sebastianen Skrevet 13. oktober 2011 #21 Skrevet 13. oktober 2011 Den er for lav ja, den burde reguleres hvert år, i takt med prisøkning. Og ja, den burde på et vis behovprøves. Sitter du med en inntekt på mange hundre tusen så trenger man den ikke. nå ja, mange hundre tusen er vel ikke noe over middels idag . 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #22 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg synes faktisk barnetrygda burde heves litt fra de få 970 kronene, jeg mener den er for lav sånn sett, derfor lurer jeg på hva man får for den, i forhold til alle andre utgifter man får som barnefamilie. For at det skal gi uttelling, synes jeg faktisk den burde heves. Noen påpekte jo at den ikke har vært hevet på 12 år, på 12 år har MYYYE gått skikkelig opp i pris. Jeg husker at feks for 12 år siden så kostet en kroneis kanskje 13 kroner, nå koster den nærmere 25. Bare for å nevne det første jeg kom på, kroneis av alle ting, men men. Lønninger jevner seg ut med prisindex, moms, osv, hvorfor ikke barnetrygda da? Selv om det også ble påpekt at barnehage og SFO var veldig mye dyrere når brukere her var små. Likevel, selve levestandarden har blitt dyrere. Da er 970 kr lite synes jeg.
Gjest Cecilia L Skrevet 13. oktober 2011 #23 Skrevet 13. oktober 2011 Fullt forståelig at det er "greit" å få en tusenlapp eller to ekstra inn på kontoen hver måned. Men er ikke denne ordningen med barnetrygd til ALLE i ferd med å gå ut på dato? Er det ikke i realiteten millioner av kroner rett ut av vinduet til velferds-Norge? Når det er slik at velfødde nordmenn kan sette inn disse pengene på sparekonto til sitt barn, så har denne trygdeordningen feilet, spør du meg. Og før noen begynner å gå i forsvar; ja, noen KAN ha behov for trygdeordninger når de har barn. Men det gjelder langt fra alle. Denne ordningen burde vært behovsprøvd for år og dag siden. Mer administrasjon, muligens noe stigma, men dog. Skattepengene behøves andre steder enn på priviligerte barns stadig voksende sparekonti.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #24 Skrevet 13. oktober 2011 Vi er litt avhengige av den. Dvs, vi lever ikke skralt syns jeg, kjøper omtrent det vi vil ha (men vi har ikke så høye ønsker da ). Iblant er det litt tomt når barnetrygden kommer, så den er absolutt god å ha. Snart blir vi begge studenter så da kommer vi til å være totalt avhengige av den.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #25 Skrevet 13. oktober 2011 nå ja, mange hundre tusen er vel ikke noe over middels idag . Nå snakker jeg om en av to inntekter. Er man alene så vil man i de aller fleste tilfeller trenger barnetrygden selv om man har en inntekt på 400-500k. Er man derimot to med to sånne inntekter så trenger man den stort sett ikke.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #26 Skrevet 13. oktober 2011 Når det er slik at velfødde nordmenn kan sette inn disse pengene på sparekonto til sitt barn, så har denne trygdeordningen feilet, spør du meg. Det er sånn foreldrene til meg og søsteren min gjorde det med vår barnetrygd. De satte den inn på sparekonto og så ble de spart til vi flyttet ut og trengte skolebøker, depositum, førerkort og skolepenger osv. De har aldri brukt noen av de pengene på seg selv eller husholdning.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #27 Skrevet 13. oktober 2011 Fullt forståelig at det er "greit" å få en tusenlapp eller to ekstra inn på kontoen hver måned. Men er ikke denne ordningen med barnetrygd til ALLE i ferd med å gå ut på dato? Er det ikke i realiteten millioner av kroner rett ut av vinduet til velferds-Norge? Når det er slik at velfødde nordmenn kan sette inn disse pengene på sparekonto til sitt barn, så har denne trygdeordningen feilet, spør du meg. Og før noen begynner å gå i forsvar; ja, noen KAN ha behov for trygdeordninger når de har barn. Men det gjelder langt fra alle. Denne ordningen burde vært behovsprøvd for år og dag siden. Mer administrasjon, muligens noe stigma, men dog. Skattepengene behøves andre steder enn på priviligerte barns stadig voksende sparekonti. Helt enig. Går sen rett innpå barnets konto så burde man ikke få den. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #28 Skrevet 13. oktober 2011 Helt enig. Går sen rett innpå barnets konto så burde man ikke få den. Men der har du jo igjen det at det preventerer fremtidige katastrofer, om jeg skal si det slik. Med penger på bok slipper NAV, sossen å blande seg inn når unge mennesker ikke greier å leve på seg selv, de har penger i bakhand til å kjøpe det de trenger uten å snylte på noen. Det er penger som uansett er berettiget dem fra de var små, så det er vel noe positivt i det og? Og hvis foreldrene heller hadde bakt barnetrygda inn i høyere forbruk så den IKKE gikk på sparekonto, hadde det vært OK da? I dag sliter mange unge med å komme seg inn på eiemarkedet, en barnetrygd spart i mange år kan være løsningen uten at de må ta opp dyre lån og havne i gjeldskrisa, det gagner ingen.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #29 Skrevet 13. oktober 2011 Fullt forståelig at det er "greit" å få en tusenlapp eller to ekstra inn på kontoen hver måned. Men er ikke denne ordningen med barnetrygd til ALLE i ferd med å gå ut på dato? Er det ikke i realiteten millioner av kroner rett ut av vinduet til velferds-Norge? Når det er slik at velfødde nordmenn kan sette inn disse pengene på sparekonto til sitt barn, så har denne trygdeordningen feilet, spør du meg. Og før noen begynner å gå i forsvar; ja, noen KAN ha behov for trygdeordninger når de har barn. Men det gjelder langt fra alle. Denne ordningen burde vært behovsprøvd for år og dag siden. Mer administrasjon, muligens noe stigma, men dog. Skattepengene behøves andre steder enn på priviligerte barns stadig voksende sparekonti. Nå er det slik at det vil koste mer å drifte byråkratiet rundt behovsprøvd barnetrygd enn man vil spare inn. Så joda, skattepengene behøves helt klart andre steder, det er bare det at det ville blitt enda mindre av de igjen til andre ting.
sebastianen Skrevet 13. oktober 2011 #30 Skrevet 13. oktober 2011 Nå snakker jeg om en av to inntekter. Er man alene så vil man i de aller fleste tilfeller trenger barnetrygden selv om man har en inntekt på 400-500k. Er man derimot to med to sånne inntekter så trenger man den stort sett ikke. sant nok
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #31 Skrevet 13. oktober 2011 I mange tilfeller kunne de 970 kr heller blitt bevilget eldre på eldrehjem, feks.
Gjest Cecilia L Skrevet 13. oktober 2011 #32 Skrevet 13. oktober 2011 Nå er det slik at det vil koste mer å drifte byråkratiet rundt behovsprøvd barnetrygd enn man vil spare inn. Så joda, skattepengene behøves helt klart andre steder, det er bare det at det ville blitt enda mindre av de igjen til andre ting. Må det det? Eller er det ikke slik at de fleste som har behov for denne barnetrygden også allerede er i systemet? Å tenke nytt tar tid og krever omstillinger, men det er ikke umulig. Selv om det å rokke ved anakronismer sjelden er en spesielt populær affære. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #33 Skrevet 13. oktober 2011 Må det det? Eller er det ikke slik at de fleste som har behov for denne barnetrygden også allerede er i systemet? Å tenke nytt tar tid og krever omstillinger, men det er ikke umulig. Selv om det å rokke ved anakronismer sjelden er en spesielt populær affære. Hvilket system? Mener du at disse pengene er fullstendig overflødige for alle som ikke er trygda?
Gjest Cecilia L Skrevet 13. oktober 2011 #34 Skrevet 13. oktober 2011 Hvilket system? Mener du at disse pengene er fullstendig overflødige for alle som ikke er trygda? Barnetrygden slik den er i dag, hvor en stor andel av foreldrene er dobbeltarbeidende med tilhørende inntekt, har gått ut på dato for flere år tiår siden. Jeg sier ikke noe om at de som ikke har behov for statlig støtte ikke skal få det. Men da er de vel sannsynligvis allerede inne i systemet med bostøtte, lavere skatteprosent osv.
Gjest Cecilia L Skrevet 13. oktober 2011 #35 Skrevet 13. oktober 2011 Men der har du jo igjen det at det preventerer fremtidige katastrofer, om jeg skal si det slik. Med penger på bok slipper NAV, sossen å blande seg inn når unge mennesker ikke greier å leve på seg selv, de har penger i bakhand til å kjøpe det de trenger uten å snylte på noen. Det er penger som uansett er berettiget dem fra de var små, så det er vel noe positivt i det og? Og hvis foreldrene heller hadde bakt barnetrygda inn i høyere forbruk så den IKKE gikk på sparekonto, hadde det vært OK da? I dag sliter mange unge med å komme seg inn på eiemarkedet, en barnetrygd spart i mange år kan være løsningen uten at de må ta opp dyre lån og havne i gjeldskrisa, det gagner ingen. Ullent argument. Så da heter det ikke lengre barnetrygd? Men en slags offentlig sponset sparekonto for boligkjøp i fremtiden?
sebastianen Skrevet 13. oktober 2011 #36 Skrevet 13. oktober 2011 Barnetrygden slik den er i dag, hvor en stor andel av foreldrene er dobbeltarbeidende med tilhørende inntekt, har gått ut på dato for flere år tiår siden. Jeg sier ikke noe om at de som ikke har behov for statlig støtte ikke skal få det. Men da er de vel sannsynligvis allerede inne i systemet med bostøtte, lavere skatteprosent osv. Neida, ikke alle har en inntekt på over 500000 hver 1
Gjest Cecilia L Skrevet 13. oktober 2011 #37 Skrevet 13. oktober 2011 Neida, ikke alle har en inntekt på over 500000 hver Og argumentet er hva? Jeg vet da at ikke alle dobbeltarbeidende har en inntekt på million+. Men inntektsnivået her i landet er da ikke så lavt at de aller fleste dobbeltarbeidende er tett oppunder det.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2011 #38 Skrevet 14. oktober 2011 Ja, det er en sum jeg også satt pris på at kom inn når den skulle. Men 970 helt alene synes jeg virker så lite, egentlig.. Da får du finne en mann du kan få barn med...............ovs så får du mere barneetrygd og støtte
Timseh Skrevet 14. oktober 2011 #39 Skrevet 14. oktober 2011 Nå er jeg "bare" gravid og har ikke levd ut familielivet enda, men jeg skulle virkelig ønske at min mor satt barnetrygden inn på min konto hver måned fra jeg var født. Dessverre hadde hun ikke økonomi til dette som gjorde at jeg ikke hadde noen sparepenger da jeg ble eldre, som igjen resulterte til at jeg måtte jobbe meg i hjel for å få litt ekstra å rutte med. Men nok om det. Nå når jeg får barn har meg og forloveden bestemt oss for at barnetrygden (+30 kr, hehe, så det blir en 1000-lapp i mnd) settes inn på barnets konto. Dette er barnets penger og da jeg tok beslutningen om å beholde mitt ufødte barn, så fant vi ut hvordan vi skulle klare oss øknomisk. Hadde vi ikke fått barnetrygd, så hadde vi alikevel klart å spare en 1000-lapp i mnd til barnet vårt. Barnetrygden er ikke sånn sett viktig for meg, men det er greit å få en 1000-lapp ekstra i mnd som kan settes direkte inn på barnets konto
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #40 Skrevet 14. oktober 2011 Ullent argument. Så da heter det ikke lengre barnetrygd? Men en slags offentlig sponset sparekonto for boligkjøp i fremtiden? Det er jo for å TRYGGE barnet, enten det er der og da, eller senere i fremtiden, er vel opp til foreldre å bestemme?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå