ninuska_ Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Kan noen forberede meg på hva jeg har i vente når pusen min kastreres? Han skal leveres neste mandags morgen. Og jeg skal hente han på ettermiddagen. Vil gjerne vite hva jeg skal legge til rette for han, hva jeg burde passe på og hva jeg skal forvente av han i dagene som følger. Hvor lenge tar det før han blir seg selv? Hvor lang tid vil han ha vondt? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Min kom hjem, og hoppa rett på hukatta med løpetid... Så han kom seg utrolig fort. Skilte dem da, og satte ham og ei kastratjente på et eget rom for at han skulle ta det litt rolig en dag eller to... Ville nok holdt ham inne til såret er grodd, men mine er innekatter uansett da... Har heldigvis en veterinær som beholder kattene der til de er helt våkne, så slipper oppvåkning, sjangling og kvalme hjemme... Og supert at du kasterer forresten, tenk om alle hadde gjort det...*drømmer om den dagen det ikke finnes 100 000 hjemløse kattre her i landet*
CathFoto Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Jentepusen min ble veldig groggy og uvel. Så jeg la dynen min på gulvet, siden den lukter meg og la mat,vann og kasse rett ved kanten. Hun holdt på å sovne i vannet noen ganger, så lurt å passe på litt. Tok to dager med ekstra omsorg så var hun fin igjen. Virket ikke som det var noe særlig smerter, men hun var veldig groggy. Guttepusen min var veldig groggy noen få timer, men så var han helt fin igjen. Er det en utepus så bør du holde den inne til såret har grodd.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Kan noen forberede meg på hva jeg har i vente når pusen min kastreres? Han skal leveres neste mandags morgen. Og jeg skal hente han på ettermiddagen. Vil gjerne vite hva jeg skal legge til rette for han, hva jeg burde passe på og hva jeg skal forvente av han i dagene som følger. Hvor lenge tar det før han blir seg selv? Hvor lang tid vil han ha vondt? Takk for svar Med hankatter har det foregått på dette viset hos meg; Leveranse av pus på morgenen. Da blir dagens pasienter "stallet opp" hos vetrinæren, og så opereres de " på løpende bånd" i løpet av dagen Hentet pus på ettermiddagen (etter jobb). Da er han våken fra narkosen, men ofte litt små-groggy ennå. Vetrinæren liker å sjekket pasienten ved og etter oppvåkning Hvor groggy avhenger av hvor lenge det er siden han var under kniven. Dersom din pus er små-groggy når dere kommer hjem, så være forsiktig med å la ham ha fri tilgang til vannkoppen. Dette da de i den tilstanden de er bare "slukner" veldig brått. Og det kan være fatalt om de slukner med nesen ned i vann..... Det er egentlig den eneste faren, og den er lett å forhindre Hjemme har det så vært å tilbringe resten av operasjonsdøgnet + den påførgende dagen på et varmt og behagelig sted (typisk på badet med gulvvarmen på slik at det ikke er kaldt). Dokasse tilgjengelig umiddelbart, og mat. Dagen etter; mat og vann tilgjengelig på badet (+ ren dokasse). Et godt og mykt pledd å ligge på blir satt pris på Alt har vært helt fint dagen etter operasjonen Du får gjerne antibiotika med (eventuelt resept), og det er viktig at antibiotikaen blir gitt. Du kan regne med at matlysten ikke er tilstede før dagen etter operasjonen, og det er helt normalt Han vil være trett det første døgnet, men så vil han egentlig være akkurat sånn som han pleier å være Endret 22. oktober 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Jentepusen min ble veldig groggy og uvel. Så jeg la dynen min på gulvet, siden den lukter meg og la mat,vann og kasse rett ved kanten. Hun holdt på å sovne i vannet noen ganger, så lurt å passe på litt. Tok to dager med ekstra omsorg så var hun fin igjen. Virket ikke som det var noe særlig smerter, men hun var veldig groggy. Guttepusen min var veldig groggy noen få timer, men så var han helt fin igjen. Er det en utepus så bør du holde den inne til såret har grodd. Hukatta mi sov omtrent en uke etter operasjonen, var helt slått ut i mange dager stakkars. Hankatten var som sagt lenger opp her, våken og opplagt da jeg hentet ham.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Ene hannkatten min spydde og tisset seg ut i dyna mi, så vet ikke helt om dyner er å anbefale. :gjeiper: Ha klart et rolig og lunt sted med kattedo, vann og mat i nærheten. Alle kattene mine utenom den som tisset seg ut, har vært relativt raske på bena. Faller og sjangler seg inn på stueteppet for å være med oss.
ninuska_ Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2011 Takk for alle svar! Setter veldig pris på det. Jeg har aldri hatt katt før, så jeg liker å vite hvordan jeg kan gjøre det mest komfortabelt for lillepus. Har notert ned alle tips, spesielt den med vannskålen. Er de veldig gretne? Jeg tenker på med tanke på at de har blitt "fratatt" noe, eller har de ingen forestilling om hva som har hendt? Er det mye gørr og blod? Jeg tenkte i forhold til saueskinnteppet i buret. Jeg tror jeg skal legge inn et pledd heller.
Gjest Consensio Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Hukatta mi sov omtrent en uke etter operasjonen, var helt slått ut i mange dager stakkars. Hankatten var som sagt lenger opp her, våken og opplagt da jeg hentet ham. Det er stor forskjell på å kastrere jentene enn guttene Man må operere jentene, åpne buken, full narkose og det tar fort en times tid bare operasjonen. Med gutta er det enklere. De får noe å sove på, lokalbedøvelse i området, og det er bare to små snitt. Tar 10 minutter. Så gutta er som regel våkne og klare mye fortere enn jentene Endret 23. oktober 2011 av Consensio
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Takk for alle svar! Setter veldig pris på det. Jeg har aldri hatt katt før, så jeg liker å vite hvordan jeg kan gjøre det mest komfortabelt for lillepus. Har notert ned alle tips, spesielt den med vannskålen. Er de veldig gretne? Jeg tenker på med tanke på at de har blitt "fratatt" noe, eller har de ingen forestilling om hva som har hendt? Er det mye gørr og blod? Jeg tenkte i forhold til saueskinnteppet i buret. Jeg tror jeg skal legge inn et pledd heller. De aner ikke hva som har skjedd. Jeg har aldri kastrert en hannkatt før (har bare hunnkatt), og har lest at det som oftest går veldig bra. Legg inn noe godt å ligge på ja
Rayanne Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Det er et lite inngrep på hannkatter, så de blir fort seg selv igjen. Det kan være greit å begrense dem litt før bedøvelsen slipper taket, min prøvde å hoppe opp på bokhylla som vanlig, men feilet fullstendig og gikk i gulvet. De har også en tendens til å spy og pisse på seg, så hold dem unna ubehandlede tregulv og sofaer. Badet pleier å være et ok sted, siden gulvet er lett å vaske, og har varme. Min var ganske rolig første dagen, men oppførte seg som normalt fra neste dag. Han blødde bittelitt fra såret så det ble noen blodflekker der han satt de første dagene, men det var raskt grodd sammen, og han holdt det rent selv. Han var litt furten i etterkant, men det er han alltid når vi har vært hos dyrlegen, så det skyldtes nok kjøretur i bur, mer enn tapet av manndommen.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Takk for alle svar! Setter veldig pris på det. Jeg har aldri hatt katt før, så jeg liker å vite hvordan jeg kan gjøre det mest komfortabelt for lillepus. Har notert ned alle tips, spesielt den med vannskålen. Er de veldig gretne? Jeg tenker på med tanke på at de har blitt "fratatt" noe, eller har de ingen forestilling om hva som har hendt? Er det mye gørr og blod? Jeg tenkte i forhold til saueskinnteppet i buret. Jeg tror jeg skal legge inn et pledd heller. Som Consensio, MissMas og Rayanne sier; - det er et lite inngrep. Anslaget om 10 minutter er ganske "spot on" Mange blir kvalme av narkosen (det gjør mange mennesker også), så det kan hende det kastes opp. Du vil forøvrig få beskjed om at han ikke skal spise noe før du leverer ham på klinikken om morgenen - akkurat som når vi mennesker skal igjennom en operasjon. Kanskje det kan komme en bloddråpe eller to etterpå..... kanskje kommer det ikke en eneste bloddråpe. For uten potensielt oppkast grunnet narkosen, og et par bloddråper, så er det ikke hverken gørr eller mye blod. Kan være en god ide å bytte ut saueskinnet med et vaskbart pledd Og 'nei' de har ingen formening om at "noe" er fjernet. Ingen følelse av "tapt manndom" (selv om 2-bente menn i husholdningen legger bena i kryss ved tanken på stakkars pusegutten ) Dette går så fint så :) Endret 23. oktober 2011 av Lille-pus 1
ninuska_ Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2011 Det er godt du sier dette med mat før operasjonen. Jeg fikk nemlig ingen beskjed om det, så jeg lurte litt på om han skulle faste kvelden før. Det er bare morgenen før som gjelder?
Papirfly Skrevet 23. oktober 2011 #13 Skrevet 23. oktober 2011 En katt som ikke har våknet helt av narkosen før hjemreise, kan være redd og forvirret, så la katten få komme seg til hektene i trygge omgivelser hvor den ikke kan falle ned trappa f. eks. Og så kan det være greit at en person som katten stoler på, er i nærheten. Vi la et teppe på stuegulvet hvor han sovnet mens vi var like ved. Er katten veldig sløv, så hold maten unna, så den ikke setter noe i halsen. Men en vannskål kan være lurt å ha lett tilgjengelig. Det skal ikke ta mange timene før katten er helt seg selv igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 Er han yngre enn 10mnd, liten av vekst eller tåler narkosen dårlig, kan han bli veldig nedkjølt!! Viktig med varme!. Min hadde temp på 35,7 noen timer etter at jeg hentet han (kun 8mnd gammel, kastrerte tidlig pga meget tidlig kjønnssmodning og markering inne). Bruk varmeflaske, eller legg han mellom 2 1,5liters flasker du fyller med varmt vann. Ullpledd/genser er lurt(kan jo vaskes). Ellers er det bare å passe litt ekstra på når han TROR han er i stand til å hoppe opp/ned fra sofa osv. lett å gå på tryne når man er litt bedugget Min er som en hund, så han går "på plass" når vi er ute, da går det greit med korte tisseturer. Hvis han er litt vilter ute, kan det være greit å holde han inne en dag eller to. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #15 Skrevet 23. oktober 2011 Det er godt du sier dette med mat før operasjonen. Jeg fikk nemlig ingen beskjed om det, så jeg lurte litt på om han skulle faste kvelden før. Det er bare morgenen før som gjelder? Kun morgen! men fint hvis han gjør i fra seg i løpet av natten eller morgenen :-)
ninuska_ Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 23. oktober 2011 Er han yngre enn 10mnd, liten av vekst eller tåler narkosen dårlig, kan han bli veldig nedkjølt!! Viktig med varme!. Min hadde temp på 35,7 noen timer etter at jeg hentet han (kun 8mnd gammel, kastrerte tidlig pga meget tidlig kjønnssmodning og markering inne). Bruk varmeflaske, eller legg han mellom 2 1,5liters flasker du fyller med varmt vann. Ullpledd/genser er lurt(kan jo vaskes). Pus er bare 5 mnd. Takk for tips!
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2011 #17 Skrevet 23. oktober 2011 Badet, med gulvvarmen på, er er trygt, varmt og godt sted å våkne for en liten pusegutt Med noe mykt å ligge på, og varmen fra gulvet, så er det fine saker Vet'en pleier nikke når jeg sier; "Da legger jeg ham/henne på en myk matte på badet" Avsporing: Vinteren som var hadde jeg en fyr som måtte operere ut en hjørnetann, og med -20 ute så la jeg ham på badet da vi var vel hjemme igjen (har vel aldri vært så varmt i bilen), og la en gammel kashmirgenser over ham. Han var helt bortreist ved hjemkomst (dagens siste pasient hos vet'en), så jeg løftet haken hans slik at luftveiene var frie der han lå, og den gamle genseren lå fra skulderen og nedover kroppen hans Gikk så fint så, - det også Tilbake på sporet: Ingen frokost på ham den morgenen før dere drar Dette da oppkast under narkose, med magen full av mat og magesyre, kan bli "ugreit" for å si det slik
ninuska_ Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 23. oktober 2011 Kasmirgenser - takk for at du minnet meg på det. Har en gammel jeg ikke bruker. Det er vel bedre enn flisteppe. Vi har liksom bare vært hos dyrlegen ved sprøyter og lignende. Ingen stor inngrep. Og han elsker jo dyrlegen. Han er like blid når vi er tilbake. Sist gang så fikk han vaksinen rett i nakken uten å måtte bli holdt. Han er en sky og skeptisk liten pus. Og markkuren slukte han rett ned uten å nøle. Legen sa han kom til å spytte det opp, så vi måtte blande det inn i mat eller presse det bak i halsen.. men han bare spiste mens jeg presset ut av tuben En liten avsporing.. og derfor er jeg kanskje litt mer bekymret når det er et større inngrep. Men det hjelper å lese her! Roer "mors" hjerte
Aurora M. Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Mange gode tips her. Vil bare understreke det Lille-Pus sier om vannskåla (og andre lignende farer). Da jeg kastrerte gamlepusen min for 20 år siden, var han helt i koma da han kom hjem. Jeg plasserte han trygt i en kurv ved ovnen og satte meg til for å gjøre noe skrivearbeide, mens jeg tittet bort på han med jevne mellomrom. Han var helt borte, så jeg ble veldig oppslukt i det jeg holdt på med. Plutselig var kurven tom og pus ikke å se. Da hadde han sjanglet seg bort til vannskåla på kjøkkenet og var iferd med å sovne med hodet nedi. Det surklet.. Det gikk heldigvis bra, men jeg fikk meg et støkk. Noen kan være utrolig kjappe. Fra å ligge "halvdød" til plutselig å reise seg opp og finne på de utroligste ting (ganske naturlig det med vannet da, for de er jo så tørr i munnen når de våkner). Det heter seg at de ikke skal spise eller drikke før de kan gå stødig og fint. Nå har jeg blitt så vant til å ha katter i narkose at jeg tar meg selv i å synes det er litt godt. Litt roligere i heimen når en eller to er i narkose, samt at jeg får sjekket grundig for flått, midd, tannstein og mange andre ting som ellers kan være litt vanskelig. Langhårete katter får fjernet floker og blir grundig børstet. Det er veldig individuelt hvordan de reagerer under oppvåkningen, men katter kan som kjent være veldig sta. Hos mange hjelper det ikke det døyt hvor komfortabelt du enn prøver å gjøre det for dem, de skal opp og gå omtrent før de skjønner hvor de er hen og stavrer seg avgårde med stivt blikk og bein som går i alle retninger. Helst skal de forsøke å hoppe opp på noe usannsynlig høyt, spise, drikke, gjerne alt på en gang, og det er ikke snakk om å gi opp på femte forsøk heller. Jeg hadde to søstre her som straks etter oppvåkningen fikk for seg at de på død og liv skulle opp på kjøkkenvifta! Etter 8 forsøk klarte de endelig å komme seg opp på kjøkkenbenken, men derifra var det verre. Men ikke snakk om å gi seg nei! Til slutt måtte jeg bare kapitulere og løfte de opp begge to. Der sovnet de snute mot snute (sikkert god varme fra lyset under) og lå der resten av kvelden. Nå er jo vennene mine vant til at hos meg er det katter "overalt", men det var en venninne som fikk seg et lite sjokk da hun kom på besøk på kvelden og skulle ut på kjøkkenet en tur og så de to som lå der fullstendig urørlig! Jeg hadde helt glemt å advare henne, og de så jo ut som de var stoppet ut og lå der til pynt. 4
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2011 #20 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Kasmirgenser - takk for at du minnet meg på det. Har en gammel jeg ikke bruker. Det er vel bedre enn flisteppe. Vi har liksom bare vært hos dyrlegen ved sprøyter og lignende. Ingen stor inngrep. Og han elsker jo dyrlegen. Han er like blid når vi er tilbake. Sist gang så fikk han vaksinen rett i nakken uten å måtte bli holdt. Han er en sky og skeptisk liten pus. Og markkuren slukte han rett ned uten å nøle. Legen sa han kom til å spytte det opp, så vi måtte blande det inn i mat eller presse det bak i halsen.. men han bare spiste mens jeg presset ut av tuben En liten avsporing.. og derfor er jeg kanskje litt mer bekymret når det er et større inngrep. Men det hjelper å lese her! Roer "mors" hjerte Han høres ut som en liten skjønning Også så grei å ha med å gjøre, den rene drømmen av en liten veloppdragen pusegutt Min "sussebass" var jo ikke våken da vi kom hjem, så derfor syntes "den bekymrede mor" (meg) at det var best at han hadde noe over kroppen sin mens han lå der og ventet på å våkne. Siden han da var dypt sovende så måtte jeg finne noe som var både varmt og lett (ikke hindret ham i å ånde fritt). Det var da valget falt på den gamle kasmirgenseren, - siden den var varm og utrolig lett. Helt greit å ligge på et fleecepledd Men trenger han noe å ha over seg så er kasmirgenseren gull verd Skal jeg tippe så har han ingen problemer med å ligge på din gamle kasmirgenser heller Dette går helt fint Det er en rutineoperasjon for vetrinæren. noe de gjør flere ganger om dagen Edit: Prøvd å få med alle bokstavene. Og det var neimen ikke helt lett å rette heller ! Mellom latterkulene etter å ha lest om Aurora M,s venninne og de to "utstoppede" søstre . Endret 23. oktober 2011 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå