Gå til innhold

Barn og dobesøk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Et litt rart spørsmål men jeg spør likevell.

Til dere som har barn som har begynt på skolen.

Når begynnte barna å tørke seg selv etter at de har vært på do??

Har en gutt på på 5 år, og som begynner på skolen til høsten. Da har jeg begynnt å snakke med han om at han må begynne å tørke seg selv.

Han sier at han kan det, men vil at vi skal hjelpe han til han begynner.

Det er kanskje et rart spørsmål, men for meg som er midt oppi det er det et tema som jeg tenker litt på.

Jeg vil jo at han skal tørke ordentlig, men....

....vet ikke jeg, det kommer sikkert av seg selv det også, som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte tørke-treningen en tid før skolestart, men gutten vår er ikke begeistret for å gjøre det selv. (han beg. skolen i høst) Tror han er litt redd for å ikke få vekk alt, + at han er redd for å tette igjen doen! Styrer på med masse papir og så må jeg komme å sjekke at alt er vekk...

Hver kveld når vi tar kveldsstellet tar han en tur på do, enten han må eller ikke, sånn at do-rutinene ikke er sånn at han må hver dag på skolen. Akkurat det har jeg ikke sagt til han at er grunnen, slike ting er ikke særlig lurt å stresse med vil jeg tro.

Jeg vil anbefale deg å starte treningen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i bhg hvor det drives aktiv dotrening (inkl. tørking). Her i huset ordner lilletroll opp selv, har fiksa dette selv fra første gang. (han sluttet med bleie når han var 2,9 år og er i dag 4 og et halvt)

Ofte er dette et problem for foreldrene, ikke for barna. Foreldrene er redde for at det ikke skal bli rent nok osv. Dette skaper igjen usikkerhet hos ungene og de vil derfor ha hjelp.

La de ordne opp selv, oppmuntre dem til det og om det kommer et lite "bremsespor" i trusa, ja så skifter vi den så fort det lar seg gjør og tenker ikke noe mer på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Dette har vel egentlig ikke noe med denne tråden å gjøre men...

Min datter som ble 2 år i oktober, bæsja på do for første gang fredag! Gjett om hun (og mamma ) var stolt. :) Ville bare si det jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår gutt på 8 begynnte vi å trene på tørkinga sommeren før skolestart,hadde nektet i vildensky og sa bestemt at han trengte ikke lære det for han skulle aldri besje på skolen...men tror nok at han er glad han lærte det allikavel nå :P

en jeg er tante til lærte seg å tørke seg selv ved å bruke våtserviett,det blir lettere rent da...det har funka helt greit for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gotthard

i min barnehage gjør vi det slik at de fra ca 4 år tørker selv om de vil men vi ser etter at det er bra , har også sett unger på 5 som fint klarer og tørke bra men foreldrene nekter de og gjøre det..

men du må jo også se ann ungen , ingen unger er like veit du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte dotrening på samboers datter i fjor sommer før hun begynte på skolen. Vi gjorde det slik at vi var sammen med henne etter at hun var ferdig på do, og gikk over og sjekket for å forsikre henne om at alt var borte. Det tok ganske lang tid (nesten et år) fordi moren fortsatte med å tørke henne, og mente at "det kom nok av seg selv" :roll: Ergo var det mye mas om "ikke vi kunne tørke for det ble gjort hjemme hos mamma".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...