AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg er ikke direkte avhengig av snus, men avhengig i den forstand at jeg bruker det når jeg leser(tar høyere utdannelse) og vet stressende settinger ift. med mine små barn. F.eks. vet påkledning osv.(trassalderen) Jeg snuser 1-2 ganger, og da er det snakk om posjonsnus av merket "mocca". For de som kjenner til dette merket, så er det veldig små posjoner. Hva er anbefalt, og hva gjør dere andre?
Gjest Nuppa_ Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Det er ikke anbefalt å snuse i svangerskapet. Fosteret får nikotin i seg uansett om det er snus eller røyk.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Det er ikke anbefalt å snuse i svangerskapet. Fosteret får nikotin i seg uansett om det er snus eller røyk. Det er ikke nikotinen som er problemet. Les dette: Spørsmål Jeg har en venninne som røyker selv om hun ammer. Hun påstår at all nikotin og andre skadelige stoffer forsvinner ut av melka 20 minutter etter hun har tatt en sigarett. Disse opplysningene har hun fått fra helsesøster. Stemmer dette? Jørgen svarer Nei, dette stemmer ikke! Nikotinen forsvinner etter noe tid men den kan lagres i morsmelk. Husk at det ikke er nikotinen i seg selv som er skadelig for organismen. Det er alle de andre hundrevis av stoffene som blåsyre, cadmium, bly og lignende som kan lagres og faktisk konsentreres i melken, og som vil være farlig for barnet. Vi vet mye om dette, men det skumleste er nok det vi ennå ikke vet. Amming og røyk hører simpelthen ikke sammen. Her er det intet kompromiss - hun må slutte! Hilsen Jørgen Skavlan Spesialist i allmennmedisin Jeg brukte rundt 3 minisnus(porsjon) daglig i hele svangerskapet. Jordmor sa at det ikke var så ille om å røyke, men at jeg jo burde slutte. Jeg greide ikke å holde meg unna... Barnet mitt er sunt og frisk, og veide like mye som andre da h-n ble født. Det er karbonmonoksyd etc (som finnes i sigaretter) som fortrenger oksygenet fra blodet, og som går ut over fosterets helse. Ikke plag deg selv med veldig dårlig samvittighet.
Gjest Nuppa_ Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Tatt fra forskning.no: Kvinner som røyker, snuser eller tygger nikotintyggegummi under graviditeten firedobler muligheten for at barnet dør som spedbarn. Grunnen er at barnets kropp ikke klarer å oppfatte når oksygennivået blir kritisk lavt. Dette viser ny svensk forskning. Det er også økt risiko for fosterdød. 1
Gjest frøken am Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 ALDRI om jeg kunne puttet i meg røyk eller snus mens jeg er gravid! Har ligget og kavet og ropt på djevelen, trodde jeg skulle dø uten snus...men det har jeg altså ikke gjort. Litt onico har jeg dyttet i meg, men det er som å ha hamp under leppa... Ting som jeg VET er som gift ville jeg jo aldri puttet i kroppen mens jeg er gravid. For meg er det en selvfølge. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå