Gå til innhold

Hvordan unngå voldtekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hele bunner altså ut i at kvinner kan intet gjøre for å få slutt på voldtekter, alt hviler på menn. Å be kvinner ta forholdsregler er å ta voldtektsmannens parti.

Jaja, lykke til..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det er riktig. Voldtektsmenn er avvikere, friske mennesker vil ikke være i stand til å utføre slik lidelse mot andre og samtidig tenne på det.

Ja, men da så...

Endret av chikako
Gjest Katten.
Skrevet

Det hele bunner altså ut i at kvinner kan intet gjøre for å få slutt på voldtekter, alt hviler på menn. Å be kvinner ta forholdsregler er å ta voldtektsmannens parti.

Jaja, lykke til..

Nei, det er å faktisk innse at det er den reelle verden vi lever i, ikke kardemommebyen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er å faktisk innse at det er den reelle verden vi lever i, ikke kardemommebyen.

Hva mener du?

Gjest Katten.
Skrevet

Hva mener du?

Jeg mener at vi lever i en verden hvor alle ikke vil oss godt.

Når jeg tar ut penger fra minibanken, går jeg ikke og vifter med dem - selv om jeg skulle ønske verden var slik at man kunne vifte med sedler uten å tiltrekke seg ond oppmerksomhet.

Altså må man ta forhåndsregler. Være realistisk på omverdenen.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, kvinner kan ingenting gjøre for å forhindre voldtekter de. Alt er jo uansett opp til mannen virker det som.

Absolutt ingenting med kvinners atferd har noe som helst skyld i hvem kvinner som blir voldtatt og hvem kvinner som ikke blir voldtatt...

Jaja... Hvis kvinner ønsker og tror og vil at det skal være sånn, - ja da blir det vel sånn da! =)

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=596426

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

.

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Hvordan voldtar kvinner menn? er det ikke vesentlig at penisen er stiv om det skal foregå penetrering? :klo:

Menn er vel også generelt sterkere enn kvinner? Så skulle være lettere for enn mann å få bort overfallkvinnen enn det er for en kvinne å få bort en overfallsman

Om det er oralsex det er snakk om hadde jeg virkelig ikke syns det var like felt om en mann hadde slikket meg som om han skulle tvunget pikken sin inn i meg...

I tillegg til det andre skriver her, så er jo anal penetrasjon med diverse objekter og ein måte å voldta på. Det trenger ikkje alltid involvere 2 kjønnsorgan...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg mener at vi lever i en verden hvor alle ikke vil oss godt.

Når jeg tar ut penger fra minibanken, går jeg ikke og vifter med dem - selv om jeg skulle ønske verden var slik at man kunne vifte med sedler uten å tiltrekke seg ond oppmerksomhet.

Altså må man ta forhåndsregler. Være realistisk på omverdenen.

Jeg vil minne om undersøkelsene det linkes til i startinnlegget til Atlers nå.

Hver femte mann sier at en kvinne som er kjent for å ha flere partnere er helt eller delvis ansvarlig for et seksuelt overgrep. 28 prosent mener at en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet.

- Jeg synes resultatene i undersøkelsen er skremmende. Jeg er selv far til en tenåringsjente. Det er ille å se at norske menn mener hun er ansvarlig hvis hun skulle blitt utsatt for et overgrep etter å ha flørtet med en mann, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty International Norge til VG.

Hele 48 prosent av de spurte mener at kvinnen er helt eller delvis ansvarlig for overgrepet dersom hun flørter åpenlyst i forkant.

Er dette noen av situasjonene hvor du mener kvinner "vifter med sedlene"? Må man unngå å leve ut sin egen seksualitet, unngå å kle seg i det som kan oppfattes som sexy (som jo kan være alt fra jeans med lavt liv til hotpants) og unngå å flørte (som også er en definisjonssak)?

Hvor mange forhåndsregler skal man ta, og hvor langt er det mulig å forvente at man går i å innskrenke sin egen bevegelsesfrihet og oppførsel?

Endret av chikako
  • Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Er dette noen av situasjonene hvor du mener kvinner "vifter med sedlene"? Må man unngå å leve ut sin egen seksualitet, unngå å kle seg i det som kan oppfattes som sexy (som jo kan være alt fra jeans med lavt liv til hotpants) og unngå å flørte (som også er en definisjonssak)?

Hvor mange forhåndsregler skal man ta, og hvor langt er det mulig å forvente at man går i å innskrenke sin egen bevegelsesfrihet og oppførsel?

Gogo burka!

Forhåndsregler kan være så enkelt som å ikke gå alene hjem, holde seg til gater med mye mennesker, ikke drikke seg sanseløs full.

Om alternativene jeg får her er å enten ta voldteksmannens parti, siden jeg mener man kan ta forhåndsregler (som mitt opprinnelige innlegg var et svar til) - forhåndsregler er også definert som hindre mennesker i å leve ut sin seksualitet, ikke la dem kle seg som de vil og forby flørting, eller la mennesker vandre i en bobleverden hvor alle vil dem godt.

Vel, da kan jeg pinade være den store stygge ulven. Det er mange mennesker der ute som vil deg vondt. Slik er verden. Det handler ikke om å ha skyld i voldtekt, det handler om å gjøre muligheten mindre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gogo burka!

Forhåndsregler kan være så enkelt som å ikke gå alene hjem, holde seg til gater med mye mennesker, ikke drikke seg sanseløs full.

Om alternativene jeg får her er å enten ta voldteksmannens parti, siden jeg mener man kan ta forhåndsregler (som mitt opprinnelige innlegg var et svar til) - forhåndsregler er også definert som hindre mennesker i å leve ut sin seksualitet, ikke la dem kle seg som de vil og forby flørting, eller la mennesker vandre i en bobleverden hvor alle vil dem godt.

Vel, da kan jeg pinade være den store stygge ulven. Det er mange mennesker der ute som vil deg vondt. Slik er verden. Det handler ikke om å ha skyld i voldtekt, det handler om å gjøre muligheten mindre.

Jeg ber dere rett og slett holde tunga rett i munnen og vite hva dere diskuterer.

Det er dette som alltid skjer i debatter av denne typen: man begynner med et utgangspunkt hvor det vises til holdninger om voldtekt av typen jeg viste til, og utvikler seg til at man snakker om helt andre ting. Det som i utgangspunktet skulle snakkes om her var om ikke menn også trenger en holdningskampanje, siden undersøkelser viser at veldig mange mener kvinner har skyld i voldtekt for eksempel ved å ha på seg de klærne de har, og vips kommer kritikerne og sier at kvinner må da passe på selv - men tenker på at man ikke bør gå alene i folketomme gater, ikke bli med en serbisk asylsøker med machete i beltet hjem på asylmottaket og sørge for at man holder seg ved bevissthet. Vel, selvfølgelig er folk med sunn fornuft enige i det - men det er ikke det som er utgangspunkt for denne tråden.

Svaret ditt var til et sarkastisk innlegg, forøvrig.

Endret av chikako
Gjest Katten.
Skrevet

Svaret ditt var til et sarkastisk innlegg, forøvrig.

Hvordan vet vi det, mtp at det var en AnonymBruker og helt uten noen form for indikasjon på hvilken tone det var i (smileys etc)?

Ang. temaet til tråden, er det ikke bare menn som trenger en slik holdningskampanje. Det var en sak, for et par år tilbake, hvor det kom fram at en voldtektsmann hadde større sjanse for frikjennelse om det var mye kvinner i juryen.

Det er forsåvidt også innenfor temaet at en kvinne kan ta forhåndsregler mot å bli voldtatt, uten at det betyr at man mener at en kvinne selv har skyld i voldtekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan vet vi det, mtp at det var en AnonymBruker og helt uten noen form for indikasjon på hvilken tone det var i (smileys etc)?

Ang. temaet til tråden, er det ikke bare menn som trenger en slik holdningskampanje. Det var en sak, for et par år tilbake, hvor det kom fram at en voldtektsmann hadde større sjanse for frikjennelse om det var mye kvinner i juryen.

Det er forsåvidt også innenfor temaet at en kvinne kan ta forhåndsregler mot å bli voldtatt, uten at det betyr at man mener at en kvinne selv har skyld i voldtekt.

Jeg skal være helt ærlig og si at jeg vet det fordi jeg så hvilket navn som sto i kursiv da det ble skrevet, samtidig er ordleggingen og avslutningen med "Jaja, lykke til" en god indikasjon.

Jeg er helt enig i at en generell holdninsgkampanje kan være på sin plass - vedrørende mye annet enn voldtekt også, for så vidt. Jeg er sikker på at også mange kvinner ville kunne skrive under på et "det må hun regne med når hun har hatt sex med så mange allerede".

Endret av chikako
  • Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Jeg skal være helt ærlig og si at jeg vet det fordi jeg så hvilket navn som sto i kursiv da det ble skrevet, samtidig er ordleggingen og avslutningen med "Jaja, lykke til" en god indikasjon.

Jeg er helt enig i at en generell holdninsgkampanje kan være på sin plass - vedrørende mye annet enn voldtekt også, for så vidt. Jeg er sikker på at også mange kvinner ville kunne skrive under på et "det må hun regne med når hun har hatt sex med så mange allerede".

Har selv brent meg på den, med at det var en som var AnonymBruker over hele linjen (altså at det ikke kommer opp at en leser i tråden engang).

Men da er vi jo egentlig enig :)

Skrevet

Hvordan voldtar kvinner menn? er det ikke vesentlig at penisen er stiv om det skal foregå penetrering? :klo:

Menn er vel også generelt sterkere enn kvinner? Så skulle være lettere for enn mann å få bort overfallkvinnen enn det er for en kvinne å få bort en overfallsman

Om det er oralsex det er snakk om hadde jeg virkelig ikke syns det var like felt om en mann hadde slikket meg som om han skulle tvunget pikken sin inn i meg...

Mannen kan godt få ereksjon uten å styre dette selv, endatil i søvne og helt ufrivillig.

Forresten så trenger det absolutt ikke være samleie for å klassifisere som voldtekt. Suging, berøring av kjønnsorganer, m.m. uten samtykke er også voldtekt.

Hva har styrke med dette å gjøre? Dersom man sover er man i praksis ikke i stand til å motsette seg. Så klart en mann kan lettere fjerne henne når han våkner, men da kan jo allerede overgrepet ha funnet sted.

Helt utrolig at du tror alt styres av bevisstheten, og at vi mennesker ikke har instinkter og underbevisthet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil minne om undersøkelsene det linkes til i startinnlegget til Atlers nå.

Ett eksempel kan for eksempel og ikke legge seg i sammen seng, naken og klående med anusen din fram for en kar du veit er dritgira på å kjøre anal.

Skrevet

Ett eksempel kan for eksempel og ikke legge seg i sammen seng, naken og klående med anusen din fram for en kar du veit er dritgira på å kjøre anal.

Irrelevant much? Dessuten har ikke jeg uttalt meg om annet enn at de to burde snakke sammen i tråden jeg antar du tar utgangspunkt i. Jeg har ikke sagt noe om voldtekt.

• Liker 2
Skrevet

Og poenget var? Jeg har fremdeles ikke skrevet at menn ikke blir voldtatt, jag spurte om hvor mange som ble det i forhold til kvinner?

Det var en som ble sur fordi disse reglene var laget for kvinner, det er vel bare for han å lage en lignende post med regler for menn?

• 2 uker senere...
Skrevet

Her har det kommet mange gode innlegg, ser jeg :) Var ikke meningen å ignorere en tråd jeg selv startet, men jeg har vært syk, og var rett og slett ikke i form til å diskutere noe så vanskelig og alvorlig som voldtekt.

Et lite aber. Jeg ble voldtatt da jeg var 16, og for meg tok det tre år å forstå at jeg faktisk hadde blitt voldtatt, enda denne mannen holdt meg fast og slo meg, jeg ba ham slutte og jeg prøvde å rope etter hjelp. Jeg trodde likevel ikke det var voldtekt siden jeg hadde flørtet og kysset med ham først - dvs. jeg tenkte at jeg nesten burde ha regnet med det. Og jeg turte ikke å si til noen at jeg hadde blitt utsatt for dette av ham fordi de rundt meg jo hadde sett at vi hadde noe på gang. Dette var min første seksuelle erfaring, og han var også den første jeg kysset i hele mitt liv.

Jeg har selv vært flink til å ta på meg skylden for et knippe "nesten-voldteker". Som f.eks da jeg som 16-åring overnattet hos mor og stefar. Stefars kamerat var på besøk. En hyggelig mann i 40-årene. Da jeg hadde lagt meg, fikk jeg plutselig besøk av denne "hyggelige" mannen. Han la seg oppå meg i sengen og tok på kroppen min, mens han overøste meg med klissete komplimenter og grove forslag til hva vi skulle finne på. Jeg sa både "nei!" og "kom deg ut herfra", mens jeg forsøkte å dytte ham vekk. Jeg fikk til slutt dyttet ham ned av sengen, og han forlot rommet, men det samme gjentok seg TRE ganger.

Til slutt vekket jeg mor og stefar og ba om nøkkel til døren. Stefar humret bare av episoden, og unnskyldte rett og slett vennen sin med at "det var jo ikke noe rart at han prøvde seg på ei så pen og veldreid jente, og dessuten så hadde jo ingenting farlig hendt"(!) Hva hadde skjedd om jeg allerede sov da mannen bestemte seg for at det var fritt frem å utforske kroppen min, eller om jeg ikke var godt trent, og sterk nok til å dytte ham ut av sengen. Hva om jeg hadde vært for redd til å gjøre noe annet enn å si "nei!" (som selvsagt burde ha vært mer enn nok)? Mannen var svært pågående, men ikke voldelig, og ikke truet han meg med noe, derfor tenkte jeg at det ble for dramatisk å skrike for å tilkalle hjelp. Jeg mente lenge at det var min egen feil som ikke hadde bedt om nøkkel på forhånd. Jeg hadde jo ikke tatt mine forholdsregler, tenkte jeg.

Lang og unødvendig historie om noe som ikke engang endte med voldtekt, tenker kanskje noen. Men poenget er at en voldtekt kan skje hvor som helst, når som helst, samt at en del menn (og for så vidt kvinner) tar altfor lett på slike episoder som jeg beskrev ovenfor, og dermed bidrar til aksept for at kvinner/jenter må regne med å bli utslatt for slikt, om de nå ser sånn og sånn ut, eller gjør sånn og sånn. Jeg har fulgt rådene til punkt og prikke, men har allikevel blitt utsatt for både forsøk på, og gjennomførte voldtekter. For å unngå det vonde som har skjedd, måtte jeg omtrent sittet bak en låst dør 24/7, og det er selvsagt helt urimelig.

Litt usikker på om jeg skal orke å begi meg inn på debatten, men jeg reagerer ihvertfall litt på det du skriver her. Hvorfor skal det være greit for en mann å ta kontakt med en fremmed dame? Vel, hvorfor skulle det ikke være greit?

For min egen del så tar jeg kontakt med de jeg vil, og hvis du mener at jeg (vi menn) burde legge restriksjoner på det fordi jeg (vi menn) kan oppfattes som voldtektsmenn, så synes jeg faktisk at det er veldig stigmatiserende og fornærmende.

Den mannen som unnlater å ta kontakt med en kvinne i frykt for at hun skal oppfatte ham som voldtektsmann synes jeg isåfall veldig veldig synd på.

Jeg mener at når kvinner i dag får beskjed om å gjøre sånn og sånn (aldri snakke med fremmede menn, ikke ha på seg det og det, aller nådigst får lov til å ta seg en halvliter om de nå absolutt må ut på byen), så kan ikke menn ta seg nær av at vi forsøker å unngå dem. Vi følger jo tross alt bare reglene som menn (vet det ikke gjelder alle) mener vi skal følge, ellers kan vi takke oss selv når vi blir tatt med vold.

Nå kan det jo hende at du er en særdeles hyggelig kar, men for en tilfeldig kvinne er du, pr. "voldtektsvettreglene" i dag, en potensiell overgriper som vi har ansvar for å holde oss unna. Jeg synes også synd på hyggelige menn som blir stigmatisert pga. hva noen menn utsetter kvinner for. Men jeg synes langt mer synd på kvinner som ikke engang kan snakke med menn uten å bli pålagt skyld dersom hun senere skulle bli utsatt for noe av nettopp denne mannen.

Slik oppfatter jeg tankegangen til mange menn i dag: "Jenter må ta ansvar og passe på seg selv, og ikke gjøre noe som kan føre til at de blir voldtatt. Jeg er jo heldigvis en grei kar selv, så jeg følger gjerne fremmede jenter hjem så de slipper å gå gjennom parken alene. Jentene kan trygt la seg sjekkes opp av meg og bli med meg hjem, for jeg er kun interessert i frivillig sex". Godt ment, joda, men fullstendig selvmotsigende, og det krever jo faktisk at kvinner skal være synske, bare for å ikke risikere å såre en mann som vet med seg selv at han ikke har skumle hensikter. Først når vi har gjennomført en holdningsendring - hvor menn flest mener at kvinnen ikke har noen som helst skyld i å ha blitt utsatt for et overgrep - vil det være logisk at vi ser, og snakker til en fremmed mann som et medmenneske, fremfor å unngå ham som en potensiell voldtektsmann.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...