Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #1 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg har tekt til å starte en egen kiosk, og har begynt arbeidet med å etablere et enkeltmannsforetak. Men jeg er ikke helt utlært på dette området, så det er fint om noen av dere som har et slikt firma kan hjelpe meg. Har skjønt at dette går på meg som privat person. Men hva hvis firmaet mitt går konkurs? Da er vel jeg konkurs jeg også, men hvordan foregår dette ? Jeg har ikke peiling i det hele tatt, så jeg ville satt veldig stor pris på litt eksperthjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 8. desember 2003 #2 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis firmaet ditt går konkurs kan du risikere å måtte selge hus og bil for å få dekket gjelden til firmaet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #3 Del Skrevet 8. desember 2003 ok, det er sånn det er, burde vel ha tenkt meg det, men nei. Tenkte kanskje det var noen regler for noe avskrivinger av gjeld eller noe sånt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 8. desember 2003 #4 Del Skrevet 8. desember 2003 Kanskje du kan sjekke med Aetat eller noe sånn der du bor, om de skal ha noen gründerkurs? Det burde ikke være helt umulig å finne et du kan være med på. Da vil du få all info du trenger, og kanskje et kontaktnett i tillegg. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 8. desember 2003 #5 Del Skrevet 8. desember 2003 http://home.tiscali.no/amici/kraftstart/en...nnsforetak.html http://omegadesign.no/selskapsformer/enkelt/ Her står litt om enkeltmannsforetak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Lala) Skrevet 9. desember 2003 #6 Del Skrevet 9. desember 2003 Jepp du går personlig konkurs. Det kan bli et helvete i ettertid for å si det mildt. Men det kommer jo an på hvor ille det går da (hvor mye underskudd). Kjenner flere som ALDRI kommer ut av det, men da er det snakk om at de skylder millioner da. Når du er personlig konkurs får du blant annet ikke lån. Jeg ville tenke meg grudig igjennom før jeg startet et personlig foretak. Hva med AS? Da har du begrenset ansvar. Det er en rekke fordeler og ulemper med alle typer foretak. Kunne gått mer inn på det, men det er ganske omfattende. Jeg anbefaler på det sterkest å minimum ta et par kurs før du går videre med ideen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #7 Del Skrevet 10. desember 2003 Er det noen som vet om det går an å ta ut lønn i sitt eget enkeltmannsforetak. Det høres dumt ut, men det må være kodet med kode for lønn 111 A hvis man i tilfelle det går dårlig og man må gi opp, skal ha rett på dagpenger. Noen som vet hvordan reglene er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 12. desember 2003 #8 Del Skrevet 12. desember 2003 For å være helt ærlig forstod jeg ikke hva du mente med det forrige innlegget "gjest". Men jeg kan jo prøve å komme med et svar likevel: Selvsagt kan du ta ut lønn. Det er jo dine egne penger for å si det sånn. Når du har et enkeltmannsforetak er du og bedriften din en og samme økonomisk enhet. Du kan ta ut hva du vil. Det er derfor du også er personlig økonomisk ansvarlig for bedriften. (Det er hvertfall det jeg har lært i de kursene jeg har hatt i skattrett og regnskap. Har ikke lovsamlingene her jeg sitter nå ellers skulle jeg gjerne referert til riktige paragrafer.) TA KONTAKT MED AETAT OG/ELLER LIGNINGSKONTORET!! (de har også gode sider på internett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 16. desember 2003 #9 Del Skrevet 16. desember 2003 Se på www.bedin.no Der finner du kjempemasse info om å starte og drive et firma. Jeg driver selv et enkeltmannsforetak og det er ikke lett, det kan jeg love deg! Det er utrolig masse lover og regler å forholde seg til, man blir aldri utlært! Men man kan få utrolig mye hjelp av en dyktig regnskapsfører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 16. desember 2003 #10 Del Skrevet 16. desember 2003 Du tar ikke ut lønn, privatuttak heter det. Du tar rett slett ut så mye penger du vil/kan/trenger. Men det er en fordel å holde firmakontoen og privatkontoen adskilt, og overføre et beløp en gang i mnd. f.eks. På ligningskontoret får du skjema for forskuddsskatt som du fyller ut og leverer. Og så får du regning på det de mener du skal betale hvert kvartal. Dette betaler du av firmakontoen. Med mindre du har ansatte trenger du ingen skattetrekkskonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 17. desember 2003 #11 Del Skrevet 17. desember 2003 Her lærte jeg også mye! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå