Gå til innhold

Har vunnet 140 000 kroner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan taper man penger på BSU? Jeg skjønner jo at man ikke får skattefordeler hvis man ikke jobber, men det er da fremdeles en fin konto med høy rente :skravle:

Hvis du skjønner at man ikke får skattefordeler så skjønner du jo nettopp hvorfor det ikke lønner seg? Grunnet maksbeløpet bør man heller spare på en vanlig sparekonto de årene man ikke tjener nok.

Men nå tjente jo faktisk TS nok, så da er det greit i dette tilfellet. Men generelt, det er noe av det dummeste man kan gjøre av ting man tror er veldig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

jeg synes en kombinasjon av disse forslagenee som er foreslått hadde vært best;

du setter pengene inn på en høyrentekonto, og i det du er ferdig med å studere, så bruker du pengene på en velfortjent ferie! til autralia, søramerika eller et annet sted langt langt vekk :) jo bedre du gjør det på eksamene, dess mer penger kan du tillate deg selv å bruke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var så heldig at jeg nylig vant 140 000 kroner.

Jeg er førsteårsstudent og 21 år gammel.

Jeg trenger rett og slett noen tips og råd om hva jeg burde gjøre med disse pengene.

Jeg tenker å sette 20 000 kroner inn på BSU nå for dette året. Og da sitter jeg igjen med 120 000.

Noen som har noen lure tips? Aksjer?

Jeg har søkt og fått innvilget fullt studielån for høst og vår, så jeg vil ikke at disse "ekstra" pengene skal bli brukspenger. Skal klare meg med studielånet.

Har ingen gjeld. Heller ingen jobb. Bor relativt billig i en leilighet som samboeren min eier. Lappen har jeg nesten i boks, men er ikke interessert i bil.

Takk for alle innspill! :-)

GRATULERER!!! :DD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer.. ikke gjør noe aksjerkjøp siden du ikke er kjent med det. sett det på høyrentekonto :) spørs hvilken du velger, men du får 5000 i året på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kontonummeret mitt hvis du vil.. :jepp:

Er helt desperat etter penger til bryllupet, så har faktisk kjøpt etpar flaxlodd i håp om å bli like heldig som deg! Har ikke funket til nå.. :filer:

Gratulerer så mye med pengene! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få kontonummeret mitt hvis du vil.. :jepp:

Er helt desperat etter penger til bryllupet, så har faktisk kjøpt etpar flaxlodd i håp om å bli like heldig som deg! Har ikke funket til nå.. :filer:

Gratulerer så mye med pengene! :klemmer:

spill lotto, vikinglotto, joker, ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg gjort:

- 10.000 kr til en ok ferie eller noe annet jeg hadde lyst på.

- 20.000 kr på BSU i år.

- 110.000 kr på høyrentekonto.

- Ta ut 20.000 pr år og sett inn på BSU (med forbehold om at du fortsatt tjener penger hvert år og dermed får skattefordelen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Jeg (er student) ville satt inn 100.000 kr på høyrentekonto, og gitt meg selv streng beskjed om at de pengene skal IKKE røres før studietiden er over. Resterende ville jeg hatt på sparekonto, itilfelle det skulle dukke opp noen kjipe hendelser hvor man trenger noe ekstra cash. (tannlege, ny sykkel ++).

Og så hadde jeg spandert på meg selv en svær god middag ute på restaurant med god drikke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen!! :D

Nå har jeg satt 20 000 på BSU, og resten på høyrentekonto så lenge.. Så får jeg se hva jeg gjør..har lyst å gjøre noe mer!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk pengene og ha en fin studietid/ungdomstid. 120 000 er voldsomt mye mer for deg nå enn det vil være når du er ferdig med å studere og får en fin jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt dem på en høyrentekonto eller eventuelt i fondssparing.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ville satt dem på høyrentekonto. Ville ikke satt dem i fond eller aksjer,

da begge deler innebærer risiko. På nyhetene i går sankket de blant annet at mange har tapt halvparten av pengene de hadde satt i fondssparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt valg, TS. Jeg hadde også satt pengene inn på høyrentekonto (minus 20 000 til BSU) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt dem på høyrentekonto. Ville ikke satt dem i fond eller aksjer,

da begge deler innebærer risiko. På nyhetene i går sankket de blant annet at mange har tapt halvparten av pengene de hadde satt i fondssparing.

Det kommer vel strengt tatt om skal skal bruke pengene til langsiktig sparing eller kortere sparing. Jeg har både fond og høyrentekonto. Selvsagt innebærer en risiko, men fond, spesielt hvis man sprer pengene i ulike fond (slik jeg har gjort), så sies det visstnok at man kan tjene mer enn å ha dem på høyrente. MEN, dette er snakk om gjerne langtidssparing. Jeg ville ikke satt dem på fond hvis jeg skulle brukt pengene om 3-5 år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt tatt om skal skal bruke pengene til langsiktig sparing eller kortere sparing. Jeg har både fond og høyrentekonto. Selvsagt innebærer en risiko, men fond, spesielt hvis man sprer pengene i ulike fond (slik jeg har gjort), så sies det visstnok at man kan tjene mer enn å ha dem på høyrente. MEN, dette er snakk om gjerne langtidssparing. Jeg ville ikke satt dem på fond hvis jeg skulle brukt pengene om 3-5 år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Yvonne, du kan nok langt mer enn meg om det siden du har personlig erfaring med dette :jepp: Men JEG ville satt pengene på høyrente konto uten risiko iallefall. Og spart til egen bolig hvis TS ikke har det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fond innebærer risiko, sånn er det bare. Det opplyser jo bankene om selv. En enkel regel er at man bør ikke spare i fond dersom man er helt 100% avhengig av pengene. Man risikerer å tape dem, selv om sjansen for å få god avkastning er stor.

Med en usikker verdensøkonomi så tør ikke jeg å satse på fond. Sjansen for å tape masse penger er alltid tilstede.

"Regelen" er derfor: Spar på høyrentekonto de pengene du er helt avhengig av, og sats på fond når du har penger til overs som du tåler å tape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...