Gjest Nuppdupp Skrevet 25. oktober 2011 #61 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ser de som har skrevet i denne tråden, ja. Men det er alltid sånn når noe er oppe til debatt, de som har opplevd masse negativt skriver så det spruter. Jeg vet at noen har negative erfaringer, men det betyr ikke at hele Steinerskolen er dårlig. Det er ufattelig mange som har vonde og ødeleggende opplevelser fra offentlig skole også, men man forkaster da ikke hele den offentlige skolen for det? Her er det ingen rosa solbriller. Vår Steinerskole er en flott skole, og jeg kjenner ikke igjen noe av det ville som er skrevet i tråden her. Skolen er selvsagt ikke perfekt, men den er preget av varme, engasjerte lærere og gode resultater. Nå er det vel neppe mange i denne tråden som ønsker å tro meg, men det får så være. Kim, jeg snakket ikke til deg. Jeg snakket åpenbart til de som HAR fordommer. Noen Steinerskoler har dratt filosofien altfor langt, det er det ingen tvil om. Men veldig mange andre Steinerskoler er riktig fine skoler for dem de passer til. regner med du er en lærer der siden du påstår det. igjennom de rosa solbrillene er alt rosenrødt
HedvigR Skrevet 25. oktober 2011 #62 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har bare lest første siden, så vet ikke helt hva som er sagt og ikke... Vil bare dele min erfaring, jeg har gått på Steinerskolen fra 2-10. klasse, og har egentlig bare positive erfaringer. Det som har blitt nevnt med at det bare passer til barn med spesielle behov for oppfølging kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i, og i hvertfall ikke de som nevner overtro og lignende Vi var for det meste en helt normal gjeng barn og ungdommer, kanskje i gjennomsnittet litt mer kreative enn andre (da det blir lagt mye vekt på dette). Det viktigste er jo selvfølgelig å se ann barnet før man velger. Er ikke alle som vil like seg like bra på en Steinerskole, hvis man ikke er så glad i kreative utfordringer, det å stå på en scene, eller helst bør ha mange lærebøker. Det kan jo såklart være vanskelig å vite helt sikkert med et barn som skal begynne på skolen, men det er faktisk ikke verre enn å bytte hvis det ikke skulle passe. Overgangen til VGS gikk helt smertefritt for meg, og kjenner heller ikke andre som har hatt problemer med det. Vi hadde gått gjennom akkurat det samme pensumet, og lå likt, jeg vil til og med si jeg lå foran når det gjaldt historie- og samfunnsfag. Og selv om vi ikke har karakterer i skolen hadde vi ofte prøver, der vi fikk gode og grundige tilbakemeldinger. Svarer gjerne på konkrete spørsmål 1
Gjest Nuppedinupp Skrevet 25. oktober 2011 #63 Skrevet 25. oktober 2011 regner med du er en lærer der siden du påstår det. igjennom de rosa solbrillene er alt rosenrødt Du viser deg ikke akkuratt fra din mest reflekterte side ser jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #64 Skrevet 25. oktober 2011 Du viser deg ikke akkuratt fra din mest reflekterte side ser jeg. Gjør ikke dere andre heller! 1
Gjest Gjest over Skrevet 26. oktober 2011 #65 Skrevet 26. oktober 2011 Gjør ikke dere andre heller! Nå tenkte jeg spesiellt på den siste setningen. Burde kanskje ha uthevet det. Ser forøvrig ingen andre enn noen av dem som er kritiske til skolen som kommer med spydige usakligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #66 Skrevet 26. oktober 2011 Ikke la barna dine gå på steinerskolen! Ok, du får utviklet egne evner, men fy faen så egoistiske de blir! Jeg kjenner en del folk som har gått der de er veldig spesielle, og tenker stort sett bare på seg selv... Mulig det bare er de tre men...
Gjest Nuppdupp Skrevet 26. oktober 2011 #67 Skrevet 26. oktober 2011 Nå tenkte jeg spesiellt på den siste setningen. Burde kanskje ha uthevet det. Ser forøvrig ingen andre enn noen av dem som er kritiske til skolen som kommer med spydige usakligheter. synes ikke det var så veldig spydig jeg. mest morsomt . hehe
Gjest Gjest over Skrevet 26. oktober 2011 #68 Skrevet 26. oktober 2011 synes ikke det var så veldig spydig jeg. mest morsomt . hehe Jaja, herskerteknikker finnes det nok av. (Forsøk på) latterliggjøring er en av dem. Nok OT for min del. Du får gjerne fortsette å spore av med din ovenfra og ned holdning. Deg om det. Gjest over. 1
Gjest Gjest over Skrevet 26. oktober 2011 #69 Skrevet 26. oktober 2011 Ikke la barna dine gå på steinerskolen! Ok, du får utviklet egne evner, men fy faen så egoistiske de blir! Jeg kjenner en del folk som har gått der de er veldig spesielle, og tenker stort sett bare på seg selv... Mulig det bare er de tre men... Hm, rart. Jeg har motsatt inntrykk. Men men, er jo mulig det er tilfeldig da jeg tror slike egenskaper også formes av andre faktorer enn bare hvilken skole en går/har gått på. Jeg ville nå uansett ikke latt avgjørelsen om skolevalg for mitt barn baseres på et så tynt grunnlag. Gjest over
HedvigR Skrevet 26. oktober 2011 #70 Skrevet 26. oktober 2011 Ikke la barna dine gå på steinerskolen! Ok, du får utviklet egne evner, men fy faen så egoistiske de blir! Det er veldig motsatt av hva vi blir lært der, omsorg og fellesskap er veldig viktig. Føler at de to Steinerskolene jeg har gått på har vært flinke til å se hver enkelt elev individuelt, men tviler på at det gjør dem egoistiske Skal ikke si noe om meg selv, men av den store flerparten av mine skolevenner vil jeg ikke si de er egoistiske :S Ja, kan tenkte på 3-4 stk, men folk er jo forskjellige på Steinern, som på andre skoler. 1
Kara W Skrevet 26. oktober 2011 #71 Skrevet 26. oktober 2011 Nå kjenner jeg ikke Steinerskolen så godt (bortsett fra kritikken man leser i media), men vi vurderer Montessori for vår sønn. Vi er ganske sikre på at han vil trives veldig godt og utvikle seg bra på en slik barnehage\skole. Hovedgrunnen til at vi er i tvil er det sosiale. For det første vil det bety færre som han kjenner i nærmiljøet. For det andre så gjelder andre sosiale regler og en annen måte å organisere hverdagen på. Jeg begynte selv på Montessori, og fant meg aldri til rett i den offentlige skolen etterpå. Så for oss handler det om å veie opp et godt faglig miljø som han trives i vs det å passe inn i samfunnet. I voksen alder mener jeg at det første er viktigst, men husker hvor vond oppveksten kunne være til tider og det sterke ønsket om å bare passe inn. Generelt så er jeg veldig glad for at det finnes alternative skoler til den offentlige, men det er viktig at foreldre velger den skolen som passer sitt barn best, og ikke bare sitt eget livssyn\verdier.
Gjest Nuppdupp Skrevet 26. oktober 2011 #72 Skrevet 26. oktober 2011 Jaja, herskerteknikker finnes det nok av. (Forsøk på) latterliggjøring er en av dem. Nok OT for min del. Du får gjerne fortsette å spore av med din ovenfra og ned holdning. Deg om det. Gjest over. at jeg tror hun er lærer har lite med hersketeknikk å gjøre. selvfølgelig snakker alle lærere bra om skolen sin. men det er mye de ikke ser mente jeg å si. trodde du skjønte det! var det jeg mente med rosa briller man ser rosenrødt igjennom.
Gjest Xhabbo Skrevet 8. september 2012 #73 Skrevet 8. september 2012 Jeg har selv gått på Steinerskolen og er sjokkert over hvor mange foredømmer det finnes! Hvordan skal noen egentlig kunne bedømme Steinerskolen, uten å ha gått der? Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg fikk oppleve en pedagogikk, hvor det individuelle mennesket skal kunne utfolde seg og ikke presses inn i et forutbestemt mønster. Jeg vil anbefale Steinerskolen på det varmeste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå