AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Leser av og til debatter her om folk som skriver om barnetrygden. JF tråden om hvorfor barnetrygda ikke har økt på 12 år. Og tråder der det er er snakk om delt bosted, bostedsforelder er redd for å miste barnetrygden eller få den minsket. Jeg mener, den er på skarve 970 kroner, ikke en gang en tusenlapp. Hvis man er så avhengig av den for å få det til å gå rundt at man ikke ser for seg veien videre om den forsvinner, burde man ikke tenke over hva for en skral økonomi man i såfall sitter med? Og nei, jeg har ikke barn, men den dagen jeg får barn vil jeg være såpass økonomisk stabil at de 970 kr fra eller til ikke gjør meg noe, og de kan gå inn på en sparekonto til barnet. Dessuten, hvorfor skal barnetrygden heves egentlig? Hvorfor er det samfunnets oppgave å støtte at nettopp du fikk barn? Hva synes dere selv? Diskusjon løs. 1
Rararara Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Vi hadde nok klart oss uten, men det er utrolig godt når barnetrygden for våre to barn kommer inn på konto i slutten av mnd. Den går heller ikke direkte inn på sparekonto til ungene. Jeg sparer til de utenom, men har for tiden ikke råd til å sette hele barnetrygda over til dem.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Det blir som en ekstra økonomisk støtte da, siden det er lagt til på slutten av måneden, et ekstra boost til neste lønning? Jeg får lønn 12 hver måned, ser for meg at det hadde vært veldig greit med den barnetrygda på slutten av mnd dersom jeg hadde lite penger ja.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Eg er ikkje så avhengig av barnetrygda at eg sultar viss eg ikkje får, men den kjem veldig godt med. Samfunnet støttar ikkje for at EG har fått barn, dei gjev støtte til at det skal bli født barn! Stor forskjell. Utan ungar går samfunnet i grøfta. Det er lett å sjå på statistikkar at dei nordiske landa, som har gode ordningar for barnefamiliar, har langt høgare fødselstall enn sør-europeiske land, der dei knapt får ungar lenger. Eg tykkjer på ein måte at viss du har råd til å spare heile barnetrygda, så treng du den ikkje. Samtidig, så meiner eg at behovsprøving vil stigmatisere dei som får barnetrygd. Dessutan vil byråkratiet som trengs for å finne ut kven som er "verdige søkarar" sikkert kreve såpass med ressursar at vinninga går opp i spinninga. M.a.o - eg er for fortsatt barnetrygd - for alle. 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Skal èn ha barnetrygd, bør alle få, det er jo BARNEtrygd, og alle som får den har jo liksom barn, så den diskusjonen er jeg enig i. Skjønner godt at det produseres flere barn når småbarnsfamilier får masse støtte, enn de familiene i de landene som ikke får det. Blir jo fullstendig på egen økonomi, og ikke alle har jo råd.
makkapakka Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 barnetrygden trenger jeg nå, som jeg ikke tjener så godt, og pengene kommer godt med som husholdningspenger. Hadde merket om den ble borte men nå får jeg dobbelt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Dobbelt barnetrygd er litt ja, da er det snakk om nesten 2 lapper som i såfall forsvinner fra konto. Det kan merkes vil jeg tro.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er ganske avhengig av den, men for meg utgjør det ca 3800 kr, og det er jo en del..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er ganske avhengig av den, men for meg utgjør det ca 3800 kr, og det er jo en del.. Ja, det er en sum jeg også satt pris på at kom inn når den skulle. Men 970 helt alene synes jeg virker så lite, egentlig..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er 100% avhengig av barnetrygden. Er alene med barn. Det var jeg ikke da jeg fikk barn og målet var jo å bli gammel med mannen. Sånn ble det ikke og økonomien gikk nedover. Uten barnetrygd så hadde det blitt enda mer smalhans og da over på det som ikke er forsvarlig for å drifte en familie.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er 100% avhengig av barnetrygden. Er alene med barn. Det var jeg ikke da jeg fikk barn og målet var jo å bli gammel med mannen. Sånn ble det ikke og økonomien gikk nedover. Uten barnetrygd så hadde det blitt enda mer smalhans og da over på det som ikke er forsvarlig for å drifte en familie. Men hva får du får de 970 kronene liksom? Kan du forsørge barnet ditt på det, eller hva? Jeg bare lurer, for meg er det jo ikke så mye penger, og ser ikke for meg at man får så mye for det i Norge i dag.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Nå som jeg er student og mannen min forsørger oss alle så er barnetrygden veldig velkommen kan man si. Vi er så og si avhengig av den. Den går i potten sammen med alt det andre som mat,regninger og klær. Alt etter som hva vi trenger.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Man får aldri 970 kr når man er alene med barn. Har man ett barn får man det doble. Har man tre barn får man 3800 osv. En mer en antall barn.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Men hva får du får de 970 kronene liksom? Kan du forsørge barnet ditt på det, eller hva? Jeg bare lurer, for meg er det jo ikke så mye penger, og ser ikke for meg at man får så mye for det i Norge i dag. Man kan betale regninger med dem. Kjøpe litt klær eller mat med dem. Det kommer godt med.
*Mocca* Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Men hva får du får de 970 kronene liksom? Kan du forsørge barnet ditt på det, eller hva? Jeg bare lurer, for meg er det jo ikke så mye penger, og ser ikke for meg at man får så mye for det i Norge i dag. Kjente flere som før de fikk barn som ikke syntes 1000-lapp var mye penger, det var jo omtrent som lommerusk å regne..... Men dem inkludert meg selv merker det etter vi har fått barn at det å ha en tusenlapp ekstra kort tid før lønning, er rett og slett "livreddende". Man får faktisk utrolig mye for den summen når man handler mat til familien hvis man tenker litt fornuftig. Som familie på 4 kunne vi fint klare oss en uke på det. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 For meg kommer kommer pengene godt med. Jeg hadde nok klart meg uten dem men, med tanke på at jeg betaler 300 kr i tlf, 390 kr for internett og 280 kr i busskort for barnet mitt så er jo 3 av mine faste regninger finansiert gjennom barnetrygden. Og de 3 regningene utgjør 1/3 av alle faste regniger jeg har.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Kjente flere som før de fikk barn som ikke syntes 1000-lapp var mye penger, det var jo omtrent som lommerusk å regne..... Men dem inkludert meg selv merker det etter vi har fått barn at det å ha en tusenlapp ekstra kort tid før lønning, er rett og slett "livreddende". Man får faktisk utrolig mye for den summen når man handler mat til familien hvis man tenker litt fornuftig. Som familie på 4 kunne vi fint klare oss en uke på det. Akkurat, så jeg sitter ikke her i hovmod, og håper jeg ikke blir oppfattet som det. Som barnløs kan jeg selv bestemme hvor alle mine kroner skal gå, men når jeg får barn blir vel kanskje økonomien en annen, selv om jeg håper at jeg skal klare alt selv uten den ekstra trygden. VELDIG greit å se hva andre bruker den til, tenker om den osv. ts.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 I bunnen så ligger alltid utgifter for å bo, reise til jobb, barnehage mm. Såkalte faste utgifter. Det man har til overs er det man har å leve for. Da er faktisk 970 kr mye fordi det går rett til forbruk. Dette er penger inn hver måned. Forbruk er mat, opplevelser, klær, ferier, fritid mm. Kan du øke matbudsjettet ditt med nesten en tusenlapp hver måned så vil du merke det.
sebastianen Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Men hva får du får de 970 kronene liksom? Kan du forsørge barnet ditt på det, eller hva? Jeg bare lurer, for meg er det jo ikke så mye penger, og ser ikke for meg at man får så mye for det i Norge i dag. Underlig holdning , 1000 kr er da iallefall noe . Det kommer nok godt med om en ikke har det så fett . Og det har en ofte ikke når ungene er små . Det betyr f.eks at du tåler 1000 kr mer i husleie, eller billån . Du får en del barneklær og sko for 1000 kr og . Jeg synes barnetrygden er for lav . Den burde heves , og kanskje i samme omgang behovsprøves . Men ikke med så strenge krav at vanlige lønnsmottagere ikke får det . Norge har ganske gode ordninger for nybakte foreldre , spesielt de som er yrkesaktive . Det kunne absolutt vært bedre for studenter og hjemmeværende . De gjør jo faktisk samfunnet samme tjenesten å fostre opp en fremtidig skattebetaler og samfunnsborger .
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 Den er for lav ja, den burde reguleres hvert år, i takt med prisøkning. Og ja, den burde på et vis behovprøves. Sitter du med en inntekt på mange hundre tusen så trenger man den ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå