Gå til innhold

Vegetarianere, hvem er de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest WendyClear

Tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom har jeg forstått. Og jeg har forstått det du mener. En naturlig konsekvens av dette er at man også troner på næringstoppen. Vi mennesker er jo et kroneksempel der. Vi er ikke størst, ikke raskest, har ikke størst tenner. Men vi har intelligens, tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom (som du sier). I tillegg er vi på næringstoppen som en konsekvens av dette.

Darwin snakker ikke om næringskjeden, dette er din egen teori.

Innenfor Darwinismen er det også snakk om tilpassningsdyktige vesner innenfor en art, de sterkeste vesnene som har ført til at arten har blitt som den er. Apene som av forskjellige grunner ikke har klart å gripe tak i ting for å finne seg mat har dødd ut og arten har utviklet seg videre til å få meget sterke hender og fingre som kan feks. åpne en banan eller bruke redskaper til å spise. Alle mennesker er altså ikke "the fittest".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marregutt

Ja, det er klart. Grønnsaker, poteter, kornprodukter, melkeprodukter, egg, frukt, bær, belgfrukter, oljer, sukker, honning, urter, krydder, frø, nøtter/mandler osv er jo ikke mat. Antar du kun spiser kokt, grillet eller rått kjøtt uten noen form for tilbehør eller smakstilsetninger. For det er jo det eneste som er mat.

hehe var bare tull, klarte ikke dy meg.

Men når vi først er her inne med så mange vegetarianere, har jeg et spørsmål. Min far har en tendens til å kjøpe mye rart. I dusjen for litt siden fant jeg vegetarianer shampoo.. Jeg kunne virkelig ikke se poenget, for det er jo ikke kjøtt i vanlig define for eksempel. Noen her som kan forklare..? Det var med tang og den typen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Darwin snakker ikke om næringskjeden, dette er din egen teori.

Innenfor Darwinismen er det også snakk om tilpassningsdyktige vesner innenfor en art, de sterkeste vesnene som har ført til at arten har blitt som den er. Apene som av forskjellige grunner ikke har klart å gripe tak i ting for å finne seg mat har dødd ut og arten har utviklet seg videre til å få meget sterke hender og fingre som kan feks. åpne en banan eller bruke redskaper til å spise. Alle mennesker er altså ikke "the fittest".

Ja, det du forklarer der er tilpasningsdyktighet. En naturlig konsekvens av dette er plasseringen i næringskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom har jeg forstått. Og jeg har forstått det du mener. En naturlig konsekvens av dette er at man også troner på næringstoppen. Vi mennesker er jo et kroneksempel der. Vi er ikke størst, ikke raskest, har ikke størst tenner. Men vi har intelligens, tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom (som du sier). I tillegg er vi på næringstoppen som en konsekvens av dette.

Joa, men da ser du vel paradokset i å si at vegetarianere ikke har forstått Darwins teori, da nettopp vi har en overutviklet egenskap som har gitt menneskeheten et enormt evolusjonært fortrinn? Menneskers empati er jo i høyeste grad et resultat av prosessen du hevder vi ikke forstår. - Om noe, så forstår vi den bedre!

(Hvis vi går utifra at alle forstår teorien bak sine handlinger, noe folk selvfølgelig ikke gjør i verken din eller min påstand.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

hehe var bare tull, klarte ikke dy meg.

Men når vi først er her inne med så mange vegetarianere, har jeg et spørsmål. Min far har en tendens til å kjøpe mye rart. I dusjen for litt siden fant jeg vegetarianer shampoo.. Jeg kunne virkelig ikke se poenget, for det er jo ikke kjøtt i vanlig define for eksempel. Noen her som kan forklare..? Det var med tang og den typen ting

Det var vel en shampoo som ikke er testet på dyr eller inneholder animalske stoffer - alstå en vegan shampoo (veganvennlig). Dette har med livvstilen til enkelte vegetarianere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Joa, men da ser du vel paradokset i å si at vegetarianere ikke har forstått Darwins teori, da nettopp vi har en overutviklet egenskap som har gitt menneskeheten et enormt evolusjonært fortrinn? Menneskers empati er jo i høyeste grad et resultat av prosessen du hevder vi ikke forstår. - Om noe, så forstår vi den bedre!

(Hvis vi går utifra at alle forstår teorien bak sine handlinger, noe folk selvfølgelig ikke gjør i verken din eller min påstand.)

Godt mulig at vegetarianere har en oveutviklet form for empati. Greit nok, dere forstår den bedre enn meg. Vi lar den ligge der, så skal jeg opp og spise kjøttstykket mitt snart med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Det var vel en shampoo som ikke er testet på dyr eller inneholder animalske stoffer - alstå en vegan shampoo (veganvennlig). Dette har med livvstilen til enkelte vegetarianere å gjøre.

ååhh, selvfølgelig. Den er grei! Umulig å fordele i håret da, men det er en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien bygger på at den arten som er best tilpassningsdyktig vil overleve andre arter. I praksis betyr ikke dette den fysiske sterkeste eller mest hensynsløse arten, - det betyr faktisk ofte det motsatte. Nemlig den mest empatiske arten. Evolusjonærpsykologien peker på det faktum at menneskelig empati gir oss en bedre mulighet til å ta vare på vårt avkom. Ergo, et empatisk invidid vil kunne gi sitt avkom større omsorg og de genene vil ha større sjanse for å bli bringet videre.

Så vegetarianere er nok heller folk som har et over gjennomsnittet utviklet empati, som et resultat av naturlig utvalg, forklart og begrunnet i Darwins bok fra 1859.

Jeg er forøvrig vegetarianer, på venstresiden politisk og over gjennomsnittlig intelligent.

Er egentlig "naturlig utvalg" i virksomhet i menneskesamfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle år spist og levd på kjøtt, vi har ikke øynene på siden av hodet, så vi er rovdyr.

Jeg er kjøtteter, høyrevridd og er temmelig intelligent jeg og

Mennesker er ikke kjøttetere, men altetere. Stor forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Mennesker er ikke kjøttetere, men altetere. Stor forskjell.

Vi spiser da kjøtt, så vi er kjøttetere. Vi spiser planter og, så vi er planteetere. Dersom du skal dra dette sammen i en kategori, så ja, kanskje vi er altetende, har ikke tenkt på det før. Men du kan da ikke si at mennesker ikke er kjøttetende? Eller ville du heller regnet oss som altetende rovdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oblivion

Jeg holder på å bli vegetarianer nå -av mange forskjellige grunner. Er utdannet, oppegående og tja, ikke rar -men heller åpen?

Jeg begynte bare å få en uggen følelse av å spise kjøtt, det føltes bare ikke riktig lengre å spise noe som måtte dø (under helt j** forhold) for at jeg skulle bli mett. Nå skal det sies at jeg har fortsåelse for jakt på elg og hjort enkelte steder her til lands på grunn av sykdom i bestandene.

Som et tillegg til mine personlige grunner så skal jeg også ut å reise om ikke så lenge og føler at det blir lettere å leve som veggis både i forhold til sykdommer og det å lage seg/få tak i mat. Jeg kutter jo bare ut enda et stressmoment.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk skal stresse sånn over at noen kutter ut en ingrediens i maten sin? Er det så farlig? Om jeg hadde kommet og sagt at nå -nå skal jeg kutte ut brød og poteter for resten, så hadde jo knapt noen reagert fordi det er stuereint å være "lavkarbo" i dag (mens jeg synes DET er helt tullete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser da kjøtt, så vi er kjøttetere. Vi spiser planter og, så vi er planteetere. Dersom du skal dra dette sammen i en kategori, så ja, kanskje vi er altetende, har ikke tenkt på det før. Men du kan da ikke si at mennesker ikke er kjøttetende? Eller ville du heller regnet oss som altetende rovdyr?

Googlet her nå, ser ut til at spesialiserte kjøttetere (som kun spiser kjøtt) egentlig er en ganske sjelden art(!) Til og med en leopard, som regnes som en sterkt spesialisert kjøtteter, vil spise bær og frukt tilsvarende 5–10 % av kosten (Kilde:Wikipedia).

Forskjellene mellom alteter (der mennesket hører hjemme), og kjøtteter, baserer seg på gradsforskjeller.

Så jeg tok feil, forskjellene er ikke store. Men mennesket er en alteter, slik som brunbjørn, grevling og piraya!

Edit: Bare legge til at vi altetere har ett tarmsystem som er utviklet for ett blandet kosthold, dvs ett kosthold som også inneholder kjøtt (tenk grizzly som mumser laks). Kan være interessant å lese litt om pandaen, en alteter konvertert til plante-eter. Det næringsfattige kostholdet medfører radikale endringer i oppførsel og aktivitetsnivå. De har ikke ett tarmsystem som egentlig er beregnet for plantekost (selv om arten har eksistert i millioner av år, og selv om den har en spesiell bakteriekultur i magen som kan bryte ned cellulose), og de er derfor nødt til å kompansere.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Kjøttetere har et raskt og kort fordøyelsessystem som klarer å bryte ned kjøtt i løpet av få timer. Mennesker er altså ikke kjøttetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Ok, men da er man veldig strikt på definisjonen da, dersom kjøttetere er så sjeldne og utelukkende lever av kjøtt. Jeg anser mennesket som kjøtteter, og alt som spiser kjøtt, anser jeg som kjøttetere.

Men ser jo nå at definisjonen er en litt annen. Derfor jeg reagerte på innlegget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Kjøttetere har et raskt og kort fordøyelsessystem som klarer å bryte ned kjøtt i løpet av få timer. Mennesker er altså ikke kjøttetere.

Men, vi bruker da vel ikke rent mange timene? Hva mener du med få timer? Det er vel rundt 6-7 timer menneset bruker? (Nå er jeg utenfor det jeg i det hele tatt kan noe om, så jeg bare spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten vegetarianer, dvs jeg spiser kjøtt, men svært lite kjøtt og langt ifra hver dag. Av ulike årsaker.

Jeg studerer sykepleie. Jobber med mennesker med autisme. Har stemt litt forskjellig, men alltid på den røde siden.

Jeg kjører ikke bil, er opptatt av miljø. Jeg har ikke dreads eller palestina skjerf. Jeg bryr meg om hvordan jeg ser ut, og liker å mikse med klær. Jeg er opptatt av musikk og foto.

Oppvokst i Oslo (øst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marregutt

Jeg er nesten vegetarianer, dvs jeg spiser kjøtt, men svært lite kjøtt og langt ifra hver dag. Av ulike årsaker.

Jeg studerer sykepleie. Jobber med mennesker med autisme. Har stemt litt forskjellig, men alltid på den røde siden.

Jeg kjører ikke bil, er opptatt av miljø. Jeg har ikke dreads eller palestina skjerf. Jeg bryr meg om hvordan jeg ser ut, og liker å mikse med klær. Jeg er opptatt av musikk og foto.

Oppvokst i Oslo (øst).

Ja, god ide! Vi prøver å lage en profil på vegetarianere og ikke vegetarianere, så ser vi om det er noen rød tråd.

Jeg er absolutt ikke veggis, ikke avholds heller, spiser kjøtt hver dag, både kylling, fisk og rødt.

Studerer på BI, mener miljøhysteriet er nettop det- miljøhysteri.

Jeg har ikke dreads eller palestina skjerf, men partysvenske-sveis og litt pene klær (ikke overdådig og ikke den hatede seilerjakka mange flyr rundt med). JEg jobber mye vedisden av studier.

Jeg er opptatt av sport (uten ball) og trening.

Oppvokst i Oslo (øst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en mellomting. Vi har hverken tannsett eller fordøyelsessytem som er beregnet på fravær av kjøtt. Balansert kosthold for en alteter betyr ikke null kjøtt. Ikke om man titter på andre dyr enn mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Vi er en mellomting. Vi har hverken tannsett eller fordøyelsessytem som er beregnet på fravær av kjøtt. Balansert kosthold for en alteter betyr ikke null kjøtt. Ikke om man titter på andre dyr enn mennesket.

Den kan jeg slå meg til ro med. Men betegnelsen "kjøtteter" ligger vel bakt inn i betegnelsen "alteter" ? Om man ser det som et hierarki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...