AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Hei Syns dere det er sært at en matbutikk bare slipper inn et visst antall elever i butikken sin når det er friminutt? De står altså og passer på, og når noen går ut, får flere gå inn. Dette er snakk om elever som går på videregående skole.
Safira Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 De drev sånn i en periode ved skolen jeg gikk på. Jeg kan på en måte skjønne at butikken ikke vil ha hundrevis av elever inn samtidig. Butikken som var ved ungdomsskolen var stengt for elever i friminuttene fordi det var så mye stjeling.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg synes det er helt greit, for det er vanvittig mye svinn med slike ungdomsgrupper. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Dette gjorde det der jeg gikk på ungdomsskole. Både den og vgs ligger nærme butikken, og etter mye problemer med stjeling og rølping, ble det satt ut vakt som slapp inn ungdommene i puljer. I tillegg gjorde ungdomsskolen det ulovlig for elevene å gå utenfor skolens område i skoletiden, om de ble tatt ble det nedsatt ordenskarakter.
Kråkesaks Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Det skjønner jeg godt. Mange ungdommer på en gang kan gjøre det uoversiktlig og vanskelig for betjeningen, spesielt med tanke på eventuelt stjeling. Det jeg ikke skjønner er butikker som nekter skoleungdom å handle der i det hele tatt. Da jeg gikk på vgs hadde vi en Rimi som nærmeste nabo. Det var veldig kjekt å få kjøpt seg lunsj der. en periode hadde de det som ts beskriver, vi fikk bare gå inn x-antall elever av gangen. Det var kjipt å stå i kø utenfor, men greit nok. Det som ikke var greit var at de i en periode nektet oss helt å handle der, ikke en gang alene på ettermiddagstid. 1
challenger Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Vet av flere butikker som har helt stengt for vgs/evnt ungdomskoleelever i lunchtiden. Det er vel for at det er mye stjeling, pluss at det fører til mye rot og kaos hvis hundre ungdommer skal inn på butikken samtidig. Er vel lettere å komme seg unna med stjeling når det er fullt i butikken.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 Dårlig gjort ovenfor de elevene som går helt alene og vil kjøpe seg noe da. Og så får man ikke kjøpt, fordi butikken tar alle elever under en kam. Jeg skjønner jo tanken, men jeg syns butikkene er veldig fordomsfulle ovenfor ungdommer. Det er ikke sånn at alle ungdommer stjeler og lager bråk. Da jeg kom alene inn i butikken i friminuttet fulgte en av de ansatte meg med falkeblikk. Jeg var alene. Bare fordi man er ungdom, blir man mistenkt med en gang. 2
Safira Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Dårlig gjort ovenfor de elevene som går helt alene og vil kjøpe seg noe da. Og så får man ikke kjøpt, fordi butikken tar alle elever under en kam. Jeg skjønner jo tanken, men jeg syns butikkene er veldig fordomsfulle ovenfor ungdommer. Det er ikke sånn at alle ungdommer stjeler og lager bråk. Da jeg kom alene inn i butikken i friminuttet fulgte en av de ansatte meg med falkeblikk. Jeg var alene. Bare fordi man er ungdom, blir man mistenkt med en gang. Men de kan jo ikke holde orden på hvilke ungdommer som er snille og hvilke som lager bråk? Nytter jo heller ikke å si at det er greit med de som handler alene og ikke de som går fler sammen. Poenget er jo også at det blir uoversiktlig når det er mange elever i butikken, selv om de er snille og lovlydige. Dette er vel den eneste praktiske måten å løse det på.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg trodde ikke engang det var lov å stenge enkelte kundegrupper.
Gjest Bomullsdott Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Poenget er jo også at det blir uoversiktlig når det er mange elever i butikken, selv om de er snille og lovlydige. Dette er vel den eneste praktiske måten å løse det på. På en lørdagsformiddag er det også stappfullt i butikker. Folk skal handle inn i helga. Allikevel står ingen og passer på selv om det kryr av folk i butikken. Det er jo like vanskelig å holde oversikt her da? Eneste forskjellen er at de ikke er elever. 16-19 åringer stjeler da ikke noe mer enn andre mennesker... 1
Gjest Consensio Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Butikken her leier inn ekstra vakter fra securitas som jobber mandag til fredag mellom kl 11 og 14. De slipper bare inn et visst antall elever om gangen. Grunnen er at det er mye smånasking, i tillegg til at de er frekke som faen...de står midt i døråpningen, hyler og skriker i butikken, flytter seg ikke for andre kunder som desperat prøver å komme seg forbi etc. Så de må ha vakter som roer elevene ned/kaster de ut, i tillegg til at de må fortelles at de ikke kan legge sekkene ned bokstavelig talt rett foran inngangsdøra pga sikkerhetsmessige årsaker....
Neon lights Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 På en lørdagsformiddag er det også stappfullt i butikker. Folk skal handle inn i helga. Allikevel står ingen og passer på selv om det kryr av folk i butikken. Det er jo like vanskelig å holde oversikt her da? Eneste forskjellen er at de ikke er elever. 16-19 åringer stjeler da ikke noe mer enn andre mennesker... Jo, det tror jeg nok de gjør. 1
Gjest Consensio Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 16-19 åringer stjeler da ikke noe mer enn andre mennesker... Kanskje ikke, men når butikken her prøvde noen dager uten ekstra vakter i skoletiden så hadde de et svinn på flere tusen kroner...noe de normalt da ikke har
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 http://www.artige.no/bilde/14822 Diskriminering.
Gjest Consensio Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 http://www.artige.no/bilde/14822 Diskriminering. Nei, men en løsning på problemet. 2
Gjest Bomullsdott Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 Jo, det tror jeg nok de gjør. Nettopp, du tror, du vet ikke. Tro baserer seg ofte på fordommer.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 Når jeg gikk på ungdommskolen i hjembygda så var det aldri problemer med stjeling i stor grad og slikt. I blant forekom, men ikke mer enn "vanlig", eller hva jeg kan si. Et par år etter at vår klasse sluttet, så eksploderte det formelig. Det ble så ille at enkelte dager ble elevene fra skolen nekta å komme inn. Til slutt måtte de løse det ved å ansette et par ekstra sikkerhetsvakter som fulgte med. Da opphørte stjelingen. Før det så stjal drittungene for flere tusen kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Nei, men en løsning på problemet. Så hvis en gruppe rullestolbrukere går amok i butikken daglig og stjeler og lager faenskap, er det da rettferdig å lage en regel som gjelder alle rullestolbrukere, fordi noen oppfører seg som idioter? Nei, da er det diskriminering med en gang. Men neida, ungdommer kan man behandle akkurat som man vil uten at noen reagerer på det.
Gjest Consensio Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Ungdommer blir ikke nektet for alltid, men for et tidsrom, og ja, jeg syns det er en grei løsning
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Ungdommer blir ikke nektet for alltid, men for et tidsrom, og ja, jeg syns det er en grei løsning Det syns du nok bare fordi du ikke husker hvordan det er å være ungdom. Så lenge du selv har det greit, så er det jo ikke så farlig, det er klart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå