Gå til innhold

Taco


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var først og fremst dette jeg responderte på. For i mine øyne er "kaloribomber" og "utskeielser" ikke en riktig beskrivelse, for slike ting er jo en helt normal del av et normalt kosthold. Som jeg sa tidligere, så er det jo totalen som teller, sånn at ett slikt måltid i løpet av en uke er sunt, mens det å spise sånn hele tiden derimot, er usunt. :)

Hvordan du vil beskrive det er din sak. For meg er den spisedagen jeg har i uka dagen der jeg skeier ut med ting jeg ikke spiser ellers og fråtser i kaloribomber.

Men nå handler ikke den tråden om definasjoner og beskrivelser; men om taco er sunt eller ikke. Min taco var ikke sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Men nå handler ikke den tråden om definasjoner og beskrivelser; men om taco er sunt eller ikke. Min taco var ikke sunn.

Både enig og uenig (selv om jeg jo ikke kjenner din taco i detalj). Jeg mener imidlertid at det er sunt å av og til spise rømme, ost, animalsk fett (som man finner i karbonadedeig), og slike ting. Så vi er vel bare uenige, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacoen min kunne godt vært sunnere, men det blåser jeg i. Jeg koser meg med rømme og ost på. Vi krydrer kjøttdeigen selv, på slums fra gang til gang (så lenge det er spisskummin, chili og paprikapulver er jeg godt fornøyd, uansett blandingsforhold). Salsaen er ferdig, bønnestuingen likeså. Noen av de svært få ferdigproduktene vi bruker, derfor ser jeg på taco som å skeie ut. Det er ferdig-mat. Men gud så godt, og som jeg koser meg med maten!

Til deg som er veggis: Det finnes da mange veggisalternativer, du trenger da ikke spise lefse med grønnsaker! Du kan kjøpe refried beans (bønnestuing) eller chilibønner som du varmer opp i en kjele, eller du kan steke skiver av sjampignon i tacokrydder. Bønnene metter definivt best riktignok; sjampignon er ikke mye næring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mye da, men det kommer vel litt an på hvor mye ost og kjøtt en har på.

Jeg hadde heller sluttet å spise taco enn å spise én lefse. Du kan da ikke mene at to er mye? Spiser du aldri med andre folk? Du har kanskje urimelige standarder til ditt eget matinntak, men jeg har ikke møtt et oppegående menneske som spiser én lefse.

Er det rart folk starter 'Er mitt kaloriinntak på 700 for mye?!?!' og 'Er det lov til å spise to brødskiver på samme dag?' når du sprer slik ukultur. Og de trådene er vi møkklei av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alltid 2-3 lefser og jeg er en liten flis på 45 kg :biggrin: Jeg bruker alltid karbonadedeig. Guacamole og salsa lager jeg selv. Rømme bruker jeg ikke. Har på masse salat, tomater og mais og moderat med ost. Spiser min taco med veldig god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller sluttet å spise taco enn å spise én lefse. Du kan da ikke mene at to er mye? Spiser du aldri med andre folk? Du har kanskje urimelige standarder til ditt eget matinntak, men jeg har ikke møtt et oppegående menneske som spiser én lefse.

Er det rart folk starter 'Er mitt kaloriinntak på 700 for mye?!?!' og 'Er det lov til å spise to brødskiver på samme dag?' når du sprer slik ukultur. Og de trådene er vi møkklei av.

Nei jeg er ikke sånn. Jeg, og alle jeg sitter å spiser taco sammen med, spiser kun en lefse. Jeg blir mett av det, så jeg visste rett og slett ikke at det er vanlig å spise mer enn en. Er det JEG som sitter å skriver de trådene? Nei! Jeg synes 1 tacolefte med fyll er nok. Nok for meg, nok for de som sitter rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det finnes to typer taco - en usunn en og en sunn en.

Altså den sunne versjonen dropper man krydder på kjøttdeigen, bruker heller kyllingkjøttdeig eller magert kjøddeig. Masse, masse salat. Maks en lefse, hvis man er mer sulten tar man bare salat og kjøttdeig, blir mer som salat. Bittelitt rømme eller bytt til kesam.

Usunn taco er masse lefser, krydder på kjøttdeig, masse rømme. Flere porsjoner, mer kjøttdeig enn salat.

Enkelt og greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krydder er ikke så usunt som alle skal ha det til, bare å lage det selv så sparer mann inn på salt og tilsatt sukker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De shellene er ikke spesielt sunt (lefsene har jeg ikke peiling på, aldri spist dem), men bortsett fra det så er taco så sunt/usunt som du gjør det til.

Samme med pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes to typer taco - en usunn en og en sunn en.

Altså den sunne versjonen dropper man krydder på kjøttdeigen, bruker heller kyllingkjøttdeig eller magert kjøddeig. Masse, masse salat. Maks en lefse, hvis man er mer sulten tar man bare salat og kjøttdeig, blir mer som salat. Bittelitt rømme eller bytt til kesam.

Usunn taco er masse lefser, krydder på kjøttdeig, masse rømme. Flere porsjoner, mer kjøttdeig enn salat.

Enkelt og greit?

Sunnhet har vel ikke med mengde å gjøre? Så lenge man spiser variert og holder seg innenfor et visst kaloriinntak om dagen, kan man spise så mange tacolefser man vil. Til og med hvis det er rømme på dem. Hvorfor i all verden skal man droppe krydder?

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Må bare spørre, hva er det egentlig som gjør tacoskjell og lefser så veldig usunt i manges øyne!?

Personlig ser jeg ikke på sun/usunt utfra antall kalorier, men mer et variert kosthold med litt av hvert (noe taco i grunn er for meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten lagt inn "mine lefser" på Mat på data, jeg får 3 måltider ut av en pakke karbonadedeig og 6 lefser (dvs 2 lefser pr. måltid). Da ligger mine lefser på hele 324kalorier hver (lite ost og null rømme og guacamole), noe jeg trygt kan si er greit med tanke på at jeg får ett stort måltid som metter med mine to lefser.

Så for meg er taco ett sunt måltid, såfremt man ikke spiser det hver dag ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten lagt inn "mine lefser" på Mat på data, jeg får 3 måltider ut av en pakke karbonadedeig og 6 lefser (dvs 2 lefser pr. måltid). Da ligger mine lefser på hele 324kalorier hver (lite ost og null rømme og guacamole), noe jeg trygt kan si er greit med tanke på at jeg får ett stort måltid som metter med mine to lefser.

Jeg bruker litt mer fett på mine, men fortsatt vil to lefser med fyll utgjøre ca 1/3 av mitt dagsbehov, og det synes jeg høres helt greit ut, siden middagen ofte vil være dagens største måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp :) Det handler om å finne balsansen og så lenge vi klarer det kan man trygt spise mye til middag! Ellers kan man jo så klart bake lefsene selv, da får man kontroll på både fettinnhold og fiber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Jeg har så mye kjøtt, ost, guacamole, rømme og salsa på lefsen min, at den såvidt holder sammen. Det renner alltid rømme og salsa ut av den. Noen ganger har jeg også agurk eller salat i. Jeg tuller ikke og spiser bare en lefse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye ost og rømme (riktignok lettrømme), så det er vel mest derfor jeg tenker det er usunt. Pluss at jeg også spiser 2-3 lefser. Bruker kyllingkjøttdeig, da. Men regner nok taco som et skeie ut- måltid, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har så mye kjøtt, ost, guacamole, rømme og salsa på lefsen min, at den såvidt holder sammen. Det renner alltid rømme og salsa ut av den. Noen ganger har jeg også agurk eller salat i. Jeg tuller ikke og spiser bare en lefse.

Høres greit ut det, men jeg regner ikke med du sperrer opp øynene hvis noen du spiser med heller tar to, uten å tyte dem fulle av rømme og ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke melkeprodukter, så min taco består av lefse, krydret kjøtt, paprika, mais, løk, agurk, avokado, salat og tacosaus. Og noen knuste tortillachips oppi sånn at det skal knase godt oppi.

Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal være sunt? Det eneste som er litt usunt er tortillachips, men fire flak utgjør ikke akkurat store mengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet tacos frem til jeg smakte dette:

Tacos:

Man kan bruke hva man vil av kjøtt så klart, men jeg prøver å styre unna kjøttdeig, da den innholder alt for mye salt og fett til at man får den rene smaken man vi ha.

Bacon er en av ingrediensene på kjøttsiden man ikke kan styre unna, og det må være røkt, grunnen til dette er at baconet ikke er med så mye for at det er kjøtt som at vi bruker det som ett krydder.

Så her er oppskriften jeg bruker for taco til 4-6 personer:

1 pk bacon, røkt

2-3 skinkebiffer, skåret i strimler

2-3 Kyllingbryst, skåret i strimler

2-3 ss spisskumin

1 god bundt fersk koriander, denne has i helt mot slutten, har man ikke fersk koriander så kan man bruke tørket, men da må man ha det i på samme tid som resten av krydderet

1 rød chili, uten frø, med frø hvis man ha litt mere styrke.

1 ss brunsukker

saften fra 1-2 lime

2-3 ss paprikapulver

salt og pepper

Stek baconet til det er brunt og gir en god røyksmak til hele retten, ta så baconet i en bolle og sett til siden. Stek kjøttet, tilsett bacon og krydderet, avslutt med saften fra lime og koriander helt til slutt.

Serveres med det man ønsker av tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to dager med omgangssyke får jeg endelig matlysten tilbake og fytti helvette så lyst jeg har på taco!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...