån bøker og DVD'er på biblioteket, det er gratis! Bokklubber er dyrt.

- Betal ned kredittkortene dine. Det er faktisk ganske dyrt å nedbetale kredittkortgjeld, ettersom rentene ofte er skyhøye.

Det var det jeg kom på i farta, håper det kan være til hjelp:)

TAKK for gode tips.

Endret av Personlig12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips allerede.

Jeg har noen tips i forhold til sommerferien.

Kjøp en sånn sparebøsse som man må åpne med boksåpner, dette er feriepenger. Ha på 500-1000 kr hver måned den dagen du får lønn. + Ha på mynter du har i lomma/lommeboken.

Fordel kostnadene. Jeg planlegger ofte ferien i god tid, kjøper f.eks flybillettene allerede i februar, til en billig penge.

Da er det bare overnattingen igjen når sommeren kommer :)

Hvor får jeg kjøpt en slik sparebøsse? Vi skal til australia om et år, og jeg er nødt til å spare. Noe jeg ikke er veldig flink til akkuratt...

Noen andre sparetips:

Fyll bensin/diesel på søndags kveld eller mandags morgen

Begrens TV kanaler

Ta cash i plassen for å dra kortet hver gang en handler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Ta vare på kvitteringene når du handler og gå over dem på slutten av måneden. Jeg fikk nesten sjokk da jeg så hvor mye jeg bruker på tyggegummi og halspastiller :fnise:

Trumfkort o.l er også en fin måte å spare penger på, jeg har mitt koblet til bankkortet så hver gang jeg handler på matbutikken min får jeg bittelitt på trumfkontoen. Har spart opp 900 kr til nå, kommer godt med :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt en slik sparebøsse? Vi skal til australia om et år, og jeg er nødt til å spare. Noe jeg ikke er veldig flink til akkuratt...

Noen andre sparetips:

Fyll bensin/diesel på søndags kveld eller mandags morgen

Begrens TV kanaler

Ta cash i plassen for å dra kortet hver gang en handler

Du får kjøpt de på nille/ europris til 20-30 kr.

Veldig kjekt at man ikke kan åpne de mer en en gang, for da blir det man har puttet nedi liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trumfkort o.l er også en fin måte å spare penger på, jeg har mitt koblet til bankkortet så hver gang jeg handler på matbutikken min får jeg bittelitt på trumfkontoen. Har spart opp 900 kr til nå, kommer godt med :D

Bare vær oppmerksom på at bortsett fra Kiwi er alle butikkene som tar Trumfkort ganske dyre i utgangspunktet, så det blir fort billigere å handle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær oppmerksom på at bortsett fra Kiwi er alle butikkene som tar Trumfkort ganske dyre i utgangspunktet, så det blir fort billigere å handle andre steder.

Ikke hvis man følger med og handler på tilbud. Både Meny og Spar har ofte gode tilbud man faktisk kan spare på. Lønner seg ofte å lese tilbudsaviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Når det kommer til basisvarer så handler jeg stort når det er på tilbud.

Ellers skriver jeg menyer for ca 1 mnd av gangen, med tilhørende handleliste.

Handler aldri noe annet enn det som står på handlelisten.

Lager dobbelt opp av mange middager slik at jeg kan fryse ned halvparten til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Har Trumf Visa og får 3% av alle kjøp jeg gjør hos butikker som Kiwi osv. Passer på å handle når det er trippetrumf-dager.

* Har Coop medlemskort og handler der når de har ulike kampanjer.

* Kjøper billigmerker fremfor de dyrere merkene.

* Tråler butikkene etter nedprisede varer, mange butikker har egne disker/steder der de har varer som snart går ut på dato og derfor satt ned i pris.

* Abonnerer på alle tilbudsaviser fra ulike dagligvarebutikker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se etter datovarer på Kiwi.

Følg med på gode tilbud.

Om du ikke har en god fryseboks så kan det fort lønne seg å kjøpe en. Da kan du handle stort når det er gode tilbud. Etter nyttår pleier man jo omtrent å få frosne kalkuner kastet etter seg på vei ut av butikken (de koster "ingenting") og da er det kjekt å kjøpe 3-4 sånne og putte i fryseren, men det krever plass. Ellers er det ofte tilbud på andre kjøttprodukter gjennom året og man sparer mye på å handle når det er billigst.

Hvis du kommer over tilbud på grønnsaker eller andre ting som er vanskelig å fryse ned så er det lurt å lage store porsjoner med gryteretter eller ovnsretter og fryse dem ned i porsjonspakker. Da har du fått utnyttet billige varer og samtidig har du middagen klar til travle dager istedet for å velge dyre (og usunne) løsninger som å handle ferdigmat ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop-kort og Trumf-kort er nyttige sparemidler, så lenge man ellers er prisbevisst og ikke handler hos coop eller trumf-butikker kun fordi man har kort der.

Man får også 30 øre tilbake pr liter bensin man kjøper på utvalgte bensinstasjoner med slike kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det av frukt og grønt som er på tilbud i stedet for at du kjøper kiwi uansett pris. Noen ganger kommer vi hjem med epler og bananer, andre ganger med ananas, melon, kiwi og plommer.

Spis mye grønnsaker. Rotgrønnsaker er godt og sunt og som regel billig. Handle grønnsaker hos en innvandrerbutikk om du har en i nærheten. Der kostet pastinakk 19 kr per kilo i går, mens den andre butikken jeg var innom, hadde en kilopris på 99 kr! Squash kostet 19 per kilo, mens det kostet 12 kr per stykk på en annen butikk.

Kjøp også gjerne linser, bønner og ris på innvandrerbutikker. Ica har også billige bønner på tetrapak for de gangene du ikke gidder å koke dem fra bunnen av. Svarte bønner og hvite bønner koster 6-7 kr der per pakke. En pakke er nok til to personer hos oss. Selvsagt kombinert med annen mat, som ei grønnsaksgryte med ris eller pasta til.

Les tilbudsavisene, og slå til når toalettpapir, ost osv. er på tilbud. Riv osten og frys den ned, så har du ferdigrevet ost til gratenger og pizza.

Ofte setter butikkene ned prisen på varer som snart går ut på dato. Egg holder lengre i Norge, så det kjøper vi gjerne et par pakker av ved slike anledninger. Mange ostetyper smaker bedre rundt den datoen, så om det er noe som frister, kjøper vi gjerne også ost på tilbud. En liter melk eller to kan man også ta med og bruke til å lage vafler, f.eks., om man ikke drikker så mye melk.

Bak brød selv og frys ned i skiver. Da tar du bare opp det du trenger, og har aldri tørt brød som må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...