Gå til innhold

Hvor viktig er barnetrygden for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo for å TRYGGE barnet, enten det er der og da, eller senere i fremtiden, er vel opp til foreldre å bestemme?

men det er ikke derfor samfunnet gor foreldre denne støtten. jeg er enig i at som det er nå er det ingen som har noe med hvordan barnetrygden brukes . Det bør det heller ikke være om den blir behovsprøvd . Vi setter barnetrygden+ en del mer inn på konto til ungene . Men jeg ser jo at vi ikke egentlig har behov for den , den hadde tjent samfunnet bedre ved å utjevne forskjeller mellom mine barn og barn som ikke har råd til å reise på leir eller kjøpe idrettsutstyr .

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før vi fjerner barnetrygda for nordmenn, burde en kanskje sett litt på systemet som gjør at gjestearbeidere feks fra Polen kan få fulle rettigheter fra omtrent dag 1. Er ikke måte på hvor mange barn de har og alle må få kontantstøtte for alle har hjemmeværende kone. Så kan dere selv regne ut hvor mye som blir betalt i årenes løp...Er ikke lite

• Liker 1
Skrevet

Før vi fjerner barnetrygda for nordmenn, burde en kanskje sett litt på systemet som gjør at gjestearbeidere feks fra Polen kan få fulle rettigheter fra omtrent dag 1. Er ikke måte på hvor mange barn de har og alle må få kontantstøtte for alle har hjemmeværende kone. Så kan dere selv regne ut hvor mye som blir betalt i årenes løp...Er ikke lite

Der er jeg fullstendig enig med deg , og da kommer vi tilbake til den j***a EØS avtalen , grumble grumble ....

• Liker 3
Skrevet

Fullt forståelig at det er "greit" å få en tusenlapp eller to ekstra inn på kontoen hver måned. Men er ikke denne ordningen med barnetrygd til ALLE i ferd med å gå ut på dato? Er det ikke i realiteten millioner av kroner rett ut av vinduet til velferds-Norge? Når det er slik at velfødde nordmenn kan sette inn disse pengene på sparekonto til sitt barn, så har denne trygdeordningen feilet, spør du meg.

Og før noen begynner å gå i forsvar; ja, noen KAN ha behov for trygdeordninger når de har barn. Men det gjelder langt fra alle. Denne ordningen burde vært behovsprøvd for år og dag siden. Mer administrasjon, muligens noe stigma, men dog. Skattepengene behøves andre steder enn på priviligerte barns stadig voksende sparekonti.

Jeg er helt enig!

Det største problemet vi har er dog EØS-reglene og fremmedarbeidere. Vi kan ikke nekte polakkene adgang til barnetrygd og kontantstøtte slik reglene er i dag. (Føkk EU!)

• Liker 1
Gjest Cecilia L
Skrevet

Det er sånn foreldrene til meg og søsteren min gjorde det med vår barnetrygd. De satte den inn på sparekonto og så ble de spart til vi flyttet ut og trengte skolebøker, depositum, førerkort og skolepenger osv. De har aldri brukt noen av de pengene på seg selv eller husholdning.

Heldige deg som hadde så ressurssterke foreldre. Men du ser vel at dette kanskje ikke er intensjonen med barnetrygden? Din familie hadde rett og slett ikke behov for trygd! Hadde ordningen vært behovsprøvd så hadde du ikke hatt denne offentlig sponsede sparekontoen klar når du ble 18, men heller ville de pengene gått til alenemoren med to små, som studerte samtidig som slet livet av seg med deltidsjobber.

Skrevet

Helt enig. Barnetrygd skal være for å greie utgiftene man har mens barnet vokser opp. Klær, mat, utstyr osv. Jeg hadde ikke klart meg uten den. Jeg er alene med tre barn, jobber 100% og studerer 50%.

Skrevet

Nå er jeg "bare" gravid og har ikke levd ut familielivet enda, men jeg skulle virkelig ønske at min mor satt barnetrygden inn på min konto hver måned fra jeg var født. Dessverre hadde hun ikke økonomi til dette som gjorde at jeg ikke hadde noen sparepenger da jeg ble eldre, som igjen resulterte til at jeg måtte jobbe meg i hjel for å få litt ekstra å rutte med. Men nok om det.

Nå når jeg får barn har meg og forloveden bestemt oss for at barnetrygden (+30 kr, hehe, så det blir en 1000-lapp i mnd) settes inn på barnets konto. Dette er barnets penger og da jeg tok beslutningen om å beholde mitt ufødte barn, så fant vi ut hvordan vi skulle klare oss øknomisk. Hadde vi ikke fått barnetrygd, så hadde vi alikevel klart å spare en 1000-lapp i mnd til barnet vårt. Barnetrygden er ikke sånn sett viktig for meg, men det er greit å få en 1000-lapp ekstra i mnd som kan settes direkte inn på barnets konto :)

Det begynte jeg med også med da jeg fikk min første barn, så fikk vi barn nr 2 og hans del ble også satt inn på konto, så kom nr 3 og jeg ble 100% enestående mamma og måtte tilslutt krype til korset å bruke pengene for at vi skulle overleve.

Små barn - små utgifter, store barn - større utgifter.

Synes småbarns tillegg og kontant støtten burde vært stoppet. Det er jo når barna kommer i tenårene og de virkelig begynner å koste foreldrene..Videregående skole er dyrt selv om de får stipend.

• Liker 1
Skrevet

jeg trenger barnetrygden.og har ikke god råd. men blir forbannet på dei som bruker den til sparing til barna.og utlendinger som jobber i norge får barntrygda sendt rett hjem til sin familie i utlandet.det har pengene større verdi enn i norge.dette burde vert en stopper for.da kunne vi heller brukt pengene til sykehus og skoler her til lands.

Skrevet

Nå har ikke jeg og samboren barn, men personlig så må jeg si at for min del er ikke 970 kr noe beløp å snakke om, og jeg ser for meg at vi hadde levd veldig greit uten disse pengene. For min del så ser jeg for meg at dette er penger som havner inn på konto til barnet øremerket lappen, bil og innskudd på bolig. 970 kr i mnd over 18 år blir 209 520 kr, og med renter og renters rente så blir dette en ganske grei sum etter hvert.

Skrevet

Hadde klart meg uten, men som student så er en tusenlapp aldri å si nei takk til :)

Skrevet

Lite viktig i dag da økonomien er god.Men de første årene var den en god hjelper

Skrevet

For å si det slik, 970 kr er rundt 400 zloty i Polen i dag. En normal gjennomsnitts middels/litt lav MÅNEDSLØNN i polen i dag ligger på mellom 500-800 zloty. Så i Polen er faktisk den barnetrygda nesten en ekstra OK månedslønn for de som mottar. Har man to barn, og får nesten 2000 kroner, så er det OVER en middels månedslønn. Barnetrygda til gjestearbeidere burde vært utregna etter deres økonomiske behov i DERES land.

Jeg er selv polsk, men norsk statsborger.

Skrevet

Vi hadde sikkert klart oss uten barnetrygden, men vi har tvillinger og merker jo at det er dyrt med dobbelt opp av nesten alt utstyr. Ingen arvefordeler her nei. MEN jeg synes ikke den trenger å økes, tross alt finnes det viktigere ting å bruke penger på og jeg synes barnefamiliene i bunn og grunn blir litt overprioritert i statsbudsjettet...

At noen penger går til utlandet fordi fremmedarbeidere jobber og SKATTER i Norge har jeg ikke problemer med. Det er en forsvinnende liten sum sammenlignet med de barnetrygdene som går rett på sparekontoen til avkommet! Barnetrygden er ikke barnas penger, da hadde de kommet i barnets navn... Hvis det var slik at disse pengene skulle være en fremtidig pengegave (som om det ikke holder med gratis utdanning, det er faktisk noe man må betale for i de fleste andre land) til barna fra staten, så ville det vært mer fornuftig at staten betalte ut til de etterhvert som de fylte 18 år. Mer rettferidig også, tross alt ikke alle som har råd til å spare! Jeg synes det er en uting at holdningene til barnetrygden har blitt slik at den skal spare og fy skam til de foreldrene som våger å bruke barnetrygden i husholdningen...

Skrevet

Problemet med behovsprøvd barnetrygd er at en hel rekke familier, som ikke sparer barnetrygden, også vil miste den. Barnetrygden for våre to barn er faktisk helt avgjørende for at vi kan gjennomføre vårt ønske om at jeg er hjemmeværende mens barna er helt små. Det skal faktisk ikke mer til enn de neste 2000 i mnd for at det skal gå rundt for oss. Vi har ikke råd/tar oss ikke råd til å spare en hel tusenlapp i måneden per barn, men vi bor i et fint hus og har god økonomi. Selvsagt vil sikkert mange si at det ikke er en menneskerett å få være hjemmeværende med barna sine, men det er en annen sak. Hovedpoenget er at mange ville fått strammere økonomi og måtte tatt andre valg om ikke barnetrygden fantes.

Skrevet

Jeg er alenemamma og får dobbel barnetrygd. Jeg jobber fullt da, så jeg hadde klart meg fint uten om jeg måtte. Men det kommer godt med slik at jeg både kan spare til datteren min og meg, i tillegg til at vi lever greit. Jeg har ikke bidrag fra pappaen, og trenger det heller ikke, og trenger sjelden å snu på krona.

Skrevet

Jeg er ikke avhengig av barnetrygden siden jeg og mannen min tjener ganske bra, jeg syns barnetrygden burde økes med tiden siden prisene også øker, og det burde også kansje overveies å kansje gi litt mer barnetrygd til de som f.eks tjener under 200.000 i året.

Skrevet

Jeg synes alle bør få barnetrygd, men at den bør være mer behovsprøvd enn i dag. At en familie som tjener 800000 i året får 972 kr er ok, at en familie om tjener 200000 får det samme blir noe helt annet.

Skrevet

Barnetrygden er ikke noe vi er avhengige av, men kommer inn på vår feriekonto. Vi ser ikke de pengene til vi skal på tur. Irrelevant, men vi sparer halvparten av barnetrygdsummen til barna hver måned, dette trekkes av lønnskontoen vår.

Skrevet

Jeg synes alle bør få barnetrygd, men at den bør være mer behovsprøvd enn i dag. At en familie som tjener 800000 i året får 972 kr er ok, at en familie om tjener 200000 får det samme blir noe helt annet.

Fullstendig uenig. Synes faktisk ikke man bør fremprovosere at mennesker som ikke har råd til barn får før de er kapable til selv å forsørge dem. Jeg sier også vekk med kontantstøtten, en gang for alle. Evt at den kun er for de som har søkt bhg, men venter på plass.

Skrevet (endret)

Mannen og meg har god inntekt, begge to, men også høye utgifter. Vi betaler feks 5800 i mnd i barnehage for tre barn så jeg synes de 3000 er greie å få hver mnd. Vi bor i Oslo- område og har et boliglån på flere mill. Vi hadde klart oss fint uten barnetrygden også, men det kommer greit med i månedspotten. Har akkurat kjøpt nye vinterjakker, dresser, luer, ull osv til tre barn, tusenlappene flagrer.... Jeg har også tvillinger, pluss en til, så selv om en kan arve, må to av barna alltid få nytt. Barnetrygden går til meg, jeg er den som handler til ungene, men mannen sparer noen 100-lapper til hvert barn hver mnd.

Endret av Caramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...