Gå til innhold

Genial måte å bli kvitt kredittgjeld på!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ett totalt rotehue med regninger og økonomi. Bruker skandiabanken, som så mange andre, og har funnet ut en fin ide til hvordan man kan disiplinere ned gjelda si.

For meg holder det ikke å bare betale ned kredittgjelda, for da er det bare så altfor lett å bare makse den ut igjen, så fort det er noe som frister. Istedet tar jeg ned kredittgrensa! I skandia er det så viselig tilrettelagt, at du kan søke om ny kredittgrense, mens du likevel er inne i banken. Det er ingenting som hindrer deg i å sette ned kredittgrensa!

Så, det jeg gjør, om jeg har skuffet (sultet) sammen 5000 på lønnskontoen, er å bruke disse til å betale ned kredittkortet med 5000. Deretter setter jeg ned kredittgrensa med 5000. Dermed, om jeg skulle bli fristet til idioti, vil jeg måtte søke om å øke kredittgrensa igjen. Godt mulig jeg hadde fått innvilget å øke grensa igjen, men psykologisk sett, blir det en ekstra barriere å gjøre dette, mot tildligere å bare makse ut kortet til grensa igjen.

Etterhvert, siden kredittgjelda minker, blir det mindre kredittrente å betale på, det gir mer penger å sette ned grensa enda mer, som igjen gir rom for å sette ned grensa enda en gang, osv.

Om ikke mange månedene er jeg sannsynligvis gjeldfri! :takke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

klipp kredittkort i fillebiter, og IKKE bruk penger du ikke har!

det har jeg lært fra barndommen at man ikke skal, og heller aldri hatt gjeldsproblemer!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Så bra at du har funnet deg en måte å ta hånd om gjelden din på :) Dessverre er det mange som føler at ubrukt kreditt på kortet er penger de har til overs. Kjempebra at du greier å få bukt med dette før det går for langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kredittkortet mitt mye, men har "bare" 2500 i kreditt på det. Fører over lønnen min til regningskonto når den kommer, og bruker kredittkortet istedet. Betaler alltid det jeg har brukt på kortet hver gang jeg er i nettbanken. svir litt mer å betale det samme to ganger. Jeg tenker meg mer om siden heg vet at kjøper jeg dette må jeg i nettbanken. Dessuten er jeg ofte i tvil om hvor mye kreditt heg har igjen før jeg må betale ned, og da bruker jeg ikke kortet, ergo sparer jeg penger jeg ville ha brukt dersom mye stod på brukskonto. :)

Endret av isodora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NozMonster gir veldig gode råd her. Klipp kortene og ikke bruk penger du ikke har. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genialt? Nei. Gjør som NozMonster sier og kvitt deg med kredittkortet først som sist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Og god idé. Jeg har lært leksa mi og bruker bare kredittkort til netthandel og reising. Har ikke noen problemer med det nå, betaler det jeg skylder hver måned. Skal aldri ende opp med kredittkortgjeld igjen! Har hatt det før, kjempemye, og det var et mareritt å betale ned. Kjenner fortsatt at jeg har en god følelse av å ikke ha kredittkortgjeld nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man klarer å håndtere kredittkortet riktig er jeg ikke enig at man på død og liv skal kvitte seg med kredittkortet.

Jeg synes det er veldig lurt jeg ts, det du gjør her, og så lenge du får betalt tilbake ser jeg ikke problemet.

Selv har jeg flere kredittkort, men jeg har bevisst valgt lave kredittgrenser, de aller fleste på 5000 kr. De fleste brukes ikke, men ligger gjemt i egne mapper for ulik bruk, f.eks ett kort er nødkort i tilfelle bankkortet blir slukt i minibank på reise (dette har nemlig skjedd tidligere med vanlig bankkort, den gang vi ikke hadde kredittkot - og det var ikke bare-bare).

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å søke om lavere kredittgrense hver gang en betaler ned, kan en heller legge inn en sperre for opplåning. Da får du ikke tatt ut noe mer fra kredittkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å søke om lavere kredittgrense hver gang en betaler ned, kan en heller legge inn en sperre for opplåning. Da får du ikke tatt ut noe mer fra kredittkortet.

TS her: Ok? Peiling på hvordan man gjør det via nettbanken til skandiabanken?

Ellers, takk for positive tilbakemeldinger! :) Ja, NozMonster har fullstendig rett, det beste hadde vært saksa! Men jeg datt ned på en mellomløsning, fant ut det passet best for meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her: Ok? Peiling på hvordan man gjør det via nettbanken til skandiabanken?

Nei, men du kan kontakte Skandiabanken på mail eller telefon og spørre hvordan du skal gå frem. De fleste kredittkortselskapene kan du kontakte på mail eller telefon når du vil ha lagt inn sperre for opplåning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man klarer å håndtere kredittkortet riktig er jeg ikke enig at man på død og liv skal kvitte seg med kredittkortet.

Jeg synes det er veldig lurt jeg ts, det du gjør her, og så lenge du får betalt tilbake ser jeg ikke problemet.

Selv har jeg flere kredittkort, men jeg har bevisst valgt lave kredittgrenser, de aller fleste på 5000 kr. De fleste brukes ikke, men ligger gjemt i egne mapper for ulik bruk, f.eks ett kort er nødkort i tilfelle bankkortet blir slukt i minibank på reise (dette har nemlig skjedd tidligere med vanlig bankkort, den gang vi ikke hadde kredittkot - og det var ikke bare-bare).

Mvh Yvonne :heiajente:

Nå sier jo TS selv at hun er et økonomisk rotehue, som ikke klarer å håndtere kredittkortet riktig.

Personlig bruker jeg kredittkort hele tiden, men betaler alltid inn før det påløper renter på beløpet. Kredittkort fungerer best for dem som egentlig ikke trenger det. Sånne som TS bør ikke ha kredittkort i det hele tatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville det ikke vært bedre for TS å bare klippe kortene? Da forsvinner jo all fristelse til å bruke dem. I min mening er det en tungvint måte å gjøre det på, det med å hele tiden senke kredittgrensen. Man kan jo alltids skaffe seg nytt kort når alt er nedbetalt og man har mer kontroll på bruken.

Selv har jeg to kredittkort med grense på til sammen over 100 000, men disse har aldri vært noe problem å håndtere, siden de brukes slik de skal brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært bedre for TS å bare klippe kortene? Da forsvinner jo all fristelse til å bruke dem. I min mening er det en tungvint måte å gjøre det på, det med å hele tiden senke kredittgrensen. Man kan jo alltids skaffe seg nytt kort når alt er nedbetalt og man har mer kontroll på bruken.

Hvis du klipper kortene uten å si de opp vil du få tilsendt nye når de gamle går ut på dato. Derfor vil jeg heller ha sperret for opplåning. Da får en ikke brukt kortene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit nok, men jeg forstår det på TS som at hun ikke ønsker å kvitte seg med kortene (derav den stadige nedsettingen av kredittgrense), men hun ønsker heller ikke å bruke dem mens hun nedbetaler, så å klippe dem hjelper jo i den perioden fram til man får nye.

Når det er sagt så tror jeg de fleste forstår klipping av kort med oppsigelse. Og hvis man er et økonomisk rotehue så er vel oppsigelse det beste i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg bruker kredittkortet mitt mye, men har "bare" 2500 i kreditt på det. Fører over lønnen min til regningskonto når den kommer, og bruker kredittkortet istedet. Betaler alltid det jeg har brukt på kortet hver gang jeg er i nettbanken. svir litt mer å betale det samme to ganger. Jeg tenker meg mer om siden heg vet at kjøper jeg dette må jeg i nettbanken. Dessuten er jeg ofte i tvil om hvor mye kreditt heg har igjen før jeg må betale ned, og da bruker jeg ikke kortet, ergo sparer jeg penger jeg ville ha brukt dersom mye stod på brukskonto. :)

Med dette systemet burde du skaffe deg et kredittkort som er gratis å bruke og som har såkalt cashback, altså penger tilbake. Vet at Norwegiankortet gir 1%, men har også hørt om kort som gir mer. Da kan du komme ganske godt ut av å gjøre det på denne måten :)

Hvis du ikke har det allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...