BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #21 Skrevet 19. oktober 2011 Det hørtes også litt voldsomt ut. Jeg har ihvertfall mer enn nok med å være hjemme med baby + administrere resten av familien (henting/levering i bhg, handle, vaske klær, forberede middag etc.). Hadde ikke maktet studier i tillegg. Kan du ikke ta fulltidspermisjon? Nope..Hadde ikke jobb da jeg ble gravid.Er under KVP fra Nav,og da MÅ jeg gjøre noe.
Gjest imli Skrevet 19. oktober 2011 #22 Skrevet 19. oktober 2011 Mitt tips er å ha minst mogleg ting (både pynteting o.l og leiker) framme! Då blir det mindre og rydde vekk. Eg er nøye på at det skal vera ryddig i stua/kjøkkenet, medan eg ikkje bryr meg så veldig om unganes rom. Eg ser ikkje korleis det ser ut der uansett når dei ligg og søv Og det blir jo berre rotete igjen med ein gong dei står opp. Ha heller ein ryddedag på laurdagar eller noko.
Caramba Skrevet 19. oktober 2011 #23 Skrevet 19. oktober 2011 TS, tre barn her også og en konstant ryddende mor (meg). Jeg har ingen råd for jeg sliter med det samme, men det med å fjerne litt leker gjør jeg når jeg har litt overskudd. Prøver å få 5- åring til å hjelpe, men det krever mye av meg også. Jeg må motivere pluss gi konkrete oppgaver. Ikke veldig enkelt og fungerer best når pappaen er hjemme. Jeg er også alene 2-3 ettermiddager i uken og blir svett av rotet. Det jeg må lære meg er å tåle det bedre, men jeg synes det er vanskelig. Jeg blir sur av rot.... Det blir vel bedre når alle blir litt større, både hos deg og meg..
BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #24 Skrevet 19. oktober 2011 TS, tre barn her også og en konstant ryddende mor (meg). Jeg har ingen råd for jeg sliter med det samme, men det med å fjerne litt leker gjør jeg når jeg har litt overskudd. Prøver å få 5- åring til å hjelpe, men det krever mye av meg også. Jeg må motivere pluss gi konkrete oppgaver. Ikke veldig enkelt og fungerer best når pappaen er hjemme. Jeg er også alene 2-3 ettermiddager i uken og blir svett av rotet. Det jeg må lære meg er å tåle det bedre, men jeg synes det er vanskelig. Jeg blir sur av rot.... Det blir vel bedre når alle blir litt større, både hos deg og meg..
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #25 Skrevet 19. oktober 2011 Barn KAN. Hvis de får lov og hvis foreldrene ikke er så redde for å stille krav. I bhg. er bara med på rydding av og på bord +++ fra de er 2-3 år gamle. Fortsett med det hjemme og, og ta det som en selvfølge. Enkelt å si - men duverden så mye enklere livet blir på sikt, hvis man bare tar den oppgaven alvorlig og. Det kalles barneoppdragelse.
BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #26 Skrevet 19. oktober 2011 Barn KAN. Hvis de får lov og hvis foreldrene ikke er så redde for å stille krav. I bhg. er bara med på rydding av og på bord +++ fra de er 2-3 år gamle. Fortsett med det hjemme og, og ta det som en selvfølge. Enkelt å si - men duverden så mye enklere livet blir på sikt, hvis man bare tar den oppgaven alvorlig og. Det kalles barneoppdragelse. Joda,helt sant det:)
MellonCollie Skrevet 19. oktober 2011 #27 Skrevet 19. oktober 2011 Sønnen her i huset har nettopp fylt tre år, og her har vi alltid felles ryddesjau før Barne-TV. TV blir ikke satt på før han har ryddet opp lekene sine, og mens han rydder sine leker rydder vi f.eks opp etter middag etc. Enklere for ham å være med når han ser at vi også rydder ting. Vi har vært ganske nøye på å alltid minne ham på å rydde opp etter seg. Når han kommer hjem fra barnehagen og tar av seg skoene setter han f.eks alltid disse på plass i skohylla. Vi måtte be ham om det de første 100 gangene, men nå går det automatisk sammen med lua og hals i skuffen sin. Vært streng og klar en periode, så går ting av seg selv etterhvert. Fortsetter du å rydde for alle er det ingen som lærer 2
BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #28 Skrevet 19. oktober 2011 Sønnen her i huset har nettopp fylt tre år, og her har vi alltid felles ryddesjau før Barne-TV. TV blir ikke satt på før han har ryddet opp lekene sine, og mens han rydder sine leker rydder vi f.eks opp etter middag etc. Enklere for ham å være med når han ser at vi også rydder ting. Vi har vært ganske nøye på å alltid minne ham på å rydde opp etter seg. Når han kommer hjem fra barnehagen og tar av seg skoene setter han f.eks alltid disse på plass i skohylla. Vi måtte be ham om det de første 100 gangene, men nå går det automatisk sammen med lua og hals i skuffen sin. Vært streng og klar en periode, så går ting av seg selv etterhvert. Fortsetter du å rydde for alle er det ingen som lærer Skal bli:)
Frøken An Skrevet 19. oktober 2011 #29 Skrevet 19. oktober 2011 Tror det er viktig å si at det er LOV å være sliten når man har flere små barn i huset og gjerne vil være "flink" hele tiden. Etter mitt yngste barns fødsel var jeg sliten HELE tiden. LENGE. Følte aldri at jeg var flink nok, selv om jeg sto på døgnet rundt. Sov lite, og kroppen var sliten fra før etter et vanskelig svangerskap. Det var så tungt! Kan bare si at det ble mye lettere etter at minsten ble eldre... Spedbarnstid er deilig, men det må være lov å si at det kan være fryktelig slitsomt også... En stor og god klem fra meg. Husk på alt du er flink til, og ikke forvent for mye av deg selv. PS: Det viste seg at jernlageret mitt var helt tomt etter fødselen, så det hjalp ikke akkurat det heller... Sjekket det? 1
BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #30 Skrevet 19. oktober 2011 Tror det er viktig å si at det er LOV å være sliten når man har flere små barn i huset og gjerne vil være "flink" hele tiden. Etter mitt yngste barns fødsel var jeg sliten HELE tiden. LENGE. Følte aldri at jeg var flink nok, selv om jeg sto på døgnet rundt. Sov lite, og kroppen var sliten fra før etter et vanskelig svangerskap. Det var så tungt! Kan bare si at det ble mye lettere etter at minsten ble eldre... Spedbarnstid er deilig, men det må være lov å si at det kan være fryktelig slitsomt også... En stor og god klem fra meg. Husk på alt du er flink til, og ikke forvent for mye av deg selv. PS: Det viste seg at jernlageret mitt var helt tomt etter fødselen, så det hjalp ikke akkurat det heller... Sjekket det? Takk:) Jepp,legen har sjekket alt..
Mooria Skrevet 19. oktober 2011 #31 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har ikke ryddet en eneste ting etter mine barn siden de var 2-3 år gamle. Det er faktisk bare å si at "nå rydder vi litt før sengetid", det bør da ikke være noe problem. Ikke rart du blir utslitt når barna ikke har noen rutiner på rydding og du gjør absolutt alt! Mine barn tar 5-10 minutter og rydder på rommene sine hver kveld, uten at jeg trenger å be dem engang. Og jo, jeg synes absolutt du kan forvente at en 3-åring skal lære seg hva det vil si å rydde.
Furstina Skrevet 20. oktober 2011 #32 Skrevet 20. oktober 2011 Jag hänger mig på gänget som säger att du behöver lära barnen att rydde. Gör det tillsammans Gör det till en oppgave att slutföra innan barne_TV eller något annat kul Hjälp dem fokusera. T.ex. ta bara dockorna/bilarna. Sen tar vi böckerna, SEN tar vi... Se till att var sak har sin plats- alle leker "bor" på sin plats, i sin hylla, korg eller låda. Och rensa bort bland leker. Ta bort klossarna en stund, ta fram dem igen men ta då undan tågbanan etc. Jag tjatar varje dag. Det är skor som är tappade mitt där man ska gå, kläder på golvet, tidningar och böcker på golvet, det är mattallrikar som ska bort, det är krigargubbar, det är pärlor etc. Jag berömmer de mycket när vi städat och jag kan också se att det trots allt går framåt. Det ÄR inte bara jag och pappan som ska göra allt. Barnen SKA hjälpa till för vi bor TILLSAMMANS. Hjälps vi åt har vi mer tid att mysa, gosa, läsa, leka eller göra andra kul saker. Det säger jag också till barnen.
Gjest T Skrevet 20. oktober 2011 #33 Skrevet 20. oktober 2011 Hjemme hos oss var det særlig tre ting som var vanskelig å rydde vekk, nemlig lego/duplo, barbie og Thomastog. Jeg gjorde tidlig en avtale med barna at jeg fant frem kun dette når rommet var ryddet, og at disse tingene måtte ryddes sammen etter lek. Det høres nok litt strengt ut, men det funket bra, slik at når det gikk noen år, fulgte de regelen av seg selv, og fikk kontrollere når de ville feks bygge lego. Innimellom når ryddingen gikk for dårlig, fikk de advarsler om at de lekene de ikke ryddet på plass, ble pakket bort en stund. Ellers hadde vi faste ryddestunder, mens storrydding som sortering og kasting sto jeg for selv. Barna mine er vel ikke superryddere den dag i dag, men de holder fremdeles rommene sine periodevis helt ryddig. Og det synes jeg stort sett er greit nok i og med at de i dag er tenåringer.
Leanne Skrevet 20. oktober 2011 #34 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis barna går/har gått i barnehage så kan barna rydde, både 3åringen og 6åringen Jeg jobber selv i barnehage, der jeg jobber har vi tydelig merket kasser, en legokasse, en kasse for dyr, en kasse for små biler etc.. Dette har jeg tatt med meg hjem, barna har hver sin expedit hylle fra IKEA med kasser. Utenpå kassen har jeg tegnet og skrevet hva som skal i.. Slik vet barna hvor tingene skal ryddes.. Mine er 4 og 6, de har ansvaret for å rydde egne rom. I stua har vi sjeldent leker (for de bor på rommene), bare spill, tegnesaker, perler og store gulvpuslespill. Det skal ryddes etter hver aktivitet før de begynner med noe nytt. Glemmer de det, må de ta det siden. Jeg rydder ikke leker! Mitt råd: rydd rommene, stua sammen med barna slik dere vil ha det. Forklar dem at bøkene skal stå i denne hylla, bilene i denne kassen etc.. og la det bli barnas ansvar å rydde opp etter seg. Det gjør hverdagen lettere for deg nå, men det gjør også hverdagen lettere for barna den dagen de blir store og skal bo i bokollektiv sammen med andre uten mor til å rydde for seg
lille katt Skrevet 20. oktober 2011 #35 Skrevet 20. oktober 2011 Furstina: hva betyr "tjatar"? Bare sånn at jeg skjønner innlegget ditt bedre . Tittit: babyen din er bare 3 måneder. Fullammer du? Min baby var 8 kg på tremånederskontrollen. Jeg husker at jeg fikk tårer i øynene da jeg så vekta på helsestasjonen. Babyen hadde bokstavelig talt sugd meg fullstendig tom for energi. Jeg var også ekstremt sliten på den tiden. Jeg ammet "hele tiden", drakk altfor mye vann, og spiste antakelig for lite. Har lurt på om jeg rett og slett var dårlig ernært eller hadde dårlig saltbalanse. Blodprøvene mine var også fine. Jeg sluttet å amme da, og det hjalp absolutt en god del på kreftene (ikke at jeg anbefaler deg å slutte, altså!). Men "barseltåka" letnet ikke før babyen ble rundt 4,5 måneder. Da var det som om det letnet omtrent over natten, og jeg klarte å tenke klart, ta tak i oppgaver, huske hva som skulle gjøres etc. Etter dette har også ting vært betraktelig enklere! Nå er jeg faktisk ikke sliten lengre.
BellaRose Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #36 Skrevet 20. oktober 2011 Furstina: hva betyr "tjatar"? Bare sånn at jeg skjønner innlegget ditt bedre . Tittit: babyen din er bare 3 måneder. Fullammer du? Min baby var 8 kg på tremånederskontrollen. Jeg husker at jeg fikk tårer i øynene da jeg så vekta på helsestasjonen. Babyen hadde bokstavelig talt sugd meg fullstendig tom for energi. Jeg var også ekstremt sliten på den tiden. Jeg ammet "hele tiden", drakk altfor mye vann, og spiste antakelig for lite. Har lurt på om jeg rett og slett var dårlig ernært eller hadde dårlig saltbalanse. Blodprøvene mine var også fine. Jeg sluttet å amme da, og det hjalp absolutt en god del på kreftene (ikke at jeg anbefaler deg å slutte, altså!). Men "barseltåka" letnet ikke før babyen ble rundt 4,5 måneder. Da var det som om det letnet omtrent over natten, og jeg klarte å tenke klart, ta tak i oppgaver, huske hva som skulle gjøres etc. Etter dette har også ting vært betraktelig enklere! Nå er jeg faktisk ikke sliten lengre. Jg delammer,så tror ikke det har så mye å si her..
lille katt Skrevet 20. oktober 2011 #37 Skrevet 20. oktober 2011 Jg delammer,så tror ikke det har så mye å si her.. Ikke undervurder ammingen, den stjeler energi selv om du delammer. Jeg antar at du delammer fordi du har for lite? Det er jo også noe som kan være ganske slitsomt og stressende - en energityv. til deg - forhåpentligvis går du bedre tider i møte om en måned eller to. Hvis du har en baby som sover, så unn deg minst en time hver dag hvor du setter deg ned og gjør ingenting, eller noe du virkelig liker. Akkurat nå ser det så jævlig ut her hos meg som det nesten aldri har gjort før. Lekerommet er bombet, det flyter klær overalt, det er ikke ryddet etter de to siste måltidene, gulvet er synlig ufyselig fordi babyen gulper overalt, og vi får bare tørket opp det verste, og det har vært to tisseuhell i huset de siste dagene som har bare blitt grovt tørket opp... Men jeg sitter her og suller mens lillebror sover, og Roomba rusler og går i underetasjen. Jeg har øvd lenge på dette, men nå klarer jeg faktisk å nyte pausen min. Ryddingen får jeg begynne med når lillebror våkner.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #38 Skrevet 20. oktober 2011 Det ER slitsomt å ha barn. Når mine var små (fikk barn med 12 mnd mellomrom) så var jeg også konstant utslitt av mangel på søvn og mat, og måtte ofte sette meg ned og gråte når de var i seng. Men dette er IKKE det samme som ME. Så dropp den utredningen, skaff deg en vaskehjelp og lær ungene å rydde selv, så blir det nok mye bedre. Har fått inntrykk av at ganske mange gir seg selv ME-diagnoser over en lav sko, fordi de ikke helt innser at det er bare sånn det er å ha barn. 3
BellaRose Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #39 Skrevet 20. oktober 2011 Det ER slitsomt å ha barn. Når mine var små (fikk barn med 12 mnd mellomrom) så var jeg også konstant utslitt av mangel på søvn og mat, og måtte ofte sette meg ned og gråte når de var i seng. Men dette er IKKE det samme som ME. Så dropp den utredningen, skaff deg en vaskehjelp og lær ungene å rydde selv, så blir det nok mye bedre. Har fått inntrykk av at ganske mange gir seg selv ME-diagnoser over en lav sko, fordi de ikke helt innser at det er bare sånn det er å ha barn. Kanskje du har rett i det.
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #40 Skrevet 20. oktober 2011 Furstina: hva betyr "tjatar"? Bare sånn at jeg skjønner innlegget ditt bedre . Tjata betyr å mase, gnåle, stadig gjenta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå