Mooria Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 Det ER forskjell på å bite og BITE da! Ja og det viser jo bare hva dyret faktisk er i stand til.
MalloryK Skrevet 14. oktober 2011 #22 Skrevet 14. oktober 2011 Uff, ikke hør på Mooria. Hunder kan skvette, det burde alle vite. Og alle burde vite at man ikke skal løpe mot en hund, eller skremme den. Dere lærer vel ungene deres at de skal spørre først om de kan få klappe en hund? TS: Ikke gjør noe dramatisk nå, se ann hvordan hunden reagerer videre, og ta det rolig. Det gikk tross alt bra 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #23 Skrevet 14. oktober 2011 Ja og det viser jo bare hva dyret faktisk er i stand til. Alle dyr kan bite om det blir presset opp i en viss situasjon. Det er en naturlig mekanisme når dyr er livredde. Si meg... Har du noe kunnskap om hund/dyr? 3
Mooria Skrevet 14. oktober 2011 #24 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har nok kunnskap til å vite at hunder som biter, blir avlivet - i samtlige tilfeller jeg vet om. Det er ikke noe jeg er alene om å mene, for å si det sånn.
Capricorn Skrevet 14. oktober 2011 #25 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har nok kunnskap til å vite at hunder som biter, blir avlivet - i samtlige tilfeller jeg vet om. Det er ikke noe jeg er alene om å mene, for å si det sånn. Hunder som biter og skader et menneske eller et annet dyr kan bli avlivet ja. Har aldri hørt om at noen har blitt avlivet fordi de bet en sekk...... 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #26 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har nok kunnskap til å vite at hunder som biter, blir avlivet - i samtlige tilfeller jeg vet om. Det er ikke noe jeg er alene om å mene, for å si det sånn. Vel, det virker som om du er ganske alene om det her... Samtlige tilfeller du vet om... Ja, da følger du dårlig med. Det er ikke lenger enn en uke siden en kunne lese om en kvinne om ble bitt av noen hunder på tur. Disse hundene hadde bitt før, politiet hadde også blitt varslet uten at det var blitt gjort noe. Ett eksempel bare. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #27 Skrevet 14. oktober 2011 TS her... Hadde ikke tid til å skrive mer istad, men her kommer litt info: Hunden er 4 år, så spøkelsesalderen er langt forbi. Rasen er Rottweiler, så det er ikke noe collie-snapping heller. Tantebarnet er 16 år, og vant med hund. Dette kan umulig være noe tantebarnet har funnet på for morro skyld. Jeg kan ikke helt se poenget i det? Jeg skal selvfølgelig gå tur med hunden selv fra nå av. Tør ikke noe annet rett og slett. Kaskje hunden min rett og slett ikke var trygg nok på henne... =/ Sekken ble ikke ødelagt så vidt jeg vet. Hun sa at hunden stod igjen med stroppen etter sekken i munnen. Det var det. Hadde hun virkelig villet bite, hadde vel sekken gått istykker eller? Selvom dette har vært en utrolig ekkel opplevelse, så kommer ikke avlivning til å skje med mindre det skjer igjen, og det da virkelig er et bitt for å bite. Jeg er ingen rasehater, men alarmklokkene ringer her. Rottweileren er en rase jeg mener man burde ha sertifikat for å eie, for de biter fra seg litt oftere enn snittet av store hunder, og skadeomfanget av rottweilerbitt er i de fleste tilfeller (det kommer sikkert en rottweilerelsker for å krangle) mye større enn ved et setterbitt, et retrieverbitt, et puddelbitt eller et chihuahuabitt, osv. (Google "drept + rottweiler") Tips: gå tur med hunden din selv inntil videre. Ta kontakt med noen som driver med IPO med rottweiler og få hjelp til trening og sosialisering av hunden. Få den gjennom mentaltester og funksjonsanalyse. Aktive IPO'ere med rottis vet bedre enn de fleste hvordan man trener og sosialiserer disse hundene, som kan være fantastiske om de oppdras og behandles riktig, men rett og slett dritskumle i hendene på amatører. Rottweiler er ikke en familiehund for uerfarne til middels erfarne hundemennesker. Det er en "brukshund" med en litt stygg forhistorie, og om ingen tar grep rundt den stadig mer utbredte bruken av den som familiehund og "kompis" til ukyndige som ikke stimulerer den nok eller riktig gjennom konsekvent trening fra tidlig valpestadium, blir den sikkert forbudt på linje med pitbull om ikke lenge. Det er allerede snakk om et rottweilerforbud i Danmark: http://www.bt.dk/vi-med-hund/nu-bliver-rottweileren-maaske-forbudt Her er et bra sted å starte letingen etter hjelp: K-[NINE] Her finnes mennesker som er så glad i rottweilere at de sannsynligvis vil gi deg omfattende gratis-hjelp med hunden for å forsikre at ikke enda en sak om et rottweilerbitt havner i media
mysticmoo Skrevet 16. oktober 2011 #28 Skrevet 16. oktober 2011 Hva hadde skjedd hvis personen tilfeldigvis ikke hadde hatt sekken på da? Hadde en hund bitt meg, om det var i sekken eller hvor som helst, så kan jeg garantere at den hadde vært død innen slutten av dagen. Det hadde kanskje ikke hendt hvis personen ikke hadde sekk på? Også en mulighet.
mysticmoo Skrevet 16. oktober 2011 #29 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg er ingen rasehater, men alarmklokkene ringer her. Rottweileren er en rase jeg mener man burde ha sertifikat for å eie, Jeg visste dette skulle komme... for de biter fra seg litt oftere enn snittet av store hunder, For noe tull. Problemet er at media elsker å fremstille det slik, og derfor blir selvfølgelig alle rottweilerbitt blåst opp, mens man aldri hører om de som blir bitt av små terriere. Som faktisk skjer oftere! Til og med rottweilervalper på 4 måneder havner i media når de hopper på folk på gata for å hilse. 'Angrep' står det da og skadeomfanget av rottweilerbitt er i de fleste tilfeller (det kommer sikkert en rottweilerelsker for å krangle) mye større enn ved et setterbitt, et retrieverbitt, et puddelbitt eller et chihuahuabitt, osv. (Google "drept + rottweiler") Selvfølgelig er det det, når de har hundeverdens sterkeste kjevetrykk. Tips: gå tur med hunden din selv inntil videre. Ta kontakt med noen som driver med IPO med rottweiler og få hjelp til trening og sosialisering av hunden. Hva i alle dager skal hun kontakte en IPO trener for hvis hun ikke skal trene IPO? Få den gjennom mentaltester og funksjonsanalyse. Enig! Alle brukshundraser burde være mentaltestet, og hvertfall etter en slik episode kan det være fint å få plassert HVORFOR dette hendte, viser det seg at hun er en ganske nervesvak hund, så har du faktisk en veldig stor jobb å gjøre med en så stor og sterk rase. Rottweiler er ikke en familiehund for uerfarne til middels erfarne hundemennesker. Det er en "brukshund" med en litt stygg forhistorie, og om ingen tar grep rundt den stadig mer utbredte bruken av den som familiehund og "kompis" til ukyndige som ikke stimulerer den nok eller riktig gjennom konsekvent trening fra tidlig valpestadium, blir den sikkert forbudt på linje med pitbull om ikke lenge. Enig, dessverre. Dette er ingen familiehund, men en brukshund som krever å bli brukt. Det er ingen hemmelighet at de dessverre har en tendens til å ta på seg andre oppgaver (vokt bl.a) om de ikke får utløp for energien på en ordentlig måte. Ellers må jeg nok en gang si at du må gå tur med hunden alene. Kanskje 16åring var nervøs når hun gikk med den? Det kan ha mye å si. Kanskje hunden følte at den måtte 'beskytte' henne? Uansett, dette var hverken et angrep eller et bitt, men burde selvfølgelig ikke skje igjen 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #30 Skrevet 16. oktober 2011 Heisann! TS her... Jeg skal fra nå av alltid gå tur med hunden min selv, og ta en mentaltest (eller heter det ikke mentalbeskrivning?) av hunden. Men jeg må si at jeg, ihvertfall håper jeg, tror at dette var et engangstilfelle. Hunden var hos vet. i går. Oppførte seg utmerket. Tog buss, tog og trikk... Hunden oppførte seg eksemplarisk. En fremmed ville hilse. Hunden var akkurat som før. Har lest av hvert bidige tegn av kroppsspråket hennes, og hun har ikke vist noe tegn til å være hvertfall utrygg eller sint eller liknende. Håper det fortsetter sånn Men mentaltesten skal jeg virkelig få unnagjort. Er vel litt dumt at jeg ikke har gjort det enda. Uansett - takk for alle svar jeg har fått her inne! TS
mysticmoo Skrevet 16. oktober 2011 #31 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har ikke vondt for å tro at en vokter kan være mer påpasselig når den går tur med andre, om den ikke er vant til det (er hun det?), så det kan nok være et engangstilfelle, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #32 Skrevet 16. oktober 2011 Hva i alle dager skal hun kontakte en IPO trener for hvis hun ikke skal trene IPO? I IPO-miljøet er de vant til å håndtere skarpe hunder. Det er en høy tetthet av mennesker med bred og dyp kunnskap om, og lang praktisk erfaring med, sosialiseringsøvelser og treningsopplegg som virker i forhold til å lage gode og trygge familiehunder av de skarpe rasene. ..hunder som også er trygge for fremmede som ufrivillig møter dem på gata. Tror ikke det er en holdbar løsning for TS å bare glemme episoden og gå tur med hunden selv fra nå. Det vil ikke forandre på noen ting. Om hun skal føle seg trygg på hunden, hunden skal føle seg trygg på omgivelsene, og omgivelsene skal føle seg trygge for hunden, trenger de et litt mer omfattende treningsopplegg, som involverer hjelp fra andre, kompetente mennesker. Målet må være å få en hund som passerer en mentalvurdering med glans, for en slik hund er tryggere for alle, i alle settinger. Er du ikke enig? Sannsynligheten for å treffe gode hjelpere til TS og hunden hennes er vel langt større i miljøer som driver med skarpe raser enn i miljøer hvor det store flertallet har hunder med gemytt som likner retriever og puddel? Dog er det en tispe TS har, og jeg har personlig ingen erfaring med tisper av skarpe raser, så kan hende jeg tar helt feil, og at et klikkermiljø med retrievere og border collier er et bedre egnet sted å søke hjelp. Synes at TS i alle fall bør forhøre seg med noen IPO'ere som har rottweiler om hva de mener, og forhøre seg med noen i et "vanlig" brukshundmiljø om hva de mener. ..for så å velge det sosialiserings-treningsopplegget hun tror vil være mest effektiv for sin hund, for å gjøre henne trygg på seg selv og andre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #33 Skrevet 16. oktober 2011 Hva hadde skjedd hvis personen tilfeldigvis ikke hadde hatt sekken på da? Hadde en hund bitt meg, om det var i sekken eller hvor som helst, så kan jeg garantere at den hadde vært død innen slutten av dagen. Gå å ta pilla di..
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #34 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har nok kunnskap til å vite at hunder som biter, blir avlivet - i samtlige tilfeller jeg vet om. Det er ikke noe jeg er alene om å mene, for å si det sånn. Kanskje vi bare skal avlive mennesker som slår også.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #35 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har ikke vondt for å tro at en vokter kan være mer påpasselig når den går tur med andre, om den ikke er vant til det (er hun det?), så det kan nok være et engangstilfelle, helt klart. Hun har blitt passet på før ved utenlandsreiser, og det har alltid gått bra. De som passet henne var i nær familie, og har god kunnskap om hund (vært i boxer-miljøet siden 80-tallet). Det kan være tantebarnet var litt nervøs, men hun spurte frivillig om å gå med hunden, og har gjort det før uten problemer, så tror ikke helt hun var så veldig nervøs egentlig.
Teriyaki Skrevet 16. oktober 2011 #36 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig. Hva hadde skjedd hvis personen tilfeldigvis ikke hadde hatt sekken på da? Hadde en hund bitt meg, om det var i sekken eller hvor som helst, så kan jeg garantere at den hadde vært død innen slutten av dagen. Jeg har nok kunnskap til å vite at hunder som biter, blir avlivet - i samtlige tilfeller jeg vet om. Det er ikke noe jeg er alene om å mene, for å si det sånn. Du gir virkelig ikke uttrykk for å ha peiling på hund, for å si det sånn! Alle kan skvette, og for dyr er det en naturlig refleks å reagere slik dersom de skvetter veldig, eventuelt er utrygge i utgangspunktet. At hunden gikk med halen mellom beina etter episoden er også tegn på at hun var skamfull og nervøs etter det som skjedde. Men..Heldigvis så hadde du ikke fått medhold hos politiet dersom du var den som hadde blitt bitt i sekken sin. De avliver nemlig ikke hunder som ikke har vist tegn til aggresivitet. Å bite er nemlig ikke alltid et resultat av at hunden er aggresiv. For meg virker det som om hunden skvatt, og reagerte i ren refleks, for så å føle seg skamfull da hun innså hva hun hadde gjort. Enn å ha så lite respekt for dyreliv, og for de stakkars eierne som sannsynligvis elsker dyra sine. Og jeg har forøvrig blitt bitt til blods av en hund. Sitter ikke med slike stygge holdninger av den grunn. For verden er ikke svart/hvit. Endret 16. oktober 2011 av Teriyaki 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå