Antlers Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 http://www.rapecrisisscotland.org.uk/workspace/uploads/files/rcs%5Btopten%5Dposta4fin.jpg Kom tilfeldigvis over dette bildet, og selv om det er et snev av humor her, synes jeg det er fantastisk å se råd som plasserer både skyld og ansvar der det faktisk hører hjemme - hos den som voldtar. Er nysgjerrig på hva dere tenker om denne typen kampanje, kontra den langt mer utbredte "Kvinner: Ta ansvar - unngå voldtekt". Jeg tror neppe et blikk på en slik plakat vil stoppe en voldtekstmann, men jeg tenker at det er et skritt i riktig retning. Synes dette bør inngå i undervisningen så tidlig som mulig, så vi kan gjøre noe med de generelle holdningene rundt voldtekt. Halvparten av norske menn mener kvinner som flørter åpenlyst selv er ansvarlig hvis de blir utsatt for seksuelle overgrep. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=150532 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Avdekket-skremmende-holdninger-til-voldtekt-1856028.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/25/498792.html Disse holdningene skremmer meg virkelig! Nå fokuserer jeg først og fremst på kvinner i denne posten, men jeg er også opptatt av holdningsendring når det gjelder voldtekt av menn, og større forståelse for hva det gjør med et menneske å bli utsatt for falske anklager. 13
Ethereal Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tror at man skal begynne å sette fokus på hvorfor man ikke skal voldta, ikke hvordan kvinner skal unngå å bli voldtatt. Det må bli mer utbredt i skolen. 9
Gjest Raindrops Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Haha, artig den der. Det virker jo så åpenbart, men det er jo tydeligvis ikke det likevel. Jeg synes kampanjene kan gå begge veier, men jeg savner et større fokus på voldtektsmenn (eller kvinner for den del), for jeg mener at det er der hovedfokuset bør ligge. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Synes den er diskriminerende! Hva med kvinner som voldtar menn? Skal de liksom få gå rundt og gjøre akkurat som de vil? Sykt!
Djungelvrål Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Hvor mange menn tror du blir voldtatt av kvinner i norge?? Finn deg noe annet å bekymre deg for, seriøst! 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Synes den er diskriminerende! Hva med kvinner som voldtar menn? Skal de liksom få gå rundt og gjøre akkurat som de vil? Sykt! Selvfølgelig skal de ikke det og flere her har vært inne på det også. Jeg foreslår at du lager en egen tråd så kan problematikken rundt kvinner som voldtar menn tas opp der. Blir lettere og ryddigere sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Alle som har gjennomgått norsk skole eller tilbragt tid i det norske samfunnet, eller resten av den siviliserte verden vet at voldtekt er galt, trykke unger fulle av forestillinger om at menn er voldtektsmenn hjelper ikke annet enn å stigmatisere menn ytterligere. Snart tror vel gutter at de ikke burde ta kontakt med kvinner som går alene, fordi de da kan oppfattes som voldtektsmenn. Hva skal dette gjøre med menns selvfølelse? Jeg vet ikke med dere, men jeg har aldri vært i tvil om at voldtekt, og vold generelt er galt, og hvis noen forsøker å belære meg om det så tar jeg det som en grov fornærmelse. Seriøst, er dette det beste forslaget som har kommet? 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 De eneste som er skyld i voldtekt er den som voldtar uansett om dama (eller mannen)omså danser naken forran alle. 6
Djungelvrål Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Nei, ifølge en gjeng tilfeldig utvalgte somaliske menn ber vi kvinner om det hvis vi går i miniskjørt og drikker oss fulle. 1
Antlers Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Alle som har gjennomgått norsk skole eller tilbragt tid i det norske samfunnet, eller resten av den siviliserte verden vet at voldtekt er galt, trykke unger fulle av forestillinger om at menn er voldtektsmenn hjelper ikke annet enn å stigmatisere menn ytterligere. Snart tror vel gutter at de ikke burde ta kontakt med kvinner som går alene, fordi de da kan oppfattes som voldtektsmenn. Hva skal dette gjøre med menns selvfølelse? Jeg vet ikke med dere, men jeg har aldri vært i tvil om at voldtekt, og vold generelt er galt, og hvis noen forsøker å belære meg om det så tar jeg det som en grov fornærmelse. Seriøst, er dette det beste forslaget som har kommet? Tja... Som ung var jeg selv i tvil om hva som egentlig kunne regnes som voldtekt, nettopp pga. holdningene til mennesker rundt meg. Jeg har blitt utsatt for nok av overgrep og forsøk på overgrep til å vite at "alle som har gjennomgått norsk skole eller tilbragt tid i det norske samfunnet, eller resten av den siviliserte verden" tydeligvis ikke vet at voldtekt er galt, evt. vet det, men driter fullstendig i det. Alle var selvsagt skjønt enige om at det var forkastelig når en mann overfalt en anstendig antrukket kvinne som var på vei hjem fra kveldsskiftet på Prix. Om kvinnen derimot hadde vært på pub, kanskje vist litt hud, flørtet med menn (her trenger det forresten ikke være snakk om noe mer enn et smil), eller om hun ble med noen hjem på nachspiel, da var det plutselig like mye hennes skyld. Det var hennes skyld at hun ikke passet på drinken, og derfor ble voldtatt. Hennes skyld at hun absolutt måtte gå gjennom boligstrøket som lå i mørke, fremfor å ta den godt opplyste veien (som tross alt bare tok 30 minutter ekstra). Hennes skyld meg her, og hennes skyld meg der. Det er ikke bare gutter/menn som har disse skremmende holdningene jeg nevnte i hovedinnlegget. Det er kanskje færre jenter/kvinner som mener det samme (muligens fordi langt flere jenter har vært utsatt for (forsøk på) overgrep, og dermed lettere setter seg inn i situasjonen til offeret), men de kan være minst like ille når det gjelder å lire av seg dritt. Det er ikke få ganger jeg har hørt ting ala "Aina sier hun ble voldtatt... Det var nok høyst frivillig tenker jeg, sånn som hun byr seg frem i de minimale antrekkene sine ". Det er jo holdningene vi har i dag som virkelig stigmatiserer menn (men også kvinner). Jenter og kvinner blir lært opp til å frykte menn. En hvilken som helst mann kan voldta, så det er tryggest å holde seg unna menn, får vi høre - alle menn. Vi får en smørbrødliste med forholdsregler vi skal følge, og om vi er "naive" nok til å ikke følge disse "reglene" (uavhengig av om det er praktisk mulig å følge dem eller ikke), vel da forteller samfunnet oss noe sånn som "Nei, det var jo selvsagt ikke din skyld, stakkars, men du fulgte jo ikke forholdsreglene, så der må du nesten ta på deg skylden selv". Selvmotsigende og forvirrende. Stigmatiserende og unødvendig. Vi lærer at menn er som tikkende bomber. Vi lærer at menn er ute av stand til å kontrollere seg, derfor må vi pent innrette oss etter disse skumle og ustabile mennene, og ikke på noen måte gjøre noe som kan friste dem eller tiltrekke deres oppmerksomhet. Regler som i seg selv kan være nyttige i mange tilfeller, blir omgjort til vårt 'ansvar for å unngå voldtekt'. Det kan tross alt være kjekt å gå to eller flere sammen hjem fra byen, i tilfelle man snubler og brekker ankelen, sklir på isen og faller i vannet, eller rett og slett får fryktelig lyst på kebab, men ikke finner visakortet. Det kan også være en fordel å gå to eller flere sammen, om man møter på ranere, voldtektsmenn eller folk som er ute etter å slåss. Men; det er slettes ingen garanti mot voldtekt, ran, eller at man havner i annet slags trøbbel. Jeg har selv blitt utsatt for overgrepsforsøk mens jeg gikk sammen med en venninne. I et opplyst område. På dagtid. Med massevis av folk rundt. Kvinner som tar taxi hjem for å være trygge, kan like gjerne bli voldtatt i taxien som langs den mørke stien de ellers ville benyttet. Kvinner som dropper den ettersittende og avslørende kjolen blir kanskje ofre for overgrep nettopp fordi de løse og ledige (og langt fra sexy) klærne så enkle ut å trekke av. Jenta som valgte den anbefalte ruten hjem ble kanskje et offer nettopp fordi overfallsmannen visste at det var større utvalg langs den veien... Det er rimelig bak mål at vi skal måtte følge disse reglene til punkt og prikke, selv når de hemmer livskvaliteten kraftig, og kanskje ikke engang har noen reell effekt, bare for å ta "ansvar" og ikke ha "skyld" i det som skjedde. Hvorfor i all verden mener du at det skal være greit at en mann tar kontakt med en kvinne som går alene, bare fordi han vet med seg selv at han ikke er en voldtektsmann (og derfor ikke finner seg i å bli stigmatisert), når vi som kvinner har blitt pålagt ansvar for å holde oss langt unna menn når vi er ute og går alene? Satt på spissen; Jeg er det potensielle offeret, og du er den potensielle overgriperen. Vi kvinner har lært at ingen er til å stole på, og det ville jo vært bra naivt å bare anta at du, en vilt fremmed mann, har gode intensjoner. Det er nesten som å be om å bli voldtatt, det. Du er antageligvis for gammel til å bli "belært" om dette. Det er derfor jeg særlig ønsker fokus på det i skolealder - før de tradisjonelle holdningene blir for ingrodde. Jeg har ingen illusjoner om at det kommer til å sette en stopper for voldtekt, men det kan kanskje bidra til å forhindre noen av de, det kan fjerne mye av skam og skyldfølelsene rundt å ha blitt utsatt for overgrep, det kan gjøre det lettere å anmelde, og det kan også lære oss noe om hva som regnes som psykisk press og manipulering, som selvsagt også bør unngås - alt dette gjelder faktisk både jenter og gutter. I tillegg bør man kunne ta opp ting som gjelder spesifikt jenter eller spesifikt gutter, uten at det skal bli sett på som stigmatiserende, eller ødeleggende for selvfølelsen. Endret 19. oktober 2011 av Antlers 11
Auri Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Fantastisk innlegg, Antlers. JEg har forøvrig selv også sett den plakaten tidligere, og er helt enig i at fokuset for å forhindre overgrep må gå mye mer den veien helt fra barnsben av. Hvor mange menn tror du blir voldtatt av kvinner i norge?? Finn deg noe annet å bekymre deg for, seriøst! Du tuller nå? Det er minst like traumatisk for en mann å bli utsatt for seksuelt overgrep av en kvinne, som en kvinne av en mann. Hvor mange som blir voldtatt vet man ikke, mørketallene er store, det er et ekstremt tabu emne, og holdninger som det der gjør det IKKE bedre. Seksuelt overgrep er forferdelig, uansett kjønn på overgriper og offer, og absolutt noe vi burde bekymre oss for. 7
chikako Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Alle som har gjennomgått norsk skole eller tilbragt tid i det norske samfunnet, eller resten av den siviliserte verden vet at voldtekt er galt, trykke unger fulle av forestillinger om at menn er voldtektsmenn hjelper ikke annet enn å stigmatisere menn ytterligere. Snart tror vel gutter at de ikke burde ta kontakt med kvinner som går alene, fordi de da kan oppfattes som voldtektsmenn. Hva skal dette gjøre med menns selvfølelse? Jeg vet ikke med dere, men jeg har aldri vært i tvil om at voldtekt, og vold generelt er galt, og hvis noen forsøker å belære meg om det så tar jeg det som en grov fornærmelse. Seriøst, er dette det beste forslaget som har kommet? Et lite aber. Jeg ble voldtatt da jeg var 16, og for meg tok det tre år å forstå at jeg faktisk hadde blitt voldtatt, enda denne mannen holdt meg fast og slo meg, jeg ba ham slutte og jeg prøvde å rope etter hjelp. Jeg trodde likevel ikke det var voldtekt siden jeg hadde flørtet og kysset med ham først - dvs. jeg tenkte at jeg nesten burde ha regnet med det. Og jeg turte ikke å si til noen at jeg hadde blitt utsatt for dette av ham fordi de rundt meg jo hadde sett at vi hadde noe på gang. Dette var min første seksuelle erfaring, og han var også den første jeg kysset i hele mitt liv. Endret 19. oktober 2011 av chikako 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Jaja, hvis vi skal spøke som TS gjør, så kan vel jeg komme med mine råd: -Bruk undertøy, det at du ikke bruker undertøy kan gi gale signaler. -Ikke gni underlivet ditt med andre sitt hvis du ikke vil ha sex, dette kan føre til misforståelser. -Om du ikke ønsker å bli voldtatt, er det viktig å ikke føre penisen inn i vaginaen. Hvis du etter å ha gjort dette angrer, er det ikke voldtekt.
Auri Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 AB; Jeg tror ikke TS mener å spøke i det hele tatt. Plakaten er humoristisk, men likevel viktig. Punktene dine blir bare dumme. Mener du at dersom man etter å ha startet samleie ikke har noen angrerett? Jeg har til tider avbrutt samleie med min mann, enten pga smerter eller fordi det rett og slett ikke funker. Skal han da holde meg nede med makt istedet, så skal jeg bare ligge der og godta, ford jeg lot ham komme inn i utgangspunktet? 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 AB; Jeg tror ikke TS mener å spøke i det hele tatt. Plakaten er humoristisk, men likevel viktig. Punktene dine blir bare dumme. Mener du at dersom man etter å ha startet samleie ikke har noen angrerett? Jeg har til tider avbrutt samleie med min mann, enten pga smerter eller fordi det rett og slett ikke funker. Skal han da holde meg nede med makt istedet, så skal jeg bare ligge der og godta, ford jeg lot ham komme inn i utgangspunktet? Snakk om å ekstrapolere. Håper ikke du mente det seriøst, i så fall har du veldig lite evne til å se sammenhenger. Hvis jeg sier at jeg liker båter, kan ikke du konstruere en fortelling om mine 5 yachter! Siden din intelligens er under tvil, skal jeg svare deg litt mer detaljert. Mener du at dersom man etter å ha startet samleie ikke har noen angrerett? nei Jeg har til tider avbrutt samleie med min mann, enten pga smerter eller fordi det rett og slett ikke funker. Skal han da holde meg nede med makt istedet, så skal jeg bare ligge der og godta, ford jeg lot ham komme inn i utgangspunktet? nei 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 Et lite aber. Jeg ble voldtatt da jeg var 16, og for meg tok det tre år å forstå at jeg faktisk hadde blitt voldtatt, enda denne mannen holdt meg fast og slo meg, jeg ba ham slutte og jeg prøvde å rope etter hjelp. Jeg trodde likevel ikke det var voldtekt siden jeg hadde flørtet og kysset med ham først - dvs. jeg tenkte at jeg nesten burde ha regnet med det. Og jeg turte ikke å si til noen at jeg hadde blitt utsatt for dette av ham fordi de rundt meg jo hadde sett at vi hadde noe på gang. Dette var min første seksuelle erfaring, og han var også den første jeg kysset i hele mitt liv. jeg ble også forsøkt voldtatt en gang. Da var jeg 15. Men jeg forsto det ikke før flere år etterpå at jeg kunne anmeldt ham, og hadde jeg møtt ham i en mørk bakgate så hadde han faktisk voldtatt meg. (han slutta fordi det kom folk) Men det tenkte jeg ikke over i det hele tatt..... det var vanskelig å forstå det som skjedde.... kunne gjerne ha lært mer om det på skolen, og jeg skulle gjerne visst da at jeg kunne anmeldt det... 1
Gjest Katten. Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 Hvor mange menn tror du blir voldtatt av kvinner i norge?? Finn deg noe annet å bekymre deg for, seriøst! Og takket være idioter som deg er det, og vil forbli, ekstremt mye mørketall innenfor voldtekt av menn. (Ja, jeg velger ordet idiot, for uttalelsen din stammer fra intet annet enn idioti.) Har selv våknet på nach av at ei jente forsynte seg grovt av kroppen min. 12
Auri Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Snakk om å ekstrapolere. Håper ikke du mente det seriøst, i så fall har du veldig lite evne til å se sammenhenger. Hvis jeg sier at jeg liker båter, kan ikke du konstruere en fortelling om mine 5 yachter! Siden din intelligens er under tvil, skal jeg svare deg litt mer detaljert. nei nei Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med -Om du ikke ønsker å bli voldtatt, er det viktig å ikke føre penisen inn i vaginaen. Hvis du etter å ha gjort dette angrer, er det ikke voldtekt. 2
Larsern Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hvorfor i all verden mener du at det skal være greit at en mann tar kontakt med en kvinne som går alene, bare fordi han vet med seg selv at han ikke er en voldtektsmann (og derfor ikke finner seg i å bli stigmatisert), når vi som kvinner har blitt pålagt ansvar for å holde oss langt unna menn når vi er ute og går alene? Satt på spissen; Jeg er det potensielle offeret, og du er den potensielle overgriperen. Vi kvinner har lært at ingen er til å stole på, og det ville jo vært bra naivt å bare anta at du, en vilt fremmed mann, har gode intensjoner. Det er nesten som å be om å bli voldtatt, det. Litt usikker på om jeg skal orke å begi meg inn på debatten, men jeg reagerer ihvertfall litt på det du skriver her. Hvorfor skal det være greit for en mann å ta kontakt med en fremmed dame? Vel, hvorfor skulle det ikke være greit? For min egen del så tar jeg kontakt med de jeg vil, og hvis du mener at jeg (vi menn) burde legge restriksjoner på det fordi jeg (vi menn) kan oppfattes som voldtektsmenn, så synes jeg faktisk at det er veldig stigmatiserende og fornærmende. Den mannen som unnlater å ta kontakt med en kvinne i frykt for at hun skal oppfatte ham som voldtektsmann synes jeg isåfall veldig veldig synd på. Endret 19. oktober 2011 av Larsern 2
chikako Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Litt usikker på om jeg skal orke å begi meg inn på debatten, men jeg reagerer ihvertfall litt på det du skriver her. Hvorfor skal det være greit for en mann å ta kontakt med en fremmed dame? Vel, hvorfor skulle det ikke være greit? For min egen del så tar jeg kontakt med de jeg vil, og hvis du mener at jeg (vi menn) burde legge restriksjoner på det fordi jeg (vi menn) kan oppfattes som voldtektsmenn, så synes jeg faktisk at det er veldig stigmatiserende og fornærmende. Den mannen som unnlater å ta kontakt med en kvinne i frykt for at hun skal oppfatte ham som voldtektsmann synes jeg isåfall veldig veldig synd på. Jeg tror du misforstår Antlers her. Hun peker, sånn jeg kan se det, på at man som kvinne hele tiden blir stilt til ansvar for sin egen oppførsel i overgrepssaker. Vi blir fortalt at vi bør unngå sånne og slike situasjoner, og implisitt blir det sagt at vi har deler av skylden hvis vi ikke har unngått dem. Det kan være alt fra å snakke med en fremmed på en bar, ha på stilletthæler, flørte, ta imot øl - hva som helst. Det er vel like stigmatiserende for (potensielt fremtidige) overgrepsofre at de hele tiden blir ansvarliggjort? Jeg tror ikke Antlers mener at menn ikke bør ta kontakt med kvinner, fordi det finnes overgrepsmenn, men at vi kvinner og vår troverdighet hele tiden måles mot hva vi kunne gjort på forhånd for å unngå å bli voldtatt. Endret 19. oktober 2011 av chikako 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå