AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og med min yngre søster. Tingen er det at jeg spiser mye fisk. Jeg liker fisk, og er opptatt av å spise sunt som grønnsaker, fisk, nøtter, og drikker mye vann. Søstern min liker alt, både taco, pannekaker, pølser, kaker, kyllingretter -- og alt dette blir det jo stekelukt av. Men hver gang jeg lager fisk, enten damper den eller steker den, tar hun helt av til de grader. Hun hater fiskelukten, og jeg får absolutt ikke lov til å lage fisk. Hun hyler, skriker og blir helt ifra seg. Jeg vil si at det er MYE værre med stekelukt fra pannekaker og pølser, enn viss jeg damper fisk i varmt vann med lokk ... Hun pleier å ringe til meg før hun kommer hjem fra skolen for å spørre om jeg har lagd fisk, og om isåfall hvor mange timer det er siden. Det har vært mange ganger hun har kommet hjem, og jeg har dampet laksefilet, og hun kjefter meg huden full og 3.gradsforhører meg om hvorfor jeg lagde fisken, og om jeg ikke kunne lagd noe annet, og jeg kunne iallfall lagd det når hun ikke var hjemme. Det endre med at jeg knekker sammen, og jeg har vært på sammenbruddets rand flere ganger, for dette går virkelig inn på meg. Det er slitsomt! I det siste har jeg vendt meg til å lage fisk når hun sover eller er på skolen. Er det helg står jeg tidlig opp og lager fisk, slik at lukten forsvinner på kjøkkenet til hun står opp. Da aner hun ingenting. Eller jeg lager fisk tidlig på dagen før hun kommer hjem fra skolen. Da vet hun heller ikke noe. Og om hun spør sier jeg at jeg lagde det for 2 timer siden, og da er det greit, som oftest. Jeg føler at det ikke er helt normalt dette siden jeg må gjemme meg hver gang jeg spise fisk ... lurer på om hun har aspergers elle noe? For hun reagerer så voldsomt på lukter og lyder - skal ikke komme inn på dette med lyder ... men der klikker hun også! Foreldrene våre er også sliten og skjønner ikke så mye av det. De må alltid gjøre store forhåndsregler hver gang de selv skal lage fisk- Noen som vet noe om dette, har hørt noe om sånne ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og med min yngre søster. Tingen er det at jeg spiser mye fisk. Jeg liker fisk, og er opptatt av å spise sunt som grønnsaker, fisk, nøtter, og drikker mye vann. Søstern min liker alt, både taco, pannekaker, pølser, kaker, kyllingretter -- og alt dette blir det jo stekelukt av. Men hver gang jeg lager fisk, enten damper den eller steker den, tar hun helt av til de grader. Hun hater fiskelukten, og jeg får absolutt ikke lov til å lage fisk. Hun hyler, skriker og blir helt ifra seg. Jeg vil si at det er MYE værre med stekelukt fra pannekaker og pølser, enn viss jeg damper fisk i varmt vann med lokk ... Hun pleier å ringe til meg før hun kommer hjem fra skolen for å spørre om jeg har lagd fisk, og om isåfall hvor mange timer det er siden. Det har vært mange ganger hun har kommet hjem, og jeg har dampet laksefilet, og hun kjefter meg huden full og 3.gradsforhører meg om hvorfor jeg lagde fisken, og om jeg ikke kunne lagd noe annet, og jeg kunne iallfall lagd det når hun ikke var hjemme. Det endre med at jeg knekker sammen, og jeg har vært på sammenbruddets rand flere ganger, for dette går virkelig inn på meg. Det er slitsomt! I det siste har jeg vendt meg til å lage fisk når hun sover eller er på skolen. Er det helg står jeg tidlig opp og lager fisk, slik at lukten forsvinner på kjøkkenet til hun står opp. Da aner hun ingenting. Eller jeg lager fisk tidlig på dagen før hun kommer hjem fra skolen. Da vet hun heller ikke noe. Og om hun spør sier jeg at jeg lagde det for 2 timer siden, og da er det greit, som oftest. Jeg føler at det ikke er helt normalt dette siden jeg må gjemme meg hver gang jeg spise fisk ... lurer på om hun har aspergers elle noe? For hun reagerer så voldsomt på lukter og lyder - skal ikke komme inn på dette med lyder ... men der klikker hun også! Foreldrene våre er også sliten og skjønner ikke så mye av det. De må alltid gjøre store forhåndsregler hver gang de selv skal lage fisk- Noen som vet noe om dette, har hørt noe om sånne ting? Ja, jeg har hørt noe om sånne ting. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 14. oktober 2011 #3 Del Skrevet 14. oktober 2011 aspergers? Fordi hun hater lukten av fisk? Fisk lukter jo helt forferdelig hvis man ikke liker fisk, jeg blir kvalm av den lukten. Hvor gammel er hun? Det høres bare ut som syting og ungdomsopprør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 14. oktober 2011 #4 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg regner med at hun lager seg mat som du ikke liker også. (som det kommer lukt av) Og jeg tviler på at du havner i trassalderen og klikker helt fordi det lukter mat i huset etter henne. Har du snakket med foreldrene dine om dette? Du må jo få spise det du vil uavhengig om hun er hjemme eller ikke. Jeg bor ikke med foreldrene mine, men når jeg bodde hjemme og mamma skulle spise lutefisk klikka ikke jeg på henne fordi jeg ikke liker lukta eller maten hun spiste. Jeg spiser jo mat hun ikke er så begeistret for og hun blir heller ikke sur på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 14. oktober 2011 #5 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hørtes nesten ut som hun har asperger ja, har hun andre kjennetegn som kan tyde på dette? Uansett er hun nå utrolig sensetiv ift lukter. Kanskje har hun en utrolig dårlig efraring som innebærer fiskelukt. At noe engang skjedde, og det tilfeldigvis luktet fisk i det rommet da. Endret 14. oktober 2011 av Personlig12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 14. oktober 2011 #6 Del Skrevet 14. oktober 2011 aspergers? Fordi hun hater lukten av fisk? Fisk lukter jo helt forferdelig hvis man ikke liker fisk, jeg blir kvalm av den lukten. Hvor gammel er hun? Det høres bare ut som syting og ungdomsopprør. Veldig vanlig å reagere på lukter og lyder om man har asperger, men det må jo såklart flere kriterier til. Men det vet vi jo ikke om hun har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 14. oktober 2011 #7 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg er akkurat sånn meg Makrell i tomat. På barneskolen hadde jeg med et notat fra foreldrene mine som ga meg tilatelse å spise matpakka mi utenfor klasserommet, dersom noen spiste Makrell i tomat der. Senere i livet har ikke dette vært noe problem, siden på u-skole, vgs, universitet og jobb får man spise akkurat hvor man vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 14. oktober 2011 #8 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg tror ikke det er unormalt å mislike lukten av fisk - jeg hater den også (nei, jeg har ikke aspergers). Hjemme hos oss pleide derimot jeg å gjemme meg når noen andre lagde fisk. Det var tross alt jeg som ikke takla lukta. Jeg tror ikke du og søsteren din har et helt normalt forhold når hun kjefter deg huden full og du tydeligvis er redd for henne? Så ja, det unormale her er nok ikke å reagere på lukt av mat du ikke liker, men heller måten dere takler dette på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 14. oktober 2011 #9 Del Skrevet 14. oktober 2011 Det kan være flere grunner til at hun ikke liker lukten av fisk, og asperger kan jo være en av grunnene, GITT at hun har andre symtomer også. Ellers kan det være: Hun er sensitiv for lukt og misliker spesielt lukten av fisk. Hun er i ungdomsopprør, blir sur fordi hun ikke får viljen sin, og reagerer ekstra sterkt på fisk siden hun ikke liker det. Lukten av fisk minner hennes om en annen lukt. Du burde kanskje ta det opp med foreldrene dine og høre om dette er noe de kunne tenke seg å ta opp med henne, spesielt hvis de også reagerer på oppførselen hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #10 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hun reagerer på lyder og lukter. Og hun har vært sånn siden hun var barn. Jeg mener, det er ikke vanlig tenåringsopprør, og hun har jo vært sånn siden hun var 9-10 år. Hun har en greie med dører også. at vi må lukke igjen visse dører. Dette er problemer hun har hatt siden hun var 9-10 år. Hun er veldig umoden for alderen. Hun er 16 om 1 mnd, men hun ser ut som hun er 20! Men inni hodet er hun kjempeumoden, og har ikke fattet interesse for gutter enda f.eks. Hun har mange tvangstanker også ... Men jeg vet ikke. Selv har jeg jente-add, og er veldig overfølsom, og tåler ingenting av kjefting og slike ting. Jeg gir fort opp, og når hun begynner å kjefte meg huden full og driver med tortur som 3.gradsfohøring (noe hun har gjort siden hun var 10-12 år) om hvorfor jeg lagde fisk, så må jeg nesten sette spørsmålstegn ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 14. oktober 2011 #11 Del Skrevet 14. oktober 2011 Reagerer selv på fisk /fiskelukt.Jeg HATER fiskelukt Er sensitiv på lukter og lyder og har vel vært slik siden jeg ble født. Har ikke asperger,så vidt jeg vet. Andre hater jo lukten av f.eks stekt lever Noen er vel bare slik tror jeg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Del Skrevet 14. oktober 2011 Reagerer selv på fisk /fiskelukt.Jeg HATER fiskelukt Er sensitiv på lukter og lyder og har vel vært slik siden jeg ble født. Har ikke asperger,så vidt jeg vet. Andre hater jo lukten av f.eks stekt lever Noen er vel bare slik tror jeg ? Problemet er at her er det noe mer ... hun tar helt av. Hun lider virkelig inni seg. Hun oppfører seg som om jeg gjort det værst tenkelige. Hun hyler, skriker, brøler, og det blir en huskestue, så noen ganger så blir vi redd for at naboene skal høre (vi bor i hus). Husker kusina mi var på besøk en gang hun fikk et utbrudd pga en dør som ikke var lukket og at det da kom litt fiskelukt i gangen. Da var søstern min redd for at fiskelukten skulle sive opp i 2.etg der soverommet hennes var ... Det er ikke sånn at søstern min sier sint "husk å lukk igjen døra så det ikke blir matlukt i hele huset" Neida, det er mer at hun oppfører seg som et monster der hun brøler og skriker. Har fått dårliere hørsel etter at hun har skreket meg i ørene flere ganger. DET ER IKKE NORMALT! kusina mi sa at vi måtte bli helt miljøskada av å bo med søstern min, og jeg bare gråt ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wææ Skrevet 14. oktober 2011 #13 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis hun hadde hatt aspergers hadde dere nok visst det før hun ble 16. Hun har ikke add hun også da? Det kan jo være at hun har sinneproblemer, og overreagerer når hun står ovenfor noe hun ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 14. oktober 2011 #14 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis hun hadde hatt aspergers hadde dere nok visst det før hun ble 16. Hun har ikke add hun også da? Det kan jo være at hun har sinneproblemer, og overreagerer når hun står ovenfor noe hun ikke liker. Ikke nødvendigvis desverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #15 Del Skrevet 15. oktober 2011 Ja, det er vel noen med add som sliter med forferdelig sinne. Søstern min er veldig utagerende, mens jeg er inneslutta og stille. Vet add sliter med lyder og lukter også. Men det kan jo være en kombinasjon av add og aspergers. Jeg vet altså ikke så mye om aspergers, vet ikke hvordan jenter er, vet mest om jente-add siden jeg har det selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 15. oktober 2011 #16 Del Skrevet 15. oktober 2011 jeg "tar ikke av" som du skriver.Så det høres jo ut som søsteren overdramatiserer eller har en lidelse som ikke er diagnosert. ingen her inne som med sikkerhet kan si noe om hun har a eller b. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2011 #17 Del Skrevet 15. oktober 2011 lager fisk,,,lager du kjøtt også.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS- add Skrevet 15. oktober 2011 #18 Del Skrevet 15. oktober 2011 Det er bare fisken som hun blir gal av og kjefter og smeller på. Om noen steker kjøtt eller pannekaker eller egg og bacon, eller baker boller i stekeovn, blir hun glad, men hun vil ikke stå i osen selv ... Hun gjemmer seg på rommet UTEN å kjefte, og når vi skal spise, pleier hun å komme med stygge klær hun ikke bryr seg om, og enten en hette eller hånkle på hodet for å beskytte håret ... Hah! Jeg nevnte at hun hadde en ting for lyder også ... det tar av de også ... Og hun sliter med å forstå hva andre egentlig mener. Jeg sliter også med det, og jeg sliter med lyder og lukter, men er mer inneslutta og tør ikke si ifra. Lider i stillhet. Jeg lurer på om det er noe add (eller aspergers), siden jeg har add. Bestemor var som meg også, men hun fikk aldri noen diagnose. Pappa er sånn rar også, men ingen som har tenkt på at han skal utredes. Det er mammma som er den eneste normale her, og uten mamma ville ikke pappa klart seg. Pappa er sterk og kommer seg fremover pga mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå