Gå til innhold

Å gi blod vs. å donere organer

Temerity

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke lov til å være blodgiver i Norge pga min "livsstil" bryter med flere av reglene for å være blodgiver.

Dersom jeg dør, kan jeg allikevel brukes som organdonor, eller er reglene like strenge der også?

Hva hvis reglene som gjør meg uegnet som blodgiver er ting mine nærmeste pårørende (foreldre) faktisk ikke vet om meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs vel hva grunnen til at du ikke får være blodgiver er. Om det skulle bli slik at organene dine kan doneres, så blir det nok tatt alle mulige tester for å sjekke om de kan brukes uten fare for mottakeren :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på en fyr på P4 akkurat nå, formann i en eller annen donororganisasjon: Ifølge han er det bare HIV/Aids eller kreft som "stopper" donasjon. Så har du ikke ovennevnte, eller har hatt (kreft), så er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er så strengt for å være blodgiver er vel fordi sykdommer kan spre seg. Tenker vel at det er fordi du har nye sexualpartnere for ofte du ikke får være blodgiver? Sånn har det vært med meg i hvertfall...

Ingenting i veien for å bruke organene dine, mye mindre strengt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett en forsvinnende liten andel av de som dør som kan donere organer, så det er sikkert like greit at du sier at du vil donere, så får sykehuset ta de testene som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...