Gjest Tidssone Skrevet 24. oktober 2011 #41 Skrevet 24. oktober 2011 men jeg har ennå ikke hørt noe positivt derfra Har du lest tråden? I tillegg er det mye positivt i bloggen det ble linket til, selv om der også er kritikk. Kristensamfunnet er ingen sekt. Eller i ordets riktige betydning er de jo det; et trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn/gruppe, i dette tilfellet den "regulære" kristendommen. Det finnes ytterligheter blant lærere i alle skoler og jeg kunne helt fint ha skrevet en bok full av kritikk mot feks skolen jeg gikk på som barn og ungdom. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #42 Skrevet 24. oktober 2011 4) Jeg syns vel egentlig at den offentlige skolen har et bedre verdisyn enn Steinerskolen. I den off.skolen er det lov til å være flink, nerd om du vil. Det er også lov å være konform. Det er lov å være muslim, eller somalisk flykning med dårlig norsk, eller rikmannsbarn med fancy klær. Det er i det hele tatt mye større mangfold i den offentlige skolen. På steinerskolen - og jeg har vært på mange foreldremøter opp gjennom årene - er det innimellom rene komedien, hvor foreldregruppen består av en gjeng dels sykmeldte folk uten yrkesmessige ambisjoner, og hvor man avogtil får inntrykk av at jobb, skole og utdannelse oppfattes som et overgrep mot mennesket. Steinerskolegutten min har mange flere fri-timer og fridager enn den andre gutten min. De kaller det filosofi, jeg opplever det mer som sløvhet og latskap. Men igjen, for den ene av mine to sønner er steinerskolen det beste! Jeg har lært meg en jatte-tekninkk som jeg bruker i samtaler med de andre steinerskoleforeldrene. Gud bedre, om folk visste hvor jålete endel av den bevegelsen der er! Da jeg skiftet fra steinerskole til offentlig skole følte jeg motsatt, nemlig at det var mindre rom for å være annerledes i offentlig skole. Merkehysteriet og fokus på utseendet var mye større på offentlig skole/det kom tidligere der. I tillegg skulle du ikke skille deg ut når det gjelder interesser osv. Foreldrene til elevene på steinerskolen var veldig ressurssterke (med gode jobber, store hus og gode jobber), men i motsetning til den offentlige skolen jeg gikk på var ikke familiene opptatt av å flashe vellyketheten (merkeklær, dyre luksusbiler osv). Men: hvilke slike opplevelser man har kommer jo an på hvilken offentlige skole man sokner til og som blir alternativet. En negativ ting med steinerskolen/privatskoler er jo at man ikke får like mange venner i nabolaget som en offentlig skole. 2
Gjest Tidssone Skrevet 24. oktober 2011 #43 Skrevet 24. oktober 2011 Og selvsagt har Steinerskolene et visst religiøst preg. Antroposofi er et livssyn. På samme måte som offentlige skoler har en kristen formålsparagraf. Tror ingen barn har vondt av å gå på skole der det antroposofiske menneskesynet er grunnlaget. Handler mye om likeverd.
Gjest Steiner-elev Skrevet 24. oktober 2011 #44 Skrevet 24. oktober 2011 Dette kan potensielt bli et langt svar... Som inndoktrinert steiner, ( barnehage, barneskole og vidregående) så har jeg jo selvfølgelig endel meninger om temaet. For meg så var steinerskolen et helvette! Forholdene hjemme, i klassen, selve lærermiljøet og det faktum at jeg hadde ADHD gjorde at jeg klinsjet helt med steinersystemet. Jeg opplevde lærerene som virkelighetsfjærne, med urealistiske forventninger til barn/ungdom. Du ble ofte målt på trynefaktor og visse fag hadde klar presedens over andre. In short: hadde du kunsneriske evner som gikk hånd i hånd med steinerideologien, så fikk du mye gratis; tegning, maling, sang, dans, utvalgte instrumenter som fløyte, chello, fiolin etc. Hvis du var som meg: aktiv, spørrende, praktisk orientert, systematiker, perfeksjonist, så var hver dag en fight. Jo eldre jeg ble og jo mere personlighet jeg utviklet, desto værre ble det. Hadde lærerene først bestemt seg for du er sånn og slik, så var det umulig å endre den oppfattningen. Jeg husker å bli eksludert fra matematikk og Norsk i mange år. jeg fikk istedenfor et ekstra friminutt... Som 9 åring virker det jo supert, men i retrospekt, så var det jo en pedagogisk falitterklæring. Av andre morsomme ting som bør nevnes er: - fysisk avstraffelse, bla kastet ned i en steinrøys av en lærer. - Matlagingsfag med en lærer som var veganer. - Enorm fokus på eurutmi fremfor gym. - Lærere som gjorde som de fant for godt, f.eks Tysk undervisning som besto av Tyske folkeeventyr fortalt på Norsk, musikkundervisning der læreren brukte 90% av tiden på å spille Beatles låter. - Norsklæreren vår glemte at vi måtte ha nynorsk, så det startet vi med de tre siste månedene i 9 klasse. - Mangel på et skikkelig helsesøstertilbud (noe de fortsatt ikke har) - Mangel på standard undervisningsplan, noe vi sårt erfarte i 1 VGS, da elever fra fire steinerskoler skulle samkjøres, jeg tror vi brukte mesteparten av det første undervisningshalvåret på å få alle elevene til å forholde seg til samme standard. Det kunne dreie seg om å ha lært forskjellige utregninger i matematikk, til at man kunne ha hoppet over en epoke i f.eks historie osv. Generelt så opplevde jeg steinerskolen som uprofesjonell, fragmentert og drevet av mennesker med tildels forkvaklede ideologier, f.eks homeøpati. Steinerskolen er også nært tilknyttet kristensamfunnet, som er definert som en sekt. Mye av steinersamfunnet smaker også av en sekt (tenk Amish) Nå er det vel ca. 16-17 år siden jeg var ute av steinerskolesystemet og jeg vil håpe og tro at ting er bedre idag. Når det er sagt så har jeg inntil nylig hatt søsken som har vert i steinersystemet og de har opplevd eller observert mye av det samme som jeg har opplevd. Jeg er ekstremt skeptisk til steinerskolen og antroposofien. De er et tankesett gått ut på dato, formulert på en tid da vitenskapen var langt mer naiv, det er f.eks spor av rasebiologi i antroposofien. Sjelen, homeøpati og relgion er også med i denne suppa. De praktiske konsekvensene av dette er som jeg har skissert ovenfor. Altså ikke helt ulikt en relgiøs skole. Når det er sagt, så har jeg selvfølgelig bekjente som var på den andre skalaen av talenter enn meg, de som var kunstneriske på steinerskolens premisser, mange av disse kom veldig mye bedre ut av det. Husk også at steinerskolen forventer at du som forelder skal ta deg av mye av undervisningen hjemme, samt stille opp på alle mulige "fester" dugnader osv - igjen et sektlignende element. Jeg kan ikke tvinge TS til å ta en avgjørelse, men jeg anbefaler ingen å sende sine barn til steinerskolen, spesielt idag der samfunnet i større og større grad blir teknologidrevet. Det er ingen hemmelighet at steinerskolen er ekstremt bakstreverske på det feltet. Trist å høre om din erfaring, men som tidligere elev selv kjenner jeg meg ikke igjen på mange av dine punkter. Jeg tar din erfaring absolutt seriøst, og tror på det du forteller. Men, i kjølvannet av din historie vil jeg komme med mine erfaringer for å belyse opplevelsen av skolen fra flere vinkler. Først og fremst vil jeg påpeke at jeg er ingen 'typisk steiner'. Jeg er riktignok glad i musikk og sang, men kan hverken spille instrument, danse, skjønnskrift eller male/tegne fint (eller i 'steiner-stil'). Jeg er heller ikke glad i drama. Videre er jeg heller ingen tillhenger av den eksentriske stilen (det være seg både iht. klær og væremåte). Jeg opplevde aldri å bli møtt på en annen måte enn mine medelever som hadde disse typiske steiner-egenskapene (om det er mulig å si det på den måten). Videre vil jeg si (så fremt jeg er i stand til å bedømme det selv) at jeg generellt var en typisk 'spørrende og kritisk' elev til stoffet vi lærte. Og jeg ga nok noen lærere litt hodebry hehe.. De av mine medelever som interesserte seg spesiellt for realfag møtte heller ingen motstand mot dette så vidt meg bekjent. Til dine punkter: Kan du ha vært uheldig med lærere? Her tenker jeg spesiellt på din opplevelse av å ha blitt 'dømt' av læreren/lærene. Altså, det finnes jo tross alt inkompotente og generaliserende lærere over alt, også i den offentlige skolen (har selv gått på offentlig i en liten periode). Jeg hang bakpå i matte og fikk i den forbindelse spesialundervisning. Både i perioder på ungdomskolen og VGS. Jeg føler absolutt at jeg her ble fanget opp. Ang. vold fra lærer så er jo det uholbart uansett, men føler likevell ikke at dette på noen måte kan linkes til steinerskolen (pedagogikken) som sådan. Jeg har aldri opplevd noe lignende det du forteller her. Vi laget all slags mat i skolekjøkken - riktignok økologisk. Slik jeg har forstått det så skal vel ikke eurytmi på noen måte være et alternativ for gym? Vi hadde begge dele, men gym var absolutt ikke prioritert godt nok - men hvis jeg husker riktig så hadde jeg ikke ferre timer gym i uka når jeg gikk på steinerskolen enn på offentlig. Tror prioritering av gym var (og fremdels er?) dårlig i de noske skolene generellt. Musikkundervisningen vår var, slik jeg husker det, variert. Men hadde en del sang i begynnelsen av hovedfagstimene i de tidlige årene. Videre hadde vi også helsesøster og skolelege. Ang. sammenslåingen av elever fra ulike skoler kan jeg heller ikke minnes at dette var vanskelig/tidkrevende. Hva religion anngår så skilte steinerskolen seg ut på en positiv måte for meg. Jeg er overhodet ikke religiøs - men jeg er interessert i religion. Da jeg gikk på offentlig skole hadde vi Krl (kristendom), på steinerskolen hadde vi Religion. Der lærte vi altså om alle religionene - med hovedvekt på kristendom selvsagt. Ang. felleskapet mellom lærere, elever og foreldre som formes i steinerskolen så har dette vært en utolig fin opplevelse for meg. Og jeg har aldri følt på 'sekt-faktoren' eller misjonering av noe slag. Det har heller fungert som et enormt støtteapparat og bekjentaskap utover det vanlige som jeg setter pris på og nyter goder av den dag i dag. Jeg vil igjen påpeke at jeg ikke betviler din erfaring med skolen, men dele mine erfaringer i lys av dine. Hvis det er slik at alle dine voksenpersoner rundt deg som barn (famile ol også) var/er hardbarka steinere kan jeg forøvrig se at dette kan være vanskelig - spesiellt hvis man selv føler man ikke helt passer inn. For min del har det ikke vært slik da mine voksenpersoner på 'privaten' ikke er typiske steinere, annet enn at de er tillhengere av friluftsliv og sunt kosthold. To ting jeg lurer på (oppriktig altså): på hvilken måte mener/føler du at man ble målt på 'trynefaktor'?, og på hvilken måte mener du at lærerne har urealistiske forventniger til elevene? Til slutt, til tross for alt dette så mistenker jeg at vi har gått på samme skole - det er liksom noe med steinrøys og Beatles-sanger Steiner-elev
Gjest meg Skrevet 24. oktober 2011 #45 Skrevet 24. oktober 2011 Jens Stoltenberg gikk på Steinerskolen. Har har da klart seg ganske greit, vil jeg si... Er det der han lærte å vinkle AP's feil som noe positivt, som vi "alle" ordne opp i en gang langt frem i evigheten? 2
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2011 #46 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg fant en interessant artikkel som svarer på endel av kritikken som er rettet mot steinerskolen. For de interesserte: http://www.forumberle.no/artikler/a_steinerskolekritikkschiotz.html TS
Kosemose Skrevet 24. oktober 2011 #47 Skrevet 24. oktober 2011 Tråd ryddet for avsporing om rettskriving Kosemose, mod
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2011 #48 Skrevet 24. oktober 2011 Herlighet, aldri har jeg sett en tråd så gjennomsyret av fordommer og ignoranse! Det er sent så jeg kommer ikke til å ta for meg all uvitenheten her nå, men kan bare si at mye av det jeg leser her er så langt fra virkeligheten man kan komme. Det ser ut til at mange VIL beholde fordommene sine mot Steinerskolen, og ikke er interessert i å høre noe annet. Hjelpes... 1
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2011 #49 Skrevet 24. oktober 2011 det er f.eks ikke lov å bruke ketsjup på ostesmørbrødet, og heller ikke lov å spise kjøtt, og helst skal man synge tyske viser og bruke tresko og brune og grå ullklær, og guttene skal ikke klippe seg for ofte, og dukkene skal ikke ha ansikt, og lekene skal være av tre, ikke plast. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #50 Skrevet 24. oktober 2011 Herlighet, aldri har jeg sett en tråd så gjennomsyret av fordommer og ignoranse! Det er sent så jeg kommer ikke til å ta for meg all uvitenheten her nå, men kan bare si at mye av det jeg leser her er så langt fra virkeligheten man kan komme. Det ser ut til at mange VIL beholde fordommene sine mot Steinerskolen, og ikke er interessert i å høre noe annet. Hjelpes... Men du ser tydeligvis ikke alle som faktisk har gått på skole og ikke har noe pent å si om den. 5
Gjest Nuppdupp Skrevet 24. oktober 2011 #51 Skrevet 24. oktober 2011 det er f.eks ikke lov å bruke ketsjup på ostesmørbrødet, og heller ikke lov å spise kjøtt, og helst skal man synge tyske viser og bruke tresko og brune og grå ullklær, og guttene skal ikke klippe seg for ofte, og dukkene skal ikke ha ansikt, og lekene skal være av tre, ikke plast.
Gjest Nuppdupp Skrevet 24. oktober 2011 #52 Skrevet 24. oktober 2011 Herlighet, aldri har jeg sett en tråd så gjennomsyret av fordommer og ignoranse! Det er sent så jeg kommer ikke til å ta for meg all uvitenheten her nå, men kan bare si at mye av det jeg leser her er så langt fra virkeligheten man kan komme. Det ser ut til at mange VIL beholde fordommene sine mot Steinerskolen, og ikke er interessert i å høre noe annet. Hjelpes... det er virkeligheten. ta av de rosa solbrillene :gjeiper:
Gjest Kim Skrevet 24. oktober 2011 #53 Skrevet 24. oktober 2011 To ting jeg lurer på (oppriktig altså): på hvilken måte mener/føler du at man ble målt på 'trynefaktor'?, og på hvilken måte mener du at lærerne har urealistiske forventniger til elevene? Steiner-elev Det var åpenbart fra tidlig skoletrinn at hvem mamma og pappa var og hvilken relasjon de hadde til steinermiljøet helt klart påvirket lærerene. Jeg vil skyte inn at steinerskolen primært er en skole for de med ressursstreke foreldere. Ved urealistiske forventninger så tenker jeg på f.eks at basketball og fotball var forbudt i friminuttene, skulle vi spille fotball, så måtte det være med tennisball... Lærere som totalt frika ut når barna ikke "satt stille som tente lys" Lærere som tar det personlig når ikke alle barna vil spille blokkfløyte eller fiolin. Sjokoladepålegg var forbudt, ved feber eller hodepine, så fikk vi homeøpatiske medisiner, istedenfor noe som faktisk virker. Jeg følte rett og slett at lærerene var fra en annen planet.
Gjest Kim Skrevet 24. oktober 2011 #54 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Herlighet, aldri har jeg sett en tråd så gjennomsyret av fordommer og ignoranse! Det er sent så jeg kommer ikke til å ta for meg all uvitenheten her nå, men kan bare si at mye av det jeg leser her er så langt fra virkeligheten man kan komme. Det ser ut til at mange VIL beholde fordommene sine mot Steinerskolen, og ikke er interessert i å høre noe annet. Hjelpes... Hva mener du med det? Det jeg opplevde er høyst reelt og jeg er langt fra den eneste med slike opplevelser. Hvordan kan jeg ha fordommer etter 13 år i steinersystemet? Hadde steinerskolen levert det man betaler for, så hadde det ikke vert så mye negativ presse rundt steinerskolen. Men når de er så lemfeldige med sin kvalitetssikring og mangler rettningssans som en helhet, samt at de ikke er ærlige rundt selve grunnideen til Steinerskolen, Rudolf Steiner og antroposofien, så stiller de seg lagelig til for hogg. Endret 24. oktober 2011 av Kim
Gjest Steiner elev Skrevet 25. oktober 2011 #55 Skrevet 25. oktober 2011 det er f.eks ikke lov å bruke ketsjup på ostesmørbrødet, og heller ikke lov å spise kjøtt, og helst skal man synge tyske viser og bruke tresko og brune og grå ullklær, og guttene skal ikke klippe seg for ofte, og dukkene skal ikke ha ansikt, og lekene skal være av tre, ikke plast. Jaja, innlegget ditt var morsomt osv, men problemet er her jo at mye av dette ikke stemmer. Mulig du har dine erfaringer, men å si at dette gjelder generellt er ikke mer enn en generalisering. Jeg har selv gått på steinerskolen (se over). Vi fikk ha kjøtt i matpakka og vi hadde kjøtt på ostesmørbrødene vi fikk på skolen. Men, at mange steinere er vegetarianer er sant. Ketsjup hadde vi forøvrig også på. Men, uansett, hva hadde vært problemet med at man ikke fikk ketsjup? Det er vel en viss konsensus på at ketsjup ikke er spesiellt sunt? På en måte vanedannende også - tror nok norske barn spiser nok ketsjup som det er, på skolen eller ei. Er det EN ting jeg er positiv til ang. steinerskolen, så er det nettopp fokuset på aktivitet, helse og kosthold. Ang. en over her som skrev at sjokoldagepålegg ikke er lov - det kjenner jeg meg igjen i. Men, til det bare applauderer jeg. Sjokoladepålegg er godteri. Ser absolutt ingenting negativt i den restriksjonen. Ang. tyske viser - muligens. Husker ikke. Men i så tilfelle i kombinasjon med norske, engelske osvosv.. Så hva så? Ser overhodet ikke poenget. Ang. tresko så har jeg aldri - i mine 12-13 år på skolen sett noen elever (eller lærere?) med tresko. Ang. farge og materiale av klær så er det slik som du sier, at mange lærere, og noen elever, bruker mye jordfarger osv. De litt i overkant eksentriske ol. Men jeg har aldri gått med slikt, og heller ikke brorparten av mine medelever. Ikke de forskjellige klassestyrerne mine heller forøvrig. Jeg bruker ull da, når det er kaldt. ang. klipping av gutter har jeg aldri hørt snakk om dette, og de aller fleste av mine mannlige lærere hadde (og fortsatt har) korte frisyrer. Ang. leker så hadde jeg ofte med meg mine neonfargede plastikkleker (dukker også faktisk) på skolen, og dissel lekte vi med i friminuttene. Men, du har rett i at typiske 'steinerleker' er av naturmaterialer osv. Men i dagens sammfunn syntes jeg dette er flott. For å si det slik, jeg vil heller at mitt fremtidige barn skal leke med denne, enn denne
Gjest Steiner-elev Skrevet 25. oktober 2011 #56 Skrevet 25. oktober 2011 siste link funket ikke - HER
Gjest Steiner-elev Skrevet 25. oktober 2011 #57 Skrevet 25. oktober 2011 det er virkeligheten. ta av de rosa solbrillene :gjeiper: ...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #58 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg gikk på Steinerskolen på barneskolen og det var helt klart ikke noe for meg. Vi måtte lage bøkene våre selv, og kunne bestemme mye av innholdet. (trenger jeg å si at det ikke ble så veldig utfordrende når en selv bestemmer vanskeliggraden) Siden jeg slet med flere fag så ble jeg "fritatt" for norsk, engelsk og matte. Jeg måtte lære å lese og skrive på ungdomsskolen for jeg kunne omtrent ingenting, IKKE gøy! Jeg ble mobbet av lærerene fordi jeg ikke var kreativ. Av personlige erfaringer så har jeg ikke noe positivt å si om Steinerskolen og mine barn skal IKKE gå der. Det er altfor lett å dette utenfor om man ikke er som de ønsker. Ikke at de offentlige skolene er perfekte, men der kan man ihvertfall sette krav og evnt gå videre med det. 3
Gjest lapp Skrevet 25. oktober 2011 #59 Skrevet 25. oktober 2011 Men du ser tydeligvis ikke alle som faktisk har gått på skole og ikke har noe pent å si om den. Men ser du alle dem som også faktisk har gått på skolen og har pent å si om den? Jeg forstår ikke hvordan folk har en så svart-hvitt mentalitet. Hvis man skal kunne ha en fruktbar debatt om steinerskolen som sådan må man evne og også være nyansert. Negative opplevelser i den offentlige skole eksisterer også i aller høyeste grad. Enkeltpersoners erfaringer er selvsagt både viktige og relevante, men man må også passe seg for å la dette farge sin hele sannet.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2011 #60 Skrevet 25. oktober 2011 Men du ser tydeligvis ikke alle som faktisk har gått på skole og ikke har noe pent å si om den. Jeg ser de som har skrevet i denne tråden, ja. Men det er alltid sånn når noe er oppe til debatt, de som har opplevd masse negativt skriver så det spruter. Jeg vet at noen har negative erfaringer, men det betyr ikke at hele Steinerskolen er dårlig. Det er ufattelig mange som har vonde og ødeleggende opplevelser fra offentlig skole også, men man forkaster da ikke hele den offentlige skolen for det? det er virkeligheten. ta av de rosa solbrillene :gjeiper: Her er det ingen rosa solbriller. Vår Steinerskole er en flott skole, og jeg kjenner ikke igjen noe av det ville som er skrevet i tråden her. Skolen er selvsagt ikke perfekt, men den er preget av varme, engasjerte lærere og gode resultater. Nå er det vel neppe mange i denne tråden som ønsker å tro meg, men det får så være. Kim, jeg snakket ikke til deg. Jeg snakket åpenbart til de som HAR fordommer. Noen Steinerskoler har dratt filosofien altfor langt, det er det ingen tvil om. Men veldig mange andre Steinerskoler er riktig fine skoler for dem de passer til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå