BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg blir så sliten av å gå å rydde og stelle dette huset.Jeg har tre barn og en mann som jobber skift.Og de ukene han har ettermiddagsskift er forferdelig.Det er ikke selve barna,men de roter noe voldsomt og rydder ikke etter seg.(De eldste da,på 6 og 3,har en baby på 3 måneder).Jeg forventer ikke så mye av 3-åringen,men 6-åringen må da kunne være i stand til å rydde etter seg?Han rydder en gang i blandt,men da har han bare "flyttet på rotet" istedet for å legge alt på sin plass.Når kveldene kommer og de har lagt seg så har et bombeåsted å rydde opp i!For da har jeg hatt en gråtende baby,middag,klesvask osv osv før det.Og mens jeg rydder ett sted,så roter de et annet sted,så jeg blir egentlig aldri ferdig!Når jeg kommer ned etter å ha lagt dem og vet hva jeg har å gjøre,så setter jeg meg ned å rett og slett gråter,fordi jeg føler meg totalt utbrent! Og det at jeg er så sliten fører til mye negativitet overfor barna.Jeg har så lyst til å ansette en hushjelp.Men mannen min nekter!Vet ikke hva jeg skal gjøre,føler meg helt utmattet..Akkurat nå sitter jeg her og vet ikke hvordan jeg skal få ryddet opp her før han kommer hjem.Burde vel kanskje nevnes at jeg også prøver å få utredet om jeg har ME,eller noe.Noen som har noen erfaringer eller tanker å dele?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tror de fleste barn i den alderen er i stand til å rydde etter seg, men noen må faktisk lære dem at de skal gjøre det! 5
BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tror de fleste barn i den alderen er i stand til å rydde etter seg, men noen må faktisk lære dem at de skal gjøre det! Ja,jeg har nok ikke vært så flink der,og det er min feil,greit det vet jeg......
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Ro deg ned. Du trenger ikke ha et "perfekt" hus når du har 3 små. Min mor drev å ryddet og ryddet, sier hun ikek gjorde annet enn å rydde etter 3 små barn, og hun endte opp utbrent og måtte innlegges til slutt. Hun led av "flink pike syndromet". Nei, sprett en pils og legg beina på bordet. Oppvasken kan seile sin egen sjø i kveld. Skål ! 19
BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2011 Ro deg ned. Du trenger ikke ha et "perfekt" hus når du har 3 små. Min mor drev å ryddet og ryddet, sier hun ikek gjorde annet enn å rydde etter 3 små barn, og hun endte opp utbrent og måtte innlegges til slutt. Hun led av "flink pike syndromet". Nei, sprett en pils og legg beina på bordet. Oppvasken kan seile sin egen sjø i kveld. Skål ! Åh,takk,du fikk meg faktisk til å smile 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Ro deg ned. Du trenger ikke ha et "perfekt" hus når du har 3 små. Min mor drev å ryddet og ryddet, sier hun ikek gjorde annet enn å rydde etter 3 små barn, og hun endte opp utbrent og måtte innlegges til slutt. Hun led av "flink pike syndromet". Nei, sprett en pils og legg beina på bordet. Oppvasken kan seile sin egen sjø i kveld. Skål ! Jeg er enig her, og det samme skjedde med min mor. Hun ryddet og vasket DAGLIG, opptil flere ganger. Selv om det ikke alltid var rotete, hun slet seg ut til slutt. Istede for å bruke tid på å rydde etter 6åringen din, så bruker du tiden på å lære 6åringen å rydde etter seg. En 6åring som er flink til å rydde, er en rollemodell for sitt søsken på 3 år! Og de vil senere være modeller for babyen på 3 måneder. 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Bedre med litt støv (rot) i krokene enn et rent helvete. Denne setningen er jeg veldig glad i. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Først og fremst Jeg leste engang om ei som hadde fjernet ca 2/3 av barnas leker, ganske enkelt fordi hun så at i det de hadde tatt frem en ting som de ville leke med, så de noe nytt som de også ville leke med, for igjen å finne enda en ting osv osv. Det endte med leker overalt, urolige rastløse unger og slitne kjeftende forelde... De hadde rett og slett for mye, og klarte ikke å leke med noe av det. Hun hadde også lagd en dagsplan der hun satte opp hva som skulle skje. Mener den kunne se omtrent sånn her ut: -hjem fra barnehage- -lek- -middag- -rydde etter middag- -tegne- -barne-tv- -kveldsmat- -kveldstell- -tannpuss- -lese bok- -sove- Barna syns det var kjempe spennende, og fikk masse skryt for hvert gjennomført punkt, da de fikk ta ned lappen med den aktiviteten de nettop hadde gjennomført. Det er klart dette kunne føles litt strengt, men hun så det hjalp på barna å få forutsigbarhet. Det hjalp også for henne, da hun følte hun slapp å kjefte så mye. De fleste punktene var like og på samme sted hver dag, mens noen variere... Mener denne damen var firebarnsmor, med en mann som jobbet off-shore, så hun var helt nødt til å ha ganske strik hverdag for å få alt til å fungere. 1
BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er enig her, og det samme skjedde med min mor. Hun ryddet og vasket DAGLIG, opptil flere ganger. Selv om det ikke alltid var rotete, hun slet seg ut til slutt. Istede for å bruke tid på å rydde etter 6åringen din, så bruker du tiden på å lære 6åringen å rydde etter seg. En 6åring som er flink til å rydde, er en rollemodell for sitt søsken på 3 år! Og de vil senere være modeller for babyen på 3 måneder. Ja,jeg tror nok jeg må ta meg tid til å lære han å rydde etter seg,det vil jo lønne seg veldig..
BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2011 Først og fremst Jeg leste engang om ei som hadde fjernet ca 2/3 av barnas leker, ganske enkelt fordi hun så at i det de hadde tatt frem en ting som de ville leke med, så de noe nytt som de også ville leke med, for igjen å finne enda en ting osv osv. Det endte med leker overalt, urolige rastløse unger og slitne kjeftende forelde... De hadde rett og slett for mye, og klarte ikke å leke med noe av det. Hun hadde også lagd en dagsplan der hun satte opp hva som skulle skje. Mener den kunne se omtrent sånn her ut: -hjem fra barnehage- -lek- -middag- -rydde etter middag- -tegne- -barne-tv- -kveldsmat- -kveldstell- -tannpuss- -lese bok- -sove- Barna syns det var kjempe spennende, og fikk masse skryt for hvert gjennomført punkt, da de fikk ta ned lappen med den aktiviteten de nettop hadde gjennomført. Det er klart dette kunne føles litt strengt, men hun så det hjalp på barna å få forutsigbarhet. Det hjalp også for henne, da hun følte hun slapp å kjefte så mye. De fleste punktene var like og på samme sted hver dag, mens noen variere... Mener denne damen var firebarnsmor, med en mann som jobbet off-shore, så hun var helt nødt til å ha ganske strik hverdag for å få alt til å fungere. Ja,det var jo en ide:)
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 6-åringen og 3-åringen må du faktisk lære å rydde. Tar litt tid i starten, men så blir det bedre. Samtidig så er det viktig at hver ting har sin plass. En hushjelp kan rydde, men har du vaskehjelp så må du rydde først.
BellaRose Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2011 6-åringen og 3-åringen må du faktisk lære å rydde. Tar litt tid i starten, men så blir det bedre. Samtidig så er det viktig at hver ting har sin plass. En hushjelp kan rydde, men har du vaskehjelp så må du rydde først. Jeg vet,det er hushjelp jeg vil ha.En sånn "Bertha" som i Two and a half men :gjeiper:
Gjest Kua Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 God ide å pakke bort en del av lekene, ja. Og så kan man f eks ha en kiste på stua hvor alle lekene skal puttes oppi før barne-tv, og en på soverommet, hvor alle lekene skal puttes oppi før sengetid. Både 3-åringen og 6-åringen kan fint rydde hvis du har faste rutiner på det, og gjør det enkelt.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 hei jeg er alene med 3 barn,katt og hund.nei her er det ikke rent og ryddig hele tiden nei! jeg jobber 100 %. kunne godt tenke meg hushjelp. men barna må lære seg å rydde etter seg. her må alle ta ut talerken etter seg,skylle av og sette i oppvaskmaskina. alle må tørke av bordet der dei har grisa.videre må dei henge opp jakkene og sette opp skoene evt sette dei i sko tørkeren. dette må øves på og mases på men gevinsten er stor! dei må rydde rommet sitt og får smilefjes på veggen etter endt dag.helgene setter eg dei til å støvsuge litt.må self.gå over sjølv også fordi dei får jo ikke med alt enda.øvelse gjør mester. igår hadde vi bl.a kurs i å vri opp kjøkkenkluten! dei syns det er litt stas også da! lykke til. gulv vasken tar jeg selv forløpig.
Gjest Annaires Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 Her "tar vi tiden" på snuppa på 2,5år. Da er det kjempe morsomt å rydde. Har også en regel om at man skal rydde bort det man har lekt med før man drar frem noe nytt. Samt at vi rydder sammen før leggetid, mens vi teller høyt.
lille katt Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 Mange gode tips her, Tittit! Jeg har også tre barn, på 2,5, 4,5 og 7 måneder. Jeg er i utgangspunktet en person som trives best når det er strøkent, men det er det nesten aldri her... Det blir MYE rydding i hverdagen, og vi kommer stort sett ikke lengre ned på prioriteringslista enn det. Det blir ikke vasket så ofte som det trengs. Med tiden har jeg blitt flinkere til å nedprioritere rydding og vasking, men innimellom får jeg noia likevel. Er de to eldste i barnehagen, eller er du hjemme med alle 3? Hvis du bare er hjemme med den minste, vil jeg anbefale deg å sette deg ned når han sover. Sett deg ned, beina på bordet, les en avis, eller en bok, eller bare se ut i lufta. Ta en kopp kaffe, eller kakao. Men det er livsviktig å sette seg ned i løpet av dagen. Jeg har tabbet meg ut på det mange ganger - når babyen sover skynder jeg meg å gjøre tusen ting. Men nå skal jeg bli flinkere til å sette meg ned. Det går helt utmerket å pusle rundt med praktiske ting når babyen er våken. Vi har forresten kjøpt Roomba - en robotstøvsuger. Den motiverer oss (og barna også) til å holde det noenlunde ryddig på gulvet, slik at vi kan sette den på. Barna synes det er stas, og de skjønner at de må rydde på gulvet slik at Roombaen ikke soper opp lekene .
BellaRose Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #17 Skrevet 19. oktober 2011 Vi har forresten kjøpt Roomba - en robotstøvsuger. Den motiverer oss (og barna også) til å holde det noenlunde ryddig på gulvet, slik at vi kan sette den på. Barna synes det er stas, og de skjønner at de må rydde på gulvet slik at Roombaen ikke soper opp lekene .
momo Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Tror du bare må slappe av litt, med 3 små barn, så må det bare få flyte iblandt. OG hvis gubben ikke ønsker å hjelpe deg, så får du få vaskehjelp. Her er jeg selv enslig mor til 2 barn, barna er bare hos far 1-2 ganger i året, og jeg har ikke familie, samtidig er jeg fulltidsstudent. Største barnet har og ofte fritidsaktiviteter 4 ganger i uken som det må kjøres til. Så her er det hektisk. Og jeg bare lar det flyte, tar meg tid til å sette meg i sofaen og kose meg, eller bare leke med barna. Må bare det. Skulle jeg hatt det kronisk rent og ryddig her, så hadde jeg vært kronisk sliten og.
lille katt Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Stilig!Er "hjemme" med den minste,men går deltid på skolen. Det hørtes også litt voldsomt ut. Jeg har ihvertfall mer enn nok med å være hjemme med baby + administrere resten av familien (henting/levering i bhg, handle, vaske klær, forberede middag etc.). Hadde ikke maktet studier i tillegg. Kan du ikke ta fulltidspermisjon?
lille katt Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Skulle jeg hatt det kronisk rent og ryddig her, så hadde jeg vært kronisk sliten og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå