Gå til innhold

Vegetarianere, hvem er de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags folk er det som blir vegetarianer? Hvem er de? Er det stort sett dumme folk, intelligente folk, raringer, eller er det den vanlige mannen i gata som vanligvis blir det?

Er de stort sett på høyre siden eller venstresiden? Synes det virker som det veldig få som stemmer frp som er det, hvorfor det?

Hvorfor er det så mange med psykiske problemer eller lignende som er det? Har de lettere for å bli tiltrekket vegetarismen eller blir man det av å være vegetarianer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en inne her på KG for ikke så lenge siden, som jeg tror var FpUer og vegetarianer.

Mitt inntrykk er at hvem som helst er vegetarianer. Har møtt mange vegetarianere som ikke var den typiske venstreradikale personen som man ofte tenker på når man ser for seg en vegetarianer/veganer.

Var selv vegetarianer for en liten stund, dog ikke kun på grunn av det etiske. Jeg kan ved første øyekast virke som en av disse typiske venstreradikale, men det er jeg altså ikke. Mener selv at jeg er intelligent. Stemmer ikke FrP, men stemmer heller ikke på noen "røde". Sliter med psykiske problemer, men det gjorde jeg både før og etter min veggistid.

Noen av mine beste venner er veganere, og de kan vel sies å være mer typisk enn det jeg er/var: Politisk rød, dyrevernere osv. Mulig de kvalifiserer som "raringer", hva enn du legger i det, men jeg ser ikke på dem som negativt rar. Ingen av dem er dumme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 35, utdannet spesialpedagog. Er gift, ingen barn, stemmer SV, er ateist og har en målt IQ på 147. Oppvokst i en helt alminnelig A4 arbeiderklassefamilie. Har vært vegetarianer siden 4-årsalder

Sånn, det var en vegetarianer. Meg. Andre får svare for seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp AB#4.

Kvinne, 27, mastergrad i samfunnsvitenskap, jobber som areal- og transportplanlegger i en stor norsk by. Samboer, ingen barn, stemmer Venstre. Aldri målt IQ, men anser meg selv som smart. Oppvokst i et skillsmissehjem i "arbeiderklassen". Vært vegetarianer siden jeg var rundt fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fellestrekket du kan garanteres å finne ved ekte vegeterianere, er at de ikke spiser kjøtt!:fnise:

Også antar jeg at man kan si at de aller, aller fleste er opptatt av både sunt kosthold, dyrevelferd og bærekraftig ressursbruk i miljøet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Jeg har intrykk av at vegetarianere flest er folk med høyere utdanning (høyskole/universitetsgrad). Mange akademikere kan velge et vegetarisk kosthold, da dette er mennesker som tenker kritisk og derfor velger seg bort fra samfunnsnormen (opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt osv). Samtidig er dette folk som leser seg opp på egenhånd og ser at en vegetarisk livsstil er det beste for kroppen.

Det er jo en stereotypi at vegetarianere er venstreradikale, kanskje det stemmer? Mange er jo opptatt av miljø- og dyrevern, da vil det jo være naturlig å gå for disse partiene. I tillegg finnes det jo de som er motstandere av forbrukersamfunnet og den komersielle industrien som velger å kutte ut kjøtt for å "boikotte" kjøttindustrien.

Det er jo en grunn til at vi har stereotypier, de stemmer ganske ofte :sjenert:

edit: Jeg sier meg ikke uenig i at det finnes vegetarianere som ikke passer stereotypene, bare så det er sagt.

Endret av WendyClear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Hva slags folk er det som blir vegetarianer? Hvem er de? Er det stort sett dumme folk, intelligente folk, raringer, eller er det den vanlige mannen i gata som vanligvis blir det?

Er de stort sett på høyre siden eller venstresiden? Synes det virker som det veldig få som stemmer frp som er det, hvorfor det?

Hvorfor er det så mange med psykiske problemer eller lignende som er det? Har de lettere for å bli tiltrekket vegetarismen eller blir man det av å være vegetarianer?

Vegetarianere er folk som ikke har skjønt Darwin sine fantastiske og lett forståelige teorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Vegetarianere er folk som ikke har skjønt Darwin sine fantastiske og lett forståelige teorier

Og hva sier Darwins lett forståelige teorier da?

"Survival of the fittest" = Den mest tilpassningsdyktige overlever. Det handler om å overleve og tilpasse seg endringer i naturen - ikke å være den strekeste arten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer fra jeg var 13 til jeg var 18. Holder ikke med noe politisk parti, ikke mer opptatt av dyr og dyrevern enn hva jeg håper at mannen i gata er, vokste også opp i et typisk arbeiderklassehjem. Tar for tiden en bachelor innen samfunnsfag. Heller aldri målt IQ, men anser meg selv for oppegående å være (nei, her tar vi ikke i). :fnise:

Må si at jeg har en fartstid i Natur og Ungdom og der var det ikke rent få som var vegetarianere, så noe ligger det nok i stereotypiene, men folk er forskjellige. Har flere ganger hørt en "nei jøss, er DU vegetarianer?" som om jeg mangler et par dreads og et palestinaskjerf for å være godkjent veggis. :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Teorien bygger på at den arten som er best tilpassningsdyktig vil overleve andre arter. I praksis betyr ikke dette den fysiske sterkeste eller mest hensynsløse arten, - det betyr faktisk ofte det motsatte. Nemlig den mest empatiske arten. Evolusjonærpsykologien peker på det faktum at menneskelig empati gir oss en bedre mulighet til å ta vare på vårt avkom. Ergo, et empatisk invidid vil kunne gi sitt avkom større omsorg og de genene vil ha større sjanse for å bli bringet videre.

Så vegetarianere er nok heller folk som har et over gjennomsnittet utviklet empati, som et resultat av naturlig utvalg, forklart og begrunnet i Darwins bok fra 1859.

Jeg er forøvrig vegetarianer, på venstresiden politisk og over gjennomsnittlig intelligent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som er oppmerksomhetsyke, de som ikke liker kjøtt eller de som bare følger trenden. er som oftes en av de gruppene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

de som er oppmerksomhetsyke, de som ikke liker kjøtt eller de som bare følger trenden. er som oftes en av de gruppene

Oppmerksomhetssyke? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke oppmerksomhetssyke. Vi prøver derimot så godt vi kan å unngå all den (negative) oppmerksomheten dere andre overøser oss med i enhver sosial sammenheng. Vi vil helst bare spise maten vår i fred og slippe å alltid være samtaletema.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Teorien bygger på at den arten som er best tilpassningsdyktig vil overleve andre arter. I praksis betyr ikke dette den fysiske sterkeste eller mest hensynsløse arten, - det betyr faktisk ofte det motsatte. Nemlig den mest empatiske arten. Evolusjonærpsykologien peker på det faktum at menneskelig empati gir oss en bedre mulighet til å ta vare på vårt avkom. Ergo, et empatisk invidid vil kunne gi sitt avkom større omsorg og de genene vil ha større sjanse for å bli bringet videre.

Så vegetarianere er nok heller folk som har et over gjennomsnittet utviklet empati, som et resultat av naturlig utvalg, forklart og begrunnet i Darwins bok fra 1859.

Jeg er forøvrig vegetarianer, på venstresiden politisk og over gjennomsnittlig intelligent.

Survival of the fittest, sånn jeg har forstått det handler om å være på toppen av næringskjeden. Et eksempel på dette er diverse haiarter, som hvithai som gjennom millioner av år har tilpasset seg sine omgivelser, og troner på toppen, og spiser seg mett på de under seg.

Akkurat som oss mennesker. Intelligensen har dratt oss til topps, og vi har et festmåltid under oss. De som ikke har skjønt at dette er sånn naturen funker, de fortrenger det og blir vegetarianere, i alle fall de vegetarianerne jeg har møtt.

Vi har i alle år spist og levd på kjøtt, vi har ikke øynene på siden av hodet, så vi er rovdyr.

Jeg er kjøtteter, høyrevridd og er temmelig intelligent jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marregutt

Vi er ikke oppmerksomhetssyke. Vi prøver derimot så godt vi kan å unngå all den (negative) oppmerksomheten dere andre overøser oss med i enhver sosial sammenheng. Vi vil helst bare spise maten vår i fred og slippe å alltid være samtaletema.

du mener vel "maten" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Survival of the fittest, sånn jeg har forstått det handler om å være på toppen av næringskjeden. Et eksempel på dette er diverse haiarter, som hvithai som gjennom millioner av år har tilpasset seg sine omgivelser, og troner på toppen, og spiser seg mett på de under seg.

Akkurat som oss mennesker. Intelligensen har dratt oss til topps, og vi har et festmåltid under oss. De som ikke har skjønt at dette er sånn naturen funker, de fortrenger det og blir vegetarianere, i alle fall de vegetarianerne jeg har møtt.

Vi har i alle år spist og levd på kjøtt, vi har ikke øynene på siden av hodet, så vi er rovdyr.

Jeg er kjøtteter, høyrevridd og er temmelig intelligent jeg og

Men da har du nok ikke forstått teorien. Prøv å les innlegget mitt en gang til. Oppsummert:

- Vitenskapelig begrunnet i Darwins teorier og moderne evulosjonspsykologi

- Handler ikke om "sterk spiser svak", men hvem som klarer å videreføre sine gener

- Evne til å ta vare på avkom sentralt, empati gir vesentlig bedre foreldre ferdigheter

- Empati er ikke et moderne fenomen, men en hensiktsmessig tilpasningsmekanisme fra et evolusjonært standpunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Men da har du nok ikke forstått teorien. Prøv å les innlegget mitt en gang til. Oppsummert:

- Vitenskapelig begrunnet i Darwins teorier og moderne evulosjonspsykologi

- Handler ikke om "sterk spiser svak", men hvem som klarer å videreføre sine gener

- Evne til å ta vare på avkom sentralt, empati gir vesentlig bedre foreldre ferdigheter

- Empati er ikke et moderne fenomen, men en hensiktsmessig tilpasningsmekanisme fra et evolusjonært standpunkt.

Tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom har jeg forstått. Og jeg har forstått det du mener. En naturlig konsekvens av dette er at man også troner på næringstoppen. Vi mennesker er jo et kroneksempel der. Vi er ikke størst, ikke raskest, har ikke størst tenner. Men vi har intelligens, tilpasningsdyktighet og evne til å produsere avkom (som du sier). I tillegg er vi på næringstoppen som en konsekvens av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener vel "maten" ?

Ja, det er klart. Grønnsaker, poteter, kornprodukter, melkeprodukter, egg, frukt, bær, belgfrukter, oljer, sukker, honning, urter, krydder, frø, nøtter/mandler osv er jo ikke mat. Antar du kun spiser kokt, grillet eller rått kjøtt uten noen form for tilbehør eller smakstilsetninger. For det er jo det eneste som er mat.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...