Gå til innhold

Hvor mye "lommepenger" har du hver måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye penger det er vanlig å ha til fritt bruk per måned.

Jeg har satt opp et budsjett over mine utgifter. Det er lønn inn, pluss barnebidrag og barnetrygd, og så er det husleie, telefon, strøm, tv/internett, bilutgifter og forsikringer ut. Jeg har også fast spareavtale på barnet for et fast beløp, og mener egentlig å spare for meg selv også, men jeg ser at det ofte forsvinner i ting som dukker opp.

Jeg har regnet ut at jeg "burde ha" ca 3000 hver måned til overs etter faste utgifter - som skal dekke klær, lege/tannlege, frisør, velværeprodukter/sminke (som jeg regner utenom husholdningsutgifter), vin, bøker, fritid og alt som ikke omfattes av faste utgifter. Utrolig nok blir plutselig 3000 litt lite, selv om jeg synes det høres mye ut og føler at jeg sløser.

Hvor mye bruker dere på dere selv hver måned? Penger som er til "for moro skyld"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har igjen rundt 12000 kroner.

Det etter at jeg har betalt boliglån, fellesutgifter, strøm, bredbånd, kabeltv, NRK-lisens, transport, forsikringer og telefon.

Av disse bruker jeg rundt 4000 på mat/drikke og 2-3000 på annet (uteliv, kino, klær, fest, ..). Resten går stort sett til sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen har det slik at vi setter all lønn inn på felles konto som alle felles utgifter belastes fra (bil, bolig, mat, ferier...). Dessuten får vi begge "lommepenger" på 3000 i måneden. Dette skal dekke klær, frisør, kosmetikk og egne hobbyer. Kona er alltid pengelens en uke før lønningsdag, mens jeg sparer opp 1000-1500 kroner i måneden, som jeg bruker opp på å kjøpe dyre julegaver til henne. Go figure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2000 kr igjen hver måned som skal dekke et sosialt liv, mat, frisør, tannlege og helse generelt, gaver, klær mm. For å si det pent så går det mye i havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vanligvis rundt 5.000-15.000 jeg kan bruke på meg selv hver måned. Klarer ikke bruke så mye, så det begynner å bli greit med penger på sparekontoen nå.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...