Gå til innhold

Rettskriving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Å skal bare stå foran infinitivsformen av ordet, har jeg lært.

Og det er korrekt. Men det er allikevel ikke slik at "og" ikke kan forekomme foran infinitiv - det er det jo flere som har kommet med eksempler på i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write".

Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write".

Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". :)

Jeg er stor fan av deg, Ludovie :rodmer:

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av deg, Ludovie :rodmer:

Jeg og, hun er smart, og dessuten flink til å forklare uten å virke bedrevitende og irettesettende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...