Gå til innhold

Kastrering av pus

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en historie, Aurora :ler: Katter er så skjønne vesener. De finner alltid på noe sprell, til og med under omstendigheter som etter narkose ja!

Takk for alle svar, og tips, og oppmuntring om at dette skal gå bra, Lille-pus. Jeg stikker nok hodet innom her om en ukes tid når pusen er nyvåken fra narkose og nevrotiske meg slår seg på :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gikk greit med vår katt:)

Jeg husker ikke om det var da, eller andre gangen han var bedøvet, men han tiset på seg hehe. Så vi lot han ligge på et håndkle oppå en pute på gulvet.

Forsiktig med vann og sånn ja. Plutselig ligger pusen der med nesa i vannet.

Dagene etter gikk greit nok men. Vi har utekatt og vi måtte ha han inne i 2 uker, noe som var helt forferdelig siden han mjaua HELE tiden. Måtte stenge han inne på TVrommet om natta :<

Ellers var det noe styr å passe på han hele tiden siden han hele tiden prøvde å rømme ut.... (vi pleier alltid å ha dører og vinduer oppe om sommern.. det var da vi kasterrte han)

Han måtte ha sånn 'trakt' rundt huet. Vi tok den av litt sånn innimellom men passa på så han ikke rørte ballene sine xD Hjalp han litt med å klø seg når vi så han prøvde på det....

Når de to ukene var over og vi kunne slippe han ut gikk alt som normalt egentlig. Han driver fremdeles og markerer :P

Men han har begynt å være mer rundt huset og farter ikke så mye rundt!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det gikk kjempebra igår.

Jeg hentet han før han hadde våknet helt. Jeg fikk et "mrrrrr" når han så meg, og vi kjørte hjem. Når han kom hjem, så skulle han absolutt ut av buret og gå rundt. Så han sjanglet sin vei til kjøkkenet, hvor han falt om og gav opp ferden :fnise: Han så ut som den fylliken - så det var god underholdning. Han hadde ikke skjerm, fikk smertestillende for den dagen og jeg fikk beskjed om å ringe om det var noe. De er så flinke på dyrlegen her - jeg er imponert over hvor god tid de tar seg til å forklare ting jeg ikke hadde kommet på selv, gi rom for at jeg stiller spørsmål, og besvarer dem.

På kvelden var han helt fin. Han hadde fått tilbake motorikken, hoppet rundt og skulle lekebite hele tiden. Og i dag har han vært seg selv. Det er som om ingenting han skjedd, og han har ikke engang brydd seg om såret. Skulle ønske jeg hadde hatt litt mer enn et par timer "fri" fra hans sprell, slik at jeg fikk gjort ferdig alt jeg skulle, men det er godt det gikk bra :)

Skrevet

Så fint at det gikk så bra! :) Det gjør da som oftest det, men vi har det jo med å bekymre oss for disse dyrene våre.. :rodmer: Det er godt å lese at du fikk en fin erfaring hos veterinæren, det har utrolig mye å si.

Og så enda en pus som ikke kan gå ut og gjøre noen gravide. Jippi! :romeo:

Skrevet

Det er jo så enkel prosedyre, for hannkatter hvertfall, at jeg ikke skjønner at flere ikke gjør det :sukk:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Så hyggelig å lese noe så positivt :)

Og signerer Aurora M. når det gjelder positiv opplevelse hos vetrinæren :)

Høres ut som dere har en dyktig vetrinær som også forstår seg på pasientenes 2-bente følge.

Det er en uvurderlig egenskap hos vetrinærer :)

Signerer med + og "amen" til konsekvense mht. kattunger, og med spørsmålsettingen rundt hvorfor ikke flere gjør det (kastrerer katten sin) :klappe:

Jeg ble så glad når jeg leste dette :)

Skrevet

Hvor lenge skal pusene holdes innendørs etter kastrering? Jeg har to (begge kjønn) som skal under kniven om 1,5 mnd.

Skrevet

Dyrlegen sa hannkatter skulle holdes innendørs et par dager på grunn av infeksjonsfare :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Og en hunkatt skal holdes inne i 7 - 10 dager etter operasjonen. Slik at man har kontroll med operasjonssåret, og såret får ro til å gro.

Dersom det er behov for å ta stingene (at det ikke er sydd med selvoppløsende tråd) så gjøres det etter 10 - 12 dager.

I dag benytter de aller fleste vetrinærer selvoppløsende tråd når de lukker operasjonssåret :)

Skrevet

Han virker fin, men... Er det vanlig at det er skorper... enda? Han er liksom ikke helt "glatt", men som om det er småsår der. Hadde ringt dyrlegen med en gang i panikk nå, men det er jo absolutt ikke akutt :fnise:

Skrevet

Akkurat som folk så gror sår på katter i forskjellig tempo, men om du er bekymret så ta en tlf i morgen til

dyrlegen. Da får du i allefall sjelefred :0)

Skrevet

Han virker helt pigg og rask, antar hvis det hadde vært infeksjon hadde det ikke sett så fint ut og han vært mer slapp.. Jeg trengte litt ro i sjela nå, så jeg fikk sove, men det er sikkert en logisk forklaring ja! :sjenert:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Får du lov til å stryke over sårene/arrene med fingrene dine ?

Det kan høres ut som om det er rester av sårskorpene som ser ut som småsår :)

Dersom han (selvsagt) har vært verdens flinkeste gutt (som han selvsagt er :fnise: ) - og ikke plukket på sårskorpene sine så faller sårskorpene pent av i små biter.

Så dersom han gir deg lov til å stryke over med fingrene så vil du kunne kjenne om det er sårskorpene som nå driver på og løsner :)

Skrevet

Får du lov til å stryke over sårene/arrene med fingrene dine ?

Det kan høres ut som om det er rester av sårskorpene som ser ut som småsår :)

Dersom han (selvsagt) har vært verdens flinkeste gutt (som han selvsagt er :fnise: ) - og ikke plukket på sårskorpene sine så faller sårskorpene pent av i små biter.

Så dersom han gir deg lov til å stryke over med fingrene så vil du kunne kjenne om det er sårskorpene som nå driver på og løsner :)

Jeg får lov å stryke over arrene. Det virker ikke som om han har noen ubehag når jeg gjør dette. Jeg har selvsagt lagt han på ryggen for å titte - han ser på meg med store "hva er det du driver med?" øyne, men han lar meg undersøke uten noe motstand :fnise:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Å kjære... :rodmer: Hvilken kosegutt du har :)

Kjennes det ut som "skorpe-rester" når du stryker over ? Litt ruglete, som om huden gror litt "ujevnt" (som han er sydd sammen med litt for stram undertråd).

Det er jo ikke så mange dagene siden han ble "snippet" hos vetrinæren :fnise:

Han er en veldig heldig gutt som har en matmor som bryr seg om at han har det godt og er en lykkelig liten fyr :blomst:

Skrevet (endret)

Å kjære... :rodmer: Hvilken kosegutt du har :)

Kjennes det ut som "skorpe-rester" når du stryker over ? Litt ruglete, som om huden gror litt "ujevnt" (som han er sydd sammen med litt for stram undertråd).

Det er jo ikke så mange dagene siden han ble "snippet" hos vetrinæren :fnise:

Han er en veldig heldig gutt som har en matmor som bryr seg om at han har det godt og er en lykkelig liten fyr :blomst:

Han er en ordentlig kosegutt når han vil - ellers er det et lite monster som bor med meg :ler: Han elsker allikevel å bli løftet som et lite barn, i armkroken, og gått rundt med mens man snakker til han. Da maler han og lukker øynene til å sove. Også er man stuck med han i noen timer framover.. for hvis man prøver å legge han ned, kommer han for å kose :rodmer:

Ja, det kjennes litt ujevnt ut. Hvis jeg kan kalle det en liten opphøyning. Han ble ikke sydd. Er det vanlig? Eller mente du kanskje som bare en sammenligning til hva det føles ut som? :) Jeg har som sagt aldri hatt katt før, så jeg er litt newbie på dette :sjenert: Jeg kunne jo ringt dyrlegen, men jeg glemte det siden jeg var visst ikke SÅ bekymret i dag som igår :)

Endret av ninuska_
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, det kjennes litt ujevnt ut. Hvis jeg kan kalle det en liten opphøyning. Han ble ikke sydd. Er det vanlig? Eller mente du kanskje som bare en sammenligning til hva det føles ut som? :) Jeg har som sagt aldri hatt katt før, så jeg er litt newbie på dette :sjenert: Jeg kunne jo ringt dyrlegen, men jeg glemte det siden jeg var visst ikke SÅ bekymret i dag som igår :)

Jeg brukte det bare som en sammenlikning :sjenert: - men det var nok ikke like lett å lese det som det var å skrive det, nei :fnise:

Ja, akkurat som du sier; Litt ujevnt og litt tykkere hud akkurat der huden har grodd sammen :)

På samme måte som våre egne sår gror, - når vi klarer å la være å klore på skorpene :fnise:

Dersom han har normal matlyst (spiser normalt), drikker normalt og oppfører seg som vanlig , vil leke litt og virker glad (ikke bare vil sove og sove hele tiden), så tror jeg ikke det er noen grunn til akutt-panikk.

Det du kan gjøre, for å bli rolig selv, og for å sikre at all sårhelingen går fint, er å ringe vetrinæren på mandag og be om en kontrolltime nå etter kastrereingen. Vetrinæren vil antageligvis også sette pris på det :)

Det varierer litt fra vetrinær til vetrinær hvorvidt de setter et par sting, eller om de "bare" limer sammen sårkantene med spesiallim (dermabond) :)

Skrevet

Jeg brukte det bare som en sammenlikning :sjenert: - men det var nok ikke like lett å lese det som det var å skrive det, nei :fnise:

Ja, akkurat som du sier; Litt ujevnt og litt tykkere hud akkurat der huden har grodd sammen :)

På samme måte som våre egne sår gror, - når vi klarer å la være å klore på skorpene :fnise:

Dersom han har normal matlyst (spiser normalt), drikker normalt og oppfører seg som vanlig , vil leke litt og virker glad (ikke bare vil sove og sove hele tiden), så tror jeg ikke det er noen grunn til akutt-panikk.

Det du kan gjøre, for å bli rolig selv, og for å sikre at all sårhelingen går fint, er å ringe vetrinæren på mandag og be om en kontrolltime nå etter kastrereingen. Vetrinæren vil antageligvis også sette pris på det :)

Det varierer litt fra vetrinær til vetrinær hvorvidt de setter et par sting, eller om de "bare" limer sammen sårkantene med spesiallim (dermabond) :)

Siden han er det lille monsteret han alltid pleier å være (nå stjal han rundstykket mitt :sukk:) så er han nok helt fin. Trodde bare det ikke kom til å danne seg arr, av en eller annen grunn :fnise: Takk for hjelpen! :blomst:

Skrevet

Og en hunkatt skal holdes inne i 7 - 10 dager etter operasjonen. Slik at man har kontroll med operasjonssåret, og såret får ro til å gro.

Dersom det er behov for å ta stingene (at det ikke er sydd med selvoppløsende tråd) så gjøres det etter 10 - 12 dager.

I dag benytter de aller fleste vetrinærer selvoppløsende tråd når de lukker operasjonssåret :)

Det som står i informasjonsskrivet min veterinær deler ut ved kastrering av hunkatt er at den skal holdes inne i 1-2 dager. ;)

Skrevet

Det som står i informasjonsskrivet min veterinær deler ut ved kastrering av hunkatt er at den skal holdes inne i 1-2 dager. ;)

Jeg fikk beskjed om at hunkatter skulle holdes inne hvertfall i en ukes tid. Hankatter 1-2 dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...