Gå til innhold

Taco


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hun veggise oppforbi her. Jeg syns ikke 2-3 lefser er mye, må gjerne ha 3-4 og selv da er jeg knapt mett (metter lite med tomat og agurk som fyll:p). Skjell spiser jeg lett 5-6 av, og da er jeg heller ikke stappmett.

Regner ikke meg selv som veldig storspist og er slank, stusser på at 2-3 lefser regnes som mye her :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, både crema (en slags meksikansk rømme/crème fraîche), og oster som queso fresco og queso blanco, er svært mye brukt i meksikansk mat. :)

Vestlig mexikansk mat eller ordentlig mexikansk mat? Den ordentlige mexikanske maten jeg har spist er bare marinert kjøtt med tre eller fire sauser på(som kan være lagt av tomat og løk for eksempel), som ligger i en maislefse. Slik er det over hele mexico av det jeg kjenner til ihvertfall. Det brukes veldig sjedent meieriprodukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vestlig mexikansk mat eller ordentlig mexikansk mat? Den ordentlige mexikanske maten jeg har spist er bare marinert kjøtt med tre eller fire sauser på(som kan være lagt av tomat og løk for eksempel), som ligger i en maislefse. Slik er det over hele mexico av det jeg kjenner til ihvertfall. Det brukes veldig sjedent meieriprodukter.

Vel. Jeg googlet nå nettopp "mexican cheese", og fikk opp denne siden: http://www.gourmetsleuth.com/Articles/Mexican-Cheeses-966/mexican-cheeses.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mye da, men det kommer vel litt an på hvor mye ost og kjøtt en har på.

Å måle i antall lefser blir litt som å spørre hvor stor en stein er. Det er for det første ulik størrelse på lefsene man kjøper/lager, og det er veldig forskjellig hvor mye man har på. Jeg er småspist, og spiser 2-3 lefser, det samme gjør kjæresten min, men han greier å stappe lefsene med tre ganger så mye fyll som jeg gjør.

Når det gjelder tradisjonell taco er vel det meste av mexikansk mat i Norge texmex-basert. Jeg synes heller ikke det er noe problem å legge til utradisjonelle elementer, så lenge det smaker godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rayanne sier, den meksikanske maten vi spiser her i Norge er texmex-inspirert. Taco i Mexico ligner nesten mer på vårruller enn det den ligner på vår type taco.

Jeg ser ikke på taco som det meset usunne man kan spise, men teller man kalorier kommer man fort opp i store mengder. Tortillas har ovverraskende høyt kaloriinnhold (lurer på om det var rundt 200 kcal pr stk?), og om man da har på en del kjøtt, ost, rømme og guacamole blir det mye kalorier i ett måltid. Men om man lager tortillas selv, har mye grønnsaker og kjøtt som f.eks. karbonadedeig, vil jeg absolutt si at taco er et sunt alternativ!

Ellers er det meste bedre (og sunnere) om man lager det selv, spesielt tortillas, krydder, salsa og guacamole. Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Da har vel tydeligvis aldri jeg spist "den tradisjonelle fredagstacoen" da. Taco her i huset likner ganske mye på mexikansk mat. Har heller aldri fått noe helt annet når jeg har spist taco hos andre heller, men jeg har kanskje bare "rare" bekjente. Det forklarer i alle fall hvorfor jeg lurte. Takk for svar!

Hilsen TS

Taco - skjell, kjøttdeig, salat, tacokrydder m.m er ikke særlig mexikansk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiste taco til middag i går, og NEI, taco er ikke usunt. Hvis noen påstår det, har de et forvrengt bilde på hva som er sunt. Det går på mengder her, som alle andre steder.

"Mye salt i krydderet" - man trenger litt salt også, selv om man ikke trenger alt for mye. Dessuten sier nyere forskning at salt ikke er så usunt som man skal ha det til (har ikke nøyaktig kilde, men mener jeg leste det i Teknamagasinet, Gemini eller noe lignende. Kanskje en nettavis, og de oppgir alltid undersøkelsene de har ting fra).

Rømme og ost: ja, i store mengder kan dette bli mye fett. En skje med rømme på en middag er ikke mye. Nå må vi faktisk ikke glemme at kroppen trenger fett også. Ikke for mye, men i passe mengder.

Ellers er det bare grønnsaker, kanskje skjell og lefser. Jeg ser ikke problemet med taco? I mine øyne er det et vel balansert måltid med både proteiner, litt karbohydrater og litt fett. Og MASSE grønt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vi spiste taco til middag i går, og NEI, taco er ikke usunt. Hvis noen påstår det, har de et forvrengt bilde på hva som er sunt. Det går på mengder her, som alle andre steder.

ELLER de har et forvrengt syn på hva taco er/kan være. :)

Quesadilla, for eksempel, er mexikansk og det er maislefser fyllt med ost, og noen ganger melk. Men det har ikke noe med taco å gjøre.

Jepp.

(Og årsaken til at det med ost og rømme kom opp, var at en bruker påsto at det ikke er spesielt mye brukt i Mexico.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min taco oppskrift.

kjøttdeig.

fajitakrydder

hvitløk

lefser

salat

gulerotstrimler

agurk

mais

tomat

løk

annanas

ekstra lett rømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER de har et forvrengt syn på hva taco er/kan være. :)

Jepp.

(Og årsaken til at det med ost og rømme kom opp, var at en bruker påsto at det ikke er spesielt mye brukt i Mexico.)

Det var vel meg, men jeg mente egentig i taco :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mye salt i krydderet ;)

Krydder inneholder da normalt ikke salt.

De ferdigposene inneholder mye salt/MSG, synes ikke det er godt heller. Alt for salt. Har laget eget tacokrydder etter oppskrift fra Trines matblogg; Her Mye bedre!

Dropper heller lefser/skjell og lager guacamole selv. Salsa greier jeg ikke å få helt dreisen på på egenhånd dessverre og bruker som oftest ferdiglaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det værste en kan spise om man bruker mye grønnsaker og unngår mye ost og rømme så går vel det greit i ny og ne.

taco med kylling kjøttdeig, annanas biter, masse salat,tomat, avocado, bønner, salsa og bittelitt rømme er mega godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før når jeg spiste Tacos så spiste jeg fire av de små lefesene. Hadde en STOR spiseskje med rømme på hver av dem, samt MASSE raspet ost, i tillegg til den ostesausen som kan kjøpes(dynket), samt masse guacemole, karboandedeig, salsa, salat og så litt mere ost.

Haha! Bare 1 av de lefesene må ha inneholdt 300 kalorier :popcorn:

Spiser det ikke lenger siden jeg ikke kan spise rømme og ost. Var det som gjorde det godt :tristbla:

Så for meg var det kaloribombe og en utskeielse, men en kan selvsagt lage sunnere versjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så for meg var det kaloribombe og en utskeielse, men en kan selvsagt lage sunnere versjoner.

Dette blir en avsporing, men allikevel: Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan kalle tacoen du spiste for "kaloribombe" og "utskeielse", for det er jo helheten i kostholdet som teller, og ikke enkeltmåltider.

Om jeg f.eks. lever på "raw food" og andre mer eller mindre absurde dietter, eller, for den del, bare spiser såkalt "sunn mat" hele uken, for så å spise en skive loff hver søndag, ville dette da kvalifisert som utskeielse? (Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner tankegangen, nemlig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir en avsporing, men allikevel: Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan kalle tacoen du spiste for "kaloribombe" og "utskeielse", for det er jo helheten i kostholdet som teller, og ikke enkeltmåltider.

Om jeg f.eks. lever på "raw food" og andre mer eller mindre absurde dietter, eller, for den del, bare spiser såkalt "sunn mat" hele uken, for så å spise en skive loff hver søndag, ville dette da kvalifisert som utskeielse? (Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner tankegangen, nemlig.)

Vil påstå at om jeg spiser 4 tacolefser på 300 kalorier per stykk; så er det en kaloribombe. Om det er negativt? Det er opp til enhver å tolke.

Hva er det du ikke forstår? Vil si at det er forskjell på å spise en skive loff og 4 tacolefser på 1200 kalorier(?)

Edit: Svarte også nå på TS spørsmål om hva rart folk gjorde med tacoen for at den skulle bli usunn. Jeg svarte: Dynker den med ost og fett.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hva er det du ikke forstår? Vil si at det er forskjell på å spise en skive loff og 4 tacolefser på 1200 kalorier(?)

Nei, det jeg ikke forstår, er et syn hvor kosthold bedømmes ut fra enkeltmåltider og enkeltingredienser, snarere enn totalen (som for øvrig kan dreie seg om enkeltuker, enkeltmåneder, osv). :)

Summa summarum: Det er jo hva man spiser gjennomsnittlig sett, og totalt sett, som teller, og ikke om man nå og da skulle slumpe til å få i seg matvarer som ikke er såkalt "sunne". :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg ikke forstår, er et syn hvor kosthold bedømmes ut fra enkeltmåltider og enkeltingredienser, snarere enn totalen (som for øvrig kan dreie seg om enkeltuker, enkeltmåneder, osv). :)

Summa summarum: Det er jo hva man spiser gjennomsnittlig sett, og totalt sett, som teller, og ikke om man nå og da skulle slumpe til å få i seg matvarer som ikke er såkalt "sunne". :)

Men vi prater ikke om kosthold og kalori inn/ut; Vi prater om Taco er sunt eller usunt. Og min Taco er ikke min definasjon på sunnhet. Skulle jeg laget sunn taco hadde jeg laget lefsene på Fibra mel og droppet all osten og rømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Før når jeg spiste Tacos så spiste jeg fire av de små lefesene. Hadde en STOR spiseskje med rømme på hver av dem, samt MASSE raspet ost, i tillegg til den ostesausen som kan kjøpes(dynket), samt masse guacemole, karboandedeig, salsa, salat og så litt mere ost.

Haha! Bare 1 av de lefesene må ha inneholdt 300 kalorier :popcorn:

Spiser det ikke lenger siden jeg ikke kan spise rømme og ost. Var det som gjorde det godt :tristbla:

for meg var det kaloribombe og en utskeielse, men en kan selvsagt lage sunnere versjoner.

Det var først og fremst dette jeg responderte på. For i mine øyne er "kaloribomber" og "utskeielser" ikke en riktig beskrivelse, for slike ting er jo en helt normal del av et normalt kosthold. Som jeg sa tidligere, så er det jo totalen som teller, sånn at ett slikt måltid i løpet av en uke er sunt, mens det å spise sånn hele tiden derimot, er usunt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...