Gå til innhold

BMI 38,6


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig overvektig, iflg BMI 38,6.

Jeg var noe overvektig også tidligere, men la på meg kraftig for noen år siden pga en alvorlig skade som satte meg ute av stand til å gjøre noe fysisk (bokstavelig talt).

Idag er jeg kun istand til å gå (rolig til moderat tempo - men uansett en stor bedring fra tidligere). Det meste som krever stor grad av koordinasjon, tempo raskere enn gange, eller styrketrening med noe tyngre enn de letteste vektene er foreløpig både vanskelig å gjennomføre fysisk og kan være veldig smertefullt.

Jeg ønsker å gå ned i vekt med en kombinasjon av sunt kosthold og økt aktivitet - sunt kosthold alene vil bare være å pine meg selv da aktivitetsnivået mitt er så lavt at jeg knapt kan spise noe uten å legge på meg.

Jeg har gått til trening hos fysioterapeut over en lengre periode, men har nå avsluttet behandlingen. On my own fra nå av :)

Ønsker etterhvert å sette opp et detaljert treningsopplegg, slik at jeg klarer å gjennomføre det og holde meg til deg i lang tid fremover.

Er det noen som har noen gode råd? Både på kosthold (mat uten mye energi men som metter) og trening som jeg kan utføre med mine begrensinger.

All motivasjon og "spark bak" mottas med takk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå, er mitt råd.

Du mestrer å gå og det å gå en lengre periode daglig vil helt sikkert få i gang vektnedgangen. Gå så fort du klarer i minst en halvtime daglig - gå så du bli svett og sliten, gå så du blir støl - og når du begynner å kunen skru opp tempoet så legg på mer tid.

Gå 30 minutter først, deretter 40, så 50 og deretter en time. Skru opp tempoet til så raskt du kan, utfordre deg med bakker, annerledes underlag og nye stier og veier.

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming, vann-aerobic, gå oppoverbakker, gå med staver, gå intervaller... Gå gjerne på stier i skogen, hvis ikke du får vondt av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overvektig, iflg BMI 38,6.

Jeg var noe overvektig også tidligere, men la på meg kraftig for noen år siden pga en alvorlig skade som satte meg ute av stand til å gjøre noe fysisk (bokstavelig talt).

Idag er jeg kun istand til å gå (rolig til moderat tempo - men uansett en stor bedring fra tidligere). Det meste som krever stor grad av koordinasjon, tempo raskere enn gange, eller styrketrening med noe tyngre enn de letteste vektene er foreløpig både vanskelig å gjennomføre fysisk og kan være veldig smertefullt.

Jeg ønsker å gå ned i vekt med en kombinasjon av sunt kosthold og økt aktivitet - sunt kosthold alene vil bare være å pine meg selv da aktivitetsnivået mitt er så lavt at jeg knapt kan spise noe uten å legge på meg.

Jeg har gått til trening hos fysioterapeut over en lengre periode, men har nå avsluttet behandlingen. On my own fra nå av :)

Ønsker etterhvert å sette opp et detaljert treningsopplegg, slik at jeg klarer å gjennomføre det og holde meg til deg i lang tid fremover.

Er det noen som har noen gode råd? Både på kosthold (mat uten mye energi men som metter) og trening som jeg kan utføre med mine begrensinger.

All motivasjon og "spark bak" mottas med takk! :jepp:

Prøver å forstå hva du mener med det? ALLE må jo spise sunt for å gå ned?? Og når du i tillegg ikke kan trene så masse så burde det vært fokus nr 1 synes nå jeg? :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått gode tips til treningsmuligheter :) Og i tillegg kan du prøve å tenke på å gå av busstoppen noen stopper før, ta trappen i stedet for heis ol.

Noen kostholdstips fra meg.

Prøv Kesam og ha linfrø, solsikkekjerner og kanskje noen rosiner oppi. Eller frosne bært. Lite fett og proteinrikt!

En boks tunfisk er også mettende.

Kyllingfilet til middag og ha salat og/eller grønnsaker og dropp potet, ris og pasta. Jeg synes det er godt å dele fileten opp i biter og krydre de godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå, er mitt råd.

Du mestrer å gå og det å gå en lengre periode daglig vil helt sikkert få i gang vektnedgangen. Gå så fort du klarer i minst en halvtime daglig - gå så du bli svett og sliten, gå så du blir støl - og når du begynner å kunen skru opp tempoet så legg på mer tid.

Gå 30 minutter først, deretter 40, så 50 og deretter en time. Skru opp tempoet til så raskt du kan, utfordre deg med bakker, annerledes underlag og nye stier og veier.

Lykke til!

Tusen takk for gode råd! Jeg går mye allerede, men nå som vinteren er her hvert øyeblikk begrenser det seg (er redd for å slå opp skader om jeg faller på glattisen) så da passer nok inneaktiviteter best - men har planer om å fortsette å gå på tredemølle gjennom vinteren.

Svømming, vann-aerobic, gå oppoverbakker, gå med staver, gå intervaller... Gå gjerne på stier i skogen, hvis ikke du får vondt av det.

Vann-aerobic var en god ide! :) Har aldri forsøkt det, men jeg skal sjekke ut om den lokale svømmehallen har et slikt tilbud. Skal se om jeg kan finne en rute å gå med mye oppoverbakker også!

Prøver å forstå hva du mener med det? ALLE må jo spise sunt for å gå ned?? Og når du i tillegg ikke kan trene så masse så burde det vært fokus nr 1 synes nå jeg? :sjenert:

Jeg mente ikke at jeg ikke skulle spise sunt, jeg mente at med så lavt aktivitetsnivå som mitt er det ikke mye mat som skal til for å få kalorioverskudd. Så jeg ønsker å spise sunt - men også å slippe å føle meg konstant sulten, og derfor vil jeg også øke aktivitetsnivået slik at jeg ender opp med kaloriunderskudd likevel. Synes det virker fornuftig jeg...? Men jeg er ingen ekspert :)

Ser du har fått gode tips til treningsmuligheter :) Og i tillegg kan du prøve å tenke på å gå av busstoppen noen stopper før, ta trappen i stedet for heis ol.

Noen kostholdstips fra meg.

Prøv Kesam og ha linfrø, solsikkekjerner og kanskje noen rosiner oppi. Eller frosne bært. Lite fett og proteinrikt!

En boks tunfisk er også mettende.

Kyllingfilet til middag og ha salat og/eller grønnsaker og dropp potet, ris og pasta. Jeg synes det er godt å dele fileten opp i biter og krydre de godt.

Takk for kostholdstips! Har bare smakt Kesam med vaniljesmak (som dressing)- likte ikke det.. men kanskje den smaker bedre som yoghurterstatning? Tunfisk skal prøves, og jeg elsker kylling - tror det skal gå greit å kutte de største karbomåltidene.

Takk alle sammen :) dette ga meg en skikkelig motivasjons-boost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

På vinteren tar du med deg sparken, da har du noe å holde fast i mens du går:) Jeg VET du kan klare det, jeg gikk ned 50 kg ved å gå, gå gå gå og gå... og spise sunnere. Jeg heier på deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så finnes det staver med pigger :) Da tiden på en løype du pleier å gå. Etterhvert kan du ta tiden på ny, for å se hvor mye formen har forbedret seg. Utfordre og konkurrer med deg selv :)

Ift mat. Les deg opp, og få kunnskap om hva de ulike næringsstoffene gjør med kroppen. Hovedsak, Proteiner-karbs-fett. Det gjør det lettere for deg å forstå hvorfor du skal spise som du gjør, samt at motivasjonen for å spise slik blir større. Spis ofte, men i kontrollerte porsjoner :) Masse lykke til!!

Endret av strandlaken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fin måte å vær på tur er å gå på fjellet :)

Du trenger ikke gå på et bratt og høyt fjell, men hvis du går langt ute i naturen kan det motivere deg til å gå lenger, det er også svært vakkert rundt deg som får humøret til å stige :D

vet ikke om du liker fjellturer, men hvis du liker det kan du kansje prøve 1 eller 2 fjellturer i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er helt fantastisk, er infrarød badstu. Dette setter i gang forbrenningen veldig, og er et supert supplement til trening. I begynnelsen kan man bli utrolig trøtt og sliten. Man svetter godt, men blir ikke tungt å puste og overvarmt slik det blir i vanlig badstu. Flere treningssentere har slike badstuer, det kommer litt an på hvor i landet du bor.

Dette skal selvfølgelig ikke erstatte trening, men det er et meget godt supplement, og har flere helsefordeler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren tar du med deg sparken, da har du noe å holde fast i mens du går:) Jeg VET du kan klare det, jeg gikk ned 50 kg ved å gå, gå gå gå og gå... og spise sunnere. Jeg heier på deg :)

Knalltips!

Sparken er super å holde i og en god turkamerat. Å gå er undervurdert altså!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Støtter også gå-planen, kjøp deg gjerne staver, og få satt brodder på et par gode gåsko til vinteren. Om du har en fin turvei som er lang nok kan du for eksempel (dersom du har en time til rådighet), gå så langt du kommer på en halvtime, og så snu for å gå hjem. Da kan du konkurrere med deg selv om hvor langt du kommer. Men dersom du har tid anbefaler jeg å gå så lenge du orker, og utforsk gjerne fine naturområder der du bor - gleden over fin natur, eller å komme til et fint utkikkspunkt er en fin motivasjon.

I tillegg vil jeg virkelig anbefale svømming, og andre aktiviteter i basseng. Det er gull verdt i den kalde årstiden, og en veldig trygt med tanke på skader. Og det er super trening.

Dersom du bor et sted med mye snø om vinteren ville jeg fulgt rådet om spark, og når du føler risikoen for skader er mindre, vurdert å skaffe langrennski. Det er ikke så dyrt, og det er en fantastisk måte å komme seg ut på i eget tempo, samt trener på armer og ben. Du trenger ikke gå opp og ned skumle bakker, er det en stor mark i nærheten kan du lage deg en løype å gå i der til du blir stødigere. Om du er dårlig på ski - prøv å finn deg en annen amatør som turpartner, så kan dere le av hverandre :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg må først få gje deg kudos for innsatsvilje - bra!

Gå er fint. No veit ikkje eg kor tung du er, men sjølv gåing kan vere knallhardt for beina når ein er veldig tung (er du ikkje det så får du unnskylde meg, altså). Prøv å gå i ulendt terreng og på mjukt underlag. Kan hende vil du kjenne det mindre i beina om du går fleire gonger om dagen i staden for ein lang tur. Det er flott å symje, vannaerobic er overraskande hardt, faktisk. Ski er supert! Sparktipset var genialt også.

Ein trøst er eit tungt menneske treng mykje energi for å røre seg, så du vil bruke ein del energi altså! :-)

Kosthald: litt sug trur eg du må lære deg å leve med, det må i alle fall eg, og eg ganske normalvektig (men har også gått ned ein del kilo for nokre år tilbake). Men, sats på grønnsaker: gulrøtter, agurk, blomkål (eg er veldig glad i rå blomkål!), selleri. Drikke masse vatn, så klart. Men litt svolten vil du nok bli i ny og ne. Det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis noe protein til hvert måltid, og litt (!) sunt fett, dette holder deg mett lengre. Kutt heller karbohydratene (i hvert fall de raske og hvite).

Lykke til! Jeg har troen på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er helt fantastisk, er infrarød badstu. Dette setter i gang forbrenningen veldig, og er et supert supplement til trening. I begynnelsen kan man bli utrolig trøtt og sliten. Man svetter godt, men blir ikke tungt å puste og overvarmt slik det blir i vanlig badstu. Flere treningssentere har slike badstuer, det kommer litt an på hvor i landet du bor.

Dette skal selvfølgelig ikke erstatte trening, men det er et meget godt supplement, og har flere helsefordeler :)

Du kan ikke være seriøs? Ja, det har helsefordeler, i form av at du skyller ut mye skit, men noe kaloriforbrenner er den ikke, det er bare tull. Jeg svetter også mye om sommeren, når jeg bruker ergometersykkel, men jeg forbrenner ikke noen flere kalorier pga. det.

Det bokstavlig talt fosser, men om høsten/vinteren så svetter jeg nesten ikke noe i det hele tatt, og pulsklokken viser akkurat like mye forbrent på treningsøkt. Svetting er ikke det samme som å forbrenne kalorier, det er ikke så lett lille venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å melde deg inn i vektklubben? Da får du virkelig kontroll på matinntaket :) funker utrolig bra for meg i vertfall Jeg støtter også svømming og å gå, gå, gå!

:duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme bmi som deg, og jeg har et kosthold som gjør meg mett og jeg går sakte ned i vekt :) Jeg har prøvd BMR-kalkulatoren til matvareguiden, den sier at jeg må spise nesten 1800 kcal for å opprettholde livsfunksjonene mine. Mao, hvis du velger å begynne å telle kalorier kan du med god samvittighet spise 1800-2000 om dagen og gå ned i vekt. Verdt å merke seg at eventuelle stoffskifteproblemer eller andre sykdommer jeg ikke har oversikt over, kan endre det. Lav muskelmasse kan også bidra til at du forbrenner mindre.

Jeg håper du kan finne en måte som passer deg, og som passer deg i mange mange år fremover! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...