Gå til innhold

MS-noen her som har det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som har MS? Som kan fortelle litt om hvordan de fant ut det? Hvilke symptomer og prøver som ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har :hallo: Merket det først som dirring og kraftløshet i musklene noen år før jeg fikk diagnosen (oppsøkte ikke lege, trodde jeg bare var litt overtrent). Men i april 2004 havnet jeg på legevakten fordi jeg mistet følelsen i høyre side (kort fortalt :).

Ble sendt videre til MR-undersøkelse av hodet, gjennomgikk div. nevrologiske utredninger og tok spinalvæskepunksjon.

Typiske debut-symptomer for mange er imidlertid visstnok synsnervebetennelse og vannlatingsforstyrrelser.

Alt godt til deg TS :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har nok mest sannsynlig ikke MS men har vært til MR hvor de fant ett par hvite prikker i den hvite substansen.Ble litt bekymra og skal få en nevrolog til å se på det. Har ikke helt symptomer på det heller men greit å sjekke det opp :)

Men hvordan lever du med sykdommen? Er du hardt rammet? Synes det var litt intr.å lese om den, rart at de ikke vet hva det skyldes enda.

Du trenger ikke å svare om du ikke vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til bardomsvenninnen min har MS, og hun har alltid oppført seg normalt. Jeg var hos dem kanskje hver dag i barndommen, og la aldri merke til noe spesielt ved henne.

En annen dame jeg vet om (kona til sjefen til kjæresten) har det så vondt at hun ikke klarer å fungere i det hele tatt i hverdagen. Hun sliter virkelig.

Jeg håper virkelig at alt er bra med deg TS! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har nok mest sannsynlig ikke MS men har vært til MR hvor de fant ett par hvite prikker i den hvite substansen.Ble litt bekymra og skal få en nevrolog til å se på det. Har ikke helt symptomer på det heller men greit å sjekke det opp :)

Men hvordan lever du med sykdommen? Er du hardt rammet? Synes det var litt intr.å lese om den, rart at de ikke vet hva det skyldes enda.

Du trenger ikke å svare om du ikke vil :)

Dette var altså Ts ;)

Moren til bardomsvenninnen min har MS, og hun har alltid oppført seg normalt. Jeg var hos dem kanskje hver dag i barndommen, og la aldri merke til noe spesielt ved henne.

En annen dame jeg vet om (kona til sjefen til kjæresten) har det så vondt at hun ikke klarer å fungere i det hele tatt i hverdagen. Hun sliter virkelig.

Jeg håper virkelig at alt er bra med deg TS! :klemmer:

Jeg vet om en som har det og han er skikkelig hardt rammet. Spørs om han blir fullstendig pleietrengende om noen år.

Som sagt så tviler jeg på at jeg har det men man vil jo gjerne høre erfaringer fra de som har fått diagnosen. Men det finnes vel like mange symptomer som det finnes folk med MS.

Men takk uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) Nei jeg er ikke spesielt hardt rammet heldigvis, men har begynt å bli litt dårligere nå det siste året. Er mer trøtt og orker ikke like mye som før, musklene er svakere - jeg er glad jeg har to ben, for det høyre er det ikke så mye kraft i lenger.

Jeg kan ikke trene noe særlig, men kan gå ganske lange turer på gode dager, og holder på med litt muskeltrening hjemme når jeg klarer.

Kan jobbe, men bare deltid.

Tenker på å begynne med medisiner etterhvert nå, har prøvd å ungått det i det lengste.

Men jeg føler jeg har et fantastisk godt liv altså, det går veldig fint ann å leve langt og lykkelig med MS - Som du skriver, sykdommen kommer i mange ulike varianter.

Håper det uansett viser seg at du ikke har MS - lykke til med utredningen. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har MS. Jobber 100% og har (bank i bordet) ingen plager.

Går på medisin, eneste jeg merker til sykdommen. Har ikke hatt diagnosen så lenge, så jeg vet jo ingenting om hva fremtiden bringer.

Hvorfor har du ikke begynt på medisin, Atania? Det var det første jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MS. Jobber 100% og har (bank i bordet) ingen plager.

Går på medisin, eneste jeg merker til sykdommen. Har ikke hatt diagnosen så lenge, så jeg vet jo ingenting om hva fremtiden bringer.

Hvorfor har du ikke begynt på medisin, Atania? Det var det første jeg gjorde.

Ts her. Hvordan oppdaget du at du hadde den? Vil man alltid oppdage MS ved at man har plager med smerter,kramper og/eller lammelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) Nei jeg er ikke spesielt hardt rammet heldigvis, men har begynt å bli litt dårligere nå det siste året. Er mer trøtt og orker ikke like mye som før, musklene er svakere - jeg er glad jeg har to ben, for det høyre er det ikke så mye kraft i lenger.

Jeg kan ikke trene noe særlig, men kan gå ganske lange turer på gode dager, og holder på med litt muskeltrening hjemme når jeg klarer.

Kan jobbe, men bare deltid.

Tenker på å begynne med medisiner etterhvert nå, har prøvd å ungått det i det lengste.

Men jeg føler jeg har et fantastisk godt liv altså, det går veldig fint ann å leve langt og lykkelig med MS - Som du skriver, sykdommen kommer i mange ulike varianter.

Håper det uansett viser seg at du ikke har MS - lykke til med utredningen. :vinke:

takk for det,Atania :) Lykke til videre til deg også :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Hvordan oppdaget du at du hadde den? Vil man alltid oppdage MS ved at man har plager med smerter,kramper og/eller lammelser?

Jeg ante ikke at det var noe alvorlig galt med meg, men jeg slet med den ene armen (sinnssykt vonde kramper, litt funksjonsnedsettelse en periode). Fastlegen min sa at det bare var "musearm" pga mitt yrke og sendte meg til fysioterapeut. Så fikk jeg nattkramper i det ene benet og sa sa fastlegen at årsaken var at jeg manglet jern. Så fikk jeg prikkete følelse i halve kroppen og da kom jeg tilfeldigvis til en vikarlege som (endelig) sendte meg til MR og nevrolog. Ca et år etter første legebesøk fikk jeg diagnosen. Jeg så ikke noe sammenheng mellom disse tilstandene, så jeg fikk et ganske stort sjokk.

Dette er det eneste jeg har hatt av problemer pr dags dato. Alt har gått vekk av seg selv.

Som nevnt over her er vel synsnervebetennelse et vanlig symptom på MS, men dette har jeg ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MS. Jobber 100% og har (bank i bordet) ingen plager.

Går på medisin, eneste jeg merker til sykdommen. Har ikke hatt diagnosen så lenge, så jeg vet jo ingenting om hva fremtiden bringer.

Hvorfor har du ikke begynt på medisin, Atania? Det var det første jeg gjorde.

Godt å lese at det går såpass bra med deg, vet det finnes noen som lever med svært mild, 'umerkelig' MS, selv etter mange år. Kanskje det skyldes tidlig medisinering? Hmm..

Jeg følte det var for tidlig å begynne på medisiner den første tiden, de mest uttalte symptomene gikk langsomt over og jeg følte meg ikke syk egentlig.

Ettersom årene gikk ble jeg litt og litt svakere og trøttere, men så i 2007 fikk jeg en alvorlig form for føflekkreft (nodulært malignt melanom), og da ble jeg bare opptatt av å overleve kreften rett og slett.

Ironisk nok var de MS-medisinene som eventuelt hadde vært aktuelle for meg på den tiden visstnok kontraindiktert (som det heter, altså: må ikke brukes) hvis pasienten er i fare for å utvikle nettopp føflekkreft. :forvirret:

Det ble oppdaget metastaser i 2009, og nevrologen min ble enda mer i tvil om vi skulle starte noe medisinering. En stressende tid med flere operasjoner og sykehusopphold og smerter og engstelse..

Men nå ser det ut til å gå bra! Ingen mer spredning på de siste pet-scannene, og absolutt ikke like farlig å begynne å teste ut MS-medikamenter. Jeg har nok sånn mentalt sett også ikke vært helt klar for det før nå, sjangsen for at kreften skulle spre seg videre var så overhengende en lang periode at jeg nesten 'glemte' at jeg hadde MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det går såpass bra med deg, vet det finnes noen som lever med svært mild, 'umerkelig' MS, selv etter mange år. Kanskje det skyldes tidlig medisinering? Hmm..

Jeg følte det var for tidlig å begynne på medisiner den første tiden, de mest uttalte symptomene gikk langsomt over og jeg følte meg ikke syk egentlig.

Ettersom årene gikk ble jeg litt og litt svakere og trøttere, men så i 2007 fikk jeg en alvorlig form for føflekkreft (nodulært malignt melanom), og da ble jeg bare opptatt av å overleve kreften rett og slett.

Ironisk nok var de MS-medisinene som eventuelt hadde vært aktuelle for meg på den tiden visstnok kontraindiktert (som det heter, altså: må ikke brukes) hvis pasienten er i fare for å utvikle nettopp føflekkreft. :forvirret:

Det ble oppdaget metastaser i 2009, og nevrologen min ble enda mer i tvil om vi skulle starte noe medisinering. En stressende tid med flere operasjoner og sykehusopphold og smerter og engstelse..

Men nå ser det ut til å gå bra! Ingen mer spredning på de siste pet-scannene, og absolutt ikke like farlig å begynne å teste ut MS-medikamenter. Jeg har nok sånn mentalt sett også ikke vært helt klar for det før nå, sjangsen for at kreften skulle spre seg videre var så overhengende en lang periode at jeg nesten 'glemte' at jeg hadde MS.

Oi,du har virkelig hadd en del utfordringer hittil i livet! Så bra at det går bra med deg nå :) Du får vel tett oppfølging håper jeg og en del gode råd fra både leger og nevrolog.

Ha en fin helg :klemmer:

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi,du har virkelig hadd en del utfordringer hittil i livet! Så bra at det går bra med deg nå :) Du får vel tett oppfølging håper jeg og en del gode råd fra både leger og nevrolog.

Ha en fin helg :klemmer:

Ts.

Jada, legene maser om nye tester og scanner hele tiden.. :gjeiper: Men jeg har nå iallefall vært veldig heldig med så mye annet her i livet, og det er virkelig helt vidunderlig å få lov til å fortsette å leve etter man blir gitt såpass dårlige odds :hoppendeglad:

En flott helg ønskes deg tilbake, takk for klemmen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nevrologen ringte igår og sa de ville ta en ny MR. Denne gangen med kontrast.

Tror det blir på nyåret så tror ikke de har helt den store mistanken men dumt å la det gå uten å sjekke det sånn i tilfelle.

Har gått å vært mye svimmel de siste månedene. Ikke sånn type svimmel at man får ustø gange men mer ør i hodet jevnt over flere ganger hver dag.

Foreløbig er jeg helt rolig og ikke spesielt nervøs. Håper jeg klarer å beholde roen :)

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kupper tråden litt jeg.. Jeg har vært plaget av leamus siste 8mnd pluss uro i bena. Har vært inne til nevrolog og alt var normalt. Har også fått utført emg hos nevrolog og alt var der også. Han sa at nå kunne jeg ta det helt med ro, men jeg leser dette og blir likevel bekymret.. Er det grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kupper tråden litt jeg.. Jeg har vært plaget av leamus siste 8mnd pluss uro i bena. Har vært inne til nevrolog og alt var normalt. Har også fått utført emg hos nevrolog og alt var der også. Han sa at nå kunne jeg ta det helt med ro, men jeg leser dette og blir likevel bekymret.. Er det grunn til det?

Nå er jeg ingen ekspert men utifra det du skriver, at du har vært hos nevrolog to ganger og de finner ikke noe galt så mener jeg at du har ingen grunn til bekymring :)

Såvidt meg bekjent så er vel ikke uro i beina eller leamus symptomer på MS heller.

Har du prøvd magnesium? Har hørt at det skal hjelpe på urolige føtter :)

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd alt uten resultat... Har allerede for høyt magnesium i blodet, så det tør jeg ikke.. Tar sink, b-vitamin, multivitamin, omega 3, uten resultat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd alt uten resultat... Har allerede for høyt magnesium i blodet, så det tør jeg ikke.. Tar sink, b-vitamin, multivitamin, omega 3, uten resultat..

Hmm..rart at en nevrolog ikke kunne finne ut av det, men det finnes vel enkelte ting som kanskje forblir et "mysterium" desverre. Sikkert veldig slitsomt å ikke vite hva det skyldes.

Har desverre ingen gode råd å komme med,bare en :klemmer:

Jeg regner med at du tok en MR da du var hos nevrologen? Slik jeg har forstått det så kommer man ikke utenom disse hvite flekkene om det skal være snakk om MS. Men man kan visstnok ha slike flekker uten at det trenger å bety noe spesielt også. Grums i hjernen er visstnok vanlig for de som begynner å bli eldre :fnise:

Jeg tror som sagt ikke du har noe å bekymre deg over men om du føler deg urolig og bekymret så kan du jo ta en prat med dem slik at du kan få roet deg ned. Det er veldig slitsomt å gå rundt å bekymre seg for slikt.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34, så føler meg ikke helt i den kategorien hehe. Nei, mr har jeg ikke tatt..

De kaller det godartede fascikulasjoner, altså uten forklaring. De sier at det ikke er uvanlig og noen ganger har man denne.leamusa resten av livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...