Gå til innhold

Hvordan unngå voldtekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av menn som har blitt fremsatt her. Føler meg egentlig ganske støtt av påstandene om hvilke holdninger vi har. Drøyt.

http://www.youtube.com/watch?v=5rkl_oLSKQc

Er som å hevde at alle kvinner synes det er morsomt når menn blir utsatt for seksuell vold/kastrering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av menn som har blitt fremsatt her. Føler meg egentlig ganske støtt av påstandene om hvilke holdninger vi har. Drøyt.

Er som å hevde at alle kvinner synes det er morsomt når menn blir utsatt for seksuell vold/kastrering.

At du ikke kjenner deg igjen bør du vel egentlig se på som et sunnhetstegn. Innleggene mine ville rett og slett blitt for lange, om jeg skulle passe på å understreke at det ikke gjelder alle menn etter hver eneste setning som inneholder ordet "mann". Det gjelder heldigvis ikke alle menn, men det gjelder dessverre altfor mange menn. Det gjelder også noen, men ikke alle, kvinner.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Skrevet

At du ikke kjenner deg igjen bør du vel egentlig se på som et sunnhetstegn. Innleggene mine ville rett og slett blitt for lange, om jeg skulle passe på å understreke at det ikke gjelder alle menn etter hver eneste setning som inneholder ordet "mann". Det gjelder heldigvis ikke alle menn, men det gjelder dessverre altfor mange menn. Det gjelder også noen, men ikke alle, kvinner.

Det er et lite antall menn det er snakk om. Holdningskampanjer bør fokusere på det - nemlig at dette er avvikere som oppfører seg på en slik måte. Å hevde at det er så utbredt som noen her forsøker seg på er bare mannshat.

Skrevet

Det er et lite antall menn det er snakk om. Holdningskampanjer bør fokusere på det - nemlig at dette er avvikere som oppfører seg på en slik måte. Å hevde at det er så utbredt som noen her forsøker seg på er bare mannshat.

Å mene at det er fritt frem å beføle en kvinne som våger å vise seg offentlig med utrigning, eller å mene at det, helt eller delvis, er kvinnens skyld om hun blir voldtatt dersom hun har flørtet først, er vel heller slikt som fort kan føre til mannshat. Det kan godt hende at hverken du eller dine venner har disse holdningene, men fordi såpass mange andre har dem, vil det lett kunne gå utover deg og vennene dine også. Hvor mange mennesker tror du ville valgt å spise pølser, dersom undersøkelser avdekket at det var sånn ca. 50% sjanse for matforgiftning? Halvparten av pølsene er jo helt ok, men man kan ikke vite på forhånd hvilke som er trygge, og hvilke som er farlige. Ikke akkurat verdens beste eksempel - pølser og mennesker har lite til felles utover at begge inneholder mye av det samme, men det jeg forsøker å få frem er at flertallets dårlige holdninger automatisk vil ramme gode menn også. Man kan godt irritere seg over det uten å faktisk gjøre noe, men det er jo mer konstruktivt å ta et oppgjør med disse holdningene, og være overtydelig på at man tar avstand fra dem.

Om vi snakker om menn som faktisk voldtar så er det kanskje et lite antall, sånn prosentmessig. Jeg snakket først og fremst om forskrudde holdninger som fører til at folk tøyer strikken lengre og lengre, og dét gjelder et stort antall menn, og også et stort antall kvinner. Flertallet av menneskene som har disse holdningene er nok hverken onde eller forskrudde i seg selv, men de er en stor del av problemet, fordi disse syke holdningene har blitt så normaliserte og aksepterte at mange ikke er i stand til å skille mellom seksuelle overgrep og uskyldig moro lenger, og fordi de i tillegg pålegger offeret urettmessig skyld.

For meg (som kvinne), er det akkurat like idiotisk om en kvinne sier jeg må passe på å bruke knelangt skjørt som når en mann forteller meg det samme. Det er akkurat det samme om det er Ida eller Per som mener at "sovner man på nachspiel, ja da er det fritt frem når du først har vært så dum". Grunnen til at jeg oftere nevner menn i innleggene mine, er jo at det ikke er kvinner, men menn som faktisk går til det skritt å klemme på brystene mine, eller kjøre hånda opp under skjørtet mitt, for deretter å skryte av det til kameratene sine. Uansett hvor stygge holdninger kvinner måtte ha, så er det ikke kvinner som lurer rundt gatehjørnet/i parken/i oppgangen min for å overfalle og voldta meg. Det er heller ikke kvinner som misbruker meg seksuelt om jeg sovner på hyttetur.

Joda, kvinner kan også voldta, og det skal vi ikke bagatellisere, men for meg er det menn som er faremomentet. Både kvinner og menn kan, med sine passive holdninger, føre til at grensene for hva som betraktes som voldtekt/overgrep utviskes, men mannen er den som aktivt gjennomfører voldtekten/overgrepet, og den jeg stadig blir fortalt at jeg selv må sørge for å holde meg unna. Jeg ønsker så absolutt mer fokus på voldtekt av menn, men akkurat nå er det kvinner som er ofre for en "voldtektsbølge", det er kvinner som får beskjed om å følge spesielle regler (regler som forutsetter at alle menn er potensielle voldtektsmenn som fullstendig mangler impulskontroll), og jeg tror, mørketall til tross, at vi kan være enige om at kvinner generelt er mer utsatt for voldtekt, bare i kraft av å være kvinne. Det minste vi kan gjøre er å jobbe for at den generelle holdningen skal være at voldtekt alltid er personen som voldtar sin skyld, og om noen ikke har gjort jobben sin eller tatt ansvar, så er det i alle fall ikke personen som ble voldtatt.

Jeg tror ikke det er det spor bedre for en mann å våkne opp av at en kvinne voldtar ham, og jeg tror det kan være minst like vanskelig for ham å fortelle om det - holdningene er ikke som de skal være på det området heller. Men; det er faktisk ikke mannen som får beskjed om å alltid passe på drinken sin, blir fortalt at han ikke skal gå der og der, får beskjed om hvordan han skal kle seg, eller stadig må passe seg for å ikke ha skyld i at han blir utsatt for voldtekt. Det er ikke mannen som må leve med at det skal være helt ok at hans frihet blir kraftig innskrenket.

Jeg har ingen problemer med å akseptere at kvinner og menn er to forskjellige kjønn - med forskjellige styrker og svakheter. Helt greit at menn flest har bedre romforståelse og er fysisk sterkere, eller at kvinner er bedre på å gjøre flere ting samtidig, og har bedre hukommelse. Jeg har ingen ønsker om at menn og kvinner skal være helt like, men jeg kan rett og slett ikke akseptere at kvinner skal pålegges et eget sett med regler for akseptabel oppførsel, tillatte klesplagg, steder vi kan oppsøke, samt portforbud når det passer seg sånn - når det uansett ikke tar tak i det egentlige problemet, og kun skaper nye "farlige områder". Og jeg kan i alle fall ikke akseptere at en kvinne som ikke har fulgt disse reglene kan takke seg selv dersom hun blir voldtatt.

Til tross for visse forskjeller mellom kjønnene, er vi faktisk like mye verdt, og det begynner å bli noen (tusener av) år siden det var helt greit å kun la seg styre av instinkter. Risikoen for å bli voldtatt vil alltid være tilstede - brutalt men sant, men det er både sykt og fullstendig urimelig at mange menn - i 2011 - mener de har rett til å forgripe seg på kvinnen, dersom hun, på en av over hundre mulige måter, har kommet i skade for å friste ham. Her kan det faktisk være snakk om så banale ting som "Hun hadde så store bryster, så jeg måtte jo bare kjenne".

Noen få menn er nok faktisk ute av stand til å kontrollere seg. Resten av de som gjør lignende ting har nok bare forstått det slik at det er en ok måte å oppføre seg på - takket være dagens holdninger. Korriger meg om jeg tar feil, men jeg har faktisk såpass tiltro til menn at jeg tror at majoriteten er i stand til å kontrollere impulsene sine, forutsatt at de faktisk vet forskjellen på positiv oppmerksomhet og seksuell krenkelse.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er overhodet ikke noen mannshater; jeg er gift med en fantastisk mann og har min mengde mannlige venner. Men likevel; joda, det er absolutt utbredt dette her. Følg med neste gang du er på byen. Plukk deg ut en jente som er sånn ganske pen og som har pynta seg litt. Følg med når hun beveger seg rundt i lokalet. Hvor mye rovblikk som følger henne og hvor mange som helt umotivert begynner å klå på henne. Begynn så å se på resten av jentene; det spiller som regel fint liten rolle egentlig om de er unge, pene eller utfordrende kledd; de fleste blir tafset på minst en gang i løpet av en kveld. Eller, om de er heldige, slipper de unna med å bare bli stirret på som et stykke kjøtt.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke så lite antall som man skulle tro. Det er et lite antall som står bak det klare, alvorlige tilfellene, men det er som Pixie Plaid sier mange som er utsatt for tafsing og uakseptabel oppførsel hver helg. Det som er verre er at det hver eneste helg skjer ting som ligger i grenseland for hva som kan kalles voldtekt, på fester og nachspiel. Hver eneste helg! Nå er det ikke bare gutter som står for dette, men de er helt klart i flertall. Hvis dette var så uvanlig, hvorfor er det slik at i hvertfall halvparten av alle mine venninner har opplevd dette? Av vanlige, ellers oppegående, hyggelige norske gutter!

I mitt tilfelle med jeg forsøkt voldtatt på en vennefest. Nå var ikke han en hyggelig kar, som resten av vennegjengen har kuttet kontakten med (av andre grunner, tror ikke hele gjengen er klar over hva han gjorde med meg.) Heldigvis greide jeg å komme meg vekk fra situasjonen før han rakk å få av meg klærne. (Jeg har klart meg greit i ettertid, men det sitter selvfølgelig i. ) Uansett, de mine venninner har vært utsatt for har mast og mast, gjerne etter litt klining, jenta har sagt nei flere ganger, er utsatt for et utilbørlig press... I mange tilfeller har det endt i sex, uten at jenta på noen måte har tilkjennegitt at dette er greit.

Jeg er absolutt ingen mannshater jeg heller! Jeg ser også at det er et problem med at det finnes en del falske voldtektsanmeldelser. Poenget er at det er hvor grensene går som er problematisk og det er det som burde diskuteres.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke så lite antall som man skulle tro. Det er et lite antall som står bak det klare, alvorlige tilfellene, men det er som Pixie Plaid sier mange som er utsatt for tafsing og uakseptabel oppførsel hver helg. Det som er verre er at det hver eneste helg skjer ting som ligger i grenseland for hva som kan kalles voldtekt, på fester og nachspiel. Hver eneste helg! Nå er det ikke bare gutter som står for dette, men de er helt klart i flertall. Hvis dette var så uvanlig, hvorfor er det slik at i hvertfall halvparten av alle mine venninner har opplevd dette? Av vanlige, ellers oppegående, hyggelige norske gutter!

I mitt tilfelle med jeg forsøkt voldtatt på en vennefest. Nå var ikke han en hyggelig kar, som resten av vennegjengen har kuttet kontakten med (av andre grunner, tror ikke hele gjengen er klar over hva han gjorde med meg.) Heldigvis greide jeg å komme meg vekk fra situasjonen før han rakk å få av meg klærne. (Jeg har klart meg greit i ettertid, men det sitter selvfølgelig i. ) Uansett, de mine venninner har vært utsatt for har mast og mast, gjerne etter litt klining, jenta har sagt nei flere ganger, er utsatt for et utilbørlig press... I mange tilfeller har det endt i sex, uten at jenta på noen måte har tilkjennegitt at dette er greit.

Jeg er absolutt ingen mannshater jeg heller! Jeg ser også at det er et problem med at det finnes en del falske voldtektsanmeldelser. Poenget er at det er hvor grensene går som er problematisk og det er det som burde diskuteres.

Det oser mannshat av innlegget når du hevder at det er så utbredt blant menn å akseptere voldtekt/sex trakassering.

Skrevet

- Jevnt

Natteravnene i Oslo har ingen spesielle områder de vil advare folk mot på sene kvelder.

- Vi har en statistikk som viser hvor ting har skjedd, og det viser at det er veldig jevnt med omtrent like mange hendelser over alt, sier Lars Norbom, daglig leder i Natteravnene i Oslo til VG Nett.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031129

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overhodet ikke noen mannshater; jeg er gift med en fantastisk mann og har min mengde mannlige venner. Men likevel; joda, det er absolutt utbredt dette her. Følg med neste gang du er på byen. Plukk deg ut en jente som er sånn ganske pen og som har pynta seg litt. Følg med når hun beveger seg rundt i lokalet. Hvor mye rovblikk som følger henne og hvor mange som helt umotivert begynner å klå på henne. Begynn så å se på resten av jentene; det spiller som regel fint liten rolle egentlig om de er unge, pene eller utfordrende kledd; de fleste blir tafset på minst en gang i løpet av en kveld. Eller, om de er heldige, slipper de unna med å bare bli stirret på som et stykke kjøtt.

Det oser hat av deg, om en mann ser på en kvinne så er det da helt greit? Måten du ordlegger deg på viser hvor forskrudd syn du har på menn.

Skrevet

Det oser mannshat av innlegget når du hevder at det er så utbredt blant menn å akseptere voldtekt/sex trakassering.

Tror du skal lese det en gang til, for du har åpenbart ikke skjønt hva hun skriver... Det er ikke basert på mannshat, det er basert på erfaring.

• Liker 4
Skrevet

Det oser hat av deg, om en mann ser på en kvinne så er det da helt greit? Måten du ordlegger deg på viser hvor forskrudd syn du har på menn.

Det oser hat fordi man forteller om erfaringer? Jeg sier ikke at alle menn ter seg som det beskrives her, men jeg skal love deg at det skjer på hvert bidige utested i byen i løpet av en helg. Og det er ikke greit. Det handler ikke om at vi hater menn, men at vi vil ha råderetten over vår egen kropp - og det har man ikke som kvinne på byen i dag. Det er langt fra tafsing til voldtekt, men begge deler er å gå over en grense.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe imot å bli sett på av menn. Men når jeg går gjennom stampuben min (som uten tvil er det "snilleste" stedet i byen), og hver gang opplever at noen stirrer på puppene eller rumpa mi, uten å én eneste gang gløtte opp på ansiktet mitt; dét synes jeg er ubehagelig. Som sagt; jeg er ikke en person som kler meg det minste utfodrende eller som har en spesielt fin kropp. Jeg gjør ingenting for å "fortjene" slike blikk; annet enn å være kvinne.

Synes det er ganske morsomt av deg å stemple meg som mannshater, uten at du vet noenting om meg. Har lyst til å synke til ditt nivå, og si at det sier mye om ditt kvinnesyn, men velger å la vær; håper jeg heller tolker for mye i innleggene dine...

Endret av Pixie Plaid
  • Liker 3
Skrevet

Det oser hat fordi man forteller om erfaringer? Jeg sier ikke at alle menn ter seg som det beskrives her, men jeg skal love deg at det skjer på hvert bidige utested i byen i løpet av en helg. Og det er ikke greit. Det handler ikke om at vi hater menn, men at vi vil ha råderetten over vår egen kropp - og det har man ikke som kvinne på byen i dag. Det er langt fra tafsing til voldtekt, men begge deler er å gå over en grense.

Nei det oser hat i måten hun formulerer det på - "Rovblikk" og "Se på som et stykke kjøtt" osv.

Skrevet

Synes det er ganske morsomt av deg å stemple meg som mannshater, uten at du vet noenting om meg. Har lyst til å synke til ditt nivå, og si at det sier mye om ditt kvinnesyn, men velger å la vær; håper jeg heller tolker for mye i innleggene dine...

Ja, jeg skal forsøke å holde meg unna slike diskusjoner, jeg viste jo egentlig av erfaring at man ikke kan diskutere dette temaet.

Skrevet

Jaja, det ser ut som om du er den eneste som tolker den betydningen inn i ordene jeg bruker... Jeg tror kvinner flest forstår nøyaktig hva jeg mener med ordbruken min. Det er ikke menn jeg "hater" (hat er et utrolig sterkt ord, så jeg velger å erstatte det med misliker), det er de mennene som ikke respekterer kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, som kun ser på et par pupper som et stykke kjøtt de har rett til å forsyne seg av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg skal forsøke å holde meg unna slike diskusjoner, jeg viste jo egentlig av erfaring at man ikke kan diskutere dette temaet.

Selvsagt kan man diskutere det, og selvsagt kan man være av en annen mening. Men; jeg tror du kommer lenger med saklige argumenter enn med å bare gjenta "Mannshat! Der er så typisk mannshat!".

Jeg har forståelse for at det kan føles kjipt å være en del av gruppen "menn", når vi i denne tråden diskuterer hvor mange (tilsynelatende) oppegående menn som faktisk forgriper seg og/eller voldtar. Jeg forstår også at du ikke får med deg alt som skjer fordi det a) ikke rammer deg personlig, b) mange jenter/kvinner ikke går rundt og forteller om alt de blir utsatt for, og muligens c) du tenker ikke nødvendigvis på det at en kar uoppfordret kjenner litt på en kvinnes kropp som et seksuelt overgrep, men mener det er litt avhengig av hvilken setting det skjer i.

Om vi snur litt på det, så kunne jeg med samme logikk (les skylapper) sagt: Det er ikke et overgrep når en kvinne bare forsøker å sjekke ut størrelsen på utstyret til en fremmed mann - hva forventer han når han drar på bar, liksom? Nøye, pøye hengekøye. Jeg har aldri voldtatt eller forgrepet meg på noen, og det har heller ingen av mine venninner, så overgrep utført av kvinner er nok omtrent ikke-eksisterende - selv når svært mange av mine mannlige kamerater forteller meg at de har opplevd slike ting. Nei, disse kameratene er noen skikkelige dramaqueens, som bare er ute etter å spre kvinnehat, altså.

Den største forskjellen her er vel at jeg ikke bare har egen og andres erfaring, men også tallene på min side, når jeg sier at mange menn ikke vet hvor grensene går. Det er faktisk ikke snakk om fem neandertalermenn på norgesturné som har tatt på/voldtatt samtlige som forteller at de har blitt utsatt for slike ting. Det er snakk om enkelte "syke menn", ja, men det er langt flere av de du, og majoriteten, betrakter som helt normale og oppegående menn som faktisk gjør dette - på grunn av tillærte holdninger.

Jeg har lyst til å si at det er altfor mange kvinner som har stygge holdninger ("alle menn drømmer jo om å våkne at de blir ridd av ei fremmed dame") og forgriper seg på menn, men det kommer du vel til å avfeie blankt, når du ikke engang vil ta innover deg hvor mange menn som er sånn.

Endret av Antlers
  • Liker 1
Skrevet

Det som høres litt sprøtt ut er hvorfor dere ivrer så veldig på og være brunstmateriale når det eneste dere gjør er og klage på at dere får oppmerksomhet? Da får dere forsøke og unngå oppmerksomhet da, - ikke pynte dere og tiltrekk oppmerksomhet, når det er det at dere får oppmerksomhet som er så plagsomt?

Noen ganger så minner kvinner meg om gatemusikanter som bare er i veien hele tiden. Hvorfor heller ikke gå litt stille i dørene?

Dere kvinner vet jo like godt som meg at pendelen allerede har begynt og svinge i kvinnens disfavør. Jeg vil tippe at i år 2050 vil det bli sett på som horete og kle seg ut som det kvinner liker og gå med i dag når de skal drikke seg fulle og påkalle oppmerksomhet.

Skrevet

Det er forskjell på oppmerksomhet og oppmerksomhet. Å få komplimenter er koselig; å bli grafset på av fremmede er ikke koselig. Jeg er IKKE en av dem som pynter meg noe for å på byen (jeans, t-skjorte, hettegenser, joggesko), jeg er ikke ute etter oppmerksomhet fra menn (er i et lykkelig forhold). Får jeg et kompliment er dt veldig hyggelig, men ikke noe jeg fisker etter akkurat. Men klådd på blir jeg like fullt, selv om jeg ikke prøver å tiltrekke meg oppmerksomhet.

• Liker 2
Skrevet

http://www.starbear.no/mormor/2011/11/03/rad-for-a-forhindre-voldtekter/

Jeg blir glad når jeg ser at det skrives mye om dette nå om dagen (selv om jeg selvsagt ikke er glad for årsaken til at det skrives mye om det). Det er stadig gode innlegg og artikler å lese, Og jeg tror det har bidratt til at i alle fall noen nå revurderer sine gamle holdninger. Men så har du også de som bare bidrar til å gjøre det verre (selv om mange av dem mener det godt).

Her følger et eksempel på hva som ikke er bra. Rød lue? Virkelig?: http://www.helenedrage.com/?p=3489 :klaske:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...