Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Marregutt
Skrevet (endret)

Når du drar frem slike fraser er det ingen som tar deg seriøst.

Det var vel aldri meningen heller

Endret av Kråkesaks
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå sier jo ts at dette ikke er engangstilfelle. Og hva vet vel du om hvem som sørger for maten på bordet. Newsflash, vi lever ikke i 1950.

sin.

Nemlig, vi lever ikke i 1950.

I de aller fleste forhold er begge i jobb og tjener penger til felles opphold. Norge er et de av landene i verden hvor flest kvinner er yrkesaktive.

Og dere som svarte etter dette innlegget; vi har vår egen jobb med tilhørende inntekt og vår egen pc. Vi har også vår egen mobiltelefon, vår egen bil etc.

Tråden handler vel mer om at en av de to voksne i et hjem tilfører mindre i forhold til nødvendige praktiske gjøremål for at ting skal fungere sånn noenlunde i hjemmet.

Begge er i de aller fleste familier i full jobb så om ikke begge er villige til å delta i hverdagens plikter vil det skjære seg på et eller annet tidspunkt. Selvfølgelig. Noe annet hadde vært merkelig.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Kråkesaks.

Gjest Sevastra
Skrevet

Wow, det er bra dere har mange strategier for å forandre partnerens uønskede atferd folkens.....

Parterapi, samlivskurs, å rett og slett hvordan man kan lære seg å belønne god atferd og ignorere den dårlige, hvordan man kan øke sannsynligheten for at god atferd gjentar seg... Det er MYE dere burde kunne. Men å gi opp ved første rot er jo så uendelig mye enklere, er det ikke?!

Hvis dette er et problem TS opplever hele tiden så er det lite sannsynlig at mannen kommer til å forandre seg. Vi har jo sett utallige tråder her på KG med kvinner som klager på at menn ikke rydder. Hvis det skal bli en kamp og et evig syt og mas for å få en mann til å rydde opp etter seg, så kan man like gjerne gå vær til sitt. Man kan ikke forandre folk.

Og forresten, vi er ikke mora deres.

• Liker 1
Skrevet

pripppeeeeen. Overse det, og levv me det. Herregud, det er bagateller. Du bor med en mann, hva hadde du forventet?

Jeg blir sint når jeg ser sånne utsagn. Kjønn har da INGENTING med ryddighet å gjøre! Mange mannfolk er mye mer ryddig enn meg!

Og vi kvinner kan da vel ikke være de eneste som setter pris på at maten holder seg (får stå i kjøleskap), at benken er ren og ryddig når man skal begynne å lage mat, og at ting er på plassen sin?

Jeg foreslår at du setter deg ned og snakker med mannen om hvordan du føler det, og hva som skjer med deg når han roter så innmari hele tida. Så får dere bli enig om et kompromiss. Som at det er greit at putene ligger på skeiva og at det ligger klær på badet, så lenge maten står i kjøleskapet, lyset er slått av og kjøkkenbenken tørkes av etter bruk. F.eks.

• Liker 1
Gjest Høne Pøne
Skrevet

Mann? Hvilken mann lemper driten sin i fanget på andre? Han er en bortskjemt forvokst guttunge.

Greit at noen kvinner kan være litt for petimetriske, men her dreier det seg om enkle ting som sannsynligvis ville fått deg utskjelt om du jobbet i et verksted. Sett ting på plass etter deg!

Gidder du ikke vaske, får du for pokker gidde å løsne skolissene før du går inn. Det er ingen grunn til å droppe undikken på badegulvet hvis skittentøykurven står like ved. Gjør den ikke det, kjøp en.

Hvis ikke du roter og skitner til, blir det ikke noe å rydde og vaske. - Annet enn grunnrenhold, da.

Pisser du utenfor kanten, må det da være jævlig flaut å vite at andre må tørke opp etter deg?

Forlanger dama brettekant i fyrstikkeska, går det over stokk og stein. Men det er ikke noe moro å ta unødvendig drit etter andre, uansett kjønn. På verkstedet er ikke jobben eller arbeidsdagen ferdig før verktøy er hengt på plass, og arbeidsplassen er ryddet og kostet ren for olje, fil- og drillspon.

Du trenger ikke komme med den der "sånn er menn". For det er sånn menn uten oppdragelse og et minimum av dannelse er. Og det er mødrenes feil.

My Hero :kyss:

kunne ikke sagt det bedre selv.

Skrevet

Hos oss er den mannen som er ryddig og jeg som roter. Jeg tror du bør skjønne at evig opprydding er like slitsomt for en som er naturlig rotete som rot er for en ryddekopp.

Jeg finner ikke klærne mine når de er i hyller i skapet, men foretrekker å ha dem jeg bruker oftest slengt over stol på soverommet. Jeg vet nemlig hvor i haugen det enkelte plagget er, mens for samboeren er dette bare en haug med rot og klær som burde vært ryddet på plass.

Du sier jo selv at du er i overkant glad i å ha det ryddig. Da kan du ikke forvente at noen skal være på samme nivå. Å leve sammen handler veldig mye om "live and let live", så slutt å oppføre deg som en kjerring. I og med at ingenting har skjedd i løpet av to år, så kommer ingenting til å skje heller. Mitt tips er derfor at du lærer deg å leve med det. Hvis rotet irriterer deg, så rydd opp selv, men vær forsiktig med å lage systemer i hans rot som han ikke finner ut av.

Hos oss er det forresten mannen som ikke rydder inn maten etter seg. Jeg har ikke noe mot det i seg selv, men blir irritert når melk, ost og smør blir dårlig fordi det ikke blir satt kaldt.

• Liker 2
Skrevet

Når to så forskjellige mennesker skal leve sammen, og få et hjem til å fungere, må begge gi og ta litt. Det vil si at den som ønsker å ha det helt ryddig, må senke kravene sine. Samtidig må den som ikke behøver å ha det helt ryddig, må tenke litt på partneren sin og rydde litt etter seg. En kan ikke kreve at den ene skal få viljen sin igjennom hele tiden, der den andre føler at det omtrent er umulig å kunne slappe av i sitt eget hjem fordi den andre maser om vasking hele tiden.

Enkelte her som foreslår at du skal flytte, kan umulig vite hva et forhold egentlig er. Om noe så lite kan ødelegge et forhold, sier det utrolig mye om den personen. Men enkelte mennesker i dag er så opptatt av seg og sitt, og de skal ha det på sin måte koste hva det koste vil, og bryr seg fint lite om at den andre personen er et eget individ. For den andre personen har med å tilpasse seg ellers er det på hodet ut døren. Så mye kjemper man for forhold i dag, at noe så enkelt kan få en til å vurdere å flytte. Men samtidig sitter jeg med en følelse av at det er enkelt å si slike ting til andre, for det er lettere å anbefale ting til andre så lenge det ikke gjelder en selv. Men skulle være slik at de faktisk mener det, vil jeg si at de egentlig bør være single for stakkars den personen som må leve med en slik person som forventer at den personen skal tilpasse seg og bli som den andre og ikke kan være seg selv lengre for da risikerer personen hele forholdet.

Skrevet

Når to så forskjellige mennesker skal leve sammen, og få et hjem til å fungere, må begge gi og ta litt. Det vil si at den som ønsker å ha det helt ryddig, må senke kravene sine. Samtidig må den som ikke behøver å ha det helt ryddig, må tenke litt på partneren sin og rydde litt etter seg. En kan ikke kreve at den ene skal få viljen sin igjennom hele tiden, der den andre føler at det omtrent er umulig å kunne slappe av i sitt eget hjem fordi den andre maser om vasking hele tiden.

Enkelte her som foreslår at du skal flytte, kan umulig vite hva et forhold egentlig er. Om noe så lite kan ødelegge et forhold, sier det utrolig mye om den personen. Men enkelte mennesker i dag er så opptatt av seg og sitt, og de skal ha det på sin måte koste hva det koste vil, og bryr seg fint lite om at den andre personen er et eget individ. For den andre personen har med å tilpasse seg ellers er det på hodet ut døren. Så mye kjemper man for forhold i dag, at noe så enkelt kan få en til å vurdere å flytte. Men samtidig sitter jeg med en følelse av at det er enkelt å si slike ting til andre, for det er lettere å anbefale ting til andre så lenge det ikke gjelder en selv. Men skulle være slik at de faktisk mener det, vil jeg si at de egentlig bør være single for stakkars den personen som må leve med en slik person som forventer at den personen skal tilpasse seg og bli som den andre og ikke kan være seg selv lengre for da risikerer personen hele forholdet.

Men hvis du leser eksemplene TS kommer fra, er det mange av tingene hun reagerer på som er ting man forventer av en voksen person med normal oppdragelse, ikke ting som er "å kreve for mye". Å blande seg i at tannbørsten ikke er brukt, hadde jeg ikke giddet. Fullstendig kaos i klesskapet hans - ikke mitt problem. Men jeg hadde også blitt sur om mannen min ikke satte maten inn i kjøleskapet, fordi det ofte gjør maten dårlig og er (våre) penger ut av vinduet. Samme med lyset på overalt - våre penger brukt på ingenting. En genser i sofaen, greit nok. Skitne sokker strødd på stuegulvet? De hører hjemme i skittentøykurven, og jeg forventer at en voksen mann klarer å legge dem der. Ja, man skal gi og ta, men når det gjelder normal orden og renslighet finnes det faktisk et minimumsnivå, og jeg synes det er misforstått å påstå at en person ikke skal kunne være seg selv lenger fordi vedkommende blir behandlet som et voksent menneske og stilt krav til. Da er det i såfall større ting som er problematiske enn ryddingen.

• Liker 3
Skrevet

hvorfor forventer alltid jenter at guttene skal være like ryddige som dem? hvorfor skal hankjønnet alltid strekke seg etter damas standard og ikke omvent?

Skrevet

hvorfor forventer alltid jenter at guttene skal være like ryddige som dem? hvorfor skal hankjønnet alltid strekke seg etter damas standard og ikke omvent?

Det er ingen som forventer noe slikt, men man forventer at man skal klare å rydde opp etter seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det kommer til normalt renhold og normal ryddighet, ser jeg ikke problemet med at også (enkelte) menn er nødt til å "strekke seg".

Ingen liker da å bo i ett grisehus med fult av skitne sokker/undertøy overalt, negleavklipp i badekar/seng/sofa, mat som råtner på benken og tiltrekker bananfluer i hopetall, en søppelkasse som konstant flyter over, benker og bord som er overfylt med rot, hybelkaniner store som bjørner, ingen rene klær i skapene og oppvask til oppunder taket? For at man skal slippe å bo slik MÅ man faktisk gjøre rent og rydde. Og det gjelder alle som bor i huset, IKKE bare 1 person det være seg mann eller dame.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er et problem TS opplever hele tiden så er det lite sannsynlig at mannen kommer til å forandre seg. Vi har jo sett utallige tråder her på KG med kvinner som klager på at menn ikke rydder. Hvis det skal bli en kamp og et evig syt og mas for å få en mann til å rydde opp etter seg, så kan man like gjerne gå vær til sitt. Man kan ikke forandre folk.

Og forresten, vi er ikke mora deres.

Hvis man endrer måten man selv er på tvinger man den andre til å reagere på en annerledes måte. Du kan ikke endre andre, men du kan endre deg selv og på den måten fremkalle andre responser i andre.

Skrevet

Dette er et problem som ikke går over, ettersom det er i hans personlighet. Det føles nok helt håpløst å skulle dumpe en fyr pga dette- men slike bagateller tar MASSE energi for den ryddige parten. I mine øyne har du 3 valg: 1.Bit tennene sammen og rydd etter ham resten av livet, og godta at det er slik han er oppdratt o.l. 2. Vær en "masete kjerring" helt til begge blir lei etter noen år og dere da bryter ut av forholdet. 3. Ta det vonde, ekle skrittet til å flytte ut- og ta følgene av det derifra.

Jeg anbefaler det siste. Det var det som måtte til da jeg hadde samme problem.. Typen innså problemet og bidro til mer orden- og vi er nå samboere på 3. året etter jeg flyttet ut. (Dumpet ikke han, bare sa pent ifra at jeg var lei av å være en typisk masete kjerring, og et par samtaler etter så løste det seg for oss. )

Skrevet

Det er forresten, slik jeg oppfatter det, ikke det at han ikke er av det ryddige slaget, som er problemet her. Men at hun står på, shiner og rydder - er borte et øyeblikk, og kommer hjem til det grisehuset, og må starte hele prosessen på nytt...

Skrevet

pripppeeeeen. Overse det, og levv me det. Herregud, det er bagateller. Du bor med en mann, hva hadde du forventet?

Hvis kjæresten min hadde oppført seg sånn, så hadde jeg flytta ut tvert. Jeg er ikke hushjelpen hans, og så lenge han ikke rydder etter seg, så ville jeg ikke bodd med ham.

Skrevet

Det var vel aldri meningen heller

Må bare le av kommentarene dine. De vitner om at du faktisk ikke har så mye mellom ørene ;) Jeg skal ikke si så mye mer - priser meg bare lykkelig for at jeg slipper å se deg og omgåes rundt deg! :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

du har ikke et problem sammenliknet med meg TS.

vi har vært samboere i over 5år. både jeg og samboer er og setter pris på at det er ryddig i huset. men han løfter ikke en figer for at det skal bli hyggelig atmosfære. spiser og strør klær og sokker og alt dritt rundt seg og jeg rydder opp. han som like er renslighet men ikke gidder å rydde etter seg, forventer at jeg derimot skal holde det rent. fean...

Skrevet

Jeg er mann, og jeg ser problemet!

Skal vedde 100,- på at din mann heter Hans O!

Gjør han det, så kjenner jeg altfor godt til problemstillingen :)

Skrevet

Mann? Hvilken mann lemper driten sin i fanget på andre? Han er en bortskjemt forvokst guttunge.

Greit at noen kvinner kan være litt for petimetriske, men her dreier det seg om enkle ting som sannsynligvis ville fått deg utskjelt om du jobbet i et verksted. Sett ting på plass etter deg!

Gidder du ikke vaske, får du for pokker gidde å løsne skolissene før du går inn. Det er ingen grunn til å droppe undikken på badegulvet hvis skittentøykurven står like ved. Gjør den ikke det, kjøp en.

Hvis ikke du roter og skitner til, blir det ikke noe å rydde og vaske. - Annet enn grunnrenhold, da.

Pisser du utenfor kanten, må det da være jævlig flaut å vite at andre må tørke opp etter deg?

Forlanger dama brettekant i fyrstikkeska, går det over stokk og stein. Men det er ikke noe moro å ta unødvendig drit etter andre, uansett kjønn. På verkstedet er ikke jobben eller arbeidsdagen ferdig før verktøy er hengt på plass, og arbeidsplassen er ryddet og kostet ren for olje, fil- og drillspon.

Du trenger ikke komme med den der "sånn er menn". For det er sånn menn uten oppdragelse og et minimum av dannelse er. Og det er mødrenes feil.

Beste innlegget jeg har lest på lenge!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...