Gå til innhold

Hvordan sende et brev? Føler meg dum nå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ung og bare vant til å sende SMS og mailer og har aldri sendt brev før - og nå ser det ut til at jeg må sende et brev.

Første tingen jeg ikke er sikker på er dette med frimerke. Brevet skal sendes til en som bor i Norge i en annen kommune enn meg. Jeg må vel da feste på et frimerke forstår jeg, øverst til venstre? Eller høyre? Og hvor får jeg kjøpt frimerker og hvor mye koster det?

Føler meg fryktelig dum nå, men har ikke gjort det før. Takker pent for alle tips og svar :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når jeg sender brev pleier jeg å dra til posten. Tror ikke de tar ekstra for service, bare for frimerkene... aner ikke hvor jeg kan kjøpe frimerker et annet sted enn posten/post-i-butikk, så like greit å bare ta med seg brevet ditt... de sender den ut for deg.

Endret av Natalie_M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Man får kjøpt ferdigfrankerte konvolutter på posten :)

Men for ordens skyld:

Frimerket skal festes øverst til høyre.

Og et frimerke koster vel en seks kr hvis jeg ikke husker feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo ikke peiling i det hele tatt, skremmende..... Frimerke koster ikke 6 kr, koster kr 9.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du går inn her: http://www.posten.no/ og trykke på linken "Finn postkontor og åpningstider" oppe til høyre. Der finner du ditt nærmeste postkontor eller post-i-butikk. Der kan du kjøpe konvolutt og frimerke®.

Porto er forskjelling avhengig av hvor tungt brevet er, men om det er en vanlig konvolutt med maks 2 A4-ark, blir det 9 kroner. Ellers kan du lese under linken "Porto og sendemåte".

Frimerket skal plasseres oppe til høyre på konvolutten, og navn og adresse bør plasseres ca midt på (mellom oppe og nede) og litt venstrestilt i forhold til høyre og venstre.

Ellers er det veldig viktig at du skriver adressen tydelig. Skriv slik at skriften enten er BARE I BLOKKBOKSTAVER eller mest mulig lik trykket tekst.

Skriv også gjerne ditt eget navn og adresse i liten skrift bak på flappen i tilfelle brevet ikke kommer dit den skal, så kommer det ihvertfall tilbake igjen.

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt ferdigfrankerte konvolutter på posten :)

Men for ordens skyld:

Frimerket skal festes øverst til høyre.

Og et frimerke koster vel en seks kr hvis jeg ikke husker feil :P

Ferdigfrankerte A5 (som et halvt A4-ark) konvolutter koster kr 19, og har ingen vektbegrensning, noe som er en bra ting.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redstar

Seriøst? Vet du ikke hvordan man sender et brev?

Har du aldri mottat post eller har du ikke postkasse heller?

...Måtte bare spørre...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har vanlige matbutikker, bensinstasjoner og kiosker også frimerker.

I hine hårde dager lærte vi på skolen hvordan en konvolutt skulle "fylles ut". Basiskunnskaper er kanskje på vei ut av skolen???

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Et brev skal se slikt ut. De strekene på brevet illustrerer hvor adressen skal stå. Frimerke skal stå oppe i hjørnet som du ser. Et frimerke koster 9 kroner og det får du tak i på kiosker, posthuset, matbutikker og bokhandler. Når du har skrevet på brevet, puttet det som skal oppi der og slikket på kanten og satt på frimerket putter du brevet i en av de røde boksene som er plassert enten på posthuset eller andre steder hvor de kan være plassert (f.eks. ved kjøpesentre). Da vil brevet bli hentet av en postmann i den røde postkassen og brevet blir transportert til det stedet du har adressert på brevet.

EASY PEASY.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe så gammel jeg føler meg nå..

Samme her!

Plutselig føler man seg eldgammel. At folk faktisk ikke vet hvordan man poster et brev er helt utrolig. Men så vokste jeg opp når det var helt vanlig, lenge før e-post, internett, mobiltelefon, datamaskin, osv. ble allemannseie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Dere har jo ikke peiling i det hele tatt, skremmende..... Frimerke koster ikke 6 kr, koster kr 9.

Haha, ok, da tok jeg feil.

Sier litt om hvor ofte jeg sender brev.

Mitt forhold til postvesenet går ut på å motta pakker fra ebay :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe så gammel jeg føler meg nå..

Jeg og, men jeg er bare 25. Når vi var små så hadde vi brevvenner. Jeg lærte å adressere og sende mitt første brev når jeg var 6-7 år gammel. Jeg husker at i barneskolen lærte vi å skrive og sende brev. Hvor datt den kunnskapen ut i? Lærdommen å adressere og skrive en epost, eller sms?

Det minner meg på, naboen min har BREVDUER... Hun må føle seg steinalder når hun ser dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min er 12 og har en brevvenn, og hun vet veldig godt hvordan hun skal sende brev. Jeg har aldri lært henne hvordan hun skal fylle ut konvolutten eller hvor hun skal dra for å sende det, så jeg regner da med at de lærer det der på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigfrankerte A5 (som et halvt A4-ark) konvolutter koster kr 19, og har ingen vektbegrensning, noe som er en bra ting.

Man bruker ikke A om konvolutter, man bruker C. C4, C5, osv.

*Flisespikker*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg og følte meg plutselig veldig gammel :fnise:

Jeg er den typen som ALLTID har et frimerke i lommeboken i tilfelle et eller annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en slektning, ei jente på 15, på besøk i noen uker i sommer. Hun skulle sende et brev og jeg tenkte ikke engang over at det var noe hun kunne trenge veiledning i. Så jeg bare ga henne en konvolutt og et frimerke. Resultatet ble underlig. Adressen var skrevet med altfor små bokstaver øverst på konvolutten (alt etter hverandre på samme linje), og frimerket tilfeldig plassert på høyre halvdel, under adressen. Må si jeg ble overrasket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ung og bare vant til å sende SMS og mailer og har aldri sendt brev før - og nå ser det ut til at jeg må sende et brev.

Første tingen jeg ikke er sikker på er dette med frimerke. Brevet skal sendes til en som bor i Norge i en annen kommune enn meg. Jeg må vel da feste på et frimerke forstår jeg, øverst til venstre? Eller høyre? Og hvor får jeg kjøpt frimerker og hvor mye koster det?

Føler meg fryktelig dum nå, men har ikke gjort det før. Takker pent for alle tips og svar :fnise:

Ikke føl deg dum, Ts. :)

Det meste er lett når man kan og vet.

Når man ikke kan og vet er det veldig lurt å spørre.

Nå vet du så nå vil det gå som en lek å poste et brev. :jepp:

Man lærer så lenge man lever, uansett alder og erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant å si er det meget sannsynlig at brevet kommer fram, sålenge det har mottakers navn og adresse korrekt. Uansett hvor på konvolutten det skrives, og hvor frimerket havner - om så opp-ned på baksiden. Men det er selvsagt lettere for posten om du følger deres standard. Den står på nettsidene deres, som en bruker refererte til ovenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får kjøpt frimerker på de fleste kiosker.. og noen dagligvarebutikker:) konvolutter får du kjøpt på mange dagligvarebutikker og bokhandler.

du kan også lage din egen konvolutt. bare teip sammen et ark :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...