Gjest kvinne1 Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg fikk i bursdagsgave en tur av kjeresten min. Han og jeg skulle ha en langweekend sammen i utlandet. Han hadde allerede bestilt reisen og han spanderte (uten at vi snakket noe nærmere om dette). Nå kommer han med regningen som han vil at jeg delvis skal betale. Jeg skal da betale det jeg har kjøpt til meg selv (helt ok, selvfølgelig) og halvparten av all mat og drikke. Han har utbetalt mange tusen mer enn meg. Hadde dere ventet dere å måtte betale deler av regningen hvis du fikk weekwnd i bursdagsgave?
Anglofil Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 At man holder lommepenger selv er helt greit, men når man han sier han skal spandere turen på deg så hadde jeg forventet, om det var min mann, at han mente HELE reisen, dvs inkludert mat og drikke. Mvh Yvonne 10
Gjest D_flatmajor Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Ja, faktisk. Hadde du ikke betalt din egen mat om du var hjemme også? 1
vinterspeil Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Nei, jeg hadde forventet at han betalte reise, opphold, mat og drikke. Det jeg eventuelt hadde kjøpt av ting til meg personlig ville jeg selvsagt betalt. 8
Anglofil Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Ja, faktisk. Hadde du ikke betalt din egen mat om du var hjemme også? Klart, men er man ute og reiser så dette ofte restaurantbesøk og lignende, med mindre han leide leilighet hvor de kunne lage maten sin selv. Ergo betyr det at det antagelig koster mer for henne å betale for maten hun spiser ute på restaurant enn å lage den selv hjemme. Hadde det vært meg ville jeg til nøds gått med på å betale for hva det ville kostet hjemme, men så mener jeg egentlig at spanderer man en reise, så spanderer man alt. For meg virker det litt gjerrig og smålig. Det nytter ihvertfall ikke å komme i etterkant, da bør man i såfall si i fra før man reisen, så man vet den reelle kostnaden. Mvh Yvonne 18
Viljaa Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg hadde betalt lommepenger for meg selv. Men må innrømme at det kanskje blir litt småpinlig å få regninga i etterkant. Er kanskje litt mer praktisk å feks. splitte tregningen der og da eller betale annenhver kveld? Men ja, jeg hadde tilbudt meg å betale litt av mat og sånn automatisk, og ikke latt han betale for meg. Uansett er hva han får utbetalt i forhold til deg uansett urelevant. Jeg hadde ikke funnet meg i å spandere alt mulig dersom jeg hadde hatt en kjæreste som tjente mindre, eller omvendt. Når man spanderer noe på en kjæreste bør det gjøres som en gest, ikke en plikt. 4
Gjest badeand1 Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Hadde forventa at han skulle betale reise og oppholdet. Ikke mat og drikke eller shopping. 7
Gjest badeand1 Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) . Endret 26. oktober 2011 av mortem
momo Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg hadde bare forventa og få dekt opphold og reise. Mat, drikke og lommepenger hadde jeg betalt selv. 9
Mooria Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Det er jo bare å si at du ikke har råd, og be ham om å avbestille turen, enkelt og greit. Men dersom noen hadde spandert en tur på meg, så hadde jeg selvsagt betalt for min egen mat. Det går under "lommepenger". At han har utbetalt mer enn deg er ikke relevant, det blir jo han som tar de største utgiftene uansett. Å betale for maten du spiser er en selvfølge 2
addict Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Skal man liksom tape på å bli påspandert tur da? Hva om man faktisk ikke har råd til å betale restaurant-måltid osv, men at den andre likevel har påspandert tur? Jeg betalte alt for ekskjæresten min da jeg spanderte weekend i praha. Da kjæresten min nå spanderte sydentur sa han ifra på forhånd at jeg måtte være med å betale for mat osv. det var ok siden vi snakket om det først. 10
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Det er jo bare å si at du ikke har råd, og be ham om å avbestille turen, enkelt og greit. Men dersom noen hadde spandert en tur på meg, så hadde jeg selvsagt betalt for min egen mat. Det går under "lommepenger". At han har utbetalt mer enn deg er ikke relevant, det blir jo han som tar de største utgiftene uansett. Å betale for maten du spiser er en selvfølge Se for deg at hun ikke har så bra råd, så hun må sitte på hoteller pga hun ikke har råd å gå der han spiser. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 En gave er en gave. Man kan ikke komme etterpå å kreve penger når man tross alt har spandert en tur. Da må man isåfall være ærlig fra starten å kalle det noe annet. 8
vinterspeil Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Men dersom noen hadde spandert en tur på meg, så hadde jeg selvsagt betalt for min egen mat. Det går under "lommepenger". Jeg "plussa" feil på innlegget ditt. Jeg er helt uenig i at mat går under lommepenger! Lommepenger er det du ikke nødvendigvis trenger (og mat TRENGER du). 2
Gjest D_flatmajor Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 En gave er en gave. Man kan ikke komme etterpå å kreve penger når man tross alt har spandert en tur. Da må man isåfall være ærlig fra starten å kalle det noe annet. Jeg tror det folk i denne tråden er uenig om er om mat og drikke inngår i en påspandert tur. Jeg og noen andre mener at det gjør det ikke, andre mener at det gjør det. Lærdommen må vel være at det er smart å avklare sånt på forhånd, siden folk har så ulike oppfatninger. 3
Gjest regine Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Hjelp for en fyr! Jeg hadde sikkert betalt - i sjokk. Men hadde samtidig mista det meste av respekten for han. Man kan ikke GI en GAVE og så komme etterpå og forlange at mottaker skal betale deler av gaven! Da må man si på forhånd at dette er en gave det forventes at mottaker betaler deler av selv. Og neida, jeg mener ikke at det er urimelig på en flere dagers tur at man deler på mat og drikke - men det må være avtalt på forhånd! Da skal man og være rimelig sikker på at mottaker har råd OG ønsker å bruke sine penger på denne måten. Og jo - det har noe å si at han har bedre betalt enn henne i en sånn situasjon. Hun MÅ jo nesten ta i mot gaven - han hadde jo allerede bestilt (og sikkert betalt) turen. Aldri i verden om jeg hadde "påspandert" noen jeg visste hadde mindre å rutte med enn meg en tur, og så kommet i ettertid og forlangt betaling! 4
Stefan Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Er det rart jeg er veldig spesifik når jeg spanderer noe på dama? Hun lurer på hva slags kvinnfolk jeg har vært borti ettersom jeg har behov for å presisere, men det er bare å ta en tur innom KG og se hva dagens kvinner forventer. Kommunikasjon er alfa og omega, det er helt klart.
hederlig Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg tolker innlegget til TS som at hun ikke har så mye å rutte med, noe som kjæresten sikkert vet om? Isåfall synes jeg kjæresten hennes setter henne i en ubehagelig situasjon når han handler først og kommer med dette senere. Da hadde det vært bedre om han ventet til en gang han visste hun hadde spart seg opp nok penger til å kunne spise ute på restaurant flere dager i strekk. Dette er jo en utgift hun ikke ville ha hatt, om han ikke ga henne turen. Og det kan gjøre det vanskelig om pengene fra før av ikke helt strekker til. Og iallefall ikke til å spise ute på restaurant. 10
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 Han der hadde jeg dumpa! For en snik!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå