Gå til innhold

Hunden min beit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevede noe veldig ekkelt her om dagen. Da et tantebarn var ute å luftet hunden min, beit hunden en forbipasserende i sekken. Det var mørkt, så hunden ble mulig redd, men allikevel... Jeg synes aldri en hund skal bite, og det var vel egentlig bare flaks at personen hadde sekk på. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Jeg synes det er fryktelig ekkelt. Men jeg var der ikke selv, så jeg vet ikke hva som kan ha skjedd. Tantebarnet sa at ingenting annet skjedde enn at det kom en person ganske fort fordi mellom en bil og henne. Hunden har aldri tidligere gjort noe sånt... Ikke har hunden vært annerledes i det siste heller, hverken før eller etter.

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm.... Ja mulig. Men jeg synes det er ekkelt at den gikk så langt som å bite i sekken istedet for å bjeffe eller knurre først :S :S Dog kom den forbipasserende veldig kjapt forbi, så hunden skvatt kanskje også. Den gikk med halen mellom beina lenge etterpå på turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

Hunden bet ikke et menneske. Mener du at om en hund holder tak i et bukseben eller et tau noen bærer på så skal den også avlives?

Hva slags rase er hunden? Kan det være typisk gjeter napping?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

Mener du hunden skal bøte med livet fordi den tok tak i en sekk??!

Håper ikke det er mange med slike meninger ser ute.

Hunden kan ha tatt tak i sekken fordi den ble redd for sekken. Jeg tror det er lite sannsynelig at den ville bitt personen med sekken. Om hunden hadde hatt lyst til det så hadde den gjort det. Den skvatt nok veldig og hvis sekken var like hel så kan den umulig ha bitt hardt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskytterrefleks. Den følte sikkert et viss utrygghet og et ansvar for "flokkens" sikkerhet da du ikke var der. Om den hadde gått med deg hadde den sannsynligvis følt seg trygg og beskyttet, og ikke sett noe behov for å ta kontrollen. Om den ville skade noen hadde den da ikke gått med halen mellom beina etterpå, så denne episoden er ikke en grunn til å avlive det stakkars dyret.

Gå tur med hunden din selv, så risikerer du ikke at noen begjærer den avlivet. :klem:

Hva gjeternapping angår; dette slet vi voldsomt med det første året. Legger og ankler på skiløpere var et instinktivt mål. Fikk det heldigivs av etterhvert, og er glad de få personene som faktisk fikk en våt Border Collie kjeft rundt leggen visste hva gjeternapping er, og ikke valgte å begjære "den livsfarlige hunden" avlivet. Dyret er vedens mest empatiske og hengivne undersått; han ser ut til å leve for å gjøre hva vi ber ham om, og han vil ikke gjøre en flue fortred. ...men han vil så gjerne samle skiløperne i en tett klynge når han ser dem gå adspredt på en lang og ujevn rekke :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er, hva er alderen på barnet? At hunden er litt mer nervøs uten en voksen er ikke unormalt. Jeg ville helt klart sett litt på hvordan hunden oppfører seg sammen med barnet og hvordan barnet oppfører seg sammen med hunden.

Men jeg ville selvsagt ikke avlivet bare fordi hunden nappet i en sekk. Uansett så viser jo dette litt hvorfor det er skummelt å overlate hunden til andre, da får man ikke sett med egne øyne hva som skjer.

Endret av Windsor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

Her er jeg uenig. Jeg elsker hunden min. Allikevel; hadde jeg sett på hunden som en trussel mot andre mennesker, hadde ikke min kjærlighet for hunden holdt en avlivning tilbake. Jeg hadde ikke orket å leve isolert fra andre mennesker pga hunden, eller alltid ha i bakhodet at den kan skade et menneske, for så å gå å ha det på samvittigheten resten av livet om det skulle skje noen gang.

Saken er jo at jeg ikke var der, så jeg vet ikke hva som sjedde. Hunden hadde en stropp i munnen fra sekken, men selve sekken var visstnok like hel. Synes ikke det er noen unnskyldning at hun ble redd, for en hund skal jo ikke bite. Men det kan også ha vært et napp (altså et "bitt" som advarsel, som aldri hadde laget hull i noe hud). Føler meg veldig delt, men å tenke slik som deg klarer jeg ikke. Det er ikke så svart-hvitt... =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare følg med på hunden. Les signalene.

Er det 100% sikkert at det faktisk skjedde? Skal ikke påstå at noen lyver, men det hender folk finner opp røverhistorier.

Så om du ikke så det selv, så ikke stress med det. Om hunden oppfører seg normalt, er det vel ikke noe farlig. Kanskje hunden skvatt, kanskje sekken så fin ut å bite i, eller annet.

Men hvis hunden ikke knurrer før den biter, er det litt skummelt, for da advarer den ikke, og det kan føre til at farlige situasjoner oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig. Jeg elsker hunden min. Allikevel; hadde jeg sett på hunden som en trussel mot andre mennesker, hadde ikke min kjærlighet for hunden holdt en avlivning tilbake. Jeg hadde ikke orket å leve isolert fra andre mennesker pga hunden, eller alltid ha i bakhodet at den kan skade et menneske, for så å gå å ha det på samvittigheten resten av livet om det skulle skje noen gang.

Saken er jo at jeg ikke var der, så jeg vet ikke hva som sjedde. Hunden hadde en stropp i munnen fra sekken, men selve sekken var visstnok like hel. Synes ikke det er noen unnskyldning at hun ble redd, for en hund skal jo ikke bite. Men det kan også ha vært et napp (altså et "bitt" som advarsel, som aldri hadde laget hull i noe hud). Føler meg veldig delt, men å tenke slik som deg klarer jeg ikke. Det er ikke så svart-hvitt... =/

Selvfølgelig skal ikke hunden avlives pga dette. Det var jo ikke ett BITT. Ble sekken ødelagt? I filler? Ble personen skadet? Ikke ut ifra hva jeg kan lese, og da har det jo ingenting å avlive hunden for. Hvor gammel er den? Spøkelsesperiode?

Det du skal gjøre er å gå tur med hunden selv, være var på signaler hun gir. Det er forskjell på et bitt og et glefs. Et bitt gir skade på gjenstand/hud, et glefs gir i verstefall/uheldigvis et merke på hud/klær/etc.

Det har også litt å si hvilken rase du har. Er det en gjeter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfatter dette heller ikke som et bitt.

Du skriver at vedkommende kom forbi i full fart. Min umiddelbare tanke er at hunden reagerte på refleks, som når den skal fange en ball e.l. Han fikk antakeligvis et lite støkk da den skjønte at dette ikke var tilfelle, og gikk derfor skamfull med halen mellom bena resten av turen. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt avlive hunden umiddelbart. At den aldri har gjort noe sånt før er ingen unnskyldning, og at du er glad i dyret er helt uvesentlig. Hunder som biter skal avlives, noe annet er totalt uansvarlig.

For noen er ALT svart/hvitt.

Herrejesus :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Ikkje la en unge gå tur med din hund aleine. Du veit aldri hva som kan skje og unger har ikkje full kontroll. Tenk om det plutselig hadde komt ei svær bikkje og angrepet din hund?

Endret av Apophis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikkje la en unge gå tur med din hund aleine. Du veit aldri hva som kan skje og unger har ikkje full kontroll. Tenk om det plutselig hadde komt ei svær bikkje og angrepet din hund?

Det er jeg helt enig i.

Har selv en hund på knappe 11 kilo som jentungen på 6 ikke klarer å holde igjen hvis han drar - så ingen vits i å la henne lufte bikkja. Det hender jeg har sett 8-10 åringer lufte familiens(?) rottweiler. Toppen av uansvarlighet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde skjedd hvis personen tilfeldigvis ikke hadde hatt sekken på da? Hadde en hund bitt meg, om det var i sekken eller hvor som helst, så kan jeg garantere at den hadde vært død innen slutten av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde skjedd hvis personen tilfeldigvis ikke hadde hatt sekken på da? Hadde en hund bitt meg, om det var i sekken eller hvor som helst, så kan jeg garantere at den hadde vært død innen slutten av dagen.

Det ER forskjell på å bite og BITE da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

Hadde ikke tid til å skrive mer istad, men her kommer litt info:

Hunden er 4 år, så spøkelsesalderen er langt forbi.

Rasen er Rottweiler, så det er ikke noe collie-snapping heller.

Tantebarnet er 16 år, og vant med hund.

Dette kan umulig være noe tantebarnet har funnet på for morro skyld. Jeg kan ikke helt se poenget i det?

Jeg skal selvfølgelig gå tur med hunden selv fra nå av. Tør ikke noe annet rett og slett. Kaskje hunden min rett og slett ikke var trygg nok på henne... =/

Sekken ble ikke ødelagt så vidt jeg vet. Hun sa at hunden stod igjen med stroppen etter sekken i munnen. Det var det. Hadde hun virkelig villet bite, hadde vel sekken gått istykker eller?

Selvom dette har vært en utrolig ekkel opplevelse, så kommer ikke avlivning til å skje med mindre det skjer igjen, og det da virkelig er et bitt for å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...