Gå til innhold

Julebukk


Holar

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at de siste årene blir det stadig skjeldenere å få koslige julebukker på besøk, samtidig som den amerikanske, plagsomme halloween blir mer og mer vanlig.

Jeg savner julebukken, og oppfordrer mine barn til å gå.

De blir nok hilst mest velkommen hos pensjonister.

Legger vi bort tradisjonen med julebukk pga halloween?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosette

Der jeg kommer fra renner det over av julebukker hvert år, men der står tradisjonen veldig sterkt i forhold til en del andre områder i landet, har jeg inntrykk av. Vi kaller det potlaskatt og går kun på nyttårsaften, da typisk mellom klokken fem og åtte. Det er selvsagt at alle barn går potlaskatt på dørene til folk, gjerne også unger ned i to-tre-års alder i følge med foreldre. Nyttårsaften er absolutt ikke det samme uten utkledde barn som synger julesanger på døren, det har jeg merket de årene jeg har feiret andre steder i Norge eller i utlandet! Kjempekoselig å lage små pakker med godteri til dem også. Halloween står mye svakere - heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen går man også på nyttårsaften (Nyttårsbukk kaller vi det, ikke julebukk). Men de siste årene har det blitt færre og færre. I 2009 kom det faktisk ingen, så i fjor kjøpte jeg inn noe snop i det helke tatt. Da kom det to grupper, men hadde heldigvis noe i skapet. Usikker på hva jeg gjør i år.

Før i tiden, eller fra til 2000-tallet var det alltid mange som kom. Gjerne over 20. Nå kommer de heller på Halloween, men da får de ikke noe! Synes det er en dum amerikansk tradisjon :kjefte:

Kanskje barna er blitt så late at det er mye enklere å si "Knask eller knep!" i stedet for å synge en julesang??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli mange år siden jeg hadde noen julebukker på døra - og det er synd! Gikk jo selv da jeg var liten på 90-tallet, og storkoste meg!

Jeg gir dog godteri til barn som dukker opp på halloween også, så fremt de oppfører seg og er snille og greie. Hadde noen i fjor som sang en høstsang også, var jo litt koselig det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig synd at denne tradisjonen forsvinner. Jeg gjorde det hvert år fra jeg kunne gå (jeg er 23 år nå).

Jeg og noen venninner gjennopptok tradisjonen ifjor og kledde oss ut og sang oss fra dør til dør, for alkohol og penger til bussen hjem seinere, hele veien til byen.

Vi var litt usikre på om det var noen god idè og om vi ville bli tatt noe særlig godt imot. Men det ble vi :D Alle ble kjempeglade og spanderte en dram, og mimra om den tida alle gikk julebukk. hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Ingen barn gidder å gå julebukk lenger når de bare får mandariner i posen/kurven.

Stemmer. Hvorfor skal barn gidde å tigge godter i julen når de allerede får ekstra mye snop hjemme i denne tiden?

Jeg vil slå et slag for Halloween fordi barna faktisk foretrekker dette foran julebukk. Man får kle seg i morsomme kostymer, ikke bare nisseluer, det handler om grøss og gru, noe de fleste barn elsker, det er i oktober når ingenting annet skjer allikevel.

Hvorfor er det så innmari grusomt at tradisjonen er amerikansk? Vi lever ikke i isolasjon her i nord, vi er faktisk medlemmer av verdenssamfunnet som blir mer homogent, vi henter nye tradisjoner, ord, mat, osv.

Og igjen, barna foretrekker Halloween foran julebukk. Hvorfor skal vi voksne bestemme når de skal tigge godteri?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebukk? Hvilken julebukk? :lete: Her har det ikke gått julebukk på minst ti år. Er det i det hele tatt noen som går julebukk mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten ingen som går julebukk lengre. Da jeg og søsknene mine var små, gikk vi julebukk hvert eneste år, og det gjorde vennene våre på samme alder også.

Synes halloween er en idiotisk greie, jeg gir ikke snop til dem. Men kommer noen og går julebukk skal de selvsagt få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det like mange nyttårsbukker som det alltid har vært. Det blir flere og flere på Halloween, men har ikke merket noen forandring på nyttårsbukkene av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...