Gå til innhold

Vegetarianere, hvem er de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest tråden, men en lege spurte meg en gang:

Er de syke fordi de er vegetarer, eller er de vegetarer fordi de er syke?

Hva er årsaken?

Ingen leger har noensinne påstått at det er ubetinget sunt å være vegan eller vegetarianer. For de fleste er det usunt, og mest fordi de ikke vet nok om ernæring.

For barn kan det være direkte farlig, dvs gi livsvarige skader og følger om de utsettes for feilernæring. Tusen feil kan gjøres overfor barn, og mer eller mindre feil kosthold er mest vanlig.

Du baserer dine ideer om vegetarisk kosthold på et utsagn fra én lege?! Og uttaler deg belærende?! Du vet, leger er bare mennesker, og de har ikke stort større pensum om kosthold enn hva de på idrettshøyskolen eller biologer har. Allmenpraktiserende leger er i hovedsak opplært i å gjenkjenne symptomer på alle de vanligste sykdommene og vite hvordan disse forløper og hvordan de kan kureres. De er opplært til å gi standardiserte kostholdsråd. De har ikke større pensum i biokjemi, celle- og molekylærbiologi og fysiologi enn hva biologer og bioteknologer har.

Alexander Dargatz er lege han også. Snodig at han skulle sverge til vegankost om det kjent for å være sykdomsfremkallende? Sov han seg gjennom studiet, eller er det bare legen din som er litt sparsomt opplyst på kostholdsfronten?

Spør ham om han tror disse ble syke av vegetarkosten, eller valgte vegetarkost fordi de var syke? http://www.bestoti.com/2011/10/8-best-sportsmen-who-are-vegetarians.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags folk er det som blir vegetarianer? Hvem er de? Er det stort sett dumme folk, intelligente folk, raringer, eller er det den vanlige mannen i gata som vanligvis blir det?

Er de stort sett på høyre siden eller venstresiden? Synes det virker som det veldig få som stemmer frp som er det, hvorfor det?

Hvorfor er det så mange med psykiske problemer eller lignende som er det? Har de lettere for å bli tiltrekket vegetarismen eller blir man det av å være vegetarianer?

Kvinne 34 år, jobbet med IT hele mitt voksne liv, så jeg har vel litt mellom ørene. Er på venstreisden politisk, har aldri hatt psykiske problemer.

Jeg ble vegeterianer først og fremst grunnet kronisk sykdom og ville se om det ville ha positiv effekt - noe det hadde. Ble etterhvert også veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Badabing

Morsomt blogginnlegg:

Utfordringen er å tippe om de på bildene er kjøttspisere, vegetarianere eller veganere:

http://undulin.blogspot.com/2011/11/helgens-utfordring.html

Forøvrig ble jeg spurt på butikken i går om jeg visste hvor de pleide å ha biffene som er på tilbud. Så det er sjelden lett å tippe hvem som er vegetarianere lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har forresten spørsmål til de som er vegetarianere :)

Tar det lang tid å venne seg til nytt kosthold? Jeg har prøvd noen ganger, men har alltid sprukket etter en tid. Jeg er rett og slett glad i kjøtt!

Om man har spist vegetarkost over lang tid, og plutselig spiser animalske produkter, vil man da oppleve ubehag? Magetrøbbel e.l.?

Jeg hadde trodd det skulle være vanskeligere enn det var, men må legge til at jeg ikke la om på dagen. Sånn cirka rekkefølge:

Jeg gikk først over til økologisk kjøtt, men det var så vanskelig å få tak i, så da kuttet jeg helt. Jeg spiste viltkjøtt et par ganger etter at jeg kuttet kjøtt. Deretter kuttet jeg ut fisk. Jeg spiser fortsatt egg, ost og melk, men bare økologisk. Har begynt å bytte ut melken og fløten med havremelk, soyamelk og havrefløte, og eggene med polenta. Håper på å bli veganer etter hvert, men må få kunnskap nok til at jeg ikke sprekker igjen. Er ett år siden jeg spiste kjøtt siste gangen, og nå byr det meg imot å sette tennene i kjøtt selv om jeg i teorien kunne ha spist det om dyret hadde blitt behandlet godt og ikke fikk med seg at det døde. Samtidig ble jeg tilbudt selvskutt rype (tror jeg det var) for ikke så lenge siden, og da jeg så kjøttet fikk jeg nesten brekninger.

Og jeg har vært utrolig glad i kjøtt! Tror det beste jeg visste før var salt kjøtt som fenalår, spekeskinke osv, men nå kunne det ikke falt meg inn å spise det.

Altså, for meg har det funket å ta det gradvis. Jeg tror det hadde blitt vanskelig å kutte på dagen, fordi det tar litt tid å lære seg å lage god vegetarmat. Men jeg har blitt veldig flink til å lage mat nå, og rettene jeg hadde laget gikk først unna på sist spleise-tapasfest :) Kan legge til at å lage mat var det kjedeligste jeg visste før, men det er utrolig gøy å lage vegetarmat! Det er så vanskelig å feile, og det er så mye spennende man kan lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne på 32 år, jeg er ateist, ikke spesielt politisk interessert og har en mastergrad i teknologi. Ritktignok er jeg ikke vegetarianer av praktiske årsaker, men kunne gjerne vært det dersom situasjonen min var annerledes. Når jeg har muligheten velger jeg økologisk eller vegetarisk. Jeg er mye på farten og skulle ønske det var mer vegetarisk hurtigmat å få kjøpt. Det som finnes er stort sett uspiselig; seige baguetter og fettete pastasalater. Jeg drømmer om smaksrike linse- eller bønnesalater, sandwicher fulle av grønnsaker som smaker noe, og til nøds, soyapølser på Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Jeg er kvinne på 32 år, jeg er ateist, ikke spesielt politisk interessert og har en mastergrad i teknologi. Ritktignok er jeg ikke vegetarianer av praktiske årsaker, men kunne gjerne vært det dersom situasjonen min var annerledes. Når jeg har muligheten velger jeg økologisk eller vegetarisk. Jeg er mye på farten og skulle ønske det var mer vegetarisk hurtigmat å få kjøpt. Det som finnes er stort sett uspiselig; seige baguetter og fettete pastasalater. Jeg drømmer om smaksrike linse- eller bønnesalater, sandwicher fulle av grønnsaker som smaker noe, og til nøds, soyapølser på Narvesen.

Helt enig med deg angående hurtigmat, men jeg synes ikke den ikke-vegetariske hurtigmaten var særlig fristende da jeg spiste kjøtt heller (men nå er det en god del år siden). På Oslo S hadde de før en "helsebutikk" som solgte smoothier og sandwicher, de hadde en helt utrolig god sandwich med hummus og stekte grønnsaker (yuuum), synd at prisen måtte være så høy siden de solgte så lite av det, til slutt la de ned hele sjappa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oslo S hadde de før en "helsebutikk" som solgte smoothier og sandwicher, de hadde en helt utrolig god sandwich med hummus og stekte grønnsaker (yuuum), synd at prisen måtte være så høy siden de solgte så lite av det, til slutt la de ned hele sjappa :(

Den sandwichen hørtes jo helt fantastisk ut. Kan ikke skjønne annet enn at det hadde vært et marked for sånt dersom Narvesen hadde startet å selge dem, det er jo så mye mer fristende enn en tørr brødskive med margarin, slapp salat, vassen tomat og smakløs ost som jeg ikke kan se for meg at noen spiser fordi det ikke finnes noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...