Gå til innhold

Vektøkning ved eksamenstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har startet eksamenslesinga..allerede har jeg merket at jeg har blitt dvass,og gått opp i vekt, uten at jeg har spist mer enn normalt! Har også normalt treningsnivå i forhold til før..Hva sjyldes dette, og hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis fordi du sitter mer stille og leser og beveger deg mindre. Er det så farlig om du går opp litt for noen uker da? Det er viktig å spise nok selv om du bare leser; det er vanskelig å konsentrere seg om teoristoff om man føler seg sulten. Spis med god samvittighet, men prøv å få inn litt mosjon hver dag; trappegåing, sykle til studiested etc. Det er viktig å få litt mosjon hver dag for å lettere kunne konsentrere seg om å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta en tur, en halvtimes pause midt i eksamens lesingen? Pleier å hjelpe meg i hvertfall, så får jeg luftet hodet og tankene samt bevegd mer på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fordi du sitter mer stille og leser og beveger deg mindre. Er det så farlig om du går opp litt for noen uker da? Det er viktig å spise nok selv om du bare leser; det er vanskelig å konsentrere seg om teoristoff om man føler seg sulten. Spis med god samvittighet, men prøv å få inn litt mosjon hver dag; trappegåing, sykle til studiested etc. Det er viktig å få litt mosjon hver dag for å lettere kunne konsentrere seg om å lese.

Jo, jeg har slitt med spiseforstyrrelser, og det ødelegger jo hele lesinga :/ Jeg spiser rikelig med mat, men nå kjenner jeg at det går en stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har slitt med spiseforstyrrelser, og det ødelegger jo hele lesinga :/ Jeg spiser rikelig med mat, men nå kjenner jeg at det går en stop.

Det er spiseforstyrrelsen som er problemet, ikke vekta. Du må lære deg å ikke lytte til den lille djevelen som sier at du for enhver pris ikke må gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene ekstra mye akkurat da, som en pause i lesingen? Jeg sitter aldri hele dagen uansett, så tar gjerne en 2-timers treningsøkt og får forbrent litt av sjokoladen jeg har trøkket i meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du spiser akkurat det du pleier og trener som før, så er det mest sannsynelig bare vannvekt. Kroppen din er vant til mer aktivitet enn å bare sitte stille. Ikke stress med det! Om du føler at du blir for stillesittende å ta deg tid til en liten powerwalk eller lett joggetur på morgenen/kvelden i blandt(kan være godt å få tankene litt bort fra all lesingen)

Du vil uansett føle deg helt som deg selv igjen i sekundet den eksamenen er tatt;) Da er du tilbake til den vanlige hverdagsaktiviteten og kroppen vil sprette rett tilbake i formen du var; TRUST ME!

Ikke stress med det!!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser akkurat det du pleier og trener som før, så er det mest sannsynelig bare vannvekt. Kroppen din er vant til mer aktivitet enn å bare sitte stille. Ikke stress med det! Om du føler at du blir for stillesittende å ta deg tid til en liten powerwalk eller lett joggetur på morgenen/kvelden i blandt(kan være godt å få tankene litt bort fra all lesingen)

Du vil uansett føle deg helt som deg selv igjen i sekundet den eksamenen er tatt;) Da er du tilbake til den vanlige hverdagsaktiviteten og kroppen vil sprette rett tilbake i formen du var; TRUST ME!

Ikke stress med det!!!! :klemmer:

Vannvekt? hmm. Hvordan sitter denne? Føler at jeg har fått mer flesk, men er samtidig usikker.

Jeg sykler til vanlig 7 km hver dag fordelt på 2 økter. Jeg blir ikke kjempesliten. I tillegg har jeg nå startet å jogge hver dag ca. 5 km, eller til jeg ikke orker mer. Da prøver jeg å ikke jogge så fort, men å holde ut. Er dette dumt? Vil gi det en hviledag eller 2. Fjellturer også vil erstatte.

Hva tenker dere? Spiser ikke så sunt, men jeg spiser aldri godteri og brus. Men type middagsmat 2 ganger om dagen. Noe småspising av knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

ts- siden du har slitt med spiseforstyrrelser, så vet du jo sikkert hvor mye kalorier du faktisk bruker på å bruke hjernen, tenke og studere intensivt?

ikke vær redd for å spise mat. om du gjør det, så klarer du ikke å holde konsentrasjonen oppe, og du tenker mer på at du IKKE skal spise og tenke på mat enn det du prøver å få med deg av pensum.

du virker som en strukturert student, så dette går bra ts!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts- siden du har slitt med spiseforstyrrelser, så vet du jo sikkert hvor mye kalorier du faktisk bruker på å bruke hjernen, tenke og studere intensivt?

ikke vær redd for å spise mat. om du gjør det, så klarer du ikke å holde konsentrasjonen oppe, og du tenker mer på at du IKKE skal spise og tenke på mat enn det du prøver å få med deg av pensum.

du virker som en strukturert student, så dette går bra ts!!

Jo, jeg tror det kan ha noe med stress å gjøre. Men jeg er redd for at jeg får tilbake spiseforstyrrelsen selv om jeg har spist normalt, å ikke klarer å studere videre. I verste fall da.

Spesielt siden det bare er snakk om 4 uker! Har dere merket dette selv under eksamensperiode? At man går opp i vekt nesten uansett hva man gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

men siden du har slitt psykisk, så har du vel hatt noen former for behandling? så om du kontakter enten fastlegen din eller psykolog eller hva du har brukt, så er jeg sikker på at de tar å prioriterer hendvendelsen din, om du forteller at du er redd for tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvekt? hmm. Hvordan sitter denne? Føler at jeg har fått mer flesk, men er samtidig usikker.

Jeg sykler til vanlig 7 km hver dag fordelt på 2 økter. Jeg blir ikke kjempesliten. I tillegg har jeg nå startet å jogge hver dag ca. 5 km, eller til jeg ikke orker mer. Da prøver jeg å ikke jogge så fort, men å holde ut. Er dette dumt? Vil gi det en hviledag eller 2. Fjellturer også vil erstatte.

Hva tenker dere? Spiser ikke så sunt, men jeg spiser aldri godteri og brus. Men type middagsmat 2 ganger om dagen. Noe småspising av knekkebrød.

Vannvekt er at vann samler seg i kroppen og en føler seg tyngre enn det man er. Det er nok med en god joggeøkt for å kvitte seg med det, samt en normal livssstil(noe du snart er tilbake til når eksamenen er tatt)

Ville ikke jogget hver dag, da det er lett å bli overtrent om en ikke lar kroppen hvile litt iblandt.

Ville spist godt med proteiner som fisk/kylling/egg. Metter godt og lenge. Mandler/valnøtter er supert også :) Frukt er fine mellommåltider. Husk også å drikke masse vann, da det er lett å bli tung i hodet om en ikke får nok væske i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, jeg tror det kan ha noe med stress å gjøre. Men jeg er redd for at jeg får tilbake spiseforstyrrelsen selv om jeg har spist normalt, å ikke klarer å studere videre. I verste fall da.

Spesielt siden det bare er snakk om 4 uker! Har dere merket dette selv under eksamensperiode? At man går opp i vekt nesten uansett hva man gjør?

Da jeg studerte var jeg naturlig nok mer stillesittende i eksamensperiodene. Om jeg gikk opp i vekt vet jeg ikke, det var sjelden jeg brydde meg med å veie meg, men antakelig gikk jeg opp 2-3 kg. I hvertfall merka jeg at formen var litt dårligere da jeg begynte å trene for alvor igjen etter eksamen, men det kom seg raskt.

Nok en gang: Du må bare gi fullstendig blaffen i om du går opp noen få kilo nå i eksamensperioden. Hvis du bare tenker på disse kiloene så vil du ha vanskelig for å konsentrere deg om pensum, pluss at du kan falle tilbake til gamle uvaner med hensyn til mat.

Jeg synes ikke det virker som om du er helt frisk siden du tenker så mye på dette. Selv om du sier du spiser normalt så har henger usunt tankegods igjen i hodet ditt. Har du noen du kan oppsøke for hjelp? Jeg husker at psykologene ved studenthelsetjenesten var fullbooket i eksamensperiodene da jeg studerte, men du kan jo sjekke om de har noe ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i så og si den samme situasjonen som deg, med eksamener om noen uker, og de samme bekymringene med at jeg har gått opp i vekt.

Jeg føler at jeg trenger å spise mer når jeg leser mye teori, selv om jeg ikke akkurat kan sies å være noe særlig aktiv i disse dager, så jeg legger litt på meg. Men om ikke kroppen, så trenger hodet i alle fall den ekstra tilførselen med næring. Hvis ikke forstår jeg ikke stoffet mer enn på et helt overfladisk nivå, og det går gjerne rett i glemmeboka med det samme også.

Jeg vet at med spiseforstyrrelser så er det veldig individuelt hva som hjelper, men for meg har det hjulpet å se på de kiloene som jeg legger på meg nå i eksamenstiden bare som en midlertidig men nødvendig, hva skal jeg si, slags hjernecelle-lager for hjernen (den formuleringen er sikkert ikke biologisk riktig, men :gjeiper: ), slik at den kan gjøre jobben sin best mulig. Det hjelper meg litt å skille de ekstra kiloene fra meg(selv om de sannsynligvis ikke er synlige for andre enn meg selv), sånn at jeg ikke like fort faller inn i den usunne tankeganger som at det er fordi jeg er svak eller lignende. Istedenfor tenker jeg at dette har ikke med svakhet å gjøre, for jeg tilpasser meg bare til situasjonen så jeg kan yte mitt beste, og det er vel heller en styrke. Og spesielt hvis man har hatt spiseforstyrrelser, må det mer personlig styrke til. Beklager hvis dette ikke var noe særlig hjelpsomt for deg, det kan jo hende du er på et helt annet sted enn meg med sånne onde SF-tanker :sjenert:

Prøv å slå deg til ro med at det bare er midlertidig, det er absolutt ikke "bare en vei nå, og det er oppover", eller noe sånt.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...