Gå til innhold

Lage karameller/fudge å gi bort i julegaver....


bobbi

Anbefalte innlegg

Har lyst å lage fudge eller karameller å pakke inn i cellofan, og gi bort i julegaver i år... Min erfaring med fudge er at den ofte smelter når den ikke ligger i kjøleskap...noe som er dumt når gaver skal sendes med posten og sånn... Har vurdert karameller, men de blir ofte så harde og seige, og hadde ikke lyst å indirekte gi bort tannlege regninger til jul heller :fnise:

Er det noen som har har en god oppskrift på fudge som ikke smelter, eller karameller som ikke som ikke trekker tenner? :) Det hadde jeg blitt veldig glad for :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde laget brente mandler jeg, kjenner jeg hadde vært for bekymra for hvordan de så ut når de kom frem hvis jeg skulle laget karameller:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....det er kanskje en lur ide, og kjempegodt :) Men er det ikke vanskelige å få de sånn "ruglete" utenpå? Fikk noen en gang som bare så ut som en mandel lagt i knekk..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ødela hele stekepanna på det brent mandel prosjektet, gjett om jeg gjorde noe feil hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg lagde brente mandler for første gang i fjor. Det var ikke vanskelig i det hele tatt.

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde brente mandler for første gang i fjor. Det var ikke vanskelig i det hele tatt.

Har du en god link til oppskrift og fremgangsmåte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm....det er kanskje en lur ide, og kjempegodt :) Men er det ikke vanskelige å få de sånn "ruglete" utenpå? Fikk noen en gang som bare så ut som en mandel lagt i knekk..... :sjenert:

Ja jeg syns at det er en super gave som både ser god ut-'og smaker fantaStisk! Er ikke så vanskelig heller- og de holder jo lenge:) i et fint glass så er det en super gave!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bruker å lage karameller til jul hvert år , har alltid fått gode tilbakemeldinger når jeg bruker denne oppskriften.

100 g margarin( jeg bruker melkefri melange på grunn av laktoseintolereanse men du kan fint bruke vanlig margarin/smør)

2 dl sukker

4 ts kakao ( ta gjerne litt ekstra for sterkere smak)

4 ss mel

4 ss lys sirup

Ha alt i en gryte og kok opp, la det koke i 2 min, ikke lenger da blir karamellene steinharde. Hell massen ut på bakepapir/ plate og avkjøl. Pakk inn i cellofan. Karamellene kan også dyppes i sjokolade om ønskelig. Blir ca 40-50 stk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Navifairy

Hei! Bruker å lage karameller til jul hvert år , har alltid fått gode tilbakemeldinger når jeg bruker denne oppskriften.

100 g margarin( jeg bruker melkefri melange på grunn av laktoseintolereanse men du kan fint bruke vanlig margarin/smør)

2 dl sukker

4 ts kakao ( ta gjerne litt ekstra for sterkere smak)

4 ss mel

4 ss lys sirup

Ha alt i en gryte og kok opp, la det koke i 2 min, ikke lenger da blir karamellene steinharde. Hell massen ut på bakepapir/ plate og avkjøl. Pakk inn i cellofan. Karamellene kan også dyppes i sjokolade om ønskelig. Blir ca 40-50 stk

Er fristet til å prøve denne oppskriften.

Hvordan blir konsistensen på karamellene? Dumle-lik eller Smørbukk-lik? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bruker å lage karameller til jul hvert år , har alltid fått gode tilbakemeldinger når jeg bruker denne oppskriften.

100 g margarin( jeg bruker melkefri melange på grunn av laktoseintolereanse men du kan fint bruke vanlig margarin/smør)

2 dl sukker

4 ts kakao ( ta gjerne litt ekstra for sterkere smak)

4 ss mel

4 ss lys sirup

Ha alt i en gryte og kok opp, la det koke i 2 min, ikke lenger da blir karamellene steinharde. Hell massen ut på bakepapir/ plate og avkjøl. Pakk inn i cellofan. Karamellene kan også dyppes i sjokolade om ønskelig. Blir ca 40-50 stk

håper noen prøver denne oppskriften og forteller hvordan det gikk :) ser kjempegodt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her, skal prøve oppskriften neste uke. Jeg tror jeg trenger litt øvelse før jeg skal satse på å lage og gi bort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ser at noen spør etter konsistensen på karamellene.Vil beskrive dem som Dumle lik, men man kan endre hvor hard og seig man vil at karamellene skal bli ved for eksempel å koke massen lengre for å få dem mer harde som gammeldags knekk eller regulere på varmen alt etter hvor mye man ønsker at massen skal koke( småkoke eller skikkelig "boble koking") for å påvirke hvor seige man vil ha dem.

Skal jeg lage smørbukk karameller så bruker jeg denne oppskriften:

100g smør

4 dl husholdningsfløte( har bare prøvd med laktosefri matfløte)

3/4 ts salt

2 dl lys sirup

3 dråper eddik

4 dl sukker

Bland alt i en tykkbunnet kjele og kok opp under stadig omrøring, la massen koke og rør av og til. Når massen er seig og tykk og fått en pen farge er den ferdig, bruk kuleprøven for å se om den er klar. Hell i en form slik at karamellene blir ca 1 cm tykke, avkjøl og del opp i ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, den oppskriften skal jeg prøve :) Bra med flere oppskrifter her også, hvis noen har noen gode på lager ;) Er jo litt morsomt å prøve ut også...bare man klarer å unngå å smake så altfor mye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk. Vi er midt i storsparing, så dette er helt supert for oss! Det blir ekstra kjekt å gi vekk slike gaver i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Vi er midt i storsparing, så dette er helt supert for oss! Det blir ekstra kjekt å gi vekk slike gaver i år :)

Akkurat det vi også er....regner med vi sparer til det samme :fnise: Har bestilt poser tilå ha de i, og klistermerker til å pynte med fra panduro.....blir kjempefine gaver - og ikke minst billig :5:

Endret av bobbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å bruke termometer når dere lager karameller og fudge! :jepp: 116-118 grader C er passe temperatur for fudge. Tror det samme vil gjelde for karmeller? Jeg har et elektronisk termometer som jeg bruke når jeg lager fudge :)

Tror dette er oppskriften jeg pleier å bruke:

50 g usaltet smør

450 g sukker

3 dl fløte

1 1/2 dl helmelk

3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc)

Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak.

Her følger tre forslag:

225 g melk- eller kokesjokolade

115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign

115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign)

Slik gjør du:

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele.

3. Varm opp under svak varme. Rør av og til.

4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt

vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg.

5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn

hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett.

Rør kraftig til massen tykner litt.

6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt

stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Den oppskriften prøvde jeg og de ble totalt mislykkey.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha en form som er minst 20cm dyp :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vi også er....regner med vi sparer til det samme :fnise: Har bestilt poser tilå ha de i, og klistermerker til å pynte med fra panduro.....blir kjempefine gaver - og ikke minst billig :5:

Mistenker at det er samme grunn ja :fnise: . Hvor kjøpte du poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det er samme grunn ja :fnise: . Hvor kjøpte du poser?

Bestilte posene også fra panduro, disse, de hadde andre typer også, men disse var billigst og hadde flest i pakken....og siden jeg skal dekorere de med bånd og fine klistermerker tenker jeg at det ikke gjør noe at de er litt kjedelige :) Bestilte kjempesøt cellofan til innpakning derfra også, syns karamellene ser mer delikate ut når man pakker de inn en og en...litt ekstra jobb, men det er jo en koselig jobb :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde "Mozart Kuler" i fjor, som jeg ga til kjente. Selv smakte jeg ikke på de, grunnet allergi, men fikk masse tilbakemeldinger om at de var kjempegode! :)

1 pølse ekte marsipan (50 % mandler). (Jeg brukte Odense, som selges i de fleste matbutikker).

3 ss Konjakk.

2 pk Odense nougat

200 g dronning kokesjokolade.

---

Kna sammen marsipan + konjakk, for så å rull det til en pølse, som du deler opp til 30 skiver. Klem sammen hver skive i håndflaten, legg inni litt nougat og rull de sammen til ei kule.

Smelt sjokolade, og dupp marsipankulene i sjokoladen. Disse kan du dekorere med feks. hvit sjokolade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...