Gå til innhold

Rettskriving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er denne og/å- regelen egentlig? Synes ALLE skriver og/å i hytt og pine...

Jeg synes selv jeg hadde full kontroll på denne regelen.

F.eks: Hvis man skal skrive: Jeg sitter og/å planlegger uken min.

Ville dere brukt "og" eller "å"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OG!!!!

Å skal kun brukes foran "planlegge", ikke foran "planlegger".

Jeg sitter og planlegger uken min.

Jeg prøver å planlegge uken min.

Endret av kakemonsteret
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Og

Planlegger står jo i presens, og da bruker man aldri å.

Jeg har stort sett kontroll på og/å, bortsett fra i noen tilfeller. Et tvilstilfelle for meg er i setninger av typen "Regler er til for og/å brytes" eller "Programmet er klart til og/å installeres"

Instinktet mitt sier at man skal bruke å, men hva kalles egentlig verbtiden i de -es-ordene? Det er da ikke infinitiv? :klo:

PS: tråden hører hjemme i språkforumet, ikke på "generell debatt"

Endret av Spinell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt brukt "og". Fordi man sitter og man planlegger. Man kan også tenke over at setningen kan skrives slik; "jeg sitter og jeg planlegger". Selv om man setter "å" foran et verb i nåtid, vil "og" bli brukt hvis man ramser opp to eller flere verb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "sitter og slapper av" i stad og ble veldig usikker på hva som er riktig, men jeg endte med og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og. Selvfølgelig.

Dere som sliter kan oversette setningen til engelsk. Blir det and eller to? And = og. To = å.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskensmak

En liten avsporing.

Jeg ser oftere og oftere at komma blir satt foran og.

Fek. Det var en fin sommerdag ved sjøen den dagen, og alle barna koset seg.

Ikke det at jeg er så flink i rettskrivning. Jeg skriver ofte feil.

Endret av Ferskensmak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Et tvilstilfelle for meg er i setninger av typen "Regler er til for og/å brytes" eller "Programmet er klart til og/å installeres"

Instinktet mitt sier at man skal bruke å, men hva kalles egentlig verbtiden i de -es-ordene? Det er da ikke infinitiv? :klo:

Det er passivformer. I norsk finnes det to måter å danne passiv på: ved hjelp av "å bli" + partisipp, og med s-endelse på verbet. Begge de to eksemplene du oppgir kan som du ser også omskrives med "å bli" + partisipp: "Regler er til for å bli brutt", og "programmet er klart til å bli installert".

"Brytes" og "installeres" er infinivsformer her. Jeg tror kanskje muligens at s-passiv-verb bare forekommer i infinitiv og i presens? Jeg klarer i hvert fall ikke å komme på noen som kan bøyes i fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest henriett3

Har ikke lest tråden, bare spørsmålet :sjenert:

Uansett er å foran verb i infinitiv. Eksempel: Å spise, å drikke. Men viss du både spiser og drikker, blir det: Jeg skal hjem å spise og drikke. Det er fordi viss det er to verb etter hverandre som står i infinitiv, skal det stå "og" foran det siste verbet ;)

Endret av henriett3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slenger meg på.. det skal selvfølgelig være og, å brukes bare foran infinitiv.

Sier det samme som jeg sa i en annen tråd :) Av og til hjelper det å oversette til engelsk i hodet, finne ut om du ville brukt "to" eller "and" for å så oversette tilbake! Funker ofte veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter OG planlegger uka mi.. Fordi OG er bindeord mellom to handlinger du både sitter og du planlegger...

Endret av *smak*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...