Gå til innhold

Steinerskole VS. offentlig skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og mannen er helt uenige i hvilken skole vi ønsker for vår datter som snart begynner i 1.klasse. Mens mannen ønsker at datteren vår skal starte på offentlig skole så er Steinerskolen mitt ønske.

Det er mange grunner til at jeg ikke ønsker offentlig skole, og Steinerskolens pedagogikk tiltaler meg spesiellt. Mannen er på sin side bekymret for mangel på venner i nærmiljøet og fravær av 'fancy' skolemateriale som skolebøker, penal osv.

Er det noen her med synspunkt og/eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Gjest Annaires
Skrevet

Aldri i verden om frøkna her skal gå på steinerskole.

Syns alt der er så svevende. Hadde et par steinerskolebarn i klassen min på videregående. Det var ikke lett for dem..

• Liker 9
Skrevet

Les om Montessori!

Skrevet

Så vidt jeg vet (Har hørt) har de ikke karakterer der på ungdomsskolen og det er vist veldig svevende som ei annen sier med tanke på prøver osv. Jeg ville ikke sendt mitt barn dit! Har hørt at folk sliter når de starter på vgs pga dette!

Har selv ikke erfaringer derfra og har ikke barn, men dette er det jeg har hørt om denne skolen!

• Liker 4
Gjest Jente 26
Skrevet

Dette tror jeg dere må sette dere ned og se nøye på om passer barnet deres. Det er jo mange som sliter på vanlig offentlig skole også. Og jeg er av den oppfatning at disse barna som sliter på offentlig skole, ofte sliter fordi de ikke tar den standard læringen man har på offentlig skole like lett som andre barn.

Jeg ville ha sagt at Steinerskole kun ville ha vært et alternativ for barn som trenger annen slags oppfølgning og læring enn det man får i de offentlige skolene. Jeg tror ikke at bare fordi det er Steinerskolen at det er så mye bedre for ungen din enn offentlig skole.

Hele greie koker jo ned til hvilken skole som passer best for ungen deres med tanke på hvilke behov hun har. Ikke hvilke verdier dere foreldre har. Tenk på barnets behov og ikke hva dere ønsker.

• Liker 4
Skrevet

Ang. overgang til offentlig VGS så er jeg usikker - men for bekjente som har gjort dette har det ikke skapt nevneverdige problemer - men at det kan skje er jo rett da de tilnærmer seg stoffet på en annen måte. Videre så er det jo også egen VGS Steinerskoler.

Men, ved overgang fra Steinerskole til videre studier (feks. Universitet) vil jeg tro det er en fordel å komme fra steinerskole da undervisningsformen foregår på samme måte: gjennom en form for forelesning.

TS

Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Jeg synes folk som har gått på steinerskolen er skumle. Har hørt ryker om at de leker med tredukker og danser i undervisningen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen med et snev av omløp i hodet kan oppfatte Steinerskolen som et godt alternativ. Hele antroposofien og grunnlaget for skolen er gjennomsyret av overtro, mangel på rasjonalitet, utdatert tankegang og tidvis magisk tenkning og okkult tankegang. Joda, jeg kjenner flere oppegående mennesker som har gått Steinerskolen og klarer seg fint, er smarte og har tatt en høyere utdannelse. Men jeg vil helst at mine barn skal få inn ting som kritisk tenkning, rasjonalitet og logikk så tidlig som mulig. Det får de IKKE på en slik skole.

• Liker 15
Skrevet

Jeg har selv gått på Steiner skole og er veldig fornøyd med det og kunne lett latt mine eventuelle barn få gå der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er såpass bastant på dette, og mener at alle barn bør gå i offentlig skole! Det er det beste for de, fordi de da blir en del av et fellesskap som gjelder for alle.

Det kan lett føre til vanskeligheter med barn som har gått Steinerskole som plutselig skal ut i "den virkelige verden".

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg er såpass bastant på dette, og mener at alle barn bør gå i offentlig skole! Det er det beste for de, fordi de da blir en del av et fellesskap som gjelder for alle.

Det kan lett føre til vanskeligheter med barn som har gått Steinerskole som plutselig skal ut i "den virkelige verden".

Fordi de da kan dyttes inn i den gjennomsnittlige A4 boksen som offentlig skole gjerne vil plassere elevene inn i, uansett om de hører hjemme der eller ikke?

Personlig så kunne jeg godt tenke meg å sende et eventuelt barn på en privat intenasjonal skole, men dersom valget hadde stått mellom Steinerskole eller offentlig skole, så hadde jeg valgt offentlig skole.

Ettersom Steinerskolen ikke kjører noe vanlig løp med prøver og karakterer så anser jeg det som umulig at de kan ha den progresjonen man må forvente at en elev har gjennom skolegangen. I tillegg til at f.eks overgangen til vgs eller videre studier må bli noe kronglete ettersom de ikke kan fremvise en eneste karakter og dermed ikke kan fremlegge noen som helst form for godkjent kompetansebevis.

Endret av SmallTalk
  • Liker 7
Skrevet

Dette tror jeg dere må sette dere ned og se nøye på om passer barnet deres. Det er jo mange som sliter på vanlig offentlig skole også. Og jeg er av den oppfatning at disse barna som sliter på offentlig skole, ofte sliter fordi de ikke tar den standard læringen man har på offentlig skole like lett som andre barn.

Jeg ville ha sagt at Steinerskole kun ville ha vært et alternativ for barn som trenger annen slags oppfølgning og læring enn det man får i de offentlige skolene. Jeg tror ikke at bare fordi det er Steinerskolen at det er så mye bedre for ungen din enn offentlig skole.

Hele greie koker jo ned til hvilken skole som passer best for ungen deres med tanke på hvilke behov hun har. Ikke hvilke verdier dere foreldre har. Tenk på barnets behov og ikke hva dere ønsker.

Takk for svar :) Men jeg er av en litt annen oppfatning en deg hvis jeg forsto deg rett.

1)Jeg ser absolutt ikke på Steinerskolen som et alternativt sted for læring for barn som sliter eller med 'spesielle behov'.

2) Du skriver "Jeg tror ikke at bare fordi det er Steinerskolen at det er så mye bedre for ungen din enn offentlig skole." Hva mener du egentlig med dette? Forsto ikke helt.. Jeg er jo nettopp tillhenger av Steinerskolen blant annet pga. pedagogikken og læringsmetoden..

3) Mulig dette er lite politisk korrekt å si; men hvordan ha en klar oppfatning av barnets behov (i denne kontekst) når det er 5 år gammelt - såfremt dette ikke kommer svært tydelig frem på den ene eller andre måten? Jeg tenker at litt av poenget med skole er jo også nettopp det at barnet formes undersveis. Det handler ikke nødvendigvis seg om bare behovet i seg selv, men å gi barnet den/de beste mulighetene for å få behovet stillt. Og jeg mener at privatskoler har en bedre kvalitetssikring i forhold til dette. Utover det så tiltaler steinerpedagogikken meg. Ved å sette sette barnet mitt på offentlig skole føler jeg at jeg kaster terning med mitt barns læremiljø, både i forhold til diverse nye reformer og en ukonkret pedagogikk slik jeg ser det.

4) Det er vel også slik at man gjerne anser sine verdier som positive og gjerne vil videreføre disse til sine barn?

Generellt sett så tror jeg miljøet og engasjementet på privarskoler er bedre en på offentlig da foreldre faktisk har tatt et bevisst valg/vurdering iht. sitt barns oppvekst. Dette i seg selv indikerer engasjement. Det behøver SELVSAGT ikke bety at det ikke er engasjerte foreldre ol. på offentlige skoler, men slik jeg ser det så er man sikret dette ved privatskoler.

TS

TS

Skrevet

Jens Stoltenberg gikk på Steinerskolen. Har har da klart seg ganske greit, vil jeg si...

• Liker 4
Skrevet

Støtter mannen din om steinerskolen er eneste dere vurderer av private skoler. Kjenner 3 stykker som har gått på den skolen og de er veldig anderledes, lever liksom litt i en paralell verden. (kan hende det var fordi de hadde veldig kunstneriske foreldre ) De bruker mye tid på tysk, et språk som er helt unødvendig i dagens samfunn, og det koster penge. barnet får ikke venner i nabolaget... Hvorfor gjøre barnet ditt denne bjørnetjenesten og ta denne kampen ? hun er den som kommer til å være taperen om dette ikke er det rette...

• Liker 2
Skrevet

Har du gått på Steinerskolen, eller hva bygger du det på?

Jeg har gjort begge deler. Takler den "virkelige verden" veldig bra.

Fler av de jeg gikk på Steinerskolen med studerer nå til å bli tannleger, leger etc. Tror de også har taklet den virkelige verden svært bra.

• Liker 2
Skrevet

Dersom det er pedagogikk og læringsmetoder som er din store grunn til å velge Steinerskolen, så anbefaler jeg deg heller å ta en titt på Montesorriskolene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du gått på Steinerskolen, eller hva bygger du det på?

Jeg har gjort begge deler. Takler den "virkelige verden" veldig bra.

Fler av de jeg gikk på Steinerskolen med studerer nå til å bli tannleger, leger etc. Tror de også har taklet den virkelige verden svært bra.

Nei, men kjenner de som har. De er ikke gode eksempler på mennesker som har god sosialintelligens f.eks..

Men det er ikke bare disse jeg bygger dette på.

Jeg mener bare at barn har godt av å ha samme utgangspunkt og at de har godt av å gå offentlig skole. Har barnet spesielle atferdsdiagnoser, så stiller jeg meg annerledes. Men normale barn snakker jeg om.

Er også imot andre privatskoler for barn.

Endret av Wanted
Gjest Tidssone
Skrevet

Det kan være lurt å kontakte den aktuelle Steinerskolen og få deg et besøk der, slik at du selv kan se hvordan undervisning foregår der.

Å google på antroposofi kan gi svært misvisende syn på Steiner og hans pedagogikk. For eksempel er det grunnleggende menneskesynet i Steinerpedagogikken svært bra, men det han skrev er mye metaforisk og kan lett misforstås dersom en er sneversynt.

Det fine med Steinerskoler er at der er større takhøyde for at ethvert barn er et individ og skal få undervisning utfra de forutsetninger barnet har. Det et barn er flink til, blir fremdyrket og barna blir "sett".

I tillegg er kunstneriske aktiviteter viktige og der er mer rom for utfoldelse som er tilpasset barnets nivå. Til forskjell for vanlig skole, der det forventes at barn helt ned til fem og et halvt år skal kunne sitte stille tre kvarter og følge med på tavleundervisning.

• Liker 1
Skrevet

Vært borti en del som har gått på steinerskolen, og aldri om jeg kommer til å sende mitt barn dit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...