Gå til innhold

restskatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mye restskatt og har ikke penger til dette. Jeg vil automatisk få delt dette i to, men betalingsfristen er uansett alt for liten (det er et høyt beløp). Har jeg mulighet for å få delt opp i flere avdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På det må man sende inn søknad til skatteoppkreveren, kemner'n. Med vedlegg på 3 siste lønnsslipper, leiekontrakt/huseierkontrakt, alt du evt får av papirer fra nav, om du har barn, om du er gift.

Skattebetalingsloven er streng.

Har du sjekket at du har betalt nok skatt så langt i år? Du kan sette opp skattekortet ditt ved å be om det skriftelig til de som utbetaler. Må du ha den nedsatt så ringer du skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det må man sende inn søknad til skatteoppkreveren, kemner'n. Med vedlegg på 3 siste lønnsslipper, leiekontrakt/huseierkontrakt, alt du evt får av papirer fra nav, om du har barn, om du er gift.

Skattebetalingsloven er streng.

Har du sjekket at du har betalt nok skatt så langt i år? Du kan sette opp skattekortet ditt ved å be om det skriftelig til de som utbetaler. Må du ha den nedsatt så ringer du skatteetaten.

Det er snakk om over 100 000 pga salg av bolig som jeg ikke har bodd i de siste årene. problemet var at jeg hadde bakt inn annen gjeld på den leiligheten og derfor ikke tjente ei eneste krone til tross for at salgsummen ble vesentlig høyere enn summen jeg betalte. Hadde det vært 20 000 i restskatt, så hadde det ikke vært noe problem..

Det dumme var at jeg ikke var klar over disse reglene om at man må skatte 28% av fortjeneste om man ikke har bodd der siste året, da jeg flyttet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få fast trekk hver måned i inntil et år. Dette hadde saksbehandler myndighet til. Utover et år må du faktisk ringe kemneren og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få fast trekk hver måned i inntil et år. Dette hadde saksbehandler myndighet til. Utover et år må du faktisk ringe kemneren og spørre.

Da skal jeg forsøke på det :) Vi har pengene etter hvert, men vi må få solgt en bil først. Og sånt kan jo ta litt tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en en egen saksbehandler, ring i vei. Mail er det beste da du vet hva som sies og loves, hvem du snakker med og når dette ble gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har en en egen saksbehandler, ring i vei. Mail er det beste da du vet hva som sies og loves, hvem du snakker med og når dette ble gjort.

Mener du at jeg bør sende en mail til skatteetaten i stedet for å ringe dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at jeg bør sende en mail til skatteetaten i stedet for å ringe dem?

Hvis det er betalingsutsettelse/nedbetalingsplan du er ute etter, så hjelper det ikke å kontakte skatteetaten. Da må du ta kontakt med skatteoppkreveren/kemnerkontoret i kommunen. Adresse og telefonnummer står på skatteoppgjøret. Epostadresse finner du sikkert på kommunens nettsider.

Jeg ville ha ringt først, bare for å høre hva de ønsker av skriftlig dokumentasjon i en evt. søknad om utsettelse/nedbetalingsplan. Regner med dette kan variere fra kommune til kommune.

Jeg bor i en liten kommune, og her kommer man langt med en telefon eller et oppmøte på skatteoppkreverkontoret. Kjenner flere som har gjort det.

Endret av kakemonsteret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte kemnerkontoret og snakket med saksbehandler. Det var ikke noe problem å få delt opp betalingen, og jeg trengte ikke å sende inn papirer :)

Takk for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...