Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier ut ett sted å bo, de som leier det løg til meg om ansettelsesforhold, nå er husleien ikke innbetalt ( skulle vært det for 3 uker siden ) jeg har purret på men unskyldningene har vært mange. Til slutt ble jeg drittlei og gikk ned til leiligheten, lukket opp døra med ett : haaaaloooooo, igjen unskyldninger og b,la b,la nå virker de irriterte noe jeg synes er flott. Fikk en mail etter det om hvor stresset de blir, at dette skal ordnes o,l.

Jeg betjener lånet, husleien og strømmen mens de lager problemer for meg ved å holde på slik, synes det er så forbanna frekt, i tillegg skatter jeg av den leieinntekten jeg skal ha..

Nå vurderer jeg å ta strømmen og få folk til å kaste de ut innen uken, føler de rett og slett tråkker på meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, men du kan dessverre ikke ta loven i egne hender. Kaster du dem ut kan det godt være at det er du som blir sittende med skjegget i postkassa.

Jeg håper de har betalt depositum?

• Liker 2
Skrevet

dere har vel en leiekontrakt, med regler for sånt? Og de har vel betalt deg et depositum regner jeg med? Du kan beholde det for å dekke den leien som ikke er betalt.

Skrevet

dere har vel en leiekontrakt, med regler for sånt? Og de har vel betalt deg et depositum regner jeg med? Du kan beholde det for å dekke den leien som ikke er betalt.

Vanlig kontrakt, 3 mnd oppsigelsestid, nei- ingen depositum.

Cluet er at jeg har DIGRE boutgifter ( snakk om flerfoldige tusenlapper i måneden og jobber HARDT for det ) og så holder de på slik, jeg vil ikke ha slike mennesker boende i min leilighet.

Skrevet

Jeg føler meg slem som sier det, men så lenge de leier hos deg har du ikke lov til å bare åpne døra med et "halloooo"

Jeg sier det ikke fordi jeg tar deres parti, men fordi du kan få problemer hvis du tar deg til rette mht utkastelse, kutting av strøm o.l. Dersom de er kranglevorne kan det slå tilbake på deg selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, men du kan dessverre ikke ta loven i egne hender. Kaster du dem ut kan det godt være at det er du som blir sittende med skjegget i postkassa.

Jeg håper de har betalt depositum?

Skal jeg betale for at de skal bo i min leilighet? og hvis jeg kaster dem ut så er det jeg som skal lide for det? nei du, jeg er helt avhengig av den leien for å betale strøm, hvis den ryker grunnet manglende innbetaling fra dem er det ikke min feil.

I kontrakten står det 3 mnd oppsigelsestid, det er fullt juridisk lovlig- i tillegg sender jeg alt ubetalt til inkasso.

Skrevet

Men altså; HVORFOR tar du ikke depositum. Det er jo helt vanlig. Og grunnen ser jo du forhåpentligvis nå.

Men det er jo for seint uansett. Jeg ville sagt opp leieforholdet, så er du ihvertfall kvitt de om 3 mnd. Om de lar være å betale så er det vel ikke så mye å gjøre(vet ikke om man kan anmelde sånt??), det er på en måte slike ting depositum er en trygghet for.

Det står ikke noe i leiekontrakten om spesielle tilfeller heller? Om at for eksempel oppsigelsestiden kan forkortes om DE ikke følger kontrakten? Ville anbefale deg å få noen til å se på det og finne eventuelle smutthull.

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler meg slem som sier det, men så lenge de leier hos deg har du ikke lov til å bare åpne døra med et "halloooo"

Jeg sier det ikke fordi jeg tar deres parti, men fordi du kan få problemer hvis du tar deg til rette mht utkastelse, kutting av strøm o.l. Dersom de er kranglevorne kan det slå tilbake på deg selv.

Men jeg har jo ikke penger til å betale strømmen når de ikke følger opp, er en helt ærlig sak det.

Så¨du mener de skal få bo der gratis mens jeg jobber 24.7 for dette?

Hvis jeg følger kontrakt med 3 mnd bryter jeg ingenting. Jeg har mange kontakter og venner, de kan gjerne prøve å slå tilbake på meg men det er ikke så veldig lurt.

Det er DE som gjør noe feil her, ikke JEG.

Skrevet

Men altså; HVORFOR tar du ikke depositum. Det er jo helt vanlig. Og grunnen ser jo du forhåpentligvis nå.

Men det er jo for seint uansett. Jeg ville sagt opp leieforholdet, så er du ihvertfall kvitt de om 3 mnd. Om de lar være å betale så er det vel ikke så mye å gjøre(vet ikke om man kan anmelde sånt??), det er på en måte slike ting depositum er en trygghet for.

Det står ikke noe i leiekontrakten om spesielle tilfeller heller? Om at for eksempel oppsigelsestiden kan forkortes om DE ikke følger kontrakten? Ville anbefale deg å få noen til å se på det og finne eventuelle smutthull.

Slik er veien å gå ja.

Skrevet

Skal jeg betale for at de skal bo i min leilighet? og hvis jeg kaster dem ut så er det jeg som skal lide for det? nei du, jeg er helt avhengig av den leien for å betale strøm, hvis den ryker grunnet manglende innbetaling fra dem er det ikke min feil.

I kontrakten står det 3 mnd oppsigelsestid, det er fullt juridisk lovlig- i tillegg sender jeg alt ubetalt til inkasso.

Jeg tror ikke du forstår hva jeg prøver å si her.

Ja, det er godt mulig at det er du som må lide dersom du kaster dem ut selv. det er ikke basert på synsing, men på norsk lov. Ifølge norsk lov har du ikke lov til å kaste ut en leietager; det er kun namsmannen som kan gjøre det.

Kaster du ut leieboeren på egen hånd kan det koste deg over 2000 kroner.

• Liker 3
Skrevet

Det er en lang prosess å få de kastet ut selvom de ikke betaler. du må vel til namsmannen eller no sånn tror jeg. Det er ikke lov til å bare bytte lås eller noe uten videre visst du tenker på det (sier ikke du gjør det)

Men tenk litt smart, ta kontakt med folk som kan dette så det ikke slår tilbake på deg selv. Det er himla dumt at noen leietakere er sånn som de er, og jeg skjønner godt fustrasjonen din.

Skrevet

Men jeg har jo ikke penger til å betale strømmen når de ikke følger opp, er en helt ærlig sak det.

Hvis jeg følger kontrakt med 3 mnd bryter jeg ingenting. Jeg har mange kontakter og venner, de kan gjerne prøve å slå tilbake på meg men det er ikke så veldig lurt.

Nå må du se til å lese hva jeg skriver her! Jeg har aldri sagt at jeg synes de skal få bo gratis hos deg; jeg forsøker å gjøre deg oppmerksom på at DU FAKTISK MÅ FØLGE NORSK LOV! Hvis du tar saken i egne hender kan det (og nå sier jeg det IGJEN) slå tilbake på deg selv. Og om du faktisk er dum nok til å involvere dine kontakter og venner for å lære de en lekse fortjener du faktisk å sitte med skjegget i postkassa.

Kast de gjerne ut, men om de er kranglevorne kan det som sagt fort koste deg over 2000 kroner. Pluss at du har dem tilbake i boligen før dagen er omme.

• Liker 6
Skrevet

Det er en lang prosess å få de kastet ut selvom de ikke betaler. du må vel til namsmannen eller no sånn tror jeg. Det er ikke lov til å bare bytte lås eller noe uten videre visst du tenker på det (sier ikke du gjør det)

Men tenk litt smart, ta kontakt med folk som kan dette så det ikke slår tilbake på deg selv. Det er himla dumt at noen leietakere er sånn som de er, og jeg skjønner godt fustrasjonen din.

- I følge kontrakt er det en 3 mnd oppsigelsestid, dvs de må være ute etter 3 mnd, dette er fullt lovlig.

Jeg sier opp kontrakten.

Jeg har ikke penger til å betjene strømutgiftene deres da all min lønn går til boutgifter.

Skrevet

Det går fint an å ta imot litt saklig kritikk uten å påstå at personen mener at leietakerne dine bor gratis. Du virker utrolig useriøs når du svarer på den måten. Hvorfor i alle dager vrir du om på argumentene alle kommer med til det ugjenkjennelige?

Det AB påpekte her er at du faktisk ikke har lov til å slippe deg selv inn uanmeldt på den måten. Det står klart og tydelig i husleieloven. Der er det også klare og tydelige regler for hva som er gyldig oppsigelsesgrunn og hvordan man går fram med den. Vil du ha mer detaljer kan du kontakte Huseierforeningen o.l.

Leietaker plikter å betale leie, og selvfølgelig er det noe dritt når de ikke gjør det. Men ett lovbrudd rettferdiggjør ikke et annet. Såvidt jeg kan se er rådene over her kun godt ment, for det stemmer virkelig at om du tar noen snarveier her så kan det gå ut over deg selv til slutt.

Leietaker

• Liker 8
Skrevet

- I følge kontrakt er det en 3 mnd oppsigelsestid, dvs de må være ute etter 3 mnd, dette er fullt lovlig.

Jeg sier opp kontrakten.

Jeg har ikke penger til å betjene strømutgiftene deres da all min lønn går til boutgifter.

Joda, men du må også ha en god nok begrunnelse til å si de opp. Nå kan ikke jeg alle de reglene så jeg tør ikke uttale meg om det er grunn nok. Men de kan nekte å godta oppsigelsen din, og da må namsmannen til. Du har da ikke lov til å bytte lås om de motsetter seg.

Skrevet

Nå må du se til å lese hva jeg skriver her! Jeg har aldri sagt at jeg synes de skal få bo gratis hos deg; jeg forsøker å gjøre deg oppmerksom på at DU FAKTISK MÅ FØLGE NORSK LOV! Hvis du tar saken i egne hender kan det (og nå sier jeg det IGJEN) slå tilbake på deg selv. Og om du faktisk er dum nok til å involvere dine kontakter og venner for å lære de en lekse fortjener du faktisk å sitte med skjegget i postkassa.

Kast de gjerne ut, men om de er kranglevorne kan det som sagt fort koste deg over 2000 kroner. Pluss at du har dem tilbake i boligen før dagen er omme.

DU AV ALLE må nå FORSTÅ at når jeg jobber ræven av meg for å få alt til å gå rundt er det ekstra TUNGT for meg å føle at andre bare tråkker på meg, de er drittmennesker UTEN respekt, og det liker jeg DÅRLIG.

Jeg har ett ganske så ressursterkt menneske bak meg som sier han skal ta både strøm og vann på dagen, han har også mange erfaringer med dette og i enkelte tilfeller er det mange som har leid ut som må være "pain in the ass " for å bli kvitt noen, de har gjerne kommet på døren HVER dag;)...

Jeg forstår det du sier og siden jeg jobber 24.7 for å betjene alt så har jeg ikke så mye annet valg enn å la det skure å gå i en 3 mnd s tid.

Skrevet

Jeg sier opp kontrakten.

Ja, men dette er da altså ditt problem, fordi du tydeligvis stoler blindt på folk og ikke tar depositum. Hadde du for eksempel tatt et depositum på for eksemepl månedsleie x2 eller 3, så hadde du ikke sittet igjen med så store utgifter. Fordi du kunne ha nektet å betale det tilbake på grunn av manglende leie. Så da husker du det til neste gang.

Du må nesten bare leve med det. Eller ta kontakt med namsmannen eller noe slik at de KANSKJE kan bli kastet ut før tid, og du kan skaffe nye leietagere så fort som mulig for å unngå et altfor stort tap.

Skrevet

Tusen takk, Pingting! *klem* er lei av at alt jeg sier blir vridd på.

Skrevet

Jeg sier opp kontrakten.

Det er fullt lovlig så lenge du har en saklig grunn ihvertfall. At leieren har misligholdt avtalen er oppgitt som gyldig oppsigelsesgrunn, men jeg er veldig usikker på om én forsinket betaling av leie er det. Sjekk med huseierforeningen, leienoerforeningen eller noe lignende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...