Gå til innhold

Kosholdet og spisevanene mine er egentlig helt utrolig dårlig

Gjest 22-åring

Anbefalte innlegg

Dersom du ikke liker å spise frokost, ikke spis frokost. Det er ingenting som tyder på at det er bedre å spise mange ganger om dagen.

Jeg har problem med å gidde å lage mat, er ikke spesielt matelsker. Nå går jeg på periodisk faste, noe som betyr at jeg spiser når jeg er sulten i 12-tiden og rundt 18-tiden. Så drikker jeg kaffe, eller kanskje en kakao utenom. Å gå sulten noen timer skjerper konsentrasjonen min og jeg føler meg litt lettere. Og når jeg er så sulten som jeg er, smaker all mat kjempegodt.

Min utheving.

Det var _nøyaktig_ det som var tankegangen min da jeg slet med spiseforstyrrelser. "Åh, jeg føler meg lettere. Åh, jeg er mer skjerpet og konsentrert. Åh, jeg har kontroll!".

Jeg synes IKKE at det er en sunn kostholdsfilosofi i dag, og synes ikke du skal anbefale den videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er sulten om morgenen, kan du jo smøre med deg noen brødskiver som du spiser når du kommer på skolen og er i forelesning. Det er mange som ikke er "frokostmennesker", men som liker bedre å spise frokost i f.eks ni-tiden, når man har vært våken en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving.

Det var _nøyaktig_ det som var tankegangen min da jeg slet med spiseforstyrrelser. "Åh, jeg føler meg lettere. Åh, jeg er mer skjerpet og konsentrert. Åh, jeg har kontroll!".

Jeg synes IKKE at det er en sunn kostholdsfilosofi i dag, og synes ikke du skal anbefale den videre.

Så fordi du tenkte slik når du var syk, så finnes det ingen unntak. Du skriver sev "kontroll", noe den du quoter ikke skriver, og det er et viktig punkt. Jeg opplever selv at når jeg er litt sulten skjerpes konsentrasjonen. Kanskje har det noe med instinkter å gjøre. Vi skjerpes kanskje for å finne mat. Men jeg tenker aldri at jeg har kontroll på matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Jeg hører bestandig at det er viktig å spise frokost og at det er dagens viktigste måltid etc.

Det har ingen vitenskaplig bakgrunn, så det trenger du ikke tenke på.

Min utheving.

Min vekt og BMI på 20 har vært stabil i flere år. Jeg har ingen ønsker eller planer om å gå ned i vekt. Det går fint an å få i seg nok næring i et 8 timers vindu om dagen.

Hvorfor syns du ikke det er et sunt kosthold?

De 10 største mytene om periodisk faste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt og BMI på 20 har vært stabil i flere år. Jeg har ingen ønsker eller planer om å gå ned i vekt. Det går fint an å få i seg nok næring i et 8 timers vindu om dagen.

Hvorfor syns du ikke det er et sunt kosthold?

De 10 største mytene om periodisk faste

Nei, jeg synes ikke det er en sunn kostholdsfilosofi når det begrunnes med at det får en til å føle seg "lettere". Hvorvidt det er sunt for kroppen eller ikke, er i dette tilfellet underordnet for meg, for jeg synes ikke det er en sunn tankegang når man tenker at mangel på mat og selve sultfølelsen gir en følelse (illusjon) av å være lett (merk: jeg antar her at "lettere" refererer til vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria

At man føler seg lettere er jo ikke hovedgrunnen til å begynne på PF. Nå misforstår du med vilje. Det er en av de tingene jeg erfarer med det. Det hadde blitt litt merkelig å si at "jeg merker på kroppen at sjansen for å få hjerteproblem blir redusert".

Jeg snakker ikke om å være lettere som i vekt, men på samme måte som trening gjør kroppen mindre dvask. Når man er utrent er det nesten slitsomt å reise seg opp selv om man er tynn, mens når man har trent litt kan man nesten sprette opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man føler seg lettere er jo ikke hovedgrunnen til å begynne på PF. Nå misforstår du med vilje.

For et fantastisk bra utsagn ... Nei, jeg misforstår ikke med vilje (noe som for øvrig er en selvmotsigende påstand, men la oss ikke gå der). Jeg synes det er beroligende å høre at det ikke er hovedgrunnen til periodisk faste, og for all del, hvis PF funker for deg og det gjør deg lykkelig, så slå deg løs. Det jeg var kritisk til, var å anbefale det som en god løsning til andre med det som argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...