Gå til innhold

Vegetarianere, hvem er de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er glad i potetgull? Hva synes dere vegetarianere om potetgull med biffsmak..? :)

Jeg vet helt ærlig ikke om du er spydig eller om det er et faktisk spørsmål.

Hvis spydig: Har du ikke noe bedre å gjøre, kanskje bruke litt mer tid på ditt eget kosthold enn alle andres?

Hvis faktisk spørsmål: De potetgullene som faktisk inneholder aroma fra kjøtt holder jeg meg unna. Men det er mange ting som hevder å ha forskjellige kjøtt smaker, som egentlig bare mener at de har kryddre som typisk blir brukt på kjøtt. En del typer noodler med "kyllingsmak" feks, inneholder kun de typer krydder det er vanlig å ha på kylling. Det har jeg ikke noe problem med å spise, jeg syns bare det er merkelig at "kjøttrettene" tar monopol på en smaksmannensetning av krydder.

Det han sa. Synes forøvrig det var et ganske merkelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror bare at av andelen vegetarianere så er en langt større del kostholdsbevisste enn de som ikke er vegetarianere.

Mye mulig du har rett, men det hadde vært greit å visst noe konkret om det, forskning mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig du har rett, men det hadde vært greit å visst noe konkret om det, forskning mm.

Jeg har ingen linker med dokumentasjon å vise til, om det er det du mener. :) Det er ren synsing fra min side, derav formuleringen "jeg tror".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg vet helt ærlig ikke om du er spydig eller om det er et faktisk spørsmål.

Hvis spydig: Har du ikke noe bedre å gjøre, kanskje bruke litt mer tid på ditt eget kosthold enn alle andres?

Hvis faktisk spørsmål: De potetgullene som faktisk inneholder aroma fra kjøtt holder jeg meg unna. Men det er mange ting som hevder å ha forskjellige kjøtt smaker, som egentlig bare mener at de har kryddre som typisk blir brukt på kjøtt. En del typer noodler med "kyllingsmak" feks, inneholder kun de typer krydder det er vanlig å ha på kylling. Det har jeg ikke noe problem med å spise, jeg syns bare det er merkelig at "kjøttrettene" tar monopol på en smaksmannensetning av krydder.

hehe, er ikke ment å være spydig, men jeg er litt fascinert over vegetarianere.

Takk for svar, har lurt på akkurat den der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttetere har et raskt og kort fordøyelsessystem som klarer å bryte ned kjøtt i løpet av få timer. Mennesker er altså ikke kjøttetere.

Feil, mennesket har et mellomlangt tarmsystem, som kan bryte ned både plantekost og kjøtt. Det finnes andre kjøttetende arter enn ulven.

Survival of the fittest er ikke så fryktelig relevant i forhold til dette, men det som er relevant er at mye tyder på at det som gjorde at utviklingen av hjernen hos det som skulle bli det moderne menneske først skjøt fart da vi klatret ned fra trærne og begynte å spise kjøtt.

Det eneste fellestrekket jeg ser blant vegetarianere er at de ofte er mer opptatt av miljø og dyrevelferd, men ikke alle er det, og det er fullt mulig å være opptatt av slike ting uten å velge vekk animalsk føde.

Selv har jeg tatt et bevisst valg om å spise kjøtt, men legger meg ikke opp i andres valg, så lenge de ikke legger seg opp i mine, og ikke begår faktafeil når de argumenterer for sitt eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tatt et bevisst valg om å spise kjøtt, men legger meg ikke opp i andres valg, så lenge de ikke legger seg opp i mine, og ikke begår faktafeil når de argumenterer for sitt eget valg.

:Nikke:

Er det noe jeg har inntrykk av når det gjelder vegetarianere - eller forresten, det gjelder i større grad veganere - så er det at de ofte legger seg opp i mine valg om å spise kjøtt. Og det selvom jeg er enig med dem på veldig mange områder, bortsett fra at de mener det er galt å ta livet av dyr for å spise dem, det mener ikke jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 23 år gammel, har vært vegetarianer siden jeg var 13-14 år og aldri hatt "tilbakefall".

Jeg har tidligere vært aktiv i FrP og stemt dem, men nå i det siste har jeg av ulike grunner nærmet meg midten. Stemte Venstre ved sist valg, hovedsaklig pga skolepolitikken.

Jeg har snart master i spesialpedagogikk og har alltid vært veldig skoleflink. Bor i byens peneste strøk med kanskje litt over gjennomsnittlig standar, men egentlig helt vanlig familie. Trygg og god oppvekst. Jeg er den eneste i familien som er vegetarianer, men vi har aldri spist veldig mye kjøtt.

Er ikke noe alternativ. Kler meg pent og normalt, er opptatt av utseende og har vanlige deltidsjobber ved siden av studiene. Eneste evnt alternative med meg er at jeg er ekstremt glad i dyr, er dyreverner og har mange dyr hjemme.

Er vegetarianer fordi jeg er veldig glad i dyr og har et syn på livet og individet som gjør at jeg syns det er galt å drepe andre for å tilfredstille min egen gane. Jeg har god helse, er sjelden syk og er slank (til tross for at jeg ikke er veldig sunn veggis føler jeg selv. Kunne med fordel spist mer grønt). Når man kan leve utmerket uten kjøtt ser jeg ingen grunn til å spise det.

Er superglad i snacks som sjokolade, i likhet med folk flest ;)

Favorittmaten min er pizza margaritha og poteter i brun saus, elsker det:D Jeg liker ikke spesielt godt grønnsaker, for å si det slik: Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg er så glad i grønnsaker, jeg er det fordi jeg ikke vil spise kjøtt. Får ikke vann i munnen av salatbaren for å si det sånn.

Jeg er det aldeles ikke for å få oppmerksomhet, tvert imot pleier jeg ikke si at jeg er veggis før noen oppdager det. Vil ikke ha spesialbehandling! Skal jeg f.eks på middag sier jeg ikke ifra, fordi da lager folk så mye styr, jeg spiser tilbehøret og er faktisk godt fornøyd med det. Er opptatt av at det er mitt valg, og jeg skal ikke være til bry for andre.

Føler meg som alle andre, bare at jeg dropper kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, finnes det ikke veggiser (er dette et akseptabelt uttrykk?) som kaller seg veggiser, men spiser fisk? Det er da kjøtt det og

Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk, bare for å ha det oppklart :)

Man er pescetarianer (tror jeg skrev det rett), men å kalle seg veggis om man spiser fisk (eller kylling, som noen prøver seg med) er helt feil.

De som kaller seg veggis feilaktig ødelegger for oss ekte veggiser. Jeg får stadig spørsmål om jeg spiser fisk og kylling, og det er litt plagsomt. Ikke å svare på, men at folk liksom tror fisk og kylling er mer ok å spise enn feks ku. Kyllinger er noen av de dyrene som har det verst, og enhver som er veggis av dyrevernsmessige grunner kunne ikke drømt om å spise kylling.

Jeg forstår at "folk flest" ikke helt vet hva en veggis er, og mye av grunnen til det tror jeg er at de har hørt om en eller annen tulling som kaller seg veggis, men spiser fisk, og en annen som spiser kylling :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Men, vi bruker da vel ikke rent mange timene? Hva mener du med få timer? Det er vel rundt 6-7 timer menneset bruker? (Nå er jeg utenfor det jeg i det hele tatt kan noe om, så jeg bare spør)

Hvis du ser på menneskers tarmsystem i forhold til hunders vil du se hva jeg mener. Hunder vil kunne fordøye kjøtt og rense tarmene helt i løpet av timer, mens mennesker ofte har kjøttrester liggende lenge i systemet. Jeg er usikker på hvor raskt fordøyelsen vår går, men jeg vet at rovdyr har et kort tarmsystem slik at kjøtt ikke skal bli liggende å råtne i tarmene.

Endret av WendyClear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har skummet litt igjennom her nå. Hovedpunktet jeg leser ut av den, er at man har funnet ut at vegetarianere har mer kunnskap om kosthold enn det som er "vanlig" (poeng til deg). Men det er ikke sikkert man detter ned på vegetarisk kosthold, om man øker kunnskapen sin om kosthold. Mer fokus på kostholdet er en pakkeløsning. Hva man velger å plukke ut, eller legge til, kommer an på personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på menneskers tarmsystem i forhold til hunders vil du se hva jeg mener. Hunder vil kunne fordøye kjøtt og rense tarmene helt i løpet av timer, mens mennesker ofte har kjøttrester liggende lenge i systemet. Jeg er usikker på hvor raskt fordøyelsen vår går, men jeg vet at rovdyr har et kort tarmsystem slik at kjøtt ikke skal bli liggende å råtne i tarmene.

Kilde?

Edit: Å si at "rovdyr har et kort tarmsystem slik at kjøtt ikke skal bli liggende å råtne i tarmene", er å snu tingene på hodet. Det er alteterne (og i enda større grad rendykede planteetere), som trenger å la næringsstoffene ligge lengre i tarmene, og vil også ha lange tarmsystemer for å kunne hente ut mer næringsstoffer fra maten. Plantemateriale er mer tungtfordøyelig, og trenger derfor mer "prosessering".

Tarmsystemet på rovdyr er kortere, rett og slett fordi det ikke trengs ett langt ett! Ett organ er som regel så stort som det trenger å være. Det som er tilstrekkelig, er godt nok.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 31 år. Oppvokst i "et møblert hjem" på vestkanten. Begynner på masterutdanning til høsten. Tilhører venstresiden. Samboer, ingen barn, god økonomi. Tror ingen ville gjettet at jeg er vegetarianer før de hadde fått snakket en del med meg.

Er vegetarianer fordi jeg misliker den industrialiserte matproduksjonen. Kunne i teorien begynt å spise kjøtt igjen hvis jeg visste at man hadde en human produksjon av kjøtt og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellow Taxi

Kilde?

Edit: Å si at "rovdyr har et kort tarmsystem slik at kjøtt ikke skal bli liggende å råtne i tarmene", er å snu tingene på hodet. Det er alteterne (og i enda større grad rendykede planteetere), som trenger å la næringsstoffene ligge lengre i tarmene, og vil også ha lange tarmsystemer for å kunne hente ut mer næringsstoffer fra maten. Plantemateriale er mer tungtfordøyelig, og trenger derfor mer "prosessering".

Tarmsystemet på rovdyr er kortere, rett og slett fordi det ikke trengs ett langt ett! Ett organ er som regel så stort som det trenger å være. Det som er tilstrekkelig, er godt nok.

http://www.vegsource.com/articles2/anatomy_mills.htm

Lenger artikkel av samme lege, fra samme nettside: http://www.vegsource.com/news/2009/11/the-comparative-anatomy-of-eating.html

Dette var den enkleste fremstillingen jeg fant. Det er hele bøker skrevet om dette temaet, men jeg følte det ble litt for tåpelig å henvise til. Ja, skjemaet med oppsummerende fakta er publisert på en vegetarisk nettside, men de er ikke kilden (bare så noen slipper å påstå at jeg ikke evner og være kildekritisk).

Edit: Hvis du virkelig er interessert anbefaler jeg boken "Diet for a new america" - Den har en kildeliste til vitenskapelige undersøkelser så lang som bare fy, så der er det bare og kose seg.

Endret av Yellow Taxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på menneskers tarmsystem i forhold til hunders vil du se hva jeg mener.

Men det er meningsløst å sammenligne oss med hunder, siden de er rene kjøttetere og vi er altetere. Å velge hund som eksempel her er bare et retorisk poeng, for å dekke over feilaktig argumentasjon. Hverken sauer eller hunder ligner spesielt mye på mennesker, i tarm/tannsystem. Men sammenligner du mennesket med andre altetere, som feks bjørner, rotter eller griser vil du se at vi har mye mer til felles med dem.

Samme gjelder skjemaet til Yellow Taxi, det vil se annerledes ut etter hvilke dyr man velger som eksempel på de ulike gruppene, og jeg sliter med å ta vegetarianere seriøst når de bare velger de dyrene som bygger under deres poeng, når det finnes så mange andre arter å velge i.

Jeg skjønner heller ikke dette behovet for at dere skal "ha rett". Mennesket er en alteter, dere velger å bare spise planter, ingen grunn til å lage noe større problemer av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Men det er meningsløst å sammenligne oss med hunder, siden de er rene kjøttetere og vi er altetere. Å velge hund som eksempel her er bare et retorisk poeng, for å dekke over feilaktig argumentasjon. Hverken sauer eller hunder ligner spesielt mye på mennesker, i tarm/tannsystem. Men sammenligner du mennesket med andre altetere, som feks bjørner, rotter eller griser vil du se at vi har mye mer til felles med dem.

Samme gjelder skjemaet til Yellow Taxi, det vil se annerledes ut etter hvilke dyr man velger som eksempel på de ulike gruppene, og jeg sliter med å ta vegetarianere seriøst når de bare velger de dyrene som bygger under deres poeng, når det finnes så mange andre arter å velge i.

Jeg skjønner heller ikke dette behovet for at dere skal "ha rett". Mennesket er en alteter, dere velger å bare spise planter, ingen grunn til å lage noe større problemer av dette.

For det første: Hunder er omnivore, som mennesker også angivelig er.

For det andre: Mitt skjema går igjennom en hau av forskjellige kroppsdeler/organer og viser alltid en herbivore, en carnivore, en omnivore OG menneske.

Din kritikk er meningsløs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: Hvis du virkelig er interessert anbefaler jeg boken "Diet for a new america" - Den har en kildeliste til vitenskapelige undersøkelser så lang som bare fy, så der er det bare og kose seg.

Takk for linker, og NEI, jeg vil ikke ha mer tung litteratur. Jeg er allerede i grenseland av hva jeg klarer å sette meg inn i, i ett tema som ikke akkurat er min kjerneinteresse! ;)

Edit:Skummet litt over de to linkene, selv om jeg skal til å lage middag her (inneholdende kjøtt, selvfølgelig). :) Fikk litt feeling av partiskhet her? (Skulle likt å visst litt om bakgrunnen til han legen der også) Forunderlig mye likt mellom herbivore og human, når det gjelder tarmsystem.

En sammenligning mellom sjimpanser og mennesker når det gjelder samme, hadde vært interessant.

Mr Lutet må:

1.Lage middag

2.Spise

3.Komme tilbake! :)

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Mitt argument var bare ment for å vise at vi ikke er kjøttetere, da to stykker her diskuterte hvorvidt vi var kjøtt- eller altetere. Videre vil jeg si at mange andre ting som peker på at plantekost er mer optimalt for mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt argument var bare ment for å vise at vi ikke er kjøttetere, da to stykker her diskuterte hvorvidt vi var kjøtt- eller altetere. Videre vil jeg si at mange andre ting som peker på at plantekost er mer optimalt for mennesket.

Skal ikke si noe på at plantekost ikke er sunt, tror ikke en kost basert på utelukkende kjøtt hadde vært særlig sunt (om i det hele tatt mulig for mennesker?). Plantekost er rett og slett en del av kostholdet for mennesker, og har vært det i tusenvis av år, akkurat som kjøtt eller animalsk vare også har vært, og er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen andre gode grunner til å spise kjøtt enn at det smaker godt. Det negative ved å spise kjøtt derimot..

Hjerte-karsykdommer, kreft (spesielt virker det som tarmkreft hovedsakelig forekommer hos kjøttetere), urinsyregikt, høyere blodtrykk enn hos veggiser etc.

Selv har jeg slitt med irritabel tarm i mange år, og etter at jeg kuttet ut kjøtt har jeg ingen problemer.

Matproduksjon av korn, bønner etc er mye mer miljøvennlig og effektivt enn å produsere kjøtt, man trenger mye mindre områder. Man kan mette flere munner ved å velge vegetarisk.

Jeg syntes det var et litt vanskelig valg å ta, men jeg føler at mitt forbruk i et vestlig land faktisk er av betydning. Begynte oftere og oftere å få dårlig samvittighet når jeg spiste kjøtt, og jeg spiste det nesten hver dag!

Tror de fleste kan ha godt av å kutte i kjøttbruken sin.

Alt i alt er jeg vel et helt vanlig menneske som bare begynte å tenke litt for mye på ringvirkningene av forbruket mitt. Har en vanlig jobb, bryr meg om utseende (har heller ikke dreads eller palestinaskjerf), er opptatt av kultur, mote og reising. Kjører kanskje en litt mer miljøvennlig bil enn gjennomsnittsnordmannen, og titter man i søppelsorteringen min, ser man at jeg er opptatt av å kildesortere nøye. I tørrvareskuffen er det mye bønner og linser, og i hylla på badet står det ingen produkter med parabener eller som er testet på dyr. Ellers er det vel

ingenting som gjør at jeg "ser ut som en veggis".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...